Promotie ds. G.W.S. Mulder (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:31
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:25
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18
huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20

…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Omdat ik mij zou kunnen voorstellen dat dr vd Brink zijn bevindingen ook op een andere wijze bij de promotor onder de aandacht had kunnen brengen. Door het via Refoweb te doen lijkt mij niet de meest broederlijke weg.
Vreemd hoor. De hoorders van predikanten hebben er geen recht op de bevindingen? Sowieso worden de activiteiten door de (kerk) gemeenschap betaalt toch? Dienen onkundig te blijven van omissies van openbaar gepubliceerde stukken? Het is toch van eminent belang dat men mag aannemen dat proefschriften juist zijn en dat er inderdaad een "algemene" waarschuwing uit moet gaan als ontdekt wordt dat dit niet het geval is. Net zoals een weg wordt afgesloten als blijkt dat een brug instortingsgevaar vertoont.
Jij bent blijkbaar vrij jong en van de sociale media generatie. Juist in zulke zaken neem je zorgvuldigheid in acht. Dan ga je eerst je bevindingen delen met betrokkenen. Hoor en wederhoor. Als het daarna zo groot is dat het schade gaat opleveren kun je het in de openbaarheid brengen. Maar dan wel het hele proefschrift doornemen en niet slechts 14 pagina’s .
Ik weet niet hoe het is gegaan maar als deze kritiek zomaar op Refoweb is gezet zonder melding van dr vd Brink aan de betrokkenen zal dat de onderlinge verhoudingen niet goed doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3609
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 29 jan 2024, 19:03
MGG schreef: 29 jan 2024, 17:01
Job schreef: 29 jan 2024, 16:46
Michaels schreef: 29 jan 2024, 16:14 VU onderzoekt mogelijke onvolkomenheden in proefschrift predikant GG
https://www.rd.nl/artikel/1050760-vu-on ... edikant-gg
Ik ben er beduusd van, allemaal weer geen fijn nieuws. En ook bij vrijpleiten: dit stempeltje is ds. Mulder denk ik niet zomaar kwijt. Rook en vuur, zoiets.
Geliefde vrind en broerder :haha, die zie ik anders. Het is mooi dat de VU dit oppakt. Nu komen de feiten boven tafel en zal blijken wie een misser gemaakt heeft.
Wat ben ik, een broeder of een beroerder? :huhu
:haha sorry broeder gelukkig zie ik je niet als een beroerder.
Wim Anker
Berichten: 3937
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 29 jan 2024, 19:44
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:31
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:25
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18

Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Omdat ik mij zou kunnen voorstellen dat dr vd Brink zijn bevindingen ook op een andere wijze bij de promotor onder de aandacht had kunnen brengen. Door het via Refoweb te doen lijkt mij niet de meest broederlijke weg.
Vreemd hoor. De hoorders van predikanten hebben er geen recht op de bevindingen? Sowieso worden de activiteiten door de (kerk) gemeenschap betaalt toch? Dienen onkundig te blijven van omissies van openbaar gepubliceerde stukken? Het is toch van eminent belang dat men mag aannemen dat proefschriften juist zijn en dat er inderdaad een "algemene" waarschuwing uit moet gaan als ontdekt wordt dat dit niet het geval is. Net zoals een weg wordt afgesloten als blijkt dat een brug instortingsgevaar vertoont.
Jij bent blijkbaar vrij jong en van de sociale media generatie. Juist in zulke zaken neem je zorgvuldigheid in acht. Dan ga je eerst je bevindingen delen met betrokkenen. Hoor en wederhoor. Als het daarna zo groot is dat het schade gaat opleveren kun je het in de openbaarheid brengen. Maar dan wel het hele proefschrift doornemen en niet slechts 14 pagina’s .
Ik weet niet hoe het is gegaan maar als deze kritiek zomaar op Refoweb is gezet zonder melding van dr vd Brink aan de betrokkenen zal dat de onderlinge verhoudingen niet goed doen.
Helder. De tenen (of andere delen) zijn geraakt en dus kan waarheidsvinding en het (eeuwigheids) heil van de burger (die latijn niet spreekt en in dogmatiek niet is geschoold) wel even wachten. Eerst dient het ego opgepoetst te worden.

(Overigens zie ik dr. van Vlastuin er niet voor aan dat hij het gesprek cancelt. Ik denk (hoop) dat het wel gewoon doorgaat)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 jan 2024, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
