(goede) voornemens?

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (goede) voornemens?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 29 dec 2022, 18:23
Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Ik ben nog aan het herkauwen op deze post. Hoe krijg jij het voor elkaar om elke week een boek te lezen. Hoe dan en wanneer?

Online gedrag tegen het licht houden is voor mij iig een goed voornemen. Ondanks dat ik geen social media heb, breng ik te veel tijd online door.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: (goede) voornemens?

Bericht door helma »

Thea schreef:Ik ben gisteren begonnen in dagboek 'Avondgedachten' van Octavius Winslow. Eerste stukje vond ik al ontroerend! Ik moest denken aan de discussie hier over aanbod. Misschien ben ik toch wat te scherp geweest over ruim aanbod.....
De dagboeken van Octavius Winslow vind ik ongeëvenaard..
Nooit heeft een ander dagboek hetzelfde voor me betekend.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (goede) voornemens?

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 02 jan 2024, 11:11
HersteldHervormd schreef: 02 jan 2024, 10:53
DDD schreef: 02 jan 2024, 10:42 Ik vind anders dat je daar in het afgelopen jaar best een eind in vooruit bent gekomen. :)
Je tong in bedwang houden is makkelijker dan je hoofd in bedwang houden.
Desondanks dank voor het compliment.
Dat is waar. Ik weet er alles van. Overigens kun je heel goed een uitgesproken persoon zijn en duidelijk je mening geven, zonder dat je oordeelt. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het verschil is voornamelijk of je open staat voor de ander, of niet.
Ik sta eigenlijk altijd wel open voor een ander, dat is het probleem niet. Niet oordelen is echt heel moeilijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (goede) voornemens?

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef: 02 jan 2024, 12:37 Ik ben gisteren begonnen in dagboek 'Avondgedachten' van Octavius Winslow. Eerste stukje vond ik al ontroerend! Ik moest denken aan de discussie hier over aanbod. Misschien ben ik toch wat te scherp geweest over ruim aanbod.....
Hoe komt het dat je nu wél er anders over na aan het denken bent? Omdat het van een puritein is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Thea »

Heeft inderdaad ook met vertrouwen te maken. En met 'herrie schoppen'. Dat vind ik nooit zo'n kenmerk van genade. Je kunt je broeder of zuster in Christus niet voor van alles en nog wat uitmaken. Dat gaat er bij mij niet in. Er is een gemeenschap der heiligen. En er is ook geestelijke herkenning. Als dat er niet is, klopt het ook niet.
Online
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 02 jan 2024, 18:32 Heeft inderdaad ook met vertrouwen te maken. En met 'herrie schoppen'. Dat vind ik nooit zo'n kenmerk van genade. Je kunt je broeder of zuster in Christus niet voor van alles en nog wat uitmaken. Dat gaat er bij mij niet in. Er is een gemeenschap der heiligen. En er is ook geestelijke herkenning. Als dat er niet is, klopt het ook niet.
Ik denk dat je daarin het echte leven en het forum niet moet verwarren Thea. Ik denk dat sommige mensen elkaar in het echte leven meer en betere zaken te vertellen hebben dan op het forum.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Thea »

Ik denk dat HH iets anders bedoelde. Hij bedoelde denk ik, waarom ik Winslows ruime aanbod wel vertrouwde en dr vd Brinks ruime aanbod niet.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: (goede) voornemens?

Bericht door TSD »

Thea schreef: 02 jan 2024, 20:45 Ik denk dat HH iets anders bedoelde. Hij bedoelde denk ik, waarom ik Winslows ruime aanbod wel vertrouwde en dr vd Brinks ruime aanbod niet.
Dat lijkt mij ook inhoudelijk eenvoudig:

Winslows ruime aanbod gaat samen met het verklaren van de kenmerken van het geloofsleven en genadeleven. Winslow gaat ook in op HOE een mens tot het geloof in Christus komt en dat is nu juist waar dr. van den Brink op tegen is.

Wat dat betreft snap ik de typering van dr. de Vries "een deur zonder huis".
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Thea »

Dank, dat bedoelde ik ook! Alleen vind ik het lastig om het precies onder woorden te brengen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 02 jan 2024, 12:48
Anselmus schreef: 29 dec 2022, 18:23
Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Ik ben nog aan het herkauwen op deze post. Hoe krijg jij het voor elkaar om elke week een boek te lezen. Hoe dan en wanneer?

Online gedrag tegen het licht houden is voor mij iig een goed voornemen. Ondanks dat ik geen social media heb, breng ik te veel tijd online door.
Lezen is voor mij ontspanning. Jaren geleden heb ik een timemanagementtraining gedaan waarbij je moest invullen hoe je de extra vrije tijd wilde invullen en wat je daarin belangrijk vond. Ik heb gekozen voor lezen en heb dat bewust in mijn dag gepland. Elke dag een half uur voor het slapen sowieso. Daarnaast beloon ik mezelf bijvoorbeeld na een paar uur studeren met een uurtje lezen om daarna weer verder te gaan met studeren. Daarnaast lees ik denk ik redelijk snel. Het helpt ook dat mijn wederhelft ook van lezen houdt, we lezen veel dezelfde boeken. Dat stimuleert ook om bij te blijven. Een doel stellen helpt mij ook waarbij het aantal boeken niet het doel op zich is, maar helpt om tijd vrij te maken voor wat ik leuk vind. Dit jaar hoop ik af te studeren waardoor ik het doel verhoogd heb naar anderhalf per week. Mijn ultieme zaterdagochtend is koffie met een boek. Dat geldt ook voor de zomervakantie. Ik reis ook wekelijks met de trein waarbij ik de terugweg lekker kan lezen. Ik zie trouwens steeds meer mensen op lange trajecten weer een boek bij zich hebben. Super gezellig! Pas vroeg ik aan iemand die naast me zat hoe ze de belijdenissen van Augustinus vond die ze aan het lezen was. Het was een leuk gesprek.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (goede) voornemens?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 03 jan 2024, 17:11
merel schreef: 02 jan 2024, 12:48
Anselmus schreef: 29 dec 2022, 18:23
Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Ik ben nog aan het herkauwen op deze post. Hoe krijg jij het voor elkaar om elke week een boek te lezen. Hoe dan en wanneer?

Online gedrag tegen het licht houden is voor mij iig een goed voornemen. Ondanks dat ik geen social media heb, breng ik te veel tijd online door.
Lezen is voor mij ontspanning. Jaren geleden heb ik een timemanagementtraining gedaan waarbij je moest invullen hoe je de extra vrije tijd wilde invullen en wat je daarin belangrijk vond. Ik heb gekozen voor lezen en heb dat bewust in mijn dag gepland. Elke dag een half uur voor het slapen sowieso. Daarnaast beloon ik mezelf bijvoorbeeld na een paar uur studeren met een uurtje lezen om daarna weer verder te gaan met studeren. Daarnaast lees ik denk ik redelijk snel. Het helpt ook dat mijn wederhelft ook van lezen houdt, we lezen veel dezelfde boeken. Dat stimuleert ook om bij te blijven. Een doel stellen helpt mij ook waarbij het aantal boeken niet het doel op zich is, maar helpt om tijd vrij te maken voor wat ik leuk vind. Dit jaar hoop ik af te studeren waardoor ik het doel verhoogd heb naar anderhalf per week. Mijn ultieme zaterdagochtend is koffie met een boek. Dat geldt ook voor de zomervakantie. Ik reis ook wekelijks met de trein waarbij ik de terugweg lekker kan lezen. Ik zie trouwens steeds meer mensen op lange trajecten weer een boek bij zich hebben. Super gezellig! Pas vroeg ik aan iemand die naast me zat hoe ze de belijdenissen van Augustinus vond die ze aan het lezen was. Het was een leuk gesprek.
Ik ben thuis de enige die ( graag) leest. Mijn dyslectische kinderen zien het als dagelijkse taak waar zij geen plezier aan beleven en de anderen zuchten diep als wij hen meerdere keren per week 'verplicht' laten lezen.

Ondanks dat ik graag lees, zijn de boeken die ik op jaarbasis lees op 1 en soms 2 handen te tellen, te weinig tijd, een vol hoofd etc. Op zich best jammer. Als ik eenmaal verdiept in een boek zit, geniet ik er enorm van. Ik probeer in de trein te lezen, maar een half uur reistijd met overstappen schiet niet hard op.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Zita »

Als kerstvakantieplezier lees ik de columns (althans, ik lees de hele site vanaf november 2013, https://stamvangent.com/) van Christine Stam-van Gent. Die zijn op zichzelf een zeer groot genoegen om te lezen. Maar ze jagen mij ook voortdurend naar een tweedehandsboekensite. Want bijna iedere column zet met enorme overtuiging aan tot echt lezen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Arja »

Ik doe niet aan Goede Voornemens. Ik oefen me in het accepteren van mindere dagen en denk na over "genade, geen perfectie".
Plaats reactie