Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 22 jun 2023, 09:23
DDD schreef: 21 jun 2023, 20:15 Voor mij is een inhoudelijk betoog met de mededeling dat ik hier niet thuis hoor toch eenvoudiger. Ik krijg uit je verhaal de indruk dat je niet echt voor rede vatbaar bent en ook niet van plan bent om standpunten inhoudelijk te onderbouwen.

De periode waarin het NT tot stand kwam, is natuurlijk geen 2000 jaar. Dus dat daarin weinig culturele veranderingen zijn, lijkt me niet echt heel doorslaggevend, omdat er mogelijk ook geen aanleiding is om te veronderstellen dat er in die periode belangrijke culturele veranderingen waren.
Eeuwenlang waren 'belangrijke culturele veranderingen' geen reden om aan zwijgteksten te gaan morrelen. Of Jezus' woorden over het huwelijk minder strikt te nemen. Zelfs het Copernicaanse wereldbeeld heeft geen essentiële wijziging in het lezen van de Bijbel gebracht. Maar nu ineens kán het niet meer zonder...
Mag de 'hardigheid van ons hart' als argument worden aangevoerd? Voor een christelijke gemeente die de Geest heeft?
Moeten we voor de korte levenstijd die ons is toegemeten krampachtig de randen van Gods Wet gaan opzoeken?
Het zijn niet de randen, het is ver over de randen. Het zijn (onder meer) zaken waarvan de apostel Paulus zegt: "Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven. En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods."
Er is alleen ontkoming door geloof en waarachtige bekering. Niet door goedpraten of het aan de hand houden van zonden onder het voorwendsel van de cultuurgebondenheid van de Schrift.

Daarom ben ik het ook oneens met Ad die aangeeft dat het soms "schuurt" met Schrift en belijdenis. Dat is een zwaar understatement.
Online
DDD
Berichten: 28862
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 22 jun 2023, 09:23
DDD schreef: 21 jun 2023, 20:15 Voor mij is een inhoudelijk betoog met de mededeling dat ik hier niet thuis hoor toch eenvoudiger. Ik krijg uit je verhaal de indruk dat je niet echt voor rede vatbaar bent en ook niet van plan bent om standpunten inhoudelijk te onderbouwen.

De periode waarin het NT tot stand kwam, is natuurlijk geen 2000 jaar. Dus dat daarin weinig culturele veranderingen zijn, lijkt me niet echt heel doorslaggevend, omdat er mogelijk ook geen aanleiding is om te veronderstellen dat er in die periode belangrijke culturele veranderingen waren.
Eeuwenlang waren 'belangrijke culturele veranderingen' geen reden om aan zwijgteksten te gaan morrelen. Of Jezus' woorden over het huwelijk minder strikt te nemen. Zelfs het Copernicaanse wereldbeeld heeft geen essentiële wijziging in het lezen van de Bijbel gebracht. Maar nu ineens kán het niet meer zonder...
Mag de 'hardigheid van ons hart' als argument worden aangevoerd? Voor een christelijke gemeente die de Geest heeft?
Moeten we voor de korte levenstijd die ons is toegemeten krampachtig de randen van Gods Wet gaan opzoeken?
Ik denk dat het heel belangrijk is om die optie zeker heel serieus te nemen. Ik denk dat theologen weliswaar vaak eerbiedig proberen te luisteren naar de heilige Schrift, maar dat voor veel kerkgangers deze overwegingen veel zwaarder een rol spelen.

Maar als ik de podcast van Ouweneel beluister, dan hoor ik dat echt niet terug. En dat was mijn punt.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Valcke »

DDD schreef: 22 jun 2023, 09:41Maar als ik de podcast van Ouweneel beluister, dan hoor ik dat echt niet terug. En dat was mijn punt.
Ondertussen heb je in diverse posts heel wat van je eigen inzichten toegevoegd aan deze podcast. Er wordt hier op jou gereageerd. Dan is het wel heel gemakkelijk om je nu weer achter Ouweneel te verschuilen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 22 jun 2023, 09:41 Ik denk dat het heel belangrijk is om die optie zeker heel serieus te nemen. Ik denk dat theologen weliswaar vaak eerbiedig proberen te luisteren naar de heilige Schrift, maar dat voor veel kerkgangers deze overwegingen veel zwaarder een rol spelen.

