Het zijn niet de randen, het is ver over de randen. Het zijn (onder meer) zaken waarvan de apostel Paulus zegt: "Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven. En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods."Posthoorn schreef: ↑22 jun 2023, 09:23Eeuwenlang waren 'belangrijke culturele veranderingen' geen reden om aan zwijgteksten te gaan morrelen. Of Jezus' woorden over het huwelijk minder strikt te nemen. Zelfs het Copernicaanse wereldbeeld heeft geen essentiële wijziging in het lezen van de Bijbel gebracht. Maar nu ineens kán het niet meer zonder...DDD schreef: ↑21 jun 2023, 20:15 Voor mij is een inhoudelijk betoog met de mededeling dat ik hier niet thuis hoor toch eenvoudiger. Ik krijg uit je verhaal de indruk dat je niet echt voor rede vatbaar bent en ook niet van plan bent om standpunten inhoudelijk te onderbouwen.
De periode waarin het NT tot stand kwam, is natuurlijk geen 2000 jaar. Dus dat daarin weinig culturele veranderingen zijn, lijkt me niet echt heel doorslaggevend, omdat er mogelijk ook geen aanleiding is om te veronderstellen dat er in die periode belangrijke culturele veranderingen waren.
Mag de 'hardigheid van ons hart' als argument worden aangevoerd? Voor een christelijke gemeente die de Geest heeft?
Moeten we voor de korte levenstijd die ons is toegemeten krampachtig de randen van Gods Wet gaan opzoeken?
Er is alleen ontkoming door geloof en waarachtige bekering. Niet door goedpraten of het aan de hand houden van zonden onder het voorwendsel van de cultuurgebondenheid van de Schrift.
Daarom ben ik het ook oneens met Ad die aangeeft dat het soms "schuurt" met Schrift en belijdenis. Dat is een zwaar understatement.