OpenAI, ChatGPT

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4119
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Ik zit echt mij stijgende verbazing dit eens te beschouwen. Wat een wonderlijke toestand.

Na een zekere tijd gaan we (of onze kinderen) het als zoete koek aannemen wat dat ding bedenkt.
Wat is het verschil met wikipedia? Of De Telegraaf?

Hij legt me nu de kwantummechanica uit.

Maar je krijgt betere antwoorden bij betere vraagstelling. Zojuist gecheckt door de vraagstelling 'Is Bonifatius bij Dokkum vermoord?' te laten volgen door 'Is Bonifatius werkelijk bij Dokkum vermoord?'.
Klopt, maar zoals ook Wikipedia niet altijd correct of volledig is, maar wel als betrouwbare onderbouwing wordt gebruikt zie ik dat gevaar in hogere mate bij dergelijke chatbots. Ik snap heel goed dat een bot zijn (of is een haar?) informatie uit de Big Data haalt die op het wereldwijdeweb aanwezig is. Maar, hoe echter iets lijkt, hoe geloofwaardiger een antwoord is, hoe meer waarde er aan wordt gehecht. Als er dan door het ontbreken van parate kennis of goede referenties geen verificatie is, wordt de aangeboden informatie vanzelf de waarheid.
Al dan niet vermengd met Arminiaanse invloeden ;) .

Voor ons is het vooral een leuk speeltje, voor onze kinderen gaan deze technieken (is mijn gedachte) een wezenlijk onderdeel vormen van hun opvoeding en meningsvorming.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Ik kreeg een tip van vakgenoten, dat er maandag 2 januari een boeiende aflevering was bij Jinek waar Alexander Klöpping vertelt over de invloed van ChatGPT. Het zet echt alles op zijn kop.
Interessant om even terug te kijken als je kunt (vanaf ca. 0:50:00).

Onder studenten worden al oplossingen gedeeld om de resultaten van ChatGPT een eigen identiteit te geven en de kans te verkleinen dat je op plagiaat betrapt wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Ad Anker »

Ik wil een christelijk verhaal uit Rusland waar beren een rol in spelen.
Een van de bekendste christelijke verhalen die zich afspeelt in Rusland en waarbij beren een rol spelen, is het verhaal van de heilige Sint Sergius van Radonezh. Sint Sergius was een Russische monnik en heilige uit de 14e eeuw die bekendstaat als de patroonheilige van Rusland. Volgens het verhaal was Sint Sergius een zeer spiritueel man die zich helemaal opgaf aan het leven in de monastieke gemeenschap.

Een keer, toen hij aan het bidden was in een bos, werd hij aangevallen door een beer. Hoewel hij bang was, bleef hij rustig en bleef hij bidden. Uiteindelijk raakte de beer zo ontroerd door de devotie van Sint Sergius dat hij zich terugtrok en hem niet aanviel. Dit verhaal wordt gezien als een voorbeeld van het vertrouwen van Sint Sergius in God en zijn geloof in het almachtige beschermende vermogen van God. Het verhaal van Sint Sergius is nog steeds zeer populair in Rusland en hij wordt vereerd als een van de belangrijkste heiligen van het land.
Ik wil een christelijk verhaal uit Rusland, niet rooms maar calvinistisch, waar beren en rol in spelen.
Er zijn meerdere christelijke verhalen die zich afspelen in Rusland, maar het is moeilijk om een specifiek verhaal te vinden dat zich afspeelt in Rusland en waarbij beren een rol spelen en dat tegelijkertijd Calvinistisch is. Calvinisme is een stroming binnen het protestantisme die vernoemd is naar de Franse theoloog Johannes Calvijn. Het Calvinisme is vooral sterk vertegenwoordigd in landen als Zwitserland, Frankrijk, Nederland, Schotland en de Verenigde Staten, maar heeft minder aanhang in Rusland.

Er zijn wel bekende verhalen van Calvinistische missionarissen die naar Rusland zijn gereisd om het evangelie te prediken, maar het is moeilijk om te zeggen of er verhalen zijn waarbij beren een rol spelen. Als je meer informatie wilt over Calvinisme en de geschiedenis ervan in Rusland, zou ik je aanraden om een geschiedenisboek over het onderwerp te raadplegen of om meer te lezen over de geschiedenis van het Calvinisme in Rusland op het internet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Ad Anker »

Mooi, maar wat zet het op z'n kop, Tib, als ik de aflevering van Jinek niet bekijk en ik wil het toch weten?
HersteldHervormd
Berichten: 6147
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

Misschien wijzigen naar: Ik wil een protestants verhaal uit Rusland waar beren een rol in spelen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:Misschien wijzigen naar: Ik wil een protestants verhaal uit Rusland waar beren een rol in spelen.
Er zijn meerdere protestantse verhalen die zich afspelen in Rusland, maar het is moeilijk om een specifiek verhaal te vinden dat zich afspeelt in Rusland en waarbij beren een rol spelen. Protestantisme is een stroming binnen het christendom die ontstaan is als reactie op bepaalde aspecten van de Rooms-katholieke Kerk. Protestantse denominaties zijn onder andere het lutheranisme, het calvinisme en het anabaptisme.

