De kleine lettertjes van het Evangelie

Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

is dat hetgeen dr vd Brink wil zeggen of hoe hij preekt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28839
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12
Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Maar als je dus helemaal niet op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden die de aanleiding zijn voor deze discussie, en het zelfs zover van je bed afstaat dat je niemand kent die hiermee te maken heeft, waarom neem je hier dan zulke extreme standpunten over in?

Ik kan dat toch moeilijk begrijpen.
DDD
Berichten: 28839
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 01 mar 2023, 05:53
DDD schreef:Als je een smerige smaak in je mond krijgt van dit soort -toch relatief overzichtelijke- verschillen, dan zou ik psychotherapie aanraden. Dat zal je dan vast in meerdere opzichten van pas komen. Het kan sowieso meestal geen kwaad, zoiets.
Op wie je nu reageert is mij niet geheel duidelijk. Gemakshalve zal ik een reactie geven. Inleven is duidelijk niet een sterke kant van je. Hoewel ik het met je eens ben dat deze therapie meestal geen kwaad kan, is het in dit geval een nare manier van reactie geven. Denk je echt dat je met dit advies refomart helpt?
Ik neem geen standpunt in over mijn inlevingsvermogen. Maar ik vind het geen nare reactie. Ik vind het een heel adequate reactie, die behulpzaam kan zijn. Ik schat in dat de kans niet enorm is, maar het helpt niet om wantrouwen uit te stralen over andermans zelfreflectief vermogen. Dus ja: ik geloof dat het helpt. Anders zou ik het niet zeggen.

Jouw kennelijk wat zwartgalliger mensbeeld doet daar wat mij betreft niets aan af.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door JCM »

Zorg dat je binnen 10 uur in Amerika bent!
Er zijn geen voorwaarden aan deze oproep.

Is gebruikmaken van het vliegtuig dan toch een voorwaarde om op tijd te komen? Of een implicatie bij de oproep?



Bekeert u en gelooft het Evangelie!
Er zijn geen voorwaarden aan deze oproep.

Is een verslagen hart en kennis van ellende dan toch een voorwaarde voor geloof en bekering? Of een implicatie bij de oproep?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6631
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 01 mar 2023, 16:19 Ik zou niet weten waarom dit soort denkbeelden niet door prediking of pastoraat kan worden gevoed.
Dat het niet de conclusie is die de desbetreffende pastor zou willen bereiken is wat anders, maar om daarmee te zeggen dat de boodschap op deze manier wordt opgepikt en zo als klip kan worden gehaald uit de prediking niet voorkomt zou je toch iets beter moeten zijn qua onderbouwing.
Onderbouw jij eerst maar eens waarom of die zesde klip volgens jouw wel waar is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17432
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 01 mar 2023, 16:35
huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12
Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Maar als je dus helemaal niet op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden die de aanleiding zijn voor deze discussie, en het zelfs zover van je bed afstaat dat je niemand kent die hiermee te maken heeft, waarom neem je hier dan zulke extreme standpunten over in?

Ik kan dat toch moeilijk begrijpen.

Jij kent mensen die oprecht geloven dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn en een prediking die dat als voorwaarde stelt? Wat ik al eerder zei: Ik kom mensen wel tegen die de verkiezing gebruiken om zich achter te verschuilen en de verkiezing een volkomen verkeerde plaats geven. Maar dat is niet wat @Cyrillus zegt.

Kun je mij vertellen welke standpunten van mij extreem zijn? Graag met compleet citaat want het is nogal een forse beschuldiging.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 01 mar 2023, 16:40
Bertiel schreef: 01 mar 2023, 16:19 Ik zou niet weten waarom dit soort denkbeelden niet door prediking of pastoraat kan worden gevoed.
Dat het niet de conclusie is die de desbetreffende pastor zou willen bereiken is wat anders, maar om daarmee te zeggen dat de boodschap op deze manier wordt opgepikt en zo als klip kan worden gehaald uit de prediking niet voorkomt zou je toch iets beter moeten zijn qua onderbouwing.
Onderbouw jij eerst maar eens waarom of die zesde klip volgens jouw wel waar is.
het is geen klip zoals in de preek van ds Smytegelt de ander klippen zijn. Het is wel een gevaar dat vanuit de prediking / pastoraat gevoed wordt door een verkeerd brengen van de verkiezingsleer.
Ik zou niet weten waarom ik dit moet onderbouwen. Ik kan geen linkjes hier gaan neerzetten van preken die ik gehoord heb waardoor dit gevoed kan worden.
Die zijn namelijk al van enige tijd geleden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6515
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 01 mar 2023, 16:25Maar als je dat plaatsmakend werk onbesproken laat wordt het uiterst gevaarlijk. Paulus zegt. Wij prediken Christus, den gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.
In kerkmensen zit van nature dezelfde ergernis en vinden ten diepste het kruis een dwaasheid. Pas als de Heilige Geest onze verlorenheid laat zien krijgt de Gekruisigde oneindige waarde.
Hier zou ik nog wat meer over willen zeggen.

