Gereformeerde Gemeenten

vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Ik ga nooit staan, maar ik vind het wel goed als de kerkenraadsleden staan. Dat vergroot de aandacht voor de lengte van het gebed.
Hoe bedoel je dit dan?
Dat het niet langer dan een minuut of tien duurt, anders krijg je pijn in je benen.
De Bijbelse opdracht is: "bidt zonder ophouden"... dan vind ik 10 minuten wat kort ;)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

vriend-en-metgezel schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Ik ga nooit staan, maar ik vind het wel goed als de kerkenraadsleden staan. Dat vergroot de aandacht voor de lengte van het gebed.
Hoe bedoel je dit dan?
Dat het niet langer dan een minuut of tien duurt, anders krijg je pijn in je benen.
De Bijbelse opdracht is: "bidt zonder ophouden"... dan vind ik 10 minuten wat kort ;)
20 minuten is dan ook kort
4,5 uur ook
6 dagen ook
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Herman schreef: 20 minuten is dan ook kort
4,5 uur ook
6 dagen ook
Klopt, maar er een klokje naast leggen vind ik ook weer zo wat.

Overigens: het valt me op dat er in sommige kerkdiensten nauwelijks gebeden wordt. Wat onder de noemer 'gebed' valt, wordt dan vooral gebruikt om een bepaalde theologie uit te leggen, mensen terecht te wijzen / in het zonnetje te zetten of om de kerkelijke agenda van de komende week door te nemen. Ik zie dat als iets wezenlijks anders dan: onze nood ootmoedig en in vertrouwen bij God brengen en Hem loven voor Wie Hij is (zoals dat gebeurt in de gebeden die in de Bijbel staan). Ik moet toegeven dat mijn eigen persoonlijke gebeden ook niet zijn wat ze moeten zijn, maar vroeger kreeg ik in de kerk nog wel eens het goede voorbeeld.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

vriend-en-metgezel schreef:
Herman schreef: 20 minuten is dan ook kort
4,5 uur ook
6 dagen ook
Klopt, maar er een klokje naast leggen vind ik ook weer zo wat.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Overigens: ik krijg soms de indruk dat er in sommige kerkdiensten nauwelijks 'authentiek' gebeden wordt. Wat onder de noemer 'gebed' valt, wordt dan vooral gebruikt om een bepaalde theologie uit te leggen, mensen terecht te wijzen / in het zonnetje te zetten of om de kerkelijke agenda van de komende week door te nemen.
Ik zie dat als iets wezenlijks anders dan: onze nood ootmoedig en in vertrouwen bij God brengen en Hem loven voor Wie Hij is (zoals dat gebeurt in de gebeden die in de Bijbel staan). Ik moet toegeven dat mijn eigen persoonlijke gebeden ook niet zijn wat ze moeten zijn, maar vroeger kreeg ik in de kerk nog wel eens het goede voorbeeld.

Is deze ervaring herkenbaar?
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 12 jan 2022, 12:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

vriend-en-metgezel schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Herman schreef: 20 minuten is dan ook kort
4,5 uur ook
6 dagen ook
Klopt, maar er een klokje naast leggen vind ik ook weer zo wat.
Dat doe je ook door te stellen dat 10 minuten kort is. Nog even los van het feit dat onophoudelijk bidden niets te maken heeft met de tijd van het staan tijdens een gebed in de kerk.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

vriend-en-metgezel schreef:Klopt, maar er een klokje naast leggen vind ik ook weer zo wat.
Voor dergelijke zaken is er een biologische klok, blijkbaar. Op den duur krijg je gewoon fysieke signalen dus dan is het fijn als het gebed ten einde komt. Je concentratie is dan toch al weg.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

vriend-en-metgezel schreef:Overigens: ik krijg soms de indruk dat er in sommige kerkdiensten nauwelijks 'authentiek' gebeden wordt. Wat onder de noemer 'gebed' valt, wordt dan vooral gebruikt om een bepaalde theologie uit te leggen, mensen terecht te wijzen / in het zonnetje te zetten of om de kerkelijke agenda van de komende week door te nemen.
Ik zie dat als iets wezenlijks anders dan: onze nood ootmoedig en in vertrouwen bij God brengen en Hem loven voor Wie Hij is (zoals dat gebeurt in de gebeden die in de Bijbel staan). Ik moet toegeven dat mijn eigen persoonlijke gebeden ook niet zijn wat ze moeten zijn, maar vroeger kreeg ik in de kerk nog wel eens het goede voorbeeld.

Is deze ervaring herkenbaar?
Deels wel ja. In onze gemeente is het de gewoonte dat de zieken met naam en adres worden afgekondigd zodat men ook een kaartje kan sturen. Nu zijn er dominees die die afkondiging niet vooraf aan het gebed doen en tijdens het gebed alleen de naam aanhalen, maar de hele afkondiging in het gebed voorlezen. Dat devalueert naar mijn optiek het gebed. Enorm uitweiden met allerlei oude zinnetjes of allerlei Bijbelteksten opnoemen komt ook wel eens voor. Gelukkig valt dat bij onze eigen predikant wel mee.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

De jubileumdienst van de GG Rotterdam-Alexanderpolder is terug te kijken.
Aanbevolen!

https://www.youtube.com/watch?v=WM26wMWK74o

Het is een verborgen uitzending, maar de link staat openbaar op de website van de gemeente:
https://ggalexanderpolder.nl/50jaar
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:De jubileumdienst van de GG Rotterdam-Alexanderpolder is terug te kijken.
Aanbevolen!

https://www.youtube.com/watch?v=WM26wMWK74o

Het is een verborgen uitzending, maar de link staat openbaar op de website van de gemeente:
https://ggalexanderpolder.nl/50jaar
Onze gemeente bestaat over 3 jaar 125 jaar. Ik ben benieuwd of daar ook aandacht aan besteed zal worden en zo ja hoe.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Je zou zelf in de jubileum commissie plaats kunnen nemen
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: Onze gemeente bestaat over 3 jaar 125 jaar. Ik ben benieuwd of daar ook aandacht aan besteed zal worden en zo ja hoe.
:banghead
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Chrisje72 schreef:Je zou zelf in de jubileum commissie plaats kunnen nemen
Hoezo? Het is toch geen beroepingswerkjubileum?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:De jubileumdienst van de GG Rotterdam-Alexanderpolder is terug te kijken.
Aanbevolen!

https://www.youtube.com/watch?v=WM26wMWK74o

Het is een verborgen uitzending, maar de link staat openbaar op de website van de gemeente:
https://ggalexanderpolder.nl/50jaar
Onze gemeente bestaat over 3 jaar 125 jaar. Ik ben benieuwd of daar ook aandacht aan besteed zal worden en zo ja hoe.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Onze gemeente bestaat over 3 jaar 125 jaar. Ik ben benieuwd of daar ook aandacht aan besteed zal worden en zo ja hoe.
:banghead
Je weet hoelang de voorbereiding duurde van het boek 'Het begon op Sint-Jan' of 'Gods hand over de brug'?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie