Dankjewel, ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt dat de rechtvaardiging van de tollenaar in het bijzonder maar zeker ook een zondaar in het algemeen losstaat van gevoelens of zonder gevoelens plaats vind. Dat is niet wat ik bedoel.Arja schreef: ↑28 jun 2023, 21:41In plaats van te stellen dat de rechtvaardiging van de tollenaar losstaat van zijn eigen gevoelens (buiten hem zelf) zou het nauwkeuriger zijn om te erkennen dat zijn innerlijke gevoelens van berouw en nederigheid een rol spelen in zijn rechtvaardiging, naast de genade van God. Het verhaal van de tollenaar laat duidelijk de innerlijke ervaring van berouw zien en nederigheid die een rol speelt in zijn rechtvaardiging omdat de Heilige Geest dat zo bewerkt.tja schreef: ↑27 jun 2023, 16:49Ja, en jij wilt daar een andere uitleg aan geven dan deze vermoed ik? Want je reactie geeft aan wat je niet vind, maar niet wat je wel vind.Posthoorn schreef: ↑27 jun 2023, 14:31Nee, dit is een uitleg van het woord dat in de SV met 'bevinding' is weergegeven.tja schreef: ↑27 jun 2023, 12:51
Romeinen 5 vers 3-5
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt,
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamd niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Dit is wat Bijbelse bevinding is. In de tegenslagen laat God zien dat hij betrouwbaar is. En in die tegenslagen mogen wij geduldig hopen op Hem
De rechtvaardiging van de tollenaar is geen bevinding an sich. De rechtvaardiging van een zondaar gebeurd buiten hem zelf het is een rechtvaardig verklaring dat is een daad van God en niet een gevoel van de tollenaar.
Je kunt deze gelijkenis in overeenstemming brengen met bredere theologische principes, maar je moet je er wel van bewust zijn dat het in de eerste plaats bedoeld is om een punt te maken over de houding van het hart en de relatie tot God, in plaats van specifieke theologische details te onderwijzen.
Maar ik stel alleen dat de rechtvaardiging op zichzelf geen bevinding is. Posthoorn schrijft “dat was nou bevinding. En hij ging af gerechtvaardigd in zijn huis.” Dat hij gerechtvaardigd afging in zijn huis is zeker een groot wonder en een werk van God. Maar dat kun je naar mijn mening geen bevinding noemen.
Ik heb een gedeelte uit de bijbel aangedragen waarin in ieder geval word uitgesproken wat wel bevinding is en wat het uitwerkt. Ik vond de reactie van Zeeuw hierop mooi, en uitgebreider dan die van mijzelf.
Ik vind de reactie van Posthoorn op het gedeelte uit romeinen op zijn minst opmerkelijk te noemen
Bevinding word nogal eens gebruikt om te laten zien wat de mens allemaal wel niet beleefd. Maar onze ervaringen zijn niet het doel van bevindingen, maar het hopen op God is volgens mij het doel van bevindingen.