Het is idd. waar dat het feit dat je je zonden moet kennen, als een klip kan fungeren. Ik weet dat uit eigen ervaring. Door een boekje van H. Bonar raakte ik van die klip verlost. Toch was het niet zo dat ik toen wist hoe ik tot Christus moest komen. Dat was voor mij 'bedekt', om het zo maar eens te zeggen.

Wat ik nu zou zeggen tegen iemand die ook op die klip vastloopt? Ik zou niet zeggen: het is niet nodig, hoor, dat je je zonden kent. Ik zou wel willen zeggen: God weet Zelf wel hoe en wanneer Hij jou brengt op die plaats waar Hij je hebben wil, de plaats waar je 'zondaar voor God wordt'. Dat kan in een paar seconden gebeurd zijn.
Dan besef je dat de zaligheid alleen nog maar van Góds kan kan komen. En dát is het moment waarop Christus aan de ziel geopenbaard wordt! En dat is wel nodig, want anders zou je Hem nóg niet zien.

Conclusie: Het moet alles van boven komen. En God werkt het op Zijn tijd en wijze.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2887
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door FlyingEagle »

Mooie post(hoorn)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17432
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 01 mar 2023, 17:00
huisman schreef: 01 mar 2023, 16:25Maar als je dat plaatsmakend werk onbesproken laat wordt het uiterst gevaarlijk. Paulus zegt. Wij prediken Christus, den gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.
In kerkmensen zit van nature dezelfde ergernis en vinden ten diepste het kruis een dwaasheid. Pas als de Heilige Geest onze verlorenheid laat zien krijgt de Gekruisigde oneindige waarde.
Hier zou ik nog wat meer over willen zeggen.

Het is idd. waar dat het feit dat je je zonden moet kennen, als een klip kan fungeren. Ik weet dat uit eigen ervaring. Door een boekje van H. Bonar raakte ik van die klip verlost. Toch was het niet zo dat ik toen wist hoe ik tot Christus moest komen. Dat was voor mij 'bedekt', om het zo maar eens te zeggen.

Wat ik nu zou zeggen tegen iemand die ook op die klip vastloopt? Ik zou niet zeggen: het is niet nodig, hoor, dat je je zonden kent. Ik zou wel willen zeggen: God weet Zelf wel hoe en wanneer Hij jou brengt op die plaats waar Hij je hebben wil, de plaats waar je 'zondaar voor God wordt'. Dat kan in een paar seconden gebeurd zijn.
Dan besef je dat de zaligheid alleen nog maar van Góds kan kan komen. En dát is het moment waarop Christus aan de ziel geopenbaard wordt! En dat is wel nodig, want anders zou je Hem nóg niet zien.

Conclusie: Het moet alles van boven komen. En God werkt het op Zijn tijd en wijze.
Volkomen eens!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Het is een interessante gedachte om eens wat waarnemingen bij elkaar te voegen.

Ook dr. J.G. Woelderink bracht op exact deze wijze naar voren dat veel van zijn pastorale arbeid stukliep op de gedachte eerst uitverkoren te moeten zijn. En daarom opponeerde hij daar ook tegen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17432
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Herman schreef: 01 mar 2023, 17:06
huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Het is een interessante gedachte om eens wat waarnemingen bij elkaar te voegen.

Ook dr. J.G. Woelderink bracht op exact deze wijze naar voren dat veel van zijn pastorale arbeid stukliep op de gedachte eerst uitverkoren te moeten zijn. En daarom opponeerde hij daar ook tegen.
Ik heb vanavond geen tijd voor het RF. Ik heb ooit met smaak het proefschrift van Dr. J.C.C.J. Wilschut over de theologie van Woelderink gelezen. (Om de vaste grond des geloofs) Trek het net uit de kast . Inmiddels meer dan 20 jaar geleden gelezen dus moet ik mij weer inlezen.
Het gaat er volgens mij meer om dat deze mensen eerst de kenmerken van de verkiezing willen waarnemen voordat Gods verbond en beloften waarde krijgen. Dat is de omgekeerde weg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28839
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

huisman schreef: 01 mar 2023, 16:42
DDD schreef: 01 mar 2023, 16:35
huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12
Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Maar als je dus helemaal niet op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden die de aanleiding zijn voor deze discussie, en het zelfs zover van je bed afstaat dat je niemand kent die hiermee te maken heeft, waarom neem je hier dan zulke extreme standpunten over in?

Ik kan dat toch moeilijk begrijpen.

Jij kent mensen die oprecht geloven dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn en een prediking die dat als voorwaarde stelt? Wat ik al eerder zei: Ik kom mensen wel tegen die de verkiezing gebruiken om zich achter te verschuilen en de verkiezing een volkomen verkeerde plaats geven. Maar dat is niet wat @Cyrillus zegt.

Kun je mij vertellen welke standpunten van mij extreem zijn? Graag met compleet citaat want het is nogal een forse beschuldiging.
De extreme formuleringen maak ik rood. Je citeert ze immers zelf al.

Ik ken inderdaad mensen die zich verschuilen achter de uitverkiezing en dat is het gevolg van een prediking die te veel onder de beheersing van de uitverkiezing staat. Dat zijn de zogenoemde kleine lettertjes.

Ik ken inderdaad mensen die zeggen dat God het moet doen en dat zij er hun hele leven om gevraagd hebben. Dat is precies hetzelfde, mijns inziens, alleen wat minder dramatisch geformuleerd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

huisman schreef: 01 mar 2023, 17:21
Herman schreef: 01 mar 2023, 17:06
huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Het is een interessante gedachte om eens wat waarnemingen bij elkaar te voegen.

Ook dr. J.G. Woelderink bracht op exact deze wijze naar voren dat veel van zijn pastorale arbeid stukliep op de gedachte eerst uitverkoren te moeten zijn. En daarom opponeerde hij daar ook tegen.
Ik heb vanavond geen tijd voor het RF. Ik heb ooit met smaak het proefschrift van Dr. J.C.C.J. Wilschut over de theologie van Woelderink gelezen. (Om de vaste grond des geloofs) Trek het net uit de kast . Inmiddels meer dan 20 jaar geleden gelezen dus moet ik mij weer inlezen.
Het gaat er volgens mij meer om dat deze mensen eerst de kenmerken van de verkiezing willen waarnemen voordat Gods verbond en beloften waarde krijgen. Dat is de omgekeerde weg.
Ik heb eerste deel van het proefschrift vorige maand doorgenomen. Wat mij betreft is de lijn tussen 'eerst kentekenen van de verkiezing willen waarnemen' en 'weten verkoren te zijn' erg dun. Daarom zie ik ook wel wat in die gedachte als een klip en in die zin kom ik het in het pastoraat wel tegen. Men oefent geen geloofswerkzaamheden omdat er niet eerst een onmiskenbare ervaring aan vooraf gaat. De manier waarop mensen zich dan vervolgens uitdrukken, is niet altijd even helder naar een theologisch principe terug te leiden, maar in een genoegzaam aantal gevallen wel aan een passieve belijdenis dat de Heere eerst moet beginnen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:59
huisman schreef: 01 mar 2023, 14:23
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:17 Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Ben je het eens met de 5 klippen die benoemd worden?
Ja hoor.
Ben jij het eens met de 6e klip?
Vind jij dan klip 3,4 en 5 geen gevaar in jouw opsteliing?

Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Het tweede kom ik wel tegen. De vraag: Is mijn ellende kennis wel diep genoeg?
Dat kan een klip zijn maar het kan ook een terechte vraag zijn. Ik gebruik dan wel eens de zin die ik las bij Richard Sibbes : Als je een verbroken hart hebt vlucht dan naar Jezus. Als je nu geen verbroken hart hebt vlucht dan naar Jezus en vraag om een verbroken hart.
1) Nee, zoals iemand eens zei: het is niet belangrijk hoeveel klippen er zijn, als je maar weet waar er geen klippen zijn.
2) De vraag of je ellendekennis wel diep genoeg is een terechte vraag? Hier ben ik het niet met je eens. Graag een Bijbeltekst waar de diepgang van zondekennis voorwaarde is. Je hebt uiteraard van node te weten dat je zondig bent en dus Christus nodig hebt. De diepte is van geen belang. Sterker: zelfs met 127 pagina's verdorvenheid van Boston is het slechts een beetje stamelen. Wie durft te zeggen dat hij ook maar een beetje besef heeft van Gods heiligheid?
Gesloten