Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 02 mar 2024, 08:43 Het was inderdaad laat toen je je vorige post met die lange lap tekst stuurde. Je miste mijn vraag, denk ik. Daarom een verduidelijking. Je reageerde eerst op mijn post. Hierin gaf je aan dat we de HC en de DL vooral in de oude stijl moeten lezen. Kijk maar:
-DIA- schreef: 01 mar 2024, 11:54
Ararat schreef: 01 mar 2024, 11:51 Ik hoorde in het fragment dat ik keek vooral dat een mens niet in zichzelf moet zoeken, maar opgeroepen wordt tot geloof in Christus. Ik dacht eigenlijk dat de Heere Jezus soortgelijke oproepen deed, maar blijkbaar ruk ik dat dan uit de context.

Het is overigens begrijpelijk dat deze boodschap weerstand oproept.
Inderdaad. Daarvoor wees ik naast de Bijbel (Statenvetaling) naar de Catechismus en de Dordtse Leerregels (oude stijl).
Vervolgens reageert DDD daarop en vraag ik op mijn beurt om een voorbeeld.
Ararat schreef: 01 mar 2024, 13:20
-DIA- schreef: 01 mar 2024, 12:43
DDD schreef: 01 mar 2024, 12:17 Er is geen verschil tussen DL in de oude en nieuwe stijl. Het verschil zou kunnen zijn dat je de oude niet en de nieuwe wel begrijpt en daarom denkt dat er verschillen zijn.
Wel qua interpretatie.
Wil je daar een voorbeeld van laten zien? Ik ben oprecht benieuwd naar interpretatieverschillen tussen 'oud en nieuw'.
En dan mijn vraag waar het om ging concreet: Noem eens een voorbeeld van één artikel of zondag waarin te zien is dat de 'nieuwe stijl' een andere interpretatie geeft van de leer dan de 'oude stijl'?
Iets minder tekst kopiëren zou overigens wel fijn zijn voor de leesbaarheid.
2 HOOFDPUNTENTEN DAN.
God werkt de zaligheid van de mens niet in de eerste plaats om de mens, maar om door het zaligen van zonderen Zichzelf te verheerlijken. Waar ligt dan in het mensenwerk Gods eer?
Waar horen we over een levendmaking uit de dood? Is het niet dat een mens eerst zijn zonden, en zijn totale onmacht en onwil leert kennen en daardoor de schuld te eigenene en God te rechtvaardigen? Ik hoor hier een mens die zijn eigen behoud zoekt en niet de eer van God. Deze dingen zijn op de Schrift gegrond (alles van de mens wordt uitgesloten, en het is louter genade. Daar komt alleen maar tegenwerking van de mens bij. Ik weet dat bijna niemand dit hier gelooft, want ik ken de ligging van dit forum, en toch hoeven we niet meer te zeggen, wat immers weten allemaal wel dat het niets uit de mens is en alles uit God die in de onwillige en tegemstrevende mens het willen en het werken werkt, niet omdat de mens het wil, maar naar het welbehagen van God. En dat welhebagen en vrij en soeverein. Daar komt geen menselijke actie bij. Anders ligt dat van Gods kant: Omdat het werkverbond éénzijdig van de kant van de mens is verbroken blijft God eisen volkomen gehoorzaamheid, en dat zal werkelijk niemand kunnen. En toch God eist dit van ons: Doet dat en gij zult leven. Maar let wel op de context, er staat niet als iemand bepaalde dingen doet en laat dat hij daardoor het leven ontvangt. Nee, dat is een vrije genadegift, en niet iets wat de mens werkt, want de mens werkt hierin alleen maar tegen, door zelf iets te willen, en zo komt een mens ook niet aan het einde van de wet, waarvan we lezen dat dit leven is: het einde der wet is Christus: Rom. 10 vers 4, waar staat:
bWant 8het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft.
verwijsteksten:
b Matth. 5:17. Hand. 13:38. 2 Kor. 3:13. Gal. 3:24.
Matth. 5:17 Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.
Hand. 13:38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt;
2 Kor. 3:13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht legde, opdat de kinderen Israëls niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen dat tenietgedaan wordt.
Gal. 3:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.

8 Dat is, het oogmerk waarom de wet door Mozes is gegeven, is opdat de mensen daardoor tot kennis hunner zonden gebracht zijnde, tot Christus en Zijn rechtvaardigheid hun toevlucht zouden nemen, als Die de wet voor ons volkomenlijk volbracht heeft. Zie Gal. 3:19, enz.
Galaten 3:19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het Zaad zou gekomen zijn, Wien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des middelaars.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Alleen al deze bijdrage is overduidelijk in strijd met de Dordtse Leerregels, tenzij je je beperkt tot het eerste begin (dat is in de formuleringen niet helemaal duidelijk). Als je dat zelf al niet ziet, dan is een gesprek natuurlijk nogal ingewikkeld. Maar goed. Ik noem één voorbeeld.

Je schrijft: 'daar komt geen menselijke actie bij'. Dat is in strijd met de DL: 'werkt hij ook zelf', DL 3/4, 12.

Dat maakt het gesprek zo ingewikkeld. Je citeert wel rechtzinnige bronnen, maar je conclusies staan daar schijnbaar geheel los van.

En voor zover je bedoelt dat de wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt, en dat pas nádat de wil vernieuwd wordt, de mens iets goeds wil: dat is helemaal geen punt van discussie met dr. Van den Brink, dus weinig ter zake.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

@DIA, mijn vraag was
Noem eens een voorbeeld van één artikel [in de DL] of zondag [in de HC] waarin te zien is dat de 'nieuwe stijl' een andere interpretatie geeft van de leer dan de 'oude stijl'?
Ik kan nog geen antwoord op deze concrete vraag zien in je bijdragen. Om nog duidelijker te proberen zijn heb ik tussen haken wat toegevoegd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Beste mensen,

Misschien hebben sommigen van u gemerkt dat ik minder op het forum aanwezig was.
De oorzaak is tweeledig. Het bevindelijk element wordt niet verstaan en men tracht dat met het verstand in te vullen, wat nooit zal lukken.
In de tweede, maar niet de laatste plaats ben ik een zwak, ziek en fragiel mensje geworden. Ik kom weinig meer buiten en voel me moe en afgemat. Dat beneemt me ook de moed en de lust om hier nog wat te zeggen.
We hopen vanmiddag te proberen om nog een eindje te wandelen. Dit gaat de laatste weken steeds moeilijker.
Vandaar dat ik ook wel moet besluiten dit forum meer te laten varen.

Het ga u allen goed, en we hopen dat het vanmiddag, nu de zon wat schijnt, nog wat mee mag vallen.

Een hartelijke groet van een, toch wel, vaak onbegrepen en bestreden mensenkind,
-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Alle goeds toegewenst DIA!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ha DIA, geniet van het mooie weer en veel sterkte in alle dingen.
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Christen »

Sterkte Dia!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Eergisteren onverwacht op de spoedhulp van het ziekenhuis beland.
Pijn in borst, en hoe zullen we het noemen, 'een gevoel van algehele malaise', zo noemt men dat wel.
Ik weet nog niet wat het is. Dokter vermoedt een te lang onder hoogspanning geleefd.
Daarbij kon ook een buikgriep zijn gekomen. Vooralsnog geloof ik niet dat we spoedig weer de oude zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Oud verhaal: De vroomste vrouw van Oosterwolde:

https://www.youtube.com/watch?v=xfa6cYJSUWQ
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Mooi gesprekje met ds. Budding.
https://www.youtube.com/watch?v=rDjP2wBV_7M
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:26 Eergisteren onverwacht op de spoedhulp van het ziekenhuis beland.
Pijn in borst, en hoe zullen we het noemen, 'een gevoel van algehele malaise', zo noemt men dat wel.
Ik weet nog niet wat het is. Dokter vermoedt een te lang onder hoogspanning geleefd.
Daarbij kon ook een buikgriep zijn gekomen. Vooralsnog geloof ik niet dat we spoedig weer de oude zijn.
Dat is schrikken Dia. Beterschap gewenst!
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Veel sterkte DIA.

Als je bezoek wilt, zijn er ongetwijfeld mensen die op bezoek willen komen, al betwijfel ik of dat in mijn geval een heel goed idee is;-)

Een ontroerend interview in het RD trouwens, met Willy Wouters. Geen idee waar ik dat het beste kan plaatsen.

https://www.rd.nl/artikel/1055734-willy ... emeenschap
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:26 Eergisteren onverwacht op de spoedhulp van het ziekenhuis beland.
Pijn in borst, en hoe zullen we het noemen, 'een gevoel van algehele malaise', zo noemt men dat wel.
Ik weet nog niet wat het is. Dokter vermoedt een te lang onder hoogspanning geleefd.
Daarbij kon ook een buikgriep zijn gekomen. Vooralsnog geloof ik niet dat we spoedig weer de oude zijn.
Oei! Goed je rust nemen, en zeker ook mentaal. Spanning doet weinig goeds met een mens. Van harte beterschap gewenst in elk geval!
DDD schreef: 08 mar 2024, 11:06 Als je bezoek wilt, zijn er ongetwijfeld mensen die op bezoek willen komen, al betwijfel ik of dat in mijn geval een heel goed idee is;-)
Ik vind het eerste deel van bovenstaande zin zo mooi en moest hier om glimlachen. Wat zou dit mooi zijn. Ik woon helaas te ver weg DIA, maar anders had ik graag gehoord of je bezoek zou zien zitten. Dit forum kan zoveel meer zijn dan online ontmoetingen; omzien naar elkaar kan verder gaan dan het toetsenbord.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1055868-mag-e ... _year=2024

Een prachtig artikel van Enny de Bruijn. Ze betoogt dat de eenkennigheid van sommige volkskrantlezers vér doorslaat als ze vinden dat Martin Bosma geen gedichten van linkse vrouwen zou mogen lezen.

Het zou te wensen zijn dat de Volkskrant het zou overnemen met bronvermelding. Ik ben niet zo'n twitteraar, maar het zou een mooi gesprek kunnen opleveren.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Plaats reactie