Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 10:10
Herman schreef: 13 apr 2023, 09:43 Maar Johannes 13:16 kan je op dit probleem niet betrekken.
Zeker wel. De Heere Jezus gaat hier uit van een algemene regel.
Nee, want je past een algemene regel volgens aardse gebruiken toe op de godsleer.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Herman »

Valcke schreef: 12 apr 2023, 22:42 Laten we blijven bij onze belijdenissen, te beginnen met Nicea.

Inderdaad, bijvoorbeeld deze vier artikelen van Athanasius":
24 Zo is er dan één Vader, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.
25 En in deze Drieheid is niet eerst, of laatst; niet meest, of minst;
26 maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid, en zijn elkander alleszins gelijk;
27 zodat in alle opzichten, gelijk nu gezegd is, de Eenheid in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid te eren zij.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 13 apr 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef: 13 apr 2023, 10:17
Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 10:10
Herman schreef: 13 apr 2023, 09:43 Maar Johannes 13:16 kan je op dit probleem niet betrekken.
Zeker wel. De Heere Jezus gaat hier uit van een algemene regel.
Nee, want je past een algemene regel volgens aardse gebruiken toe op de godsleer.
Zolang woorden betekenis hebben, kunnen wij ze ook gebruiken voor de leer van God.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Dit zegt Packer ervan: "Een onderdeel van het geopenbaarde geheimenis Gods is , dat de drie Personen in een bepaalde relatie staan tot elkaar. In het evangelie komt de Zoon niet naar voren als een onafhankelijke goddelijke Persoon. Hij denkt en handelt volkomen, zoals de Vader Hem voorschrijft. ‘De Zoon kan niets doen van Zichzelf’; ‘Ik kan van Mijzelf niet doen’; ‘Want Ik ben van de hemel neergedaald, niet om Mijn wil te doen, maar de wil van Hem, Die Mij gezonden heeft’; ‘Ik doe niets uit Mijzelf… want Ik doe altijd wat Hem behaagt’ … Het behoort tot de aard van de tweede Persoon van de Drie-eenheid om het gezag van de eerste Persoon te erkennen en Zich te onderwerpen aan Diens welbehagen. … Hoewel de gelijke van de Vader in onsterfelijkheid, heerlijkheid en kracht, vindt de Zoon al Zijn vreugde in het doen van de wil van de Vader. ... De gehoorzaamheid van Jezus, de God-mens, tijdens Zijn verblijf op aarde, was niet nieuw. Het was slechts een voortzetting in de tijd van dezelfde eeuwige relatie tussen de Vader en de Zoon in de hemel. Zoals in de hemel, zo ook op aarde was de Zoon volkomen afhankelijk van de wil van de Vader."
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Filippenzen 2:7 zegt ons duidelijk dat Hij de gestalte van een dienstknecht aangenomen (!) heeft, door Zijn menswording. We mogen Christus als Middelaar en in de staat van Zijn vernedering niet verwarren met Zijn Goddelijke natuur. Ik schrik ervan wat hier beweerd wordt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 13 apr 2023, 11:02 Filippenzen 2:7 zegt ons duidelijk dat Hij de gestalte van een dienstknecht aangenomen (!) heeft, door Zijn menswording. We mogen Christus als Middelaar en in de staat van Zijn vernedering niet verwarren met Zijn Goddelijke natuur. Ik schrik ervan wat hier beweerd wordt.
Dat betekent toch niet dat er vóórdien geen gezagsverhouding tussen de Vader en de Zoon bestond. Dat Jezus' gehoorzaamheid een specifieke dimensie erbij gekregen heeft door Zijn vernedering, is uiteraard waar. Hij kwam met een specifieke opdracht naar deze aarde.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 13 apr 2023, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 11:09
Valcke schreef: 13 apr 2023, 11:02 Filippenzen 2:7 zegt ons duidelijk dat Hij de gestalte van een dienstknecht aangenomen (!) heeft, door Zijn menswording. We mogen Christus als Middelaar en in de staat van Zijn vernedering niet verwarren met Zijn Goddelijke natuur. Ik schrik ervan wat hier beweerd wordt.
Dus de gehoorzaamheid van de Zoon aan de Vader behoort tot de vernedering van Christus? Waar leert de Bijbel ons dat?
De gehoorzaamheid van Christus in de Schrift is altijd verbonden met Zijn middelaarschap. Heel duidelijk zie je dat ook in Hebr. 2:8, maar ook elders. Is (met eerbied gesproken) ook de Heilige Geest gehoorzaam aan de Vader? Ik vind het erg dat eea zomaar geponeerd wordt en het klassieke spreken over de Drie-eenheid terzijde geschoven wordt. We weten het nu allemaal beter…
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 13 apr 2023, 11:20 De gehoorzaamheid van Christus in de Schrift is altijd verbonden met Zijn middelaarschap. Heel duidelijk zie je dat ook in Hebr. 2:8, maar ook elders. Is (met eerbied gesproken) ook de Heilige Geest gehoorzaam aan de Vader? Ik vind het erg dat eea zomaar geponeerd wordt en het klassieke spreken over de Drie-eenheid terzijde geschoven wordt. We weten het nu allemaal beter…
Dat betekent toch niet dat er vóórdien geen gezagsverhouding tussen de Vader en de Zoon bestond? Dat Jezus' gehoorzaamheid een specifieke dimensie erbij gekregen heeft door Zijn vernedering, is uiteraard waar. Hij kwam met een specifieke opdracht naar deze aarde.

Packer staat mijns inziens overigens bekend als een orthodox theoloog.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Trouwens Filippenzen 2:8 leert heel expliciet dat deze (ondergeschikte) gehoorzaamheid verbonden is aan Zijn menswording.

Het Goddelijke Wezen is Één. We hebben geen driegoden leer. De eigenschappen van God de Vader zijn ook de eigenschappen van God de Zoon en van God de Heilige Geest. Alleen de bestaanswijze verschilt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Als God Zijn Zoon gezonden heeft, dan staat God de Vader daarmee toch 'boven' de Zoon? En als God Zijn Geest uitzendt, geldt dit toch ook voor de Vader en de Heilige Geest? Waarom zou dit Gods heerlijkheid verkleinen?
Daarbij, niemand heeft toch het laatste en beslissende woord gesproken als het gaat om een mysterie als de Drie-eenheid van God? Je zegt zelf al dan Hun bestaanswijze verschilt. Dan is er dus verschil tussen de goddelijke Personen.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 11:32 Als God Zijn Zoon gezonden heeft, dan staat God de Vader daarmee toch 'boven' de Zoon? En als God Zijn Geest uitzendt, geldt dit toch ook voor de Vader en de Heilige Geest? Waarom zou dit Gods heerlijkheid verkleinen?
Daarbij, niemand heeft toch het laatste en beslissende woord gesproken als het gaat om een mysterie als de Drie-eenheid van God? Je zegt zelf al dan Hun bestaanswijze verschilt. Dan is er dus verschil tussen de goddelijke Personen.
Je spreekt heel anders dan onze belijdenissen en het klassieke spreken over de Drie-eenheid. Misschien moet je lezen hoe de Kerk daar in het verleden op grond van de Schrift over gesproken heeft. De wijze van bestaan impliceert ook geenszins een gezagsverhouding. Naar mijn overtuiging tast je het spreken over de enige God - ook één in wil - wezenlijk aan. Lees eens de ontzaglijke diepe hoofdstukken in de Synopsis (van Walaeus en Thysius, meen ik) over dit onderwerp. Dat lijkt mij beter dan hier de belijdenissen op losse schroeven te zetten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Dit is een gezagsargument en geen inhoudelijk argument. Daar ga ik dus verder niet op in.

Wel nog iets anders: Jezus had er een behagen in om de wil van Zijn Vader te doen toen Hij op aarde was. Hij zocht altijd de eer van Zijn Vader. Zou dat in Zijn verhoogde staat nu anders zijn? Die indruk krijg ik niet als ik het NT lees. Het is de Zoon, dóór Wie wij tot God gaan. Het is de Zoon, Die bij Zijn Vader voorspraak is. Enzovoort.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Wat betreft de zending van de Zoon: dit is ook geen eenzijdig werk van de Vader geweest. Je gaat helemaal voorbij aan de Raad des vredes. De drie-enige God is Één als het gaat om Gods besluiten en Zijn wil. Jouw opvattingen gaan richting een driegodenleer (goden met verschillende wil en onderling gezag).

Ik stop nu: deze onderwerpen vereisen eerbiedig onderzoek op grond van de Schrift. Dat verdraagt zich niet met hier maar wat roepen over een onderwerp waarin je je m.i. nauwelijks verdiept hebt.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

De voorbede van Christus vloeit overigens ook uit Zijn middelaarsambt. Hij is Middelaar in eeuwigheid. Ook hier weer de verwarring tussen Christus als Middelaar en de Goddelijke natuur van de Zoon.
Plaats reactie