Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3069
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef: 27 apr 2024, 13:06
Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 12:59
Is het dan (oorspronkelijk) een school uitgaande van de gereformeerde gemeente? En kan zo'n school niet mensen die ook verbonden zijn aan een reformatorische kerk in het bestuur toelaten? Statuten aanpassen ofzo?
Ik snap dat een school zijn indentiteit wil vasthouden en daarom kiest voor de betrokken reformatorische kerken in bestuur. En niet bijvoorbeeld een vrijzinnig Hervormde in het bestuur wil. Bijvoorbeeld. Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.

Hier op het dorp hebben we een reformatorische basisschool. Oorspronkelijk uitgaande van de christelijk gereformeerde kerk. In het bestuur zit CGK HHK Gergem en PKN! En wat er nog meer is wellicht. Ik vermoed dat vroeger alleen CGK in bestuur zat? Soms lopen mensen tegen bepaalde uiterlijkheden aan. Bijv broek. Er zijn er die daarom naar een gewone christelijke school gaan. Maar de meeste ouders ook uit die groep kiezen bewust voor deze school. En respecteren de kledingregels Bijvoorbeeld.

In het dorp waar ik op de SMDB werkte. Was oorspronkelijk Hervormd. Ds (rechts) Hervormde ds toendertijd zat bij de sollicitatie gesprekken. Maar toen al zaten er ouders van diverse kerken in het bestuur. En werd er met benoemingen van personeel ook rekening mee gehouden. Ik had een collega wat nu PKN is. Maar daarnaast ook collega die Gergem (en rechts georiënteerd was) . Ouders die geen binding met reformatorische kerken hadden, kwamen niet in het bestuur. Om zo de indentiteit te waarborgen.

Als christelijke ouders kies je toch bewust voor christelijk onderwijs? En als ouders kiezen voor een school waar het christelijke alleen nog op naambordje staat, zegt dat toch meer iets over de ouders? En zijn dat inderdaad niet de mensen die je in schoolbestuur moet hebben om de indentiteit te waarborgen?

Los van het feit of ze een kr lid zijn of niet😀
De statuten zijn recentelijk nog bekrachtigd. Dus als HHK'er kom je niet in het bestuur, wat tegenwoordig trouwens een identiteitsraad is. Ja, oorspronkelijk, maar nog steeds, uitgaand van de GG.
Dat laatste klopt. De ouders die deze uitspraak deden zullen wat overdreven hebben, maar tussen de 2 scholen zit echt wel veel ruimte. Dusdanig veel dat ik de kinderen van onze kerk veel liever naar de eerste, dan naar de tweede school zou zien gaan.
Ah ja ik ben van de vorige eeuw hé? Maar wat ontzettend jammer dat het zo gaat. En in dat geval denk jij dat de school steeds meer zal verrechtsen? En vind ik als de school daar echt principieel in is, ook geen andere leerlingen uit kerken moeten toelaten om zo te kunnen blijven bestaan.
Of als het broeders/zusters zijn ook toelaten in bestuur.
In die zin heb ik respect voor die reformatorische school met niet een gesloten toelatings beleid waar ik op zat . Zij hebben zichzelf opgeheven op het moment dat er nog maar paar reformatorische gezinnen waren. Te weinig voor een school.laat staan bestuur. Laat staan om de indentiteit vast te kunnen houden. De andere ouders konden naar andere scholen met prima onderwijs. Voor hen speelde de indentiteit geen rol.De paar overgebleven reformatorische gezinnen gingen een stukje verder naar een reformatorische school.
De school zei, onze doelgroep waar onze soort school voor is, is er niet meer.
I
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 13:21
Ah ja ik ben van de vorige eeuw hé? Maar wat ontzettend jammer dat het zo gaat. En in dat geval denk jij dat de school steeds meer zal verrechtsen? En vind ik als de school daar echt principieel in is, ook geen andere leerlingen uit kerken moeten toelaten om zo te kunnen blijven bestaan.
Of als het broeders/zusters zijn ook toelaten in bestuur.
In die zin heb ik respect voor die reformatorische school met niet een gesloten toelatings beleid waar ik op zat . Zij hebben zichzelf opgeheven op het moment dat er nog maar paar reformatorische gezinnen waren. Te weinig voor een school.laat staan bestuur. Laat staan om de indentiteit vast te kunnen houden. De andere ouders konden naar andere scholen met prima onderwijs. Voor hen speelde de indentiteit geen rol.De paar overgebleven reformatorische gezinnen gingen een stukje verder naar een reformatorische school.
De school zei, onze doelgroep waar onze soort school voor is, is er niet meer.
I
Ik denk niet dat de school zal verrechtsen. Eerder dat de andere zal 'verlinksen'. Ik denk dat wat anderen toelaten in het bestuur de school goed zou doen. Maar...ik begrijp ook de gevoeligheid. Uit de GG gaan best wat mensen naar de HHK. Het lijkt me niet makkelijk dan te zeggen 'dit is het moment om HHK'ers in het bestuur toe te laten'.
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door HHR »

Het begint op dat stukje biblebelt wel een beetje Amish achtig te worden.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3999
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

Een eigen zorgcentrum voor bejaarden een eigen kerkhof. Ik weet dat er wel wat vragen zijn idd. En dat allemaal in een relatief klein dorp.
Maar laten we positief eindigen, sinds kort hebben ze ook een tandartspraktijk op t durp, dat is toch ook heel fijn. Overigens met een open beleid.... :yahoo
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 27 apr 2024, 18:44 Het begint op dat stukje biblebelt wel een beetje Amish achtig te worden.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.
Ik denk dat dit echt wel iets meevalt, was vandaag er een stuk van de dag op de Denbi verkoping. Liep allerlei soort van volk door elkaar heen. Geen Amish-achtige taferelen. Wanneer ouders voor een school willen kiezen die aansluit bij hun doopbelofte heb ik daar niets dan alleen respect voor. Helaas vond en vind ik de gekozen werkwijze van de GG aldaar in dezen niet de beste werkwijze. Een goede vriend van me is directeur van een paar overkoepelende christelijke basisscholen in de buurt en zodoende hoor ik al langer deze verhalen. Nochtans begrijp ik goed dat niet alle ouders hun kroost naar deze scholen willen en kunnen sturen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3035
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

pierre27 schreef: 27 apr 2024, 23:08
HHR schreef: 27 apr 2024, 18:44 Het begint op dat stukje biblebelt wel een beetje Amish achtig te worden.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.
Ik denk dat dit echt wel iets meevalt, was vandaag er een stuk van de dag op de Denbi verkoping. Liep allerlei soort van volk door elkaar heen. Geen Amish-achtige taferelen. Wanneer ouders voor een school willen kiezen die aansluit bij hun doopbelofte heb ik daar niets dan alleen respect voor. Helaas vond en vind ik de gekozen werkwijze van de GG aldaar in dezen niet de beste werkwijze. Een goede vriend van me is directeur van een paar overkoepelende christelijke basisscholen in de buurt en zodoende hoor ik al langer deze verhalen. Nochtans begrijp ik goed dat niet alle ouders hun kroost naar deze scholen willen en kunnen sturen.
Op zich eens, mits ouders dan ook echt voor zo'n school kiezen uit innerlijke overtuiging. Wanneer het vanuit een sociale, kerkelijke druk is, dan kun je je afvragen hoe principieel het allemaal is.

Ik zou het kunnen googlen maar wat is Denbi voor een doel?
KDD
Berichten: 1546
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door KDD »

Job schreef: 27 apr 2024, 23:15
pierre27 schreef: 27 apr 2024, 23:08
HHR schreef: 27 apr 2024, 18:44 Het begint op dat stukje biblebelt wel een beetje Amish achtig te worden.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.
Ik denk dat dit echt wel iets meevalt, was vandaag er een stuk van de dag op de Denbi verkoping. Liep allerlei soort van volk door elkaar heen. Geen Amish-achtige taferelen. Wanneer ouders voor een school willen kiezen die aansluit bij hun doopbelofte heb ik daar niets dan alleen respect voor. Helaas vond en vind ik de gekozen werkwijze van de GG aldaar in dezen niet de beste werkwijze. Een goede vriend van me is directeur van een paar overkoepelende christelijke basisscholen in de buurt en zodoende hoor ik al langer deze verhalen. Nochtans begrijp ik goed dat niet alle ouders hun kroost naar deze scholen willen en kunnen sturen.
Op zich eens, mits ouders dan ook echt voor zo'n school kiezen uit innerlijke overtuiging. Wanneer het vanuit een sociale, kerkelijke druk is, dan kun je je afvragen hoe principieel het allemaal is.

Ik zou het kunnen googlen maar wat is Denbi voor een doel?
Er is wel een Amish jongen op de foto

https://www.hulpaanethiopie.nl/koningsmarkt
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 27 apr 2024, 23:15
pierre27 schreef: 27 apr 2024, 23:08
HHR schreef: 27 apr 2024, 18:44 Het begint op dat stukje biblebelt wel een beetje Amish achtig te worden.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.
Ik denk dat dit echt wel iets meevalt, was vandaag er een stuk van de dag op de Denbi verkoping. Liep allerlei soort van volk door elkaar heen. Geen Amish-achtige taferelen. Wanneer ouders voor een school willen kiezen die aansluit bij hun doopbelofte heb ik daar niets dan alleen respect voor. Helaas vond en vind ik de gekozen werkwijze van de GG aldaar in dezen niet de beste werkwijze. Een goede vriend van me is directeur van een paar overkoepelende christelijke basisscholen in de buurt en zodoende hoor ik al langer deze verhalen. Nochtans begrijp ik goed dat niet alle ouders hun kroost naar deze scholen willen en kunnen sturen.
Op zich eens, mits ouders dan ook echt voor zo'n school kiezen uit innerlijke overtuiging. Wanneer het vanuit een sociale, kerkelijke druk is, dan kun je je afvragen hoe principieel het allemaal is.

Ik zou het kunnen googlen maar wat is Denbi voor een doel?
Dat klopt, ik werk veel zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven met mensen uit deze omgeving. Wat mij opvalt is een sterke hang naar elkaar en een bijna blindelings vertrouwen wat de dominee zegt. Helaas gaat dat soms ten kostte van het zelf onderzoeken van de Schrift. Daar vind ik wel iets van.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3035
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

In dat geval ligt "Gij uiterlijk geheel anders" op de loer. Gevaarlijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 27 apr 2024, 23:44 In dat geval ligt "Gij uiterlijk geheel anders" op de loer. Gevaarlijk.
Dit begrijp ik niet!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3035
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

pierre27 schreef: 27 apr 2024, 23:45
Job schreef: 27 apr 2024, 23:44 In dat geval ligt "Gij uiterlijk geheel anders" op de loer. Gevaarlijk.
Dit begrijp ik niet!
Als men zo blindelings de dominee volgt en met elkaar bezig is om de religie vorm te geven, terwijl onderzoek van Gods Woord wordt nagelaten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9000
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

Afbeelding
Mooi om te zien dat men nog in gepaste kleding naar de Mbuma zendingsdag gaat.

Geen hoodie te zien :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2963
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door CvdW »

Door wie is deze foto gemaakt? Ik heb geen toestemming gegeven.
Het is altijd een mooie dag. De kramen zijn ook leuk om te bezoeken en de gesprekken met anderen voor aanvang en tijdens de pauze.
MGG
Berichten: 3601
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef: 29 apr 2024, 06:06 Afbeelding
Mooi om te zien dat men nog in gepaste kleding naar de Mbuma zendingsdag gaat.

Geen hoodie te zien :)
Zijn er HHGs waar deze kledingstijl de norm is? Verder valt het mij op dat alle vrouwen een hoed dragen. Is dit omdat er meditaties zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9000
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef: 29 apr 2024, 06:44 Door wie is deze foto gemaakt? Ik heb geen toestemming gegeven.
Als je verteld wie op de foto je bent, kan ik je wel even blurren ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie