Jona, feit of fictie?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:06
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 16:01 Ik weet het niet. @Herman doet ook al zo onduidelijk.

Welke cirkelredenering bedoel je, @Tiberius?
Die van jou: "Waarom moeten we Jona geschiedkundig lezen? Omdat Jona een geschiedkundig boek is."
Ja. Waarom lees jij Genesis 1 eigenlijk niet figuurlijk?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 16:12
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:06
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 16:01 Ik weet het niet. @Herman doet ook al zo onduidelijk.

Welke cirkelredenering bedoel je, @Tiberius?
Die van jou: "Waarom moeten we Jona geschiedkundig lezen? Omdat Jona een geschiedkundig boek is."
Ja. Waarom lees jij Genesis 1 eigenlijk niet figuurlijk?
Omdat geleerdheid tot razernij brengt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:14
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 16:12
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:06
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 16:01 Ik weet het niet. @Herman doet ook al zo onduidelijk.

Welke cirkelredenering bedoel je, @Tiberius?
Die van jou: "Waarom moeten we Jona geschiedkundig lezen? Omdat Jona een geschiedkundig boek is."
Ja. Waarom lees jij Genesis 1 eigenlijk niet figuurlijk?
Omdat geleerdheid tot razernij brengt.
Nu ben je Festus/Festiaan en niet Pauliaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

Nou nee hoor, tegen GG-lid kan ik dat wel zeggen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:18 Nou nee hoor, tegen GG-lid kan ik dat wel zeggen.
Ik vind dat dit ook geldt voor de profetie van Jona.

Misschien moet je de boekjes van wijlen ds. E. Velema, getiteld 'Met Jona op de leerschool van vrije genade', maar eens aanschaffen. Daar kan dr. Huijgen niet tegenop.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 14:19
Ambtenaar schreef: 15 mei 2023, 14:03
Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 14:01 De inleiders zeggen zelf dat het allemaal niet zo relevant is?
Ze vonden het voor die avond niet relevant, omdat dit niet het onderwerp van discussie was. Beide hoogleraren willen de discussie niet vertroebelen door het gesprek te laten gaan over de totstandkoming van de tekst. En wellicht ook omdat dit een precair onderwerp is.
Maar waarom hadden ze het er dan wel over?

.
Is hier nog antwoord op? Waarom praten over dingen die naar eigen zeggen helemaal niet belangrijk zijn?
Of zijn dit soort lezingen de intellectuele refo voebalvariant? Met het RD in de rol van de VI? Zelfs de twitterstorm wordt nagedaan.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 16:38

Is hier nog antwoord op? Waarom praten over dingen die naar eigen zeggen helemaal niet belangrijk zijn?
Of zijn dit soort lezingen de intellectuele refo voebalvariant? Met het RD in de rol van de VI? Zelfs de twitterstorm wordt nagedaan.
Omdat ze beiden natuurlijk op de hoogte zijn van het wetenschappelijk onderzoek omtrent dat onderwerp. En omdat ze wellicht verwachtten dat de studenten dit punt zouden aansnijden.

En het gaat er niet om dat het geen belangrijk onderwerp is, enkel niet voor betreffende avond.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Bourdon16 »

Is het volgens dhr. Huijgen nu wel of niet gebeurd wat er in het Bijbelboek Jona staat?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Mannetje »

Bourdon16 schreef: 15 mei 2023, 16:47 Is het volgens dhr. Huijgen nu wel of niet gebeurd wat er in het Bijbelboek Jona staat?
Ik weet niet of hij dat zelf weet.
-
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 15 mei 2023, 16:43
Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 16:38

Is hier nog antwoord op? Waarom praten over dingen die naar eigen zeggen helemaal niet belangrijk zijn?
Of zijn dit soort lezingen de intellectuele refo voebalvariant? Met het RD in de rol van de VI? Zelfs de twitterstorm wordt nagedaan.
Omdat ze beiden natuurlijk op de hoogte zijn van het wetenschappelijk onderzoek omtrent dat onderwerp. En omdat ze wellicht verwachtten dat de studenten dit punt zouden aansnijden.

En het gaat er niet om dat het geen belangrijk onderwerp is, enkel niet voor betreffende avond.
Nu laat je sprekers iets anders zeggen dan in het artikel staat. Daar staat dat het sowieso niet zo belangrijk is. En de rd man schrijft een pagina vol in de krant met als conclusie dat er niet te lang bij stilgestaan moet worden.

Dat is precies mijn punt. Als het opinierende deel van de refo wereld wat zinnigs ging doen was er geen issue in het onderwijs en de zorg.
En werd de rest van de refowereld niet verleid tot het verspillen van hun kostbare tijd.
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef: 15 mei 2023, 16:47 Is het volgens dhr. Huijgen nu wel of niet gebeurd wat er in het Bijbelboek Jona staat?
Zolang de tekst daar geen bijzondere duidelijkheid over geeft, kun je daar niet zoveel over zeggen. Dat is nu juist zijn punt.

Maar als dat na het lezen van het artikel nog niet duidelijk was, dan is dit niet aan jou besteed.
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 17:00
Ambtenaar schreef: 15 mei 2023, 16:43
Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 16:38

Is hier nog antwoord op? Waarom praten over dingen die naar eigen zeggen helemaal niet belangrijk zijn?
Of zijn dit soort lezingen de intellectuele refo voebalvariant? Met het RD in de rol van de VI? Zelfs de twitterstorm wordt nagedaan.
Omdat ze beiden natuurlijk op de hoogte zijn van het wetenschappelijk onderzoek omtrent dat onderwerp. En omdat ze wellicht verwachtten dat de studenten dit punt zouden aansnijden.

En het gaat er niet om dat het geen belangrijk onderwerp is, enkel niet voor betreffende avond.
Nu laat je sprekers iets anders zeggen dan in het artikel staat. Daar staat dat het sowieso niet zo belangrijk is. En de rd man schrijft een pagina vol in de krant met als conclusie dat er niet te lang bij stilgestaan moet worden.

Dat is precies mijn punt. Als het opinierende deel van de refo wereld wat zinnigs ging doen was er geen issue in het onderwijs en de zorg.
En werd de rest van de refowereld niet verleid tot het verspillen van hun kostbare tijd.
Het artikel ging daar helemaal niet over.

Los daarvan vind ik het niet helemaal onbelangrijk, omdat het te maken heeft met de inspiratieleer. Is de tekst door God overgenomen als Zijn Woord, en hoe was de invloed van de heilige Geest bij de totstandkoming van de oorspronkelijke teksten en de wijzingen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 17:00
Nu laat je sprekers iets anders zeggen dan in het artikel staat. Daar staat dat het sowieso niet zo belangrijk is. En de rd man schrijft een pagina vol in de krant met als conclusie dat er niet te lang bij stilgestaan moet worden.
Ik laat hen niets zeggen. Ik schets een aantal mogelijkheden, mede gebaseerd op mijn eigen ervaringen met dergelijke avonden. En het verslag in het RD is geen transcriptie van wat er gezegd is, maar de avond gezien door de ogen van de verslaggever.
Dat is precies mijn punt. Als het opinierende deel van de refo wereld wat zinnigs ging doen was er geen issue in het onderwijs en de zorg.
En werd de rest van de refowereld niet verleid tot het verspillen van hun kostbare tijd.
Dat kan. Een van de zwakke punten van de reformatorische wereld, met name die van de afgescheiden kerken, vind ik juist het gebrek aan theologische doordenking op academisch niveau. De CGK uitgezonderd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Geytenbeekje »

Dr huijgen had erover dat de boek van Jona als een soort grap bedoeld is. Dit noem ik een grap :huhu
https://www.rd.nl/artikel/1020287-prof- ... rd-blijven
Hij heeft het dan denk ik ook tegen zichzelf.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 15 mei 2023, 14:37
Johann Gottfried Walther schreef: 15 mei 2023, 14:17 Het zijn uiterst gevaarlijke geluiden van Dr. Huijgen.
En wat wil hij ermee bereiken?
Gods woord moet ons onderwijzen, wij hoeven niet het woord te bekritiseren, wij mogen dat niet eens.
Waar is het einde van het ondermijnen van Gods woord?
Dan komt je waar een aantal bekende namen uit de vorige eeuw ook komen, dan wordt het: Gods woord is niet echt gebeurd, maar het is wel waar...
en ergere dingen die ik hier niet zal aanhalen.
100% eens. Bij de zorgelijke ontwikkeling van dr. A. Huijgen moet ik denken aan het boek van Lindeboom over de ontmanteling van de Gereformeerde kerken. Titel: De theologen gingen voorop.
100% mee eens. We wijken zo steeds verder van de eenvoud van het Woord af. Farizeeën waren ook geleerd en Schriftgeleerden, de naam zegt het al. We moeten niet naar theologen luisteren maar naar het Woord. Ik zie op dit forum toch ontwikkelingen waar ik me heel vreemd bij voel, en blijkbaar, dat lijkt soms ook wel duidelijk, is dat wederzijds.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie