Gereformeerde Gemeenten

Mannetje
Berichten: 7843
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Het is in Bodegraven al lang gewoonte dat gasten soms mogen spreken na de dienst, dus als de classis er iets van wil vinden, zijn ze een beetje laat...
-
MGG
Berichten: 3659
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Mannetje schreef: 06 mei 2024, 22:00 Het is in Bodegraven al lang gewoonte dat gasten soms mogen spreken na de dienst, dus als de classis er iets van wil vinden, zijn ze een beetje laat...
Bij sommige gemeenten heeft het sowieso geen zin. Een classis kan van alles vinden, maar of een gemeente luistert is vers 2.
MGG
Berichten: 3659
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

JvW schreef: 06 mei 2024, 21:00
GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:54 Ik heb er moeite mee. Laat Bodegraven dan een gemeenteavond hierover houden of kom met elkaar bijeen in de zaal na de kerkdienst.

Ze zijn al een keer door de classis op de vingers getikt wegens het zingen van een gezang door Belijdeniscatechisanten tijdens de eredienst, dus de vraag is of dit dan niet opnieuw iets is wat voor sommigen niet goed kan vallen.

En dan zwijg ik gemakshalve nog maar even over de Hervormde traditie van de Belijdenisdienst die ik onlangs hoorde, met een 'getuigenis'-toespraak. De vraag is of je daarmee niet buiten de GG-lijntjes gaat kleuren.

Het leidt bij mij in ieder geval tot een groot gevoel van vervreemding.
Ze kwamen toch bijeen in een zaal? Gezien het aantal aanwezigen is dat de kerkzaal geworden.
Sorry, maar ik vind het echt spijkers op laag water zoeken. Het was buiten de kerkdienst, dus geen enkel probleem. Een getuigenis in een belijdenisdienst lijkt me ook geen probleem, waarom wel? Omdat het niet ‘hoort’?
Er zou binnen de gereformeerde gemeenten juist meer ruimte moeten komen voor dergelijke zaken wat mij betreft. Het is niet tegen de Bijbel, dus is het geen probleem.
Meer ruimte werkt op de langetermijn niet. De verschillen worden steeds groter. Zie bijvoorbeeld de CGK.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 06 mei 2024, 21:40
-DIA- schreef: 06 mei 2024, 20:23
refo schreef: 24 apr 2024, 12:25
-DIA- schreef: 24 apr 2024, 11:35 Op weg...
Samen?
Ik hoorde het
Hij zei iets wat me verontrustte
Het was rond 1985
Hij was een man waar we veel respect voor hadden,
Een man die de gemeenten ook in het ambt heeft gediend,
Een man die zag,
Een man die opmerkte.
En die verschrikte bij wat hij opmerkte,
Een man die nu niet meer spreekt, maar Boven mag zijn.

***

We hebben kunnen lezen (het kan ons niet zijn ontgaan) over de verdeeldheid in de CGK
En nu moest ik de laatste dagen weer denken aan die man
Hij merkte op, hij zag.
Ik citeer hem nog eens: De GG zijn nu net zo ver afgeweken als de CGK vlak na de oorlog (1940-45)
Gaan we dan dezelfde weg als de CGK?
Laten we toch niet diezelfde weg op gaan...
Laten we alert zijn en opmerken!
In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat?
Een opmerking van onze predikant, gisteren: De gereformeerde gemeenten, als het zo doorgaat, zijn over 20 jaar op het punt waar nu de Christelijke Gereformeerde Kerken zich bevinden. Ook hij merkte erop.
Heeft jullie dominee ook voor ons (CGK) gebeden?
Er zijn voor ons geen kerkgrenzen. Ook de toestand in de CGK doet ons pijn. We hebben vanouds kennissen gehad die tot dit kerkverband behoorden, en dat waren mensen waar je achting voor had.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Konijntje
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

-DIA- schreef: 06 mei 2024, 20:23
refo schreef: 24 apr 2024, 12:25
-DIA- schreef: 24 apr 2024, 11:35 Op weg...
Samen?
Ik hoorde het
Hij zei iets wat me verontrustte
Het was rond 1985
Hij was een man waar we veel respect voor hadden,
Een man die de gemeenten ook in het ambt heeft gediend,
Een man die zag,
Een man die opmerkte.
En die verschrikte bij wat hij opmerkte,
Een man die nu niet meer spreekt, maar Boven mag zijn.

***

We hebben kunnen lezen (het kan ons niet zijn ontgaan) over de verdeeldheid in de CGK
En nu moest ik de laatste dagen weer denken aan die man
Hij merkte op, hij zag.
Ik citeer hem nog eens: De GG zijn nu net zo ver afgeweken als de CGK vlak na de oorlog (1940-45)
Gaan we dan dezelfde weg als de CGK?
Laten we toch niet diezelfde weg op gaan...
Laten we alert zijn en opmerken!
In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat?
Een opmerking van onze predikant, gisteren: De gereformeerde gemeenten, als het zo doorgaat, zijn over 20 jaar op het punt waar nu de Christelijke Gereformeerde Kerken zich bevinden. Ook hij merkte erop.
En waarop baseerde hij die uitspraak?

Ik vind het nogal kort door de bocht. Kortzichtig en laatdunkend.
Konijntje
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

HHR schreef: 06 mei 2024, 15:36 De avond in Gouda kun je hier terugzien: https://www.youtube.com/watch?v=1HPuGruW-Fs

Verder kinkt het als hoog-liturgisch denken als er geen enkele afwijking mogelijk is binnen de eredienst.
Lijkt me juist goed om het verhaal te horen van een vervolgde christin.

Overigens is dat ook vaak het geval als Nederlanders een gemeente in het Oostblok bezoeken.
Dan krijgt men ook even het woord.
Een vervolgde christin? Ze is vrij gesproken....

In Noord Korea of in de Arabische wereld, daar wonen vervolgde christenen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6707
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Konijntje schreef: 06 mei 2024, 23:28
HHR schreef: 06 mei 2024, 15:36 De avond in Gouda kun je hier terugzien: https://www.youtube.com/watch?v=1HPuGruW-Fs

Verder kinkt het als hoog-liturgisch denken als er geen enkele afwijking mogelijk is binnen de eredienst.
Lijkt me juist goed om het verhaal te horen van een vervolgde christin.

Overigens is dat ook vaak het geval als Nederlanders een gemeente in het Oostblok bezoeken.
Dan krijgt men ook even het woord.
Een vervolgde christin? Ze is vrij gesproken....

In Noord Korea of in de Arabische wereld, daar wonen vervolgde christenen.
Blijkbaar heb jij deze avond duidelijk niet teruggekeken. Het is wel degelijk zo dat hier sprake is van christenvervolging, maar dan op een Westerse manier. Ze is weliswaar vrijgesproken, maar er loopt nog een hoger beroep. Als je dit geen vervolging vindt, hoe zou je het dan omschrijven?
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Konijntje schreef: 06 mei 2024, 23:25
-DIA- schreef: 06 mei 2024, 20:23
refo schreef: 24 apr 2024, 12:25
-DIA- schreef: 24 apr 2024, 11:35 Op weg...
Samen?
Ik hoorde het
Hij zei iets wat me verontrustte
Het was rond 1985
Hij was een man waar we veel respect voor hadden,
Een man die de gemeenten ook in het ambt heeft gediend,
Een man die zag,
Een man die opmerkte.
En die verschrikte bij wat hij opmerkte,
Een man die nu niet meer spreekt, maar Boven mag zijn.

***

We hebben kunnen lezen (het kan ons niet zijn ontgaan) over de verdeeldheid in de CGK
En nu moest ik de laatste dagen weer denken aan die man
Hij merkte op, hij zag.
Ik citeer hem nog eens: De GG zijn nu net zo ver afgeweken als de CGK vlak na de oorlog (1940-45)
Gaan we dan dezelfde weg als de CGK?
Laten we toch niet diezelfde weg op gaan...
Laten we alert zijn en opmerken!
In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat?
Een opmerking van onze predikant, gisteren: De gereformeerde gemeenten, als het zo doorgaat, zijn over 20 jaar op het punt waar nu de Christelijke Gereformeerde Kerken zich bevinden. Ook hij merkte erop.
En waarop baseerde hij die uitspraak?

Ik vind het nogal kort door de bocht. Kortzichtig en laatdunkend.
Laatdunkend past hier niet. Wel bewogen. We zien nu 60 jaar terug (hoe oud bent u?) en we zien waar het in de CGK begon, en parallel zien we lijnen met de GG, en met name dat deel wat men dan de linkerflank noemt. Dat is niet één lijn, maar er lopen verschillende lijnen naast elkaar. Denk ook aan de verbondsleer enz. Waar het ene schuift gaat ook het andere schuiven.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 06 mei 2024, 23:40
Konijntje schreef: 06 mei 2024, 23:25
-DIA- schreef: 06 mei 2024, 20:23
refo schreef: 24 apr 2024, 12:25
In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat?
Een opmerking van onze predikant, gisteren: De gereformeerde gemeenten, als het zo doorgaat, zijn over 20 jaar op het punt waar nu de Christelijke Gereformeerde Kerken zich bevinden. Ook hij merkte erop.
En waarop baseerde hij die uitspraak?

Ik vind het nogal kort door de bocht. Kortzichtig en laatdunkend.
Laatdunkend past hier niet. Wel bewogen. We zien nu 60 jaar terug (hoe oud bent u?) en we zien waar het in de CGK begon, en parallel zien we lijnen met de GG, en met name dat deel wat men dan de linkerflank noemt. Dat is niet één lijn, maar er lopen verschillende lijnen naast elkaar. Denk ook aan de verbondsleer enz. Waar het ene schuift gaat ook het andere schuiven.
Je geeft weer geen antwoorden!
1) In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat? (Volgens die man van 40 jaar geleden)
2) En waarop baseerde hij die uitspraak? (Uitspraak van 'onze predikant')
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1849
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 21:17 Dat doet aan mijn bezwaar hierover niets af, @Ararat.
Op welk concreet bezwaar doel je?
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door 2e Hans »

refo schreef: 07 mei 2024, 07:03 Je geeft weer geen antwoorden!
1) In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat? (Volgens die man van 40 jaar geleden)
2) En waarop baseerde hij die uitspraak? (Uitspraak van 'onze predikant')
@DIA: wat is het doel van de opmerkingen van de predikant en waarom post u deze opmerkingen hier?
Ik vind het nogal losstaande quotes zonder argumentatie/onderbouwing en goede redenen te benoemen:

Wat willen u en uw predikant ermee zeggen en bereiken?

Het wijzen naar anderen en hun handelswijze en ontwikkelingen benoemen (CGK en het linkerdeel van de GG, zoals u dat steeds benoemt en waar u afstand van neemt) heeft mij nooit echt geholpen. U wel?
Laatst gewijzigd door 2e Hans op 07 mei 2024, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

2e Hans schreef: 07 mei 2024, 07:34
refo schreef: 07 mei 2024, 07:03 Je geeft weer geen antwoorden!
1) In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat? (Volgens die man van 40 jaar geleden)
2) En waarop baseerde hij die uitspraak? (Uitspraak van 'onze predikant')
@DIA: wat is het doel van de opmerkingen van de predikant en waarom post u deze opmerkingen hier?
Ik vind het nogal losstaande quotes zonder argumentatie/onderbouwing en goede redenen te benoemen:

Wat willen u en uw predikant ermee zeggen en bereiken?

Het wijzen naar anderen (CGK en het deel van de GG dat u benoemt en waar u afstand van neemt omdat zij blijkbaar anders denken dan u) heeft mij nooit echt geholpen. U wel?
Ik post het opdat onze ogen daarvoor open mochten gaan. Ik bedoel niet een bepaalde groep of een kerkverband, maar ik doel meteen op de toestand van de hele kerk in Nederland. En nu stop ik. We zien het toch, waarom dan doorvragen? Of zijn we dan blind?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 07 mei 2024, 07:41
2e Hans schreef: 07 mei 2024, 07:34
refo schreef: 07 mei 2024, 07:03 Je geeft weer geen antwoorden!
1) In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat? (Volgens die man van 40 jaar geleden)
2) En waarop baseerde hij die uitspraak? (Uitspraak van 'onze predikant')
@DIA: wat is het doel van de opmerkingen van de predikant en waarom post u deze opmerkingen hier?
Ik vind het nogal losstaande quotes zonder argumentatie/onderbouwing en goede redenen te benoemen:

Wat willen u en uw predikant ermee zeggen en bereiken?

Het wijzen naar anderen (CGK en het deel van de GG dat u benoemt en waar u afstand van neemt omdat zij blijkbaar anders denken dan u) heeft mij nooit echt geholpen. U wel?
Ik post het opdat onze ogen daarvoor open mochten gaan. Ik bedoel niet een bepaalde groep of een kerkverband, maar ik doel meteen op de toestand van de hele kerk in Nederland. En nu stop ik. We zien het toch, waarom dan doorvragen? Of zijn we dan blind?
We zijn niet blind, maar je maakt rookgordijnen. Daardoor is niet zichtbaar wat je bedoelt. En al helemaal niet wat de sprekers bedoelden.
Het is natuurlijk leuk om profeet te spelen, maar de profeten in de Bijbel duidden eerst de situatie. Dat doe je niet.
Wat was er in 1945 niet goed in de CGK? Laten we daar eens mee beginnen.
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 07 mei 2024, 07:41
2e Hans schreef: 07 mei 2024, 07:34
refo schreef: 07 mei 2024, 07:03 Je geeft weer geen antwoorden!
1) In hoeverre was de CGK in 1945 afgeweken en van wat? (Volgens die man van 40 jaar geleden)
2) En waarop baseerde hij die uitspraak? (Uitspraak van 'onze predikant')
@DIA: wat is het doel van de opmerkingen van de predikant en waarom post u deze opmerkingen hier?
Ik vind het nogal losstaande quotes zonder argumentatie/onderbouwing en goede redenen te benoemen:

Wat willen u en uw predikant ermee zeggen en bereiken?

Het wijzen naar anderen (CGK en het deel van de GG dat u benoemt en waar u afstand van neemt omdat zij blijkbaar anders denken dan u) heeft mij nooit echt geholpen. U wel?
Ik post het opdat onze ogen daarvoor open mochten gaan. Ik bedoel niet een bepaalde groep of een kerkverband, maar ik doel meteen op de toestand van de hele kerk in Nederland. En nu stop ik. We zien het toch, waarom dan doorvragen? Of zijn we dan blind?
U benoemt wel deze bepaalde groep én een kerkverband. De groep waartoe ik en de groep waartoe u behoort noemt u niet in uw posts. Mij helpt het om niet mee te doen aan ruitenkijken maar het is heilzaam om in de spiegel te kijken met de bede

“Zie of bij mij een schadelijke weg is en leidt me op de eeuwige Weg”

Laat ik er maar vanuit gaan dat u dat wilt zeggen, maar ik lees het niet….
Zeeuw
Berichten: 11723
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 06 mei 2024, 21:04
GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:54 Ik heb er moeite mee. Laat Bodegraven dan een gemeenteavond hierover houden of kom met elkaar bijeen in de zaal na de kerkdienst.

Ze zijn al een keer door de classis op de vingers getikt wegens het zingen van een gezang door Belijdeniscatechisanten tijdens de eredienst, dus de vraag is of dit dan niet opnieuw iets is wat voor sommigen niet goed kan vallen.

En dan zwijg ik gemakshalve nog maar even over de Hervormde traditie van de Belijdenisdienst die ik onlangs hoorde, met een 'getuigenis'-toespraak. De vraag is of je daarmee niet buiten de GG-lijntjes gaat kleuren.

Het leidt bij mij in ieder geval tot een groot gevoel van vervreemding.
Waarom leidt een getuigenis van het geloof tot vervreemding? Zou het zwijgen over het persoonlijke geloof niet tot meer vervreemding moeten leiden?
Die vind ik ook wel heel bijzonder. Hoe heerlijk moet het zijn jonge mensen te horen getuigen over het werk van God.
Plaats reactie