Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef: 03 mei 2023, 13:28
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
Ooit begrepen dat de volkstelling bestraft werd toen David daaraan begon en dat dit de reden is om ledentallen niet te registreren.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:12
Mannetje schreef: 03 mei 2023, 13:28
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
Ooit begrepen dat de volkstelling bestraft werd toen David daaraan begon en dat dit de reden is om ledentallen niet te registreren.
Als dat waar is, is dat wel heeeeeeeuuuuuul erg uit het verband gerukt zeg :haha
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Waarom?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:17Waarom?
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat je dit serieus bedoeld. Op die volkstelling kwam namelijk 3 mogelijke straffen. Dat zou betekenen dat de kerkverbanden die wel ledenaantallen bijhouden een van de 3 straffen zouden hebben gekregen. Zou dat dan de scheuring zijn?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

C.S.L. Janse in de Saambinder 2007 schreef:Wellicht dat in de vooroorlogse jaren de Gereformeerde Gemeenten zo'n uitgave niet kenden omdat er hier en daar bezwaren waren tegen het opstellen van een landelijke statistiek. In ieder geval bestond er een zekere beduchtheid voor al te veel georganiseer en geadministreer. Daar ging het in de kerk toch niet om! Het is niet toevallig dat de Oud Gereformeerde Gemeenten, waar deze tendensen altijd veel sterker waren, nog steeds geen landelijke statistiek hebben.

Geen ledental

In ieder geval was het zo dat in het eerste jaarboek bij acht gemeenten de opgave van het ledental ontbrak. En bij twee gemeenten maakten de cijfers wel duidelijk dat er niet meer dan een globale berekening had plaats gevonden. De gemeente Barneveld gaf 1300 leden op en 1800 doopleden, de gemeente Rijssen Wal 1200 leden en 1800 doopleden. Verder lieten de oorlogsjaren hun sporen na. Bij twee gemeenten, Bruinisse en Westkapelle, vermeldde het jaarboekje "Kerkgebouw: verwoest". Pas in de volgende uitgave kwam men met een overzicht van de ledentallen per classis. Er waren toen in totaal 61.090 leden en doopleden. Voor één gemeente (Ermelo aan de Beek) vormde het niet opgeven van het ledental een principiële zaak. Hoe was het immers David vergaan, toen hij het volk had laten tellen! Kennelijk ging men er aan voorbij dat in de Bijbel (denk aan het boek Numeri) allerlei tellingen van het volk Israël beschreven staan.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:29
C.S.L. Janse in de Saambinder 2007 schreef:Wellicht dat in de vooroorlogse jaren de Gereformeerde Gemeenten zo'n uitgave niet kenden omdat er hier en daar bezwaren waren tegen het opstellen van een landelijke statistiek. In ieder geval bestond er een zekere beduchtheid voor al te veel georganiseer en geadministreer. Daar ging het in de kerk toch niet om! Het is niet toevallig dat de Oud Gereformeerde Gemeenten, waar deze tendensen altijd veel sterker waren, nog steeds geen landelijke statistiek hebben.

Geen ledental

In ieder geval was het zo dat in het eerste jaarboek bij acht gemeenten de opgave van het ledental ontbrak. En bij twee gemeenten maakten de cijfers wel duidelijk dat er niet meer dan een globale berekening had plaats gevonden. De gemeente Barneveld gaf 1300 leden op en 1800 doopleden, de gemeente Rijssen Wal 1200 leden en 1800 doopleden. Verder lieten de oorlogsjaren hun sporen na. Bij twee gemeenten, Bruinisse en Westkapelle, vermeldde het jaarboekje "Kerkgebouw: verwoest". Pas in de volgende uitgave kwam men met een overzicht van de ledentallen per classis. Er waren toen in totaal 61.090 leden en doopleden. Voor één gemeente (Ermelo aan de Beek) vormde het niet opgeven van het ledental een principiële zaak. Hoe was het immers David vergaan, toen hij het volk had laten tellen! Kennelijk ging men er aan voorbij dat in de Bijbel (denk aan het boek Numeri) allerlei tellingen van het volk Israël beschreven staan.
Dank voor het delen van de bron, het gaat hier dus eigenlijk om 1 gemeente.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:12
Mannetje schreef: 03 mei 2023, 13:28
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
Ooit begrepen dat de volkstelling bestraft werd toen David daaraan begon en dat dit de reden is om ledentallen niet te registreren.
Het komt misschien overdreven over, maar ik vind het wel ter opscherping. Zelf kan ik best gefocust zijn op zaken als ledentallen en andere uiterlijkheden, die precies voorbij (kunnen) gaan aan de kern: Gods werk, wat niet geschiedt door kracht, noch door geweld. En vaak wordt uitgewerkt in het onaanzienlijke en het kleine.

Ik wil niet beweren dat we maar wat aan moeten rommelen in de kerk, maar georganiseerd zijn "to the max" kan gevaren meebrengen. We zouden met een prachtig georganiseerd systeem bijvoorbeeld over het hoofd kunnen zien dat de binnenkant van de kerk vermolmt.

Ik ben daar in het kerkverband dat mijzelf het meest lief is weleens bang voor. We hebben zó ontzettend veel en alles is zo goed geregeld. Gelikte tijdschriften, geoliede hulporganisaties, een eigen reisorganisatie, een mooie landelijke website. Bijna perfect.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 03 mei 2023, 20:07
Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:12
Mannetje schreef: 03 mei 2023, 13:28
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
Ooit begrepen dat de volkstelling bestraft werd toen David daaraan begon en dat dit de reden is om ledentallen niet te registreren.
Het komt misschien overdreven over, maar ik vind het wel ter opscherping. Zelf kan ik best gefocust zijn op zaken als ledentallen en andere uiterlijkheden, die precies voorbij (kunnen) gaan aan de kern: Gods werk, wat niet geschiedt door kracht, noch door geweld. En vaak wordt uitgewerkt in het onaanzienlijke en het kleine.

Ik wil niet beweren dat we maar wat aan moeten rommelen in de kerk, maar georganiseerd zijn "to the max" kan gevaren meebrengen. We zouden met een prachtig georganiseerd systeem bijvoorbeeld over het hoofd kunnen zien dat de binnenkant van de kerk vermolmt.

Ik ben daar in het kerkverband dat mijzelf het meest lief is weleens bang voor. We hebben zó ontzettend veel en alles is zo goed geregeld. Gelikte tijdschriften, geoliede hulporganisaties, een eigen reisorganisatie, een mooie landelijke website. Bijna perfect.
Vergeet je de tekst niet die @Bezorgd van de week citeerde?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2023, 20:08
Job schreef: 03 mei 2023, 20:07
Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:12
Mannetje schreef: 03 mei 2023, 13:28
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
Ooit begrepen dat de volkstelling bestraft werd toen David daaraan begon en dat dit de reden is om ledentallen niet te registreren.
Het komt misschien overdreven over, maar ik vind het wel ter opscherping. Zelf kan ik best gefocust zijn op zaken als ledentallen en andere uiterlijkheden, die precies voorbij (kunnen) gaan aan de kern: Gods werk, wat niet geschiedt door kracht, noch door geweld. En vaak wordt uitgewerkt in het onaanzienlijke en het kleine.

Ik wil niet beweren dat we maar wat aan moeten rommelen in de kerk, maar georganiseerd zijn "to the max" kan gevaren meebrengen. We zouden met een prachtig georganiseerd systeem bijvoorbeeld over het hoofd kunnen zien dat de binnenkant van de kerk vermolmt.

Ik ben daar in het kerkverband dat mijzelf het meest lief is weleens bang voor. We hebben zó ontzettend veel en alles is zo goed geregeld. Gelikte tijdschriften, geoliede hulporganisaties, een eigen reisorganisatie, een mooie landelijke website. Bijna perfect.
Vergeet je de tekst niet die @Bezorgd van de week citeerde?
Help me even..... :quoi Raak niet, roer niet aan...die?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ja.

De toepassing mag je zelf maken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2023, 20:12 Ja.

De toepassing mag je zelf maken.
Misschien ben ik te moe, maar ik begrijp het niet precies. Interpreteer je m'n post als wettisch? Alsof alles wat ik noemde niet zou mogen.


Dat bedoel ik zeker niet.
Maar een bijna bedrijfsmatige perfectie kan veel verhullen in de kerk. En innerlijke armoede verdoezelen. Dat is het punt dat ik maak. Ik pleit niet voor gemaakte knulligheid en simpelheid in de kerk.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 03 mei 2023, 20:15
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2023, 20:12 Ja.

De toepassing mag je zelf maken.
Misschien ben ik te moe, maar ik begrijp het niet precies. Interpreteer je m'n post als wettisch? Alsof alles wat ik noemde niet zou mogen.


Dat bedoel ik zeker niet.
Maar een bijna bedrijfsmatige perfectie kan veel verhullen in de kerk. En innerlijke armoede verdoezelen. Dat is het punt dat ik maak. Ik pleit niet voor gemaakte knulligheid en simpelheid in de kerk.
Ik snap je punt /zorg, maar zelf zie ik een goed functionerend geheel als een zegen. De aandacht moet niet op bijzaken liggen, maar (slecht functionerende) bijzaken moeten ook absoluut niet het zicht op de hoofdzaak belemmeren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 03 mei 2023, 20:25
Job schreef: 03 mei 2023, 20:15
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2023, 20:12 Ja.

De toepassing mag je zelf maken.
Misschien ben ik te moe, maar ik begrijp het niet precies. Interpreteer je m'n post als wettisch? Alsof alles wat ik noemde niet zou mogen.


Dat bedoel ik zeker niet.
Maar een bijna bedrijfsmatige perfectie kan veel verhullen in de kerk. En innerlijke armoede verdoezelen. Dat is het punt dat ik maak. Ik pleit niet voor gemaakte knulligheid en simpelheid in de kerk.
Ik snap je punt /zorg, maar zelf zie ik een goed functionerend geheel als een zegen. De aandacht moet niet op bijzaken liggen, maar (slecht functionerende) bijzaken moeten ook absoluut niet het zicht op de hoofdzaak belemmeren.
Een tussenweg is een (heilige) kunst. Die mensen overigens nooit in de vingers krijgen. Kunstmatige knulligheid gaat ook niet helpen tegen uitholling, daarover ben ik het met je eens. Ik begrijp terughoudendheid echter wel en zolang dat bij kerken(raden) een gewetenskwestie is, hebben we er mild over te zijn.

Maar de kerkelijke puinhopen overziend, het: "Ik ben met ulieden, al de dagen..." krijgt steeds meer waarde en biedt het enige houvast voor de kerk.
Celine van Wezel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 11:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Celine van Wezel »

Ad Anker schreef: 03 mei 2023, 16:12
Mannetje schreef: 03 mei 2023, 13:28
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
Ooit begrepen dat de volkstelling bestraft werd toen David daaraan begon en dat dit de reden is om ledentallen niet te registreren.
Sowieso zijn de OGGiN niet zo georganiseerd, misschien is het gewoon een kwestie van het niet de moeite waard vinden. Ik heb zelf begrepen dat men zich ook niet wil richten op uiterlijke aantallen. Dat vind ik een eye-opener, maar voor dit onderzoek heb ik die getallen eigenlijk wel nodig, dus vandaar dat ik het wel graag wil weten.

Dat de volkstelling van David een rol speelt heb ik nooit gehoord, maar misschien dat dit in sommige plaatsen wel de gedachte is. Dat zou kunnen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Je ziet dat ledentallen discussie oproepen en om invulling vragen.
Een artikel over de GGiN in het RD van deze week heeft hier al wat gespreksstof opgeleverd. De ledentallen van vele GG's zijn hier ook al uit ten treure besproken. Met wegingen, visies over predikanten/prediking etc. (Al zijn we wel zo keurig om dat alleen maar te denken) Dat zou niet zo moeten zijn. Daarom snap ik de gedachte van terughoudend zijn over ledentallen wel. De kerk is geen club waarbij het ledental bepalend is. Een gemeente is gezegend als het ledental groeit, als de financiën op orde zijn maar het is absoluut niet het belangrijkste.

De Heere Jezus had ook last van een teruglopend ledental. En Hij vroeg zelfs: Wilt gijlieden ook niet weggaan? En dan komt de belijdenis van Petrus. (Johannes 6)

Een kerk groeit als er belijdende leden zijn die deze belijdenis van harte nazeggen. De rest is bijzaak. En wij maar organiseren en analyseren. Gemakkelijke voorwerpen om speeltjes van de boze te worden.
Plaats reactie