De kleine lettertjes van het Evangelie

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

Cyrillus schreef: 27 mei 2023, 22:25
Valcke schreef: 27 mei 2023, 22:22
Cyrillus schreef: 27 mei 2023, 21:28 ... Nergens beweer ik dat de mens uit zichzelf kan geloven, nergens beweer ik dat de Heilige Geest niet nodig zou zijn. Maar er zijn veel mensen die een enorme drempel ervaren om tot geloof te komen. ...
(Ik ga nu even niet in op je vragen. De eerste vraag heb ik overigens vandaag uitgebreid en expliciet beantwoord.)

Niet voor niets plaatste ik het stukje van Luther.
Het werk van de Heilige Geest is voor ieder mens nodig.
Wat zou een aanbod van Christus en de genade in Hem zijn, wanneer de Heilige Geest er niet was om die genade in het hart toe te passen?
De Heilige Geest en Zijn werkingen worden zelfs mede aangeboden in het Evangelie.
Dit neer te zetten als 'drempel' en belemmering' en de mens terug te werpen op de stelling dat hijzelf geloven en zich bekeren kan, is het ware Evangelie niet.

Gezegend Pinksteren toegewenst.
De beste leugen wordt verpakt in waarheid, Valcke. Dat is het probleem van de kleine letters.
En jammer dat je weer niet op mijn ene vraag in gaat. Hij is concreet, ik heb er niet alles bijgehaald.
Er is voor alles een tijd, Cyrillus.
Voor nu is het naar mijn overtuiging meer dan ooit belangrijk om stil te staan bij de Heilige Geest en Zijn werk.
Wie hiervan kennis heeft, zal echt niet zeggen dat dit kleine lettertjes zijn. Werkelijk, ik heb medelijden met je...
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef: 27 mei 2023, 11:22
DDD schreef: 27 mei 2023, 10:55 Ik peins er niet over. Ik heb jou altijd eerlijk behandeld, zelfs als je tegen mij tekeer ging zonder te begrijpen wat ik schreef. Ik gaf bovendien antwoord op een vraag van Ad Anker, en die ging over wat er hierboven geschreven staat. Dan kan ik zo'n voorbehoud niet ongeschreven laten.

Het is nu eenmaal zo dat het geregeld voorkomt dat jouw reactie op mij en ook op sommige andere personen mede gebaseerd is op vooroordelen. Ik heb je daar vaak genoeg op gewezen, Terri ook. Dat is niet onaardig, maar eerder bezorgd.
Ik houd veel meer van een stevige en eerlijke reactie, maar gebaseerd op de Schrift en belijdenis - zoals we van Huisman gewend zijn - dan de slappe kost die jij hier bij voortduring laat horen. Bovendien: als je iets tegen Huisman hebt, dan zeg je dat rechtstreeks tegen hem en niet zo even terloops in een discussie met Ad Anker.

Tegen Huisman zeg ik: blijf en laat je niet afschrikken door negatieve reacties! Ik heb niet alles gelezen, maar je inhoudelijke reacties van gisteren en vanmorgen vond ik uitmuntend. Heel waardevol!
Helemaal eens, Huisman is direct maar zuiver op de graat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door refo »

Zeeuw schreef: 27 mei 2023, 21:48
Cyrillus schreef: 27 mei 2023, 21:31
Een vergelijking wordt gemaakt vanwege de overeenkomsten niet vanwege de verschillen. Ik neem aan dat je de gelijkenis van het mosterdzaadje maar niet leest. Om het geloof met zoiets verachtelijks kleins te vergelijken is natuurlijk verkeerd, toch?
Jammer dat je steeds woorden in iemands mond probeert te leggen, in plaats van gewoon argumenten te noemen.
Mooi dat je het mosterdzaadje noemt. Ik las daar iets moois over:

Als Gods Geest je de gave van geloof geeft gaat het niet om de kwantiteit van jouw geloof, maar om de kwaliteit van Gods eigen geloof. Door de gave van geloof plant de Heilige Geest een deel van Gods eigen geloof als een mosterdzaadje in je hart om het onmogelijke mogelijk te maken.
Gods eigen geloof? Ja, dat is wel consequent, als je te ver doorredeneert dat het een gave is. Maar daar wijk je toch van de bijbelse waarheid af.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Het lijkt me goed dat we tot na de Pinksteren even pauzeren c.q. afkoelen.
Gesloten