Maar als ik de podcast van Ouweneel beluister, dan hoor ik dat echt niet terug. En dat was mijn punt.
Ik reageer helemaal niet op die podcast, die ik ook niet beluisterd heb. Ik reageer alleen maar op wat jij zegt.
Online
DDD
Berichten: 28862
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door DDD »

Valcke schreef: 22 jun 2023, 09:53
DDD schreef: 22 jun 2023, 09:41Maar als ik de podcast van Ouweneel beluister, dan hoor ik dat echt niet terug. En dat was mijn punt.
Ondertussen heb je in diverse posts heel wat van je eigen inzichten toegevoegd aan deze podcast. Er wordt hier op jou gereageerd. Dan is het wel heel gemakkelijk om je nu weer achter Ouweneel te verschuilen.
Ik verschuil mij nergens achter. Ik doe gewoon beweringen en ik bestrijd de opvattingen van Lilian1975 over deze podcast. En natuurlijk komen daar mijn inzichten aan te pas. Dat ontken ik niet.

Maar ik mag toch hopelijk wel melden wat het punt is dat ik wil maken?
Online
DDD
Berichten: 28862
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 22 jun 2023, 10:54
DDD schreef: 22 jun 2023, 09:41 Ik denk dat het heel belangrijk is om die optie zeker heel serieus te nemen. Ik denk dat theologen weliswaar vaak eerbiedig proberen te luisteren naar de heilige Schrift, maar dat voor veel kerkgangers deze overwegingen veel zwaarder een rol spelen.

Maar als ik de podcast van Ouweneel beluister, dan hoor ik dat echt niet terug. En dat was mijn punt.
Ik reageer helemaal niet op die podcast, die ik ook niet beluisterd heb. Ik reageer alleen maar op wat jij zegt.
Daar geef ik graag antwoord op. En ik leid ook weer graag terug naar het onderwerp van gesprek. Los daarvan ben ik ook benieuwd naar wat je van mijn reactie op je vraag vindt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 22 jun 2023, 11:03
Posthoorn schreef: 22 jun 2023, 10:54
DDD schreef: 22 jun 2023, 09:41 Ik denk dat het heel belangrijk is om die optie zeker heel serieus te nemen. Ik denk dat theologen weliswaar vaak eerbiedig proberen te luisteren naar de heilige Schrift, maar dat voor veel kerkgangers deze overwegingen veel zwaarder een rol spelen.

Maar als ik de podcast van Ouweneel beluister, dan hoor ik dat echt niet terug. En dat was mijn punt.
Ik reageer helemaal niet op die podcast, die ik ook niet beluisterd heb. Ik reageer alleen maar op wat jij zegt.
Daar geef ik graag antwoord op. En ik leid ook weer graag terug naar het onderwerp van gesprek. Los daarvan ben ik ook benieuwd naar wat je van mijn reactie op je vraag vindt.
Daar ben ik het niet mee eens. Ook kerkgangers zullen eerbiedig moeten luisteren naar de Schrift. Ook kerkgangers zijn maar voorbijgangers en het belangrijkste is toch of we toebereid zijn voor de eeuwigheid. Niet of al onze aardse wensen ingewilligd zullen worden.
Online
DDD
Berichten: 28862
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door DDD »

Dat lijkt me op geen enkel punt in strijd met wat ik schrijf.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 22 jun 2023, 11:18 Dat lijkt me op geen enkel punt in strijd met wat ik schrijf.
Als je dat denkt, lijkt het me goed om nog eens te herhalen waar ik mee begon:

Eeuwenlang waren 'belangrijke culturele veranderingen' geen reden om aan zwijgteksten te gaan morrelen. Of Jezus' woorden over het huwelijk minder strikt te nemen. Zelfs het Copernicaanse wereldbeeld heeft geen essentiële wijziging in het lezen van de Bijbel gebracht. Maar nu ineens kán het niet meer zonder...
Mag de 'hardigheid van ons hart' als argument worden aangevoerd? Voor een christelijke gemeente die de Geest heeft?
Moeten we voor de korte levenstijd die ons is toegemeten krampachtig de randen van Gods Wet gaan opzoeken?
Online
DDD
Berichten: 28862
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door DDD »

En ik zeg dus dat het belangrijk is om dat inzicht serieus te overwegen, omdat ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 22 jun 2023, 16:43 En ik zeg dus dat het belangrijk is om dat inzicht serieus te overwegen, omdat ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Oké, dan begreep ik je kennelijk niet helemaal goed.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door tja »

@DDD

Het is mij eigenlijk niet duidelijk wat je bedoelt te zeggen, nav de podcast van Ouweneel?
Ik heb hem zelf niet beluisterd overigens.

