Hyperdordt

MGG
Berichten: 3622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef: 21 nov 2023, 00:06
MGG schreef: 20 nov 2023, 23:59
Geytenbeekje schreef: 20 nov 2023, 23:53
Psalm schreef: 20 nov 2023, 23:40 Ds. G.A. van den Brink heeft destijds wel aangeven dat er dominees zijn benaderd voor een paneldiscussie. Dat waren de predikanten die hem bekritiseerde in o.a. preken. Maar het blijkt dat geen enkele GerGem-predikant met hem in gesprek wilde gaan. De enige predikant die dit gedaan heeft is ds. Visscher uit Amersfoort. Dat heb ik erg aan hem gewaardeerd.

Ik vind het vreemd dat de kritische GerGem-dominees geen openbaar gesprek met ds. G.A. van den Brink willen. Waarom is dat? Als je zeker bent van je zaak, dan kun je toch gewoon in gesprek gaan? Of zijn deze dominees bang om "door de mand te vallen"? Kan de duisternis het licht niet verdragen?
Die dominees deelden blijkbaar niet in de frame dat ze kleine lettertjes preken. Als hij zulke woorden als jou gebruikt zou ik het ook niet gedaan hebben...
Psalm is zeer lief vergeleken met het kleurrijke taalgebruik van dr. Vd Brink.
Ik vind het ver gaan dat Psalm zegt dat die dominees (deels) duisternis zouden preken, daar doelde ik op.
Snap ik, maar vd Brink gaat nog een stuk verder dan Psalm. Ik denk dat mede daardoor het animo voor een gesprek zo laag is.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Het kan natuurlijk zijn dat er dominees zijn die feitelijk in het "frame" passen, maar zichzelf niet zo zien. Het is logisch dat deze dominees niet de behoefte hebben om in gesprek te gaan met ds. van den Brink. Ik vind het wel anders worden als dominees echt kritiek uitoefenen (bv. in hun eigen gemeente), maar niet bereid zijn om inhoudelijk het gesprek te voeren. Op deze dominees doel ik als ik het heb over duisternis en licht. Hoewel ik dit overigens niet met zekerheid stel, maar afvraag: verdraagt de duisternis (dwaalleer) het licht (zuivere leer) niet?
Piet Puk
Berichten: 5479
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hyperdordt

Bericht door Piet Puk »

Psalm schreef: 21 nov 2023, 00:19 Het kan natuurlijk zijn dat er dominees zijn die feitelijk in het "frame" passen, maar zichzelf niet zo zien. Het is logisch dat deze dominees niet de behoefte hebben om in gesprek te gaan met ds. van den Brink. Ik vind het wel anders worden als dominees echt kritiek uitoefenen (bv. in hun eigen gemeente), maar niet bereid zijn om inhoudelijk het gesprek te voeren. Op deze dominees doel ik als ik het heb over duisternis en licht. Hoewel ik dit overigens niet met zekerheid stel, maar afvraag: verdraagt de duisternis (dwaalleer) het licht (zuivere leer) niet?
Je moet het niet gaan omdraaien. Dr. Van den Brink kwam met een berg kritiek op predikanten in een video van geloofstoerusting. Volgens mij had hijzelf naar z'n collega-predikanten toe moeten gaan en volgens Mattheus 18 moeten handelen. Dat predikanten dan idemdito via de kansel en/of kerkelijke bladen hun mening verkondigen is ook niet altijd netjes geweest, maar de hoofdoorzaak ligt volgens mij bij dr. Van den Brink zelf
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Simon0612 »

De Heere zegt: „Als het volk zich schuldig zal kennen, dan zal Ik tot hen wederkeren.” Maar er is geen schuld, geen smart, wel veel gediscussieer en gedebatteer. Waar is de godzalige levenswandel? Het gaat niet om de praat, maar om de wandel. Praten kan iedereen, maar godzalig wandelen kan door genade alleen Gods volk.”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Piet Puk schreef: 21 nov 2023, 00:30 Je moet het niet gaan omdraaien. Dr. Van den Brink kwam met een berg kritiek op predikanten in een video van geloofstoerusting. Volgens mij had hijzelf naar z'n collega-predikanten toe moeten gaan en volgens Mattheus 18 moeten handelen. Dat predikanten dan idemdito via de kansel en/of kerkelijke bladen hun mening verkondigen is ook niet altijd netjes geweest, maar de hoofdoorzaak ligt volgens mij bij dr. Van den Brink zelf
Ds. van den Brink zegt hierover het volgende.
Ds. van den Brink schreef:Je tweede vraag: moet ik eerst met de dominees persoonlijk spreken voordat ik publiekelijk hun dwaling benoem? Nee, dat hoeft niet. Verborgen zonden worden in het verborgene bestraft, openbare zonden in het openbaar, aldus kanttekening 15 van de Statenvertaling bij Mattheüs 18:15. Ik houd mij aan 1 Timotheüs 5:20, “Wijs hen die zondigen, in tegenwoordigheid van allen terecht, opdat ook de anderen vrees zullen hebben.”
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ettertjes/
HHR
Berichten: 1026
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

Cyrillus schreef: 20 nov 2023, 23:06
Geytenbeekje schreef: 20 nov 2023, 22:30 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel gesprekken deze dominee al heeft gehad met de predikant van de kleine lettertjes. Naar mijn idee kan hij beter die tijd daarin steken dan al die boeken waar toch alleen zijn volgelingen uit lezen.
Dat krijg je als het gros van de kleine lettertjes predikanten te laf is om het gesprek met hem aan te gaan.
Dit soort taal staat ver af van geestelijke verbinding zoeken.
Zullen we het gezellig houden?
Inwoner
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hyperdordt

Bericht door Inwoner »

Cyrillus schreef: 20 nov 2023, 23:06
Geytenbeekje schreef: 20 nov 2023, 22:30 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel gesprekken deze dominee al heeft gehad met de predikant van de kleine lettertjes. Naar mijn idee kan hij beter die tijd daarin steken dan al die boeken waar toch alleen zijn volgelingen uit lezen.
Dat krijg je als het gros van de kleine lettertjes predikanten te laf is om het gesprek met hem aan te gaan.
Ho, even wachten! Hoeveel van deze predikanten heeft al een uitnodiging voor een gesprek gehad van ds. Van den Brink? En hoeveel hebben er volgens jou geweigerd?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Inwoner schreef: 21 nov 2023, 08:19
Cyrillus schreef: 20 nov 2023, 23:06
Geytenbeekje schreef: 20 nov 2023, 22:30 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel gesprekken deze dominee al heeft gehad met de predikant van de kleine lettertjes. Naar mijn idee kan hij beter die tijd daarin steken dan al die boeken waar toch alleen zijn volgelingen uit lezen.
Dat krijg je als het gros van de kleine lettertjes predikanten te laf is om het gesprek met hem aan te gaan.
Ho, even wachten! Hoeveel van deze predikanten heeft al een uitnodiging voor een gesprek gehad van ds. Van den Brink? En hoeveel hebben er volgens jou geweigerd?
Het RD heeft destijds diverse predikanten uitgenodigd en er was er maar één die in gesprek wilde.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

HHR schreef: 21 nov 2023, 08:04
Cyrillus schreef: 20 nov 2023, 23:06
Geytenbeekje schreef: 20 nov 2023, 22:30 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel gesprekken deze dominee al heeft gehad met de predikant van de kleine lettertjes. Naar mijn idee kan hij beter die tijd daarin steken dan al die boeken waar toch alleen zijn volgelingen uit lezen.
Dat krijg je als het gros van de kleine lettertjes predikanten te laf is om het gesprek met hem aan te gaan.
Dit soort taal staat ver af van geestelijke verbinding zoeken.
Zullen we het gezellig houden?
Ik kan er niets aan doen dat ze weigerden, mag dat niet benoemd worden?
HHR
Berichten: 1026
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 09:11
HHR schreef: 21 nov 2023, 08:04
Cyrillus schreef: 20 nov 2023, 23:06
Geytenbeekje schreef: 20 nov 2023, 22:30 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel gesprekken deze dominee al heeft gehad met de predikant van de kleine lettertjes. Naar mijn idee kan hij beter die tijd daarin steken dan al die boeken waar toch alleen zijn volgelingen uit lezen.
Dat krijg je als het gros van de kleine lettertjes predikanten te laf is om het gesprek met hem aan te gaan.
Dit soort taal staat ver af van geestelijke verbinding zoeken.
Zullen we het gezellig houden?
Ik kan er niets aan doen dat ze weigerden, mag dat niet benoemd worden?
Iets met toon en muziek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12131
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hyperdordt

Bericht door Herman »

In het gesprek dat wel werd gevoerd, werd ook duidelijk dat vragen niet beantwoord worden en stellingen omgekeerd teruggelegd worden naar de vraagsteller. Dat is interessant als je een prijs voor beste debater wilt winnen, maar niet de bedoeling als je theologische karikaturen wilt wegnemen of tegenstanders wilt winnen voor je boodschap.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

HHR schreef: 21 nov 2023, 09:16
Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 09:11
HHR schreef: 21 nov 2023, 08:04
Cyrillus schreef: 20 nov 2023, 23:06
Dat krijg je als het gros van de kleine lettertjes predikanten te laf is om het gesprek met hem aan te gaan.
Dit soort taal staat ver af van geestelijke verbinding zoeken.
Zullen we het gezellig houden?
Ik kan er niets aan doen dat ze weigerden, mag dat niet benoemd worden?
Iets met toon en muziek.
Ik snap dat mijn opmerking niet klonk als de Mondscheinsonate. Maar als we werkelijk kijken naar wat de boodschap is van dr. Van den Brink, dan hebben we het over hemel of hel. Dat zet best wel wat druk op de discussie.
HHR
Berichten: 1026
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

En hier heb ik dus geen zin in.
Alsof God niet meer werkt in andere kerken.
Dan heb je echt een verkeerd beeld.

Elke prediker is maar slijk.
Dat neemt niet weg dat er gesprek mag en moet zijn. Zeker. Maar wel op een waardige wijze.
Piet Puk
Berichten: 5479
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hyperdordt

Bericht door Piet Puk »

Psalm schreef: 21 nov 2023, 01:39
Piet Puk schreef: 21 nov 2023, 00:30 Je moet het niet gaan omdraaien. Dr. Van den Brink kwam met een berg kritiek op predikanten in een video van geloofstoerusting. Volgens mij had hijzelf naar z'n collega-predikanten toe moeten gaan en volgens Mattheus 18 moeten handelen. Dat predikanten dan idemdito via de kansel en/of kerkelijke bladen hun mening verkondigen is ook niet altijd netjes geweest, maar de hoofdoorzaak ligt volgens mij bij dr. Van den Brink zelf
Ds. van den Brink zegt hierover het volgende.
Ds. van den Brink schreef:Je tweede vraag: moet ik eerst met de dominees persoonlijk spreken voordat ik publiekelijk hun dwaling benoem? Nee, dat hoeft niet. Verborgen zonden worden in het verborgene bestraft, openbare zonden in het openbaar, aldus kanttekening 15 van de Statenvertaling bij Mattheüs 18:15. Ik houd mij aan 1 Timotheüs 5:20, “Wijs hen die zondigen, in tegenwoordigheid van allen terecht, opdat ook de anderen vrees zullen hebben.”
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ettertjes/
Je moet natuurlijk wel de juiste interpretatie hiervan weergeven. Dit is namelijk niet bedoeld tussen kerkverbanden onderling, maar binnen de gemeente. Dat binnen de gemeente vrees ontstaat voor het doen van dergelijke openbare zonden. Maar jouw genoemde uitleg van Mattheus 18 heb ik al eerder gehoord, dus je bent niet de enige. Het is wel een makkelijke onderbouwing moet ik zeggen, om op iedereen maar raak te kunnen schieten, dat dan weer wél.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 21 nov 2023, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hyperdordt

Bericht door Adagio »

Psalm schreef: 20 nov 2023, 20:00 Binnenkort weer een nieuw boek van ds. G.A. van den Brink op de markt.

Discussie kan pas vanaf 1 december 2023. Het boek komt dan uit. Ik hoop dat het een mooie inhoudelijke discussie wordt.
Het kon al vanaf de schepping, ook al was er toen geen boekdrukkunst. Het bloed van Abel riep om wraak, maar ik lees niet van het geloof van Kaïn in het verzoenend bloed van de beloofde Verlosser.

Wat was er toch? "En de HEERE zag Abel en zijn offer aan; maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan. Toen ontstak Kaïn zeer en zijn aangezicht verviel."

Discussie i.p.v. bekering was niks, is niks en wordt niks, dat God en mens 'weer tesamen doet wandelen'. Hoe zullen ze dat doen, tenzij ze bijeen gekomen zijn, Amos 3:3.
Laatst gewijzigd door Adagio op 21 nov 2023, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten