Genade door recht
- Maanenschijn
- Berichten: 4158
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Genade door recht
In een ander topic is de term ‘Genade door recht’ gevallen. Het lijkt mij de moeite waarde om eens dieper na te denken wat hier mee bedoeld wordt (zonder in een sfeer te komen van kerkelijke verschillen of wat predikanten er over schrijven in een vragenrubriek ).
Genade door recht kent, zover ik er beeld van heb, een tweetal denklijnen:
A) Er is genade door recht: de Heere Christus heeft voldaan aan het recht van van God de Vader, het zaligmakende geloof in Jezus Christus, ingestort bij de wedergeboorte geeft dat er voor de mens genade door recht is verkregen en dat ook als zodanig mag en zal geloven.
B) Genade door recht: De mens die de Heere zalig maakt heeft een persoonlijke ervaring/beleving dat de Heere hem/haar vrijspreekt van schuld. Met hierin een tweetal richtingen:
1) Deze beleving valt niet ieder gezaligde te beurt, maar is een nadere weldaad van de Heere God. Ook zonder deze ervaring kan met zalig zijn en worden, maar komt in de prediking wel vaak naar voren om ‘gekend te worden’; In die zin is het dan ook een nadere weldaad die kan/moet volgen op A.
2) Pas na deze beleving is een mens gerechtvaardigd en zalig (deze optie kom ik weinig tegen en heb daar ook geen linkje naar)
Graag zou ik na willen denken over deze zaken en hoe dat in de prediking tot uiting kan en moet komen.
Om wat onderbouwing mee te geven diverse linkjes:
Van de eerste uitwerking heb ik een mooi stukje gelezen op DigiBron, uit het Gereformeerd Weekblad (1987):
https://www.digibron.nl/viewer/collect ... 61cd54c534
Een onderzoek hiernaar vanuit onze oudvaders is in deze scriptie weergegeven:
https://theologienet.nl/bestanden/stee ... riptie.pdf
Van optie B-2 hier een preek van ds. Moerkerken:
http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden ... g%2023.pdf
Ik hoop dat dit een goed gesprek kan geven zodat deze term niet te beurt valt aan allerlei spraakverwarring.
Genade door recht kent, zover ik er beeld van heb, een tweetal denklijnen:
A) Er is genade door recht: de Heere Christus heeft voldaan aan het recht van van God de Vader, het zaligmakende geloof in Jezus Christus, ingestort bij de wedergeboorte geeft dat er voor de mens genade door recht is verkregen en dat ook als zodanig mag en zal geloven.
B) Genade door recht: De mens die de Heere zalig maakt heeft een persoonlijke ervaring/beleving dat de Heere hem/haar vrijspreekt van schuld. Met hierin een tweetal richtingen:
1) Deze beleving valt niet ieder gezaligde te beurt, maar is een nadere weldaad van de Heere God. Ook zonder deze ervaring kan met zalig zijn en worden, maar komt in de prediking wel vaak naar voren om ‘gekend te worden’; In die zin is het dan ook een nadere weldaad die kan/moet volgen op A.
2) Pas na deze beleving is een mens gerechtvaardigd en zalig (deze optie kom ik weinig tegen en heb daar ook geen linkje naar)
Graag zou ik na willen denken over deze zaken en hoe dat in de prediking tot uiting kan en moet komen.
Om wat onderbouwing mee te geven diverse linkjes:
Van de eerste uitwerking heb ik een mooi stukje gelezen op DigiBron, uit het Gereformeerd Weekblad (1987):
https://www.digibron.nl/viewer/collect ... 61cd54c534
Een onderzoek hiernaar vanuit onze oudvaders is in deze scriptie weergegeven:
https://theologienet.nl/bestanden/stee ... riptie.pdf
Van optie B-2 hier een preek van ds. Moerkerken:
http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden ... g%2023.pdf
Ik hoop dat dit een goed gesprek kan geven zodat deze term niet te beurt valt aan allerlei spraakverwarring.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 17 okt 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Genade door recht
Is de preek van ds. Moerkerken B1 of B2? Ik krijg de indruk van B1, ook omdat je bij B2 niet goed voorbeelden kunt vinden.
-
Re: Genade door recht
B2 is denk ik iemand als ds. J.P. Paauwe.
Re: Genade door recht
Volgens mij heeft dit ook een verband met het onderwerp:
Vanaf 1.27.00 : In de vrijstad zijn maar dat de Hogepriester nog moet sterven.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 5510002070
Dit valt volgens mij onder B1
Vanaf 1.27.00 : In de vrijstad zijn maar dat de Hogepriester nog moet sterven.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 5510002070
Dit valt volgens mij onder B1
- Maanenschijn
- Berichten: 4158
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Genade door recht
Ik heb B onderverdeeld in een tweetal vormen. Misschien is dat wat verwarrend. Het is een aanzet om tot gesprek te komen.Mannetje schreef:Is de preek van ds. Moerkerken B1 of B2? Ik krijg de indruk van B1, ook omdat je bij B2 niet goed voorbeelden kunt vinden.
Ik zie de preek van ds. Moerkerken als een B-1’tje. Waar hij, en dat lijkt me zeer correct, de rechtvaardigmaking bij de wedergeboorte houd, maar verder in zijn preek nadrukkelijk de bewuste vrijspraak, na de diepe ervaring van ellende, uitwerkt.
Ik vraag me af of het op deze wijze pastoraal en nodig is uit te werken. Dit omdat niet een ieder op deze wijze geleid zal worden en daarmee rokende vlaswieken niet aanblaast maar (wat de Heere zal verhoeden) bijna uitblaast.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 17 okt 2023, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
- Berichten: 4158
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Genade door recht
Ik denk inderdaad ook Du Marchie. Treffend vond ik (wat ik terug las) dat hij van zijn goede vriend ds. Dorsman niet kon zeggen zalig te zijn geworden. Ds. Dorsman verkeerde vaak in het duister, in eigen waarneming (is overigens in zijn preken niet terug te horen) en kende niet die welbewuste vrijspraak.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Genade door recht
Even tussendoor misschien: Wordt ds. Du Marchie van Voorthuysen hier wel begrepen? Ik denk soms, en weet het ook wel, dat om dit bevindelijk te verstaan, je dit ook bevindelijk geleerd moet hebben. Mijn ervaring is dat dergelijke bevinding hier niet begrepen wordt. En het is ook zeker waar: we hebben geen begripsleer maar een geloofsleer, zoals ons op de catechisatie al is bijgebracht.Maanenschijn schreef: ↑17 okt 2023, 16:07Ik denk inderdaad ook Du Marchie. Treffend vond ik (wat ik terug las) dat hij van zijn goede vriend ds. Dorsman niet kon zeggen zalig te zijn geworden. Ds. Dorsman verkeerde vaak in het duister, in eigen waarneming (is overigens in zijn preken niet terug te horen) en kende niet die welbewuste vrijspraak.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-
- Berichten: 4677
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Genade door recht
ik ken deze uitspraak en in de gemeente waar ik kerk hoor ik die enkel zoals onder punt A aangegeven.
Ik kan me ook niet herinneren dat er dusdanig gespecificeerd werd in de prediking die ik in mijn vorige gemeente hoorde.
Vraag me gelijk af n.a.v. jouw latere bijdrages in dit topic, of het direct niet fout gaat als we belevingen / dieptes / etc gaan standariseren.
Die beleving kunnen mensen hebben in de rechtvaardigmaking, echter zal dit voor een ieder zo zijn?
Ik ben blij dat ik o.a. bij Brakel en Guthrie de divserse bekeringswegen heb gelezen.
Er zijn standaard ijkpunten echter uitwerking hiervan zouden mijner inziens zeer beperkt bepreekt moeten worden.
Ik kan me ook niet herinneren dat er dusdanig gespecificeerd werd in de prediking die ik in mijn vorige gemeente hoorde.
Vraag me gelijk af n.a.v. jouw latere bijdrages in dit topic, of het direct niet fout gaat als we belevingen / dieptes / etc gaan standariseren.
Die beleving kunnen mensen hebben in de rechtvaardigmaking, echter zal dit voor een ieder zo zijn?
Ik ben blij dat ik o.a. bij Brakel en Guthrie de divserse bekeringswegen heb gelezen.
Er zijn standaard ijkpunten echter uitwerking hiervan zouden mijner inziens zeer beperkt bepreekt moeten worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Genade door recht
"of het direct niet fout gaat als we belevingen / dieptes / etc gaan standariseren."
Daar gaat het dus helemaal niet over, als dat tenminste een reactie op bovenstaande was.
Daar gaat het dus helemaal niet over, als dat tenminste een reactie op bovenstaande was.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-
- Berichten: 4677
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Genade door recht
het was een reactie op de openingspost van Maaneschijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Genade door recht
Ongetwijfeld nuttig om ook in dit verband kennis te nemen van "Bethel en Pniël", eveneens van ds. Moerkerken, waarin hij specifiek op dit thema ingaat.
Ds. Du Marchie had zeker een bijzonder standpunt over deze materie, maar we hebben dan wel kennis te nemen van zijn gehele oeuvre, om het gevaar van verkeerde conclusies te voorkomen. Het is, zoals DIA schrijft: denk niet te snel dat je ds. Du Marchie of zijn standpunten kan doorgronden.
En laten we zeker oppassen om zaken tegen elkaar uit te spelen. Tenzij dat sticht, maar daar heb ik wat twijfels over.
Ondanks liggingsverschillen konden bepaalde predikanten toch prima samen door een deur.
Is dat ook niet goed om kennis van te nemen?
Re: Genade door recht
Verwijderd, dubbele post!Inwoner schreef: ↑17 okt 2023, 17:17Ongetwijfeld nuttig om ook in dit verband kennis te nemen van "Bethel en Pniël", eveneens van ds. Moerkerken, waarin hij specifiek op dit thema ingaat.
Ds. Du Marchie had zeker een bijzonder standpunt over deze materie, maar we hebben dan wel kennis te nemen van zijn gehele oeuvre, om het gevaar van verkeerde conclusies te voorkomen. Het is, zoals DIA schrijft: denk niet te snel dat je ds. Du Marchie of zijn standpunten kan doorgronden.
En laten we zeker oppassen om zaken tegen elkaar uit te spelen. Tenzij dat sticht, maar daar heb ik wat twijfels over.
Ondanks liggingsverschillen konden bepaalde predikanten toch prima samen door een deur.
Is dat ook niet goed om kennis van te nemen?
Laatst gewijzigd door pierre27 op 17 okt 2023, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Genade door recht
pierre27 schreef: ↑17 okt 2023, 17:29Mooie aanvulling. Het waren mensen met een bijzonder geloofsleven. Wanneer ik over die tijden en mensen lees krijg ik een gevoel van heimwee.Inwoner schreef: ↑17 okt 2023, 17:17Ongetwijfeld nuttig om ook in dit verband kennis te nemen van "Bethel en Pniël", eveneens van ds. Moerkerken, waarin hij specifiek op dit thema ingaat.
Ds. Du Marchie had zeker een bijzonder standpunt over deze materie, maar we hebben dan wel kennis te nemen van zijn gehele oeuvre, om het gevaar van verkeerde conclusies te voorkomen. Het is, zoals DIA schrijft: denk niet te snel dat je ds. Du Marchie of zijn standpunten kan doorgronden.
En laten we zeker oppassen om zaken tegen elkaar uit te spelen. Tenzij dat sticht, maar daar heb ik wat twijfels over.
Ondanks liggingsverschillen konden bepaalde predikanten toch prima samen door een deur.
Is dat ook niet goed om kennis van te nemen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Genade door recht
Dit is waar. Daarom begrijp ik echt niet dat er soms zo stellig over deze zaken gesproken wordt, als zou het de enige waarheid en de enige ware bevinding zijn. Er werd eerder al naar Brakel en Guthrie verwezen, die lijst zou met veel oudvaders aangevuld kunnen worden. Zij lieten toch veel meer de veelkleurigheid, die er kan zijn in geloofsbeleving, staan.