Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 12 okt 2023, 13:06 Waarom zou het zaad weg zijn als je een preek kritisch bespreekt?

Beter gezegd, waarom is dat bij jou zo?
Ik weet niet wat bij mij zo is....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Op zich is kritisch niet verkeerd: de vis opeten en de graten laten liggen. Stel je voor dat je kritiekloos een graat inslikt, dat is ook zowat
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 En dat de dominee zich verwaardigt om naar Gouda af te reizen op zijn oude dag? Voor mij hoeft dat niet persé, laat hij vacante gemeenten dienen. Bovendien doet hij het vast niet Pro Deo, in financiële zin.
Het zou mooier zijn als een dominee het Pro Deo zou doen. Maar dat weet jij in dit geval niet.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Anselmus »

Psalm schreef: 12 okt 2023, 19:10
refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 En dat de dominee zich verwaardigt om naar Gouda af te reizen op zijn oude dag? Voor mij hoeft dat niet persé, laat hij vacante gemeenten dienen. Bovendien doet hij het vast niet Pro Deo, in financiële zin.
Het zou mooier zijn als een dominee het Pro Deo zou doen. Maar dat weet jij in dit geval niet.
Want een dominee hoeft niet te eten? Of gemeentes accepteren als de dominee een goedverdienende baan heeft naast het preken net als Paulus? Wat is je gedacht achter je zin?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:06 Op zich is kritisch niet verkeerd: de vis opeten en de graten laten liggen. Stel je voor dat je kritiekloos een graat inslikt, dat is ook zowat
Dit vind ik een leuke, ga ik onthouden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef: 12 okt 2023, 19:19
Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:06 Op zich is kritisch niet verkeerd: de vis opeten en de graten laten liggen. Stel je voor dat je kritiekloos een graat inslikt, dat is ook zowat
Dit vind ik een leuke, ga ik onthouden.
Volgens mij komt die uitspraak bij Spurgeon vandaan.
GGG038
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GGG038 »

Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:21
pierre27 schreef: 12 okt 2023, 19:19
Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:06 Op zich is kritisch niet verkeerd: de vis opeten en de graten laten liggen. Stel je voor dat je kritiekloos een graat inslikt, dat is ook zowat
Dit vind ik een leuke, ga ik onthouden.
Volgens mij komt die uitspraak bij Spurgeon vandaan.
Nee, bij Luther.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

Anselmus schreef: 12 okt 2023, 19:17
Psalm schreef: 12 okt 2023, 19:10 Het zou mooier zijn als een dominee het Pro Deo zou doen. Maar dat weet jij in dit geval niet.
Want een dominee hoeft niet te eten? Of gemeentes accepteren als de dominee een goedverdienende baan heeft naast het preken net als Paulus? Wat is je gedacht achter je zin?
Ik ben van mening dat een dominee wel mag eten. Het zou wat "hard" zijn als ik een dominee dit zou ontzeggen. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij hier anders over denkt.

Ik denk echter dat het wel of niet ontvangen van de financiële vergoeding in dit geval de primaire- en secundaire behoeften van de predikant niet raakt. Het valt in de categorie "nice to have". Dus dan is het denk uitmuntender dat je het Pro Deo doet. Het is zeker niet verplicht, maar ik denk dat de Heere het wel een goede daad zou vinden. Vooral als een dominee dit doet uit liefde! Daar komt mijn opmerking vandaan.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Maar waarom dan? Ik heb vrienden die voor 150 euro een hele preek schrijven en de rest van de liturgie voorbereiden. Dat zal in de GG niet gebeuren, maar ik vind het absurd.

Een dominee hoeft heus geen 100.000 euro per jaar te verdienen, maar ik zou ook niet weten waarom hij minder moet krijgen dan een schooldirecteur of docent Frans.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 12 okt 2023, 18:59
DDD schreef: 12 okt 2023, 13:06 Waarom zou het zaad weg zijn als je een preek kritisch bespreekt?

