Dichtbij maak ik dit redelijk vaak mee. De naam van God wordt niet gebruikt, enkel het woord 'boven' en voor mij is dat oneerbiedig, maar deze mensen doen het juist uit eerbied of een soort verlegenheid lijkt het.....newton schreef:Ik kon een grote glimlach niet onderdrukken toen recent een ds in het gebed vroeg om leiding van Boven voor een lopend beroep van een ds met die naam.
De woordspeling was vast niet bewust
Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Wanneer je bidt in de kerk weet je dat veel mensen meeluisteren en misschien kritisch zijn. Wanneer iemand zelf kwetsbaarheid kan ervaren tijdens het bidden en dan feedback krijgt kan dat krampachtigheid geven in plaats van ontspannen afhankelijk bidden. In de gestalte van Prisclla een Aquilla mag feedback een plaats hebben, maar dan op de manier van verder helpen en leiding geven, niet alleen wijzen op wat niet goed gaat, maar ook concreet voordoen en verder leiden. Dat veronderstelt wijsheid en ervaring bij degene die feedback geeft.Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?
Hoe zien jullie dat?
Fides Quaerens Intellectum
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Eens met jou @DIA.-DIA- schreef:Dat is het inderdaad. Daniël zal dit beslist niet als een stopwoord hebben gebruikt. Het is zelfs geïnspireerd door de Heilige Geest. Bij een stopwoord moeten we wel eens denken aan her (wellicht onbewust) misbruiken (onnodig gebruiken) van de Naam.helma schreef:Daniel gebruikt in zijn gebed ook veelvuldig de naam Heere
Bijv.
O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God! Want Uw stad, en Uw volk is naar Uw Naam genoemd.
DANIËL 9:19
Is het een stopwoord of een smeekbede? Daar zit nogal verschil in.
Adonai is een Hebreeuwse term die wordt vertaald als "Heer" of "Meester". Deze naam wordt vaak gebruikt om respect te tonen voor God en Zijn gezag en heerlijkheid te benadrukken. Dat hij de naam van God 3 keer (!!!) gebruikt, laat zien dat hij volledig vertrouwt op de macht en heerlijkheid van God. In de Torah wordt de naam van God regelmatig 3 keer herhaald om de heiligheid ervan te benadrukken.
Ik denk niet dat Heere in het gebed een stopwoordje is. Meer een tussenwerpsel om twee zinnen aan elkaar te verbinden. Je kunt dan beter "eh" gebruiken. Niet te vaak natuurlijk.
Nieuwe blogpost: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
‘Eh’ is nooit nodig in een gebed, preek of toespraak: gewoon een (korte) stilte laten vallen is prima.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
@tiberius dank je wel. Dat is een eyeoper.
Ik vind het moeilijk om iets van andermans gebed te zeggen. Ik weet wel dat in mijn familie het niet gewoon was om de naam Jezus zo maar te gebruiken in het gebed. Altijd Heere Jezus, of Heere, of Heere God. Ik denk omdat Christus dierbaar voor hen was. Of traditie?
Ik vind het moeilijk om iets van andermans gebed te zeggen. Ik weet wel dat in mijn familie het niet gewoon was om de naam Jezus zo maar te gebruiken in het gebed. Altijd Heere Jezus, of Heere, of Heere God. Ik denk omdat Christus dierbaar voor hen was. Of traditie?
Nieuwe blogpost: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Ik heb een predikant horen zeggen omdat Hij de Kurios is zeggen we Heere (Jezus) of Jezus Christus..
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, (en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.)
ROMEINEN 10:9
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, (en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.)
ROMEINEN 10:9
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Voor honderd procent: NEE!Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?
Hoe zien jullie dat?
Daar mag u niks van zeggen.
Helemaal faliekant en dubbel en dwars niks.
Een gebed is uitsluitend een zaak tussen een mens en zijn/haar schepper.
Daar heeft een andere zondige sterfelijke ziel, die het eveneens van Gods genade moet hebben, zich niet mee te bemoeien.
Zij het zogenaamd goed bedoeld of met oordeel.
Hoe lang iemand bid, met ogen open of dicht, luid of hard, over welk onderwerp en op welke plek dan ook. Het gaat u allen allemaal niks aan.
Mischien als iemand met de ogen dicht achter het stuur bid op de snelweg met u op de passagiersstoel. Dan mag u wat zeggen.
Maar dan bemoeit u zich met de rijstijl en het risico op een ongeluk.
Maar met het gebed zelf is bemoeienis uit den boze.
Laatst gewijzigd door Apologeet op 24 dec 2022, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Ik zie geen enkele bijbelse grond voor dit stevige standpunt.
Gebeden in het openbaar zijn bedoeld om voor allen te spreken. En daar mag dan ook iedereen iets van vinden. Als het gaat om privé-gebeden, dan is het ook goed om daarin open te staan voor wat de heilige Geest je door anderen wil leren.
Gebeden in het openbaar zijn bedoeld om voor allen te spreken. En daar mag dan ook iedereen iets van vinden. Als het gaat om privé-gebeden, dan is het ook goed om daarin open te staan voor wat de heilige Geest je door anderen wil leren.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Jezus zegt: En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden. Grieks, Battlogia (ijdel verhaal) dat is, wanneer enige woorden of rede zonder nood of ernst dikwijls herhaald worden.Apologeet schreef:Voor honderd procent: NEE!Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?
Hoe zien jullie dat?
Daar mag u niks van zeggen.
Helemaal faliekant en dubbel en dwars niks.
Een gebed is uitsluitend een zaak tussen een mens en zijn/haar schepper.
Daar heeft een andere zondige sterfelijke ziel, die het eveneens van Gods genade moet hebben, zich niet mee te bemoeien.
Zij het zogenaamd goed bedoeld of met oordeel.
Hoe lang iemand bid, met ogen open of dicht, luid of hard, over welk onderwerp en op welke plek dan ook. Het gaat u allen allemaal niks aan.
Mischien als iemand met de ogen dicht achter het stuur bid op de snelweg met u op de passagiersstoel. Dan mag u wat zeggen.
Maar dan bemoeit u zich met de rijstijl en het risico op een ongeluk.
Maar met het gebed zelf is bemoeienis uit den boze.
Als een christen in die fout valt mag er best wat van gezegd worden. Vooral omdat Jezus erop wijst om het niet te doen. Wil jij onderbouwen waarom je daar anders over denkt?
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
1 Petrus 4 vers 15 Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. ( NBG )DDD schreef:Ik zie geen enkele bijbelse grond voor dit stevige standpunt.
Gebeden in het openbaar zijn bedoeld om voor allen te spreken. En daar mag dan ook iedereen iets van vinden. Als het gaat om privé-gebeden, dan is het ook goed om daarin open te staan voor wat de heilige Geest je door anderen wil leren.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Ja, De Heere Jezus zei dit.Susan schreef:Jezus zegt: En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden. Grieks, Battlogia (ijdel verhaal) dat is, wanneer enige woorden of rede zonder nood of ernst dikwijls herhaald worden.Apologeet schreef:Voor honderd procent: NEE!Susan schreef:Stel, iemand zegt in een openbaar in iedere zin Heere, Heere. Mag je eigenlijk wel iets vinden van iemands gebed. Het is toch praten tegen God. En ook, als iemand te lang bidt, mag je daar wat van zeggen?
Hoe zien jullie dat?
Daar mag u niks van zeggen.
Helemaal faliekant en dubbel en dwars niks.
Een gebed is uitsluitend een zaak tussen een mens en zijn/haar schepper.
Daar heeft een andere zondige sterfelijke ziel, die het eveneens van Gods genade moet hebben, zich niet mee te bemoeien.