Er zijn wel bekende verhalen van protestantse missionarissen die naar Rusland zijn gereisd om het evangelie te prediken, maar het is moeilijk om te zeggen of er verhalen zijn waarbij beren een rol spelen. Als je meer informatie wilt over protestantisme en de geschiedenis ervan in Rusland, zou ik je aanraden om een geschiedenisboek over het onderwerp te raadplegen of om meer te lezen over de geschiedenis van het protestantisme in Rusland op het internet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door J.C. Philpot »

Het resultaat van: Ik wil een islamitisch verhaal uit Rusland waar beren een rol in spelen.
Er zijn verschillende islamitische verhalen uit Rusland waarbij beren een rol spelen, zoals bijvoorbeeld het volgende verhaal:

Er was eens een man die het islamitische geloof aanhing en die woonde in een afgelegen dorp in Rusland. Hij had een zoon die hij zeer liefhad en hij wilde dat zijn zoon alles zou leren wat hij zelf wist over het islamitische geloof. De man bracht veel tijd door met het lezen van de Koran en het bidden tot Allah, en hij leerde ook zijn zoon om dit te doen.

Op een dag besloot de man om samen met zijn zoon op pelgrimstocht te gaan naar Mekka. Ze vertrokken vroeg in de ochtend en begaven zich naar de heilige stad. Onderweg kwamen ze langs een dicht bos waar ze een beer tegenkwamen. De beer was erg groot en stond op zijn achterpoten, klaar om aan te vallen. De man en zijn zoon waren doodsbang en wisten niet wat ze moesten doen.

Op dat moment riep de man tot Allah om hulp en hij vroeg om bescherming voor zichzelf en zijn zoon. Plotseling veranderde de beer in een kleine, tamme hond die gehoorzaam naar de man toe kwam en zijn hand likte. De man en zijn zoon waren verbaasd en dankbaar voor deze wonderbaarlijke gebeurtenis. Ze besloten om de hond mee te nemen op hun pelgrimstocht als teken van dankbaarheid.

Vanaf dat moment leidde de hond hen naar Mekka en weer terug naar huis. De man en zijn zoon waren dankbaar voor de bescherming van Allah en waren ervan overtuigd dat dit allemaal mogelijk was dankzij hun geloof en hun trouw aan het islamitische geloof.
Zo zie je maar: oppassen met religieuze verhalen over beren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Ad Anker »

Ik vroeg informatie over mezelf (Naam, woonplaats). Vervolgens vroegen ze meer informatie, ik typte in dat ik op RF actief ben en toen kwam dit:
Refoforum is een online platform voor discussies over religieuze onderwerpen en spiritualiteit. Het is mogelijk dat Ad Anker een gebruiker is van dit platform en dat hij op dit forum actief is. Ik raad u aan om op het Refoforum te zoeken naar meer informatie over deze persoon. U kunt ook proberen op internet te zoeken naar meer informatie over Ad Anker, bijvoorbeeld door gebruik te maken van zoekmachines zoals Google. Misschien dat u op deze manier meer informatie kunt vinden over deze persoon.
Persoonsgegevens lijken veilig, dus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door J.C. Philpot »

Of hij zuigt maar wat uit zijn duim, of elke godsdienst heeft zijn eigen Beer-verhalen.

Wederom een aanwijzing om op te passen voor beer(verhalen).


Ik wil een hindoeistisch verhaal uit India waar beren een rol in spelen.
Er zijn verschillende hindoeistische verhalen uit India waarbij beren een rol spelen, zoals bijvoorbeeld het volgende verhaal:

Er was eens een jonge prins die dol was op avontuur. Hij wilde graag de wereld verkennen en alles zien wat er te zien was. Op een dag besloot hij om op pelgrimstocht te gaan naar de heilige berg Kailash in de Himalaya.

Op weg naar de berg kwam de prins langs een bos waar hij een beer tegenkwam. De beer was erg groot en stond op zijn achterpoten, klaar om aan te vallen. De prins was doodsbang en wist niet wat hij moest doen.

Op dat moment riep de prins tot de god Shiva om hulp en hij vroeg om bescherming voor zichzelf. Plotseling veranderde de beer in een kleine, tamme hond die gehoorzaam naar de prins toe kwam en zijn hand likte. De prins was verbaasd en dankbaar voor deze wonderbaarlijke gebeurtenis.

