“Vraag er maar veel om.”

refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door refomart »

TSD schreef: 12 sep 2023, 14:22
Bertiel schreef: 12 sep 2023, 12:28
Erskine ook onder de remonstranten?
Laat ons in gehoorzaamheid aan Gods gebod en in afhankelijkheid van Zijn almachtige kracht geloven naar dat we kunnen. Terwijl we dat betrachten zal, hoewel het werk in het begin slechts een zaak van de natuur is, juist terwijl wij ermee bezig zijn, de beloofde en verworven genade zich doen gelden en het veranderen in een bovennatuurlijke daad van geloven. Toen Christus bezig was het beroemde wonder te Kana in Galilea te verrichten, veranderde Hij niet eerst water in wij. Eerst gebood hij hun het water erin te gieten en terwijl ze het erin goten, werd het veranderd in wijn. Zo werden de broden vermenigvuldigd terwijl de discipelen die in gehoorzaamheid aan het gebod van Christgus uitdeelden onder de schare. Evenzo verandert hier, terwijl de arme ziel in afhankelijkheid van de goddelijke kracht en in gehoorzaamheid aan het goddelijke gebod probeert te geloven, een God van genade de poging in een waar en oprecht geloof. En wel zo, dat de ziel door de almachtige kracht van God ertoe gebracht wordt werkelijk te geloven, eer zij er zich maar van bewust is, en dat op een manier die zij zelf niet begrijpt. Want ' de Wind blast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, vanwaar hij komt, en waar hij heengaat; alzo is een ider, die uit de Geest geboren is' (Joh 3:8).

Ebenezer Erskine - de zekerheid van het geloof
Posthoorn schreef: 12 sep 2023, 14:01
TSD schreef: 12 sep 2023, 12:24Waar de Heilige Geest werkt gaat Hij juist laten zien dat jij onmogelijk je weerstand kan breken, zelfs al span je al je krachten in, je gaat zien dat je niet kan en niet wil en dus totaal verdorven bent. Hij gaat er voor zorgen dat je God nodig krijgt om je weerstand te breken. Ja, dan is je weerstand al wel aan het breken ja, maar niet in eigen waarneming. We hebben nodig om ontdekt te worden aan onze onwil en vooral het vreselijke daarvan tegenover God.

Maar via de trap van het historische geloof opklimmen tot het zaligmakende geloof is gewoon een remonstrantse dwaling in een modern jasje.
Inderdaad een soort stappenplan dat je zelf uit kunt voeren. Volgens mij is dat toch niet de bedoeling. Ook niet als Erskine het zegt.
Dank Posthoorn, precies mijn gedachte. Ik kan Erskine op dit punt niet volgen. Ik betwijfel echt of hij het zo als een stappenplan heeft bedoelt wat je uit zou kunnen voeren, maar als dat zo is en zo lijkt het er te staan, ben ik het met Erskine op dit punt hartgrondig oneens.

Ik vind het in de kern echt remonstrants, omdat de mens via een natuurlijk werk zou kunnen komen, ook al wordt er duizendmaal bij gezegd dat je terugkijkend mag zeggen dat het de Heilige Geest was die begon.
Dat je Erskine niet kunt volgen is logisch. Het citaat is helemaal uit zijn verband gerukt en leidt zo tot een volkomen verkeerde conclusie. Overigens is dit een beproefde methode om een valse leer toe te dekken.

De verzekering des geloofs is een verhandeling gebaseerd op de volgende tekstwoorden uit Hebr. 10:
19 Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20 Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
21 En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs,


De nadruk in het betoog valt op het 22e vers.
In de inleiding worden de verzen 19-21 als grond gelegd onder vers 22. Zonder de verzoening in en de bediening door Jezus Christus is er geen toegang mogelijk. Die toegang wordt ons in het evangelie ontsloten door middel van de prediking en in het hart gewerkt door de Heilige Geest.