Begrijp ik het goed dat je gelooft dat een kind van God bijvoorbeeld in een homoseksuele relatie kan voortleven binnen de kerkelijke gemeenschap? En dus deel kan uitmaken van de ware Kerk?

Of is het meer dat je zoekt naar de grenzen wat in de ware Kerk (Gods kinderen) getolereerd moet worden?
Online
DDD
Berichten: 28862
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door DDD »

Wat ik bedoel te zeggen, staat hierboven.

Discussies over homoseksualiteit en vrouw in ambt zijn altijd heel gevoelig, dat zie je hier op het forum ook. Ik zou zeggen: beluister het eerst en anders heb ik weinig behoefte om hier op door te gaan.

Maar het gaat er mijns inziens zowel om wat je in een kerkelijke gemeenschap moet tolereren als wat kan samengaan met werkelijk christen zijn.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door tja »

DDD schreef: 22 jun 2023, 17:13 Wat ik bedoel te zeggen, staat hierboven.

Discussies over homoseksualiteit en vrouw in ambt zijn altijd heel gevoelig, dat zie je hier op het forum ook. Ik zou zeggen: beluister het eerst en anders heb ik weinig behoefte om hier op door te gaan.

Maar het gaat er mijns inziens zowel om wat je in een kerkelijke gemeenschap moet tolereren als wat kan samengaan met werkelijk christen zijn.
Ik hoop die podcast te luisteren.

Ik weet dat die onderwerpen heel gevoelig liggen. Persoonlijk ben ik tegen vrouwen in kerkelijke
ambten en een homoseksuele levensstijl. Zeker in een kerkelijke gemeente.

Maar dat weerhoudt mij er niet van om nieuwsgierig te zijn naar de (Bijbelse) redenen van de voorstanders van deze punten.

Ik heb je bijdragen hierin gelezen en herlezen. (Met name door de ophef van vandaag) Ik meende in je bijdragen te lezen dat het je ging om de discussie over deze punten (dus wat kan wel en wat kan niet)

terwijl een aantal anderen uit jou bijdragen opmaakten dat jij die twee zaken (vrouw en ambt en homoseksualiteit) juist als volledig bijbels beschouwt.

Vandaar mijn vraag.
Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijke eenheid en eenheid in geloofsleer.

Bericht door Valcke »

DDD schreef:als je geen overeenkomst ziet tussen het wel of niet accepteren van polygamie en het openstellen van het ambt voor de zusters van de gemeente, dan blijft het een heel ingewikkeld gesprek. Dat zijn mijns inziens basale inzichten in de manier van exegese.
DDD schreef:De periode van het NT is nog kort, dus dat is ook niet echt helemaal te vergelijken.
DDD schreef:Het ging hier bovendien om de beschuldiging van dr. Ouweneel, niet over mijn al bekende standpunt over homoseksualiteit.
@Tja, laat je geen zand in de ogen strooien. De eerste quote is heel cryptisch en verhullend, maar er ligt een hele "theologie" achter. En die "theologie" gaat over de aanpassing van Gods openbaring aan de cultuur. En deze aanpassing gaat nog steeds door - aldus deze "theologie". Consequentie: wat eerst zonde genoemd werd, is het na verloop van tijd niet meer; of wat eerst niet geoorloofd was, is het na verloop van tijd niet meer. Dat laatste wordt ook nog beschouwd als "vooruitgang" en de "leiding van de Heilige Geest van de Kerk". Waarmee de dwalingen geïnstitutionaliseerd worden.

Ik meld dit nog even als waarschuwing. Vraag je: hoe weet je dit? Dit is niet zo moeilijk: in het verleden is dit hier openlijk opgeschreven en verdedigd. Daarna kwam en komt deze ideologie elke keer weer bij stukje en beetje in bedekte termen terug. Zoals ook in dit topic.
Plaats reactie