Vanaf dat moment leidde de hond de prins naar de heilige berg Kailash en weer terug naar huis. De prins was dankbaar voor de bescherming van Shiva en was ervan overtuigd dat dit allemaal mogelijk was dankzij zijn geloof en zijn trouw aan de hindoeïstische godsdienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Mooi, maar wat zet het op z'n kop, Tib, als ik de aflevering van Jinek niet bekijk en ik wil het toch weten?
Het is maar een voorspelling die Klöpping doet.
Maar het verschil is dat de AI overal in geïntegreerd zal gaan worden. En ik verwacht dat hij daar wel gelijk in krijgt. Is het niet dit jaar, dan is het wel komende jaren.
Hij noemt als voorbeeld zoekopdrachten.
Nu tik je een zoekopdracht in in Google en verschijnt een aantal sites met de gevraagde informatie. Het is nu nog jouw keuze om een serieuze site te kiezen. Als je antwoorden van ChatGPT neemt, weet je niet waar hij die vandaan haalt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Ik vroeg informatie over mezelf (Naam, woonplaats). Vervolgens vroegen ze meer informatie, ik typte in dat ik op RF actief ben en toen kwam dit:
Refoforum is een online platform voor discussies over religieuze onderwerpen en spiritualiteit. Het is mogelijk dat Ad Anker een gebruiker is van dit platform en dat hij op dit forum actief is. Ik raad u aan om op het Refoforum te zoeken naar meer informatie over deze persoon. U kunt ook proberen op internet te zoeken naar meer informatie over Ad Anker, bijvoorbeeld door gebruik te maken van zoekmachines zoals Google. Misschien dat u op deze manier meer informatie kunt vinden over deze persoon.
Persoonsgegevens lijken veilig, dus.
OpenAI is een niet-commercieel onderzoekslaboratorium. Zij zullen waarschijnlijk geen gedoe willen, maar de techniek is er zeker al.
Vragen als 'vertel eens een schuine mop' of 'hoe maak ik een kernbom' wimpelt hij af. Dus er zit een bepaald filter voor. Maar andere organisaties kunnen gerust zonder zo'n filter.

OpenAI is overigens een startup van Elon Musk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door J.C. Philpot »

Zelfs de atheïsten in Rusland hebben een Beren-verhaal.

Conclusie: de bot is echt heel goed improviseren.

Er zijn verschillende atheïstische verhalen uit Rusland waarbij beren een rol spelen, zoals bijvoorbeeld het volgende verhaal:

Er was eens een wetenschapper die woonde in een afgelegen dorp in Rusland. Hij was een overtuigd atheïst en hij geloofde niet in God of enige andere vorm van hogere macht. Hij was erg geïnteresseerd in de natuur en hij besteedde veel tijd aan het bestuderen van dieren en planten.

Op een dag besloot de wetenschapper om op expeditie te gaan naar het dichtbeboste gebied in de buurt van zijn dorp. Hij nam zijn tent, slaapzak en andere benodigdheden mee en begaf zich naar het bos. Onderweg kwam hij een beer tegen die op zijn achterpoten stond en klaar was om aan te vallen.

De wetenschapper was niet bang en hij bleef rustig staan. Hij had geleerd dat beren meestal niet aanvallen als ze niet geprovoceerd worden, dus hij bleef stil staan en keek de beer aan. Tot zijn verbazing draaide de beer zich om en liep weg.

De wetenschapper was verbaasd en besloot om het gedrag van de beer te bestuderen. Hij volgde de beer en merkte dat het dier naar een beek liep om te drinken. Toen de beer klaar was met drinken, ging hij terug naar het bos.

De wetenschapper was blij dat hij in staat was om het gedrag van de beer te bestuderen zonder enig gevaar te lopen. Hij was ervan overtuigd dat dit allemaal mogelijk was dankzij zijn kennis van de natuur en het feit dat hij niet in God geloofde. Hij besloot om verder te gaan met zijn expeditie en keerde terug naar zijn dorp met nieuwe kennis en inzichten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6147
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

Je bent best wel in de ban van de beren Philpot :D :D :D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Je bent best wel in de ban van de beren Philpot :D :D :D
Dan speciaal voor jou: hij doet het ook als je vraagt "Ik wil een Christelijk verhaal uit Nederland waar koeien een rol in spelen" :slurp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Mooi, maar wat zet het op z'n kop, Tib, als ik de aflevering van Jinek niet bekijk en ik wil het toch weten?
Het is maar een voorspelling die Klöpping doet.
Maar het verschil is dat de AI overal in geïntegreerd zal gaan worden. En ik verwacht dat hij daar wel gelijk in krijgt. Is het niet dit jaar, dan is het wel komende jaren.
Hij noemt als voorbeeld zoekopdrachten.
Nu tik je een zoekopdracht in in Google en verschijnt een aantal sites met de gevraagde informatie. Het is nu nog jouw keuze om een serieuze site te kiezen. Als je antwoorden van ChatGPT neemt, weet je niet waar hij die vandaan haalt.
Dit las ik net op Tweakers: 'Microsoft wil AI-tool ChatGPT integreren in Bing-zoekresultaten'
Plaats reactie