Na de beschrijving wat het betekent om toe te gaan, gaat Erskine in gesprek met zijn lezers/gehoor. In de eerste plaats met hen die tegenstaan en later met hen die in moedeloosheid verkeren.

Nadat Erskine nut en noodzaak van het gebruik van de middelen heeft behandeld ziet hij nog steeds onwilligen. En daarmee zijn wij gekomen aan het kader van het door Bertiel geplaatste citaat.
Hij vervolgt dan met het volgende: Gij zult mogelijk steeds blijven aanhouden en tegenwerpen: Al de pogingen van een natuurlijk mens zijn steeds maar natuurlijke en zondige daden; zal God dan ooit met zijn almachtige kracht, met de pogingen en werkzaamheden van de natuur samenspannen?
Ik antwoord: Schoon God niet verbonden is om met de pogingen van de natuur samen te spannen, zodanig is nochtans zijn genade, liefde en goedwilligheid jegens de mens op aarde, zodanig is de kracht van zijn begeerte naar onze zaligheid, zulk een welbehagen heeft Hij in het geloven van een zondaar, zulk een achting heeft Hij voor hetgeen Hij zelf geboden heeft, dat wij menigmaal bevinden, dat Hij dadelijk de arme, hulpeloze zondaar in zijn onmachtige pogingen naar de gehoorzaamheid, welke Hij van hem vordert, te hulp komt.
…..
Dan volgt de door Bertiel geciteerde tekst.

Kortom het gaat om het weerleggen/antwoorden van die personen die de oproep van de prediking tegenstaan en naast zich neerleggen met het argument dat zij onmachtig zijn om aan de oproep te voldoen. Die mensen wijst hij op Gods goedheid en Gods gebondenheid aan Zijn geboden. Om dan te besluiten met de aansporing om te volharden in de eerder door hem voorgestelde weg in afhankelijkheid en lijdzaamheid.
De tekst van Erskine kan dus niet als argument dienen om de arminiaanse leer van de zelfwerkzame mens te ondersteunen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Juist ja.

Dank voor de reactie. Eens ook. Wel schokkend dat een zelfredzaam Evangelie wordt voorgesteld en voorgehouden en dat op een reformatorisch forum...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02
tja schreef: 12 sep 2023, 15:51
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 15:45
tja schreef: 12 sep 2023, 15:27 Als je dan geen echt geloof waarneemt dan doe je het maar met verstandelijk geloof. Maar bij Hem moet je zijn.

Als iemand niet in God geïnteresseerd is word het natuurlijk heel anders.

Dat zou mijn advies zijn.
Ik pak even dit fragment er uit.

Je advies is goed bedoeld. Maar ik vind het geen goed advies. Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen (wie weet ik niet meer, dus dan hoeven we er ook geen stempeltje op te plakken of mijn reactie in een links- of rechts-hokje te duwen) en ik zeg het maar na in m'n eigen woorden, dat, als we zo zijn als die mensen die jij schetst dat we dan maar moeten bidden of God ons aan onze dodelijkheid, onmacht en onwil wil ontdekken.
We zijn dor en doods en met ons verstand kunnen we zoveel geloven als we willen, maar blijven we geestelijk even dood. Dus we moeten aan die dodelijke dodelijkheid ontdekt worden. En dat zou je advies moeten zijn.

Psalm 139: 14, berijmd.

En wat je eennalaatste zin in dit fragment betreft: is dat hier ook al niet zo? Anders hadden ze jouw advies allang kunnen uitvoeren.
Oké maar dat is wel vreemd. Eigenlijk zeg je dus dat je zonder geloof wel tot Hem mag naderen maar met een verstandelijk geloof niet? Of begrijp ik je verkeerd.

Daarmee ga je God toch de weg voorschrijven? Je zegt dan Heere ontdek mij aan mij doodsheid.
Ik zou zeggen Heere help mij op uw manier.
Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.
Wat zou jij dan tegen deze mensen zeggen?
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

Tiberius schreef: 12 sep 2023, 16:02 Ik wil absoluut geen karikatuur van Tja's reacties maken, maar het wel graag scherp stellen, omdat het een vraag is waar veel (met name oudere) mensen mee zitten.

Het antwoord van Erskine, dat KDD post, is een goede reactie; echter is dat eigenlijk meer een waaier van oplossingen/adviezen.

Persoonlijk zou ik eerst nog verder vragen: 'hoe zou dat komen?' (dat ze er hun hele leven om gevraagd hebben en geen reactie hebben gekregen), 'ligt het misschien aan de prediking?', 'is de bijbel niet duidelijk genoeg?'.
Pas dan kan je een eerlijke reactie geven. Anders sla je met je adviezen het gesprek dood. Want allerlei rechtzinnigheid kunnen ze zelf wel oplepelen, waarschijnlijk veel beter dan de dominee.

Ik denk vaak aan de geschiedenis van de Emmaüsgangers, waar de Heere Jezus vraagt: 'Wat redenen zijn dit, die gij wandelende onder elkander verhandelt, en waarom ziet gij droevig?' Het antwoord wist Hij heus wel, maar laat hen het zelf maar vertellen waar het op vast zit. Pas dan kan je de Schrift laten spreken.
Mooie reactie. Ik ben het met je eens dat in een gesprek natuurlijk meer achtergrond informatie naar boven moet komen wil je een goed advies kunnen geven.
Ik ga er voor mijn antwoord gemakshalve vanuit dat het die mensen ernst is. En dat ze niet beter weten.

Het dikgedrukte stuk vind ik opvallend. Ik signaleer dat ook. Maar ik kan niet begrijpen dat daar niet veel meer aandacht voor is.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02
tja schreef: 12 sep 2023, 15:51
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 15:45
tja schreef: 12 sep 2023, 15:27 Als je dan geen echt geloof waarneemt dan doe je het maar met verstandelijk geloof. Maar bij Hem moet je zijn.

Als iemand niet in God geïnteresseerd is word het natuurlijk heel anders.

Dat zou mijn advies zijn.
Ik pak even dit fragment er uit.

Je advies is goed bedoeld. Maar ik vind het geen goed advies. Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen (wie weet ik niet meer, dus dan hoeven we er ook geen stempeltje op te plakken of mijn reactie in een links- of rechts-hokje te duwen) en ik zeg het maar na in m'n eigen woorden, dat, als we zo zijn als die mensen die jij schetst dat we dan maar moeten bidden of God ons aan onze dodelijkheid, onmacht en onwil wil ontdekken.
We zijn dor en doods en met ons verstand kunnen we zoveel geloven als we willen, maar blijven we geestelijk even dood. Dus we moeten aan die dodelijke dodelijkheid ontdekt worden. En dat zou je advies moeten zijn.

Psalm 139: 14, berijmd.

En wat je eennalaatste zin in dit fragment betreft: is dat hier ook al niet zo? Anders hadden ze jouw advies allang kunnen uitvoeren.
Oké maar dat is wel vreemd. Eigenlijk zeg je dus dat je zonder geloof wel tot Hem mag naderen maar met een verstandelijk geloof niet? Of begrijp ik je verkeerd.

Daarmee ga je God toch de weg voorschrijven? Je zegt dan Heere ontdek mij aan mij doodsheid.
Ik zou zeggen Heere help mij op uw manier.
Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.

Dus zonder geloof tot God naderen om ontdekt te worden aan onze doodsheid mag wel? Maar met een verstandelijk geloof naderen tot Hem om geholpen te worden mag niet?

Hopelijk zie je de logica er zelf wel in?

Hoe noem je iemand die van zichzelf niks heeft (zelfs geen geloof) en alles van Hem verwacht?
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Inwoner »

Er is al heel wat geredeneerd zo, maar ik mis echt het pastorale advies. Hoe gaat dat dan? Wat moet iemand concreet doen?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Mannetje »

Er is geen pasklaar antwoord. Want ieders situatie is anders.
Is het werkelijk nood dat iemand onbekeerd is? Of is het inderdaad onwil onder het mom van onmacht?
Dat maakt nogal uit voor het te geven antwoord.
-
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door TSD »

tja schreef: 12 sep 2023, 15:27 Nu ben ik nog steeds benieuwd naar jou advies.
Je hebt over mijn andere antwoord heen gelezen denk ik, want ik heb daarop gereageerd. Ik zal het voor je citeren :) :
TSD schreef: 12 sep 2023, 15:15
tja schreef: 12 sep 2023, 15:04 Het klopt dat ik niet inhoudelijk reageer omdat je reactie niet overeenkomt met wat ik schrijf. En je conclusie dus ook niet.

De vraag is, wat zou je de mensen uit het voorbeeld voor advies geven. Ik neem aan dat ze graag vrede met God willen anders bid je daar niet je hele leven om. Hoe zou het dan komen dat een mens vrede met God wil?

Ik ben benieuwd wat jou advies zou zijn aan de mensen uit het voorbeeld?
Voor je 1e zin: Zie mijn vorige antwoord.

Voor je vraag: Eenvoudig wijzen op Hem. Ik vond het citaat wat KDD postte erg mooi. Dan gaat het niet meer om ons geloof, om ons geloven, maar om de almachtige God, die geven wil wat wij niet hebben. Op de gewillige Zaligmaker. Vertellen Wie Hij is, Wie Hij wil zijn voor onwaardige, schuldige zondaren.
Verder eens met Tiberius, je zal eerst moeten doorvragen voordat je überhaupt met een advies komt. Het kan inderdaad zijn dat het ergens anders op vast zit. Ik heb wel eens een ouder iemand horen vertellen: Ik heb heel mijn leven netjes geleefd, dit en dat gedaan, maar toch heeft God mij niet bekeerd. Hij was er oprecht verdrietig onder.

Dan kan je met al die adviezen niet zoveel. Dan is er onderwijs nodig, onderwijs over wie wij zijn, wie wij zijn geworden en wie God echt is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 12 sep 2023, 16:16
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02
tja schreef: 12 sep 2023, 15:51
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 15:45 Ik pak even dit fragment er uit.

Je advies is goed bedoeld. Maar ik vind het geen goed advies. Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen (wie weet ik niet meer, dus dan hoeven we er ook geen stempeltje op te plakken of mijn reactie in een links- of rechts-hokje te duwen) en ik zeg het maar na in m'n eigen woorden, dat, als we zo zijn als die mensen die jij schetst dat we dan maar moeten bidden of God ons aan onze dodelijkheid, onmacht en onwil wil ontdekken.
We zijn dor en doods en met ons verstand kunnen we zoveel geloven als we willen, maar blijven we geestelijk even dood. Dus we moeten aan die dodelijke dodelijkheid ontdekt worden. En dat zou je advies moeten zijn.

Psalm 139: 14, berijmd.

En wat je eennalaatste zin in dit fragment betreft: is dat hier ook al niet zo? Anders hadden ze jouw advies allang kunnen uitvoeren.
Oké maar dat is wel vreemd. Eigenlijk zeg je dus dat je zonder geloof wel tot Hem mag naderen maar met een verstandelijk geloof niet? Of begrijp ik je verkeerd.

Daarmee ga je God toch de weg voorschrijven? Je zegt dan Heere ontdek mij aan mij doodsheid.
Ik zou zeggen Heere help mij op uw manier.
Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.
Wat zou jij dan tegen deze mensen zeggen?
Dat ze hun knieën maar buigen moeten en alles voor de Heere moeten neerleggen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

Inwoner schreef: 12 sep 2023, 16:28 Er is al heel wat geredeneerd zo, maar ik mis echt het pastorale advies. Hoe gaat dat dan? Wat moet iemand concreet doen?
Zeg jij het maar
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:32
Zeeuw schreef: 12 sep 2023, 16:16
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02
tja schreef: 12 sep 2023, 15:51

Oké maar dat is wel vreemd. Eigenlijk zeg je dus dat je zonder geloof wel tot Hem mag naderen maar met een verstandelijk geloof niet? Of begrijp ik je verkeerd.

Daarmee ga je God toch de weg voorschrijven? Je zegt dan Heere ontdek mij aan mij doodsheid.
Ik zou zeggen Heere help mij op uw manier.
Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.
Wat zou jij dan tegen deze mensen zeggen?
Dat ze hun knieën maar buigen moeten en alles voor de Heere moeten neerleggen.
'Ja dominee, dat doen we dus al heel ons leven'. En dan?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

tja schreef: 12 sep 2023, 16:22
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02
tja schreef: 12 sep 2023, 15:51
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 15:45 Ik pak even dit fragment er uit.

Je advies is goed bedoeld. Maar ik vind het geen goed advies. Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen (wie weet ik niet meer, dus dan hoeven we er ook geen stempeltje op te plakken of mijn reactie in een links- of rechts-hokje te duwen) en ik zeg het maar na in m'n eigen woorden, dat, als we zo zijn als die mensen die jij schetst dat we dan maar moeten bidden of God ons aan onze dodelijkheid, onmacht en onwil wil ontdekken.
We zijn dor en doods en met ons verstand kunnen we zoveel geloven als we willen, maar blijven we geestelijk even dood. Dus we moeten aan die dodelijke dodelijkheid ontdekt worden. En dat zou je advies moeten zijn.

Psalm 139: 14, berijmd.

En wat je eennalaatste zin in dit fragment betreft: is dat hier ook al niet zo? Anders hadden ze jouw advies allang kunnen uitvoeren.
Oké maar dat is wel vreemd. Eigenlijk zeg je dus dat je zonder geloof wel tot Hem mag naderen maar met een verstandelijk geloof niet? Of begrijp ik je verkeerd.

Daarmee ga je God toch de weg voorschrijven? Je zegt dan Heere ontdek mij aan mij doodsheid.
Ik zou zeggen Heere help mij op uw manier.
Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.

Dus zonder geloof tot God naderen om ontdekt te worden aan onze doodsheid mag wel? Maar met een verstandelijk geloof naderen tot Hem om geholpen te worden mag niet?

Hopelijk zie je de logica er zelf wel in?

Hoe noem je iemand die van zichzelf niks heeft (zelfs geen geloof) en alles van Hem verwacht?
Het is jammer dat je steeds vragen stelt, maar niet echt ingaat op wat ik zeg.

Het punt is dat iedereen met een verstandelijk geloof tot Jezus gaat, die oude mensen waarschijnlijk ook. Ze wisten immers precies hoe het ging. Maar daarmee kun je niet bekeerd worden!

We kunnen verstandelijk alles weten, maar ons hart kan blind zijn. En dan kun je heel je leven met een verstandelijk geloof tot Jezus komen, maar dan wordt je nooit bekeerd. En op het moment dat Gods Geest gaat werken is ons geloof ook niet meer verstandelijk, maar wordt het een zaak van het hart.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

TSD schreef: 12 sep 2023, 16:30
tja schreef: 12 sep 2023, 15:27 Nu ben ik nog steeds benieuwd naar jou advies.
Je hebt over mijn andere antwoord heen gelezen denk ik, want ik heb daarop gereageerd. Ik zal het voor je citeren :) :
TSD schreef: 12 sep 2023, 15:15
tja schreef: 12 sep 2023, 15:04 Het klopt dat ik niet inhoudelijk reageer omdat je reactie niet overeenkomt met wat ik schrijf. En je conclusie dus ook niet.

De vraag is, wat zou je de mensen uit het voorbeeld voor advies geven. Ik neem aan dat ze graag vrede met God willen anders bid je daar niet je hele leven om. Hoe zou het dan komen dat een mens vrede met God wil?

Ik ben benieuwd wat jou advies zou zijn aan de mensen uit het voorbeeld?
Voor je 1e zin: Zie mijn vorige antwoord.