Beter gezegd, waarom is dat bij jou zo?
Ik weet niet wat bij mij zo is....
Jij concludeert dat het zaad weg was bij Posthoorn. Aangezien ik dat niet herken en Posthoorn ook niet die indruk wekte, neem ik aan dat dat bij jou zo werkt. Dus ben ik benieuwd waarom dat bij jou zo is én waarom dat bij andere mensen ook noodzakelijkerwijs zo zou zijn.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

Ik denk dat het salaris van dominees niet te hoog moeten zijn. In het geval van de Gereformeerde Gemeente zou ik een gemiddeld HBO-salaris acceptabel vinden. Daarnaast denk ik dat de Gereformeerde Gemeente een normale pensioenregeling moet treffen. Dat is vrij eenvoudig te regelen. Dan hebben de predikanten ook een normaal pensioen. Verder zou je nog een variabel component kunnen toevoegen naar het aantal gewerkte uren. Een dominee van een gemeente van 2.000 leden heeft het drukker dan een dominee van 500 leden. Dit maakt de beloning marktconform en houdt het verband met de verrichte prestatie (aantal uren).

Maar waarom geen hoger salaris? Ik denk dat een hoger salaris tot perverse prikkels kan leiden en dat hierdoor de integriteit aangetast kan worden. Daarnaast is Paulus positief over zichzelf dat hij zo min mogelijk teert op de zaken van de gemeenteleden. Ik denk dat je dit wel kunt doortrekken naar de de praktijk van vandaag de dag. Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik ben het daar wel mee eens, behalve met dat laatste. Het lijkt me dan vanuit principieel oogpunt veel beter als de dominee gewoon zijn vergoeding krijgt, en de kerk verblijdt met een gift. Maar ik snap dat dat belastingtechnisch misschien ongunstig is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

GGG038 schreef: 12 okt 2023, 19:34
Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:21
pierre27 schreef: 12 okt 2023, 19:19
Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:06 Op zich is kritisch niet verkeerd: de vis opeten en de graten laten liggen. Stel je voor dat je kritiekloos een graat inslikt, dat is ook zowat
Dit vind ik een leuke, ga ik onthouden.
Volgens mij komt die uitspraak bij Spurgeon vandaan.
Nee, bij Luther.
In elk geval mooi om te onthouden. Deze laat ik niet weg-pikken DDD:).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:06 Ik denk dat het salaris van dominees niet te hoog moeten zijn. In het geval van de Gereformeerde Gemeente zou ik een gemiddeld HBO-salaris acceptabel vinden. Daarnaast denk ik dat de Gereformeerde Gemeente een normale pensioenregeling moet treffen. Dat is vrij eenvoudig te regelen. Dan hebben de predikanten ook een normaal pensioen. Verder zou je nog een variabel component kunnen toevoegen naar het aantal gewerkte uren. Een dominee van een gemeente van 2.000 leden heeft het drukker dan een dominee van 500 leden. Dit maakt de beloning marktconform en houdt het verband met de verrichte prestatie (aantal uren).

Maar waarom geen hoger salaris? Ik denk dat een hoger salaris tot perverse prikkels kan leiden en dat hierdoor de integriteit aangetast kan worden. Daarnaast is Paulus positief over zichzelf dat hij zo min mogelijk teert op de zaken van de gemeenteleden. Ik denk dat je dit wel kunt doortrekken naar de de praktijk van vandaag de dag. Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
Hier hoef je niet bang voor te zijn.
In veel pastorieën is het geen weelde.
Ik denk dat binnen de GG nog aardig voor de predikanten gezorgd wordt, daar kunnen de CGK en HHK nog iets van leren.
Daar is men academisch geschoold maar krijgt men het traktement van een LBO'er.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

In het geval van die twee kerkverbanden ben ik daar ook niet bang voor. Predikanten worden daar ook niet zo op een voetstuk geplaatst. Dus daar zijn sowieso minder perverse prikkels om predikant te worden.
Plaats reactie