Zij het zogenaamd goed bedoeld of met oordeel.
Hoe lang iemand bid, met ogen open of dicht, luid of hard, over welk onderwerp en op welke plek dan ook. Het gaat u allen allemaal niks aan.
Mischien als iemand met de ogen dicht achter het stuur bid op de snelweg met u op de passagiersstoel. Dan mag u wat zeggen.
Maar dan bemoeit u zich met de rijstijl en het risico op een ongeluk.
Maar met het gebed zelf is bemoeienis uit den boze.
Als een christen in die fout valt mag er best wat van gezegd worden. Vooral omdat Jezus erop wijst om het niet te doen. Wil jij onderbouwen waarom je daar anders over denkt?
U en anderen zijn niet de Heere Jezus.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Als je iets zegt over de openbare gebeden, dan ben je geen bemoeial. Als je aan de buren vraagt waarom ze al voor de derde keer het raam in hun slaapkamer een uur later dicht doen dan normaal, dan ben je een bemoeial.Apologeet schreef:1 Petrus 4 vers 15 Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. ( NBG )DDD schreef:Ik zie geen enkele bijbelse grond voor dit stevige standpunt.
Gebeden in het openbaar zijn bedoeld om voor allen te spreken. En daar mag dan ook iedereen iets van vinden. Als het gaat om privé-gebeden, dan is het ook goed om daarin open te staan voor wat de heilige Geest je door anderen wil leren.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Ik maak onderscheid tussen openbare en gezamenlijke (groeps) gebeden.DDD schreef:Als je iets zegt over de openbare gebeden, dan ben je geen bemoeial. Als je aan de buren vraagt waarom ze al voor de derde keer het raam in hun slaapkamer een uur later dicht doen dan normaal, dan ben je een bemoeial.Apologeet schreef:1 Petrus 4 vers 15 Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. ( NBG )DDD schreef:Ik zie geen enkele bijbelse grond voor dit stevige standpunt.
Gebeden in het openbaar zijn bedoeld om voor allen te spreken. En daar mag dan ook iedereen iets van vinden. Als het gaat om privé-gebeden, dan is het ook goed om daarin open te staan voor wat de heilige Geest je door anderen wil leren.
Indien iemand bid in het openbaar zonder anderen er bij te betrekken, dan richt die persoon zich tot de allerhoogste.
En de allerhoogste heeft u niet nodig om over andermans gebed te oordelen.
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Dat heeft er weer helemaal niets mee te maken. Maar welkom terug!
Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?
Ik vind het niet bemoeizuchtig als iemand me onder vier ogen aanspreekt, op iets uit mijn openbare gebed (als er echt iets niet goed zou zijn). Je kunt daardoor een band creëren met de ander, van elkaar leren. Waarvoor zijn we anders aan elkaar gegeven? Het is natuurlijk wel de toon die de muziek maakt.Apologeet schreef:1 Petrus 4 vers 15 Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. ( NBG )DDD schreef:Ik zie geen enkele bijbelse grond voor dit stevige standpunt.
Gebeden in het openbaar zijn bedoeld om voor allen te spreken. En daar mag dan ook iedereen iets van vinden. Als het gaat om privé-gebeden, dan is het ook goed om daarin open te staan voor wat de heilige Geest je door anderen wil leren.
Het is goed om geduld te hebben en te respecteren dat iedere gelovige zijn of haar eigen manier heeft van bidden. Tegelijk is gemeenschappelijk bidden niet alleen een individueel activiteit, maar ook een manier om samen te komen als gemeenschap. Als je dankbaar bent voor de ander en respect hebt voor andermans geloofsbeleving zou je met die principes in gedachten best een goed gesprek kunnen hebben over het gebed.
En heel vaak "Heer" zeggen in een gebed (dat hoor ik in evangelische kring) is iets dat men zelf niet in de gaten heeft. Reformatorische en evangelische mensen kunnen veel van elkaar leren.