Voor je vraag: Eenvoudig wijzen op Hem. Ik vond het citaat wat KDD postte erg mooi. Dan gaat het niet meer om ons geloof, om ons geloven, maar om de almachtige God, die geven wil wat wij niet hebben. Op de gewillige Zaligmaker. Vertellen Wie Hij is, Wie Hij wil zijn voor onwaardige, schuldige zondaren.
Verder eens met Tiberius, je zal eerst moeten doorvragen voordat je überhaupt met een advies komt. Het kan inderdaad zijn dat het ergens anders op vast zit. Ik heb wel eens een ouder iemand horen vertellen: Ik heb heel mijn leven netjes geleefd, dit en dat gedaan, maar toch heeft God mij niet bekeerd. Hij was er oprecht verdrietig onder.

Dan kan je met al die adviezen niet zoveel. Dan is er onderwijs nodig, onderwijs over wie wij zijn, wie wij zijn geworden en wie God echt is.
Excuus, die had ik inderdaad gemist.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 12 sep 2023, 16:34
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:32
Zeeuw schreef: 12 sep 2023, 16:16
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02 Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.
Wat zou jij dan tegen deze mensen zeggen?
Dat ze hun knieën maar buigen moeten en alles voor de Heere moeten neerleggen.
'Ja dominee, dat doen we dus al heel ons leven'. En dan?
Ds. Karens vertelde eens in een preek over een ouderling op huisbezoek die maar in z'n Bijbel bleef bladeren. Toen vroeg op den duur de bewoner, waarom het zolang duurde. "Wel", zei de ouderling, "ik kan nergens in de Bijbel vinden dat God u niet wil bekeren." Vervolgens zei ds. Karens: "Amen."

Wie het vatte kan, die vatte het.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:36
tja schreef: 12 sep 2023, 16:22
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:02
tja schreef: 12 sep 2023, 15:51

Oké maar dat is wel vreemd. Eigenlijk zeg je dus dat je zonder geloof wel tot Hem mag naderen maar met een verstandelijk geloof niet? Of begrijp ik je verkeerd.

Daarmee ga je God toch de weg voorschrijven? Je zegt dan Heere ontdek mij aan mij doodsheid.
Ik zou zeggen Heere help mij op uw manier.
Nee. Ik zeg juist dat we er aan ontdekt moeten worden dat we niet tot Jezus kunnen en niet tot Hem willen komen. Die oude mensen in dat voorbeeld waren daar niet aan ontdekt.

Met een verstandelijk geloof tot Jezus gaan is onmogelijk. Daarmee ga je juist God de weg voorschrijven.

Dus zonder geloof tot God naderen om ontdekt te worden aan onze doodsheid mag wel? Maar met een verstandelijk geloof naderen tot Hem om geholpen te worden mag niet?

Hopelijk zie je de logica er zelf wel in?

Hoe noem je iemand die van zichzelf niks heeft (zelfs geen geloof) en alles van Hem verwacht?
Het is jammer dat je steeds vragen stelt, maar niet echt ingaat op wat ik zeg.

Het punt is dat iedereen met een verstandelijk geloof tot Jezus gaat, die oude mensen waarschijnlijk ook. Ze wisten immers precies hoe het ging. Maar daarmee kun je niet bekeerd worden!

We kunnen verstandelijk alles weten, maar ons hart kan blind zijn. En dan kun je heel je leven met een verstandelijk geloof tot Jezus komen, maar dan wordt je nooit bekeerd. En op het moment dat Gods Geest gaat werken is ons geloof ook niet meer verstandelijk, maar wordt het een zaak van het hart.
Ik zie niet in waar ik op moet reageren. Ik merk dat we online heel makkelijk langs elkaar heen praten. Je reactie op @refomart met een verwijt ( vermoedelijk richting mij) zegt genoeg over hoe je erin staat. Je hebt al je conclusies getrokken en het oordeel geveld. Althans zo lijkt het.
Ik wil je terug verwijzen naar de reactie van @maanenschijn. Die verwoord het veel mooier dan ik ooit kan doen.
Plaats reactie