(goede) voornemens?

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Mannetje »

Ik zie geen verschil tussen de overgang van bijv. 3 naar 4 september en van 31 december naar 1 januari. Helaas denken heel veel mensen daar anders over en moeten zij mijn nachtrust verknallen.
Als ik vandaag bedenk dat iets anders moet, moet ik daar vandaag mee beginnen. Anders heb je een periode waarin je weet dat je iets doet dat beter kan, en het toch niet beter doet. Lijkt me niet de bedoeling, toch?

En die oliebollen dan? Die zijn geweldig, morgen D.V. gaan we ze weer bakken. Gewoon, omdat het kerstvakantie is :)
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: (goede) voornemens?

Bericht door helma »

Treffend gezegd in het RDAfbeelding

En dit ook...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Posthoorn »

Minder boeken kopen.
Geen (te) ingewikkelde nieuwe boeken lezen.

PS Ik streef er niet naar de Bijbel in één jaar door te lezen. Wel lees ik de Bijbel steeds van voor naar achter en dan weer opnieuw. Maar waarom zou dat binnen één jaar moeten?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef:
Anselmus schreef:
Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Ik haak even in op het lezen van de Bijbel in 1 jaar, want ik vermoed dat dit je doel en uitgave is die je gebruikt. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit een hele klus zal zijn. Het is mij dit jaar namelijk niet helemaal gelukt...
Herkenbaar, ik heb vorig jaar mijn leesplan ook niet gehaald. Ik mag er ook gerust twee jaar over doen. Het gaat mij niet om het 'uit', maar om structuur en een plan helpt mij daarbij.
Fides Quaerens Intellectum
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (goede) voornemens?

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Ik zie geen verschil tussen de overgang van bijv. 3 naar 4 september en van 31 december naar 1 januari. Helaas denken heel veel mensen daar anders over en moeten zij mijn nachtrust verknallen.
Als ik vandaag bedenk dat iets anders moet, moet ik daar vandaag mee beginnen. Anders heb je een periode waarin je weet dat je iets doet dat beter kan, en het toch niet beter doet. Lijkt me niet de bedoeling, toch?

En die oliebollen dan? Die zijn geweldig, morgen D.V. gaan we ze weer bakken. Gewoon, omdat het kerstvakantie is :)
Ik zie zeker verschil tussen beide data. Bij de overgang van 3 naar 4 september verjaar ik. ;)
Oudjaarsavond is gewoon een gezellige avond waarbij de kinderen heel lang mogen opblijven.

Succes met bakken vandaag. Bij ons werden ze al als ontbijt gegeten.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Susan »

helma schreef:Treffend gezegd in het RDAfbeelding

En dit ook...

Afbeelding
Mooi stukje. Maar ik zie dat, wat staat in het laatste stukje, niet als groei maar als een stukje ontdekking. De Bijbel spreekt anders over groei. Dan gaat het afsterven van de zonde en een toename in het leven uit Christus plus het vrucht dragen uit Hem. Zien dat je zonder Hem niets kan doen is op zich nog geen geestelijke groei. Maar het opstaan in Hem, op het moment dat je inziet dat je faalt, wel.

Ik denk dus dat het nauwer ligt dan in dit stukje. De opstanding van Christus is de altijd aanwezige, sterke, bevrijdende kracht. De kracht, waarmee we de werken van het vlees mogen doden: ook het geen zin hebben om te bidden, twijfel, verleiding, humeurzonde of wat voor moeilijkheid in het leven van de gelovige dan ook. Groei is dat je daarin vordert. Dat je steeds meer op Jezus gaat lijken, die graag bezig was in de dingen van Zijn Vader.

Zomaar wat gedachten hoor.
Ik ga op zoek naar de quote van Calvin en naar het hele krantenartikel.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (goede) voornemens?

Bericht door DDD »

Een heel mooi boekje van dr. Selderhuis:

'Morgen doe ik het beter.' Een van de betere christelijke boekjes die ik gelezen heb.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Een heel mooi boekje van dr. Selderhuis:

'Morgen doe ik het beter.' Een van de betere christelijke boekjes die ik gelezen heb.
Dank voor de tip! Ik ga 'm weer eens uit de boekenkast opdiepen!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: (goede) voornemens?

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Een heel mooi boekje van dr. Selderhuis:

'Morgen doe ik het beter.' Een van de betere christelijke boekjes die ik gelezen heb.
Heb hem ooit gehad. Ik vond er niet veel aan destijds.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (goede) voornemens?

Bericht door -DIA- »

Ik heb een tijd gehad dat ik elke dag goede voornemens had, maar de ervaring leert dat je je steeds weer tegenvalt. Elke dag opnieuw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: (goede) voornemens?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb wel een goed voornemen om eerst wat boeken uit te lezen. Ik ben er nu volgens mij in 9 tegelijkertijd bezig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Ik heb wel een goed voornemen om eerst wat boeken uit te lezen. Ik ben er nu volgens mij in 9 tegelijkertijd bezig.
Herkenbaar :-). En dan in de auto nog een luisterboek. Wat soms doorloopt als ik uit de auto stap, dus dan is het zoeken bij welk hoofdstuk ik nu uitstapte.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Susan »

Wat vinden jullie van Zij lacht? https://zijlacht.nl/
Kun je dat andere vrouwen aanraden voor het 2023?

1. Waarom wel?
2. Waarom niet?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (goede) voornemens?

Bericht door DDD »

De website ziet er betrouwbaar uit. Ik denk dat je dat gerust kunt aanraden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (goede) voornemens?

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:De website ziet er betrouwbaar uit. Ik denk dat je dat gerust kunt aanraden.
Is dat een juist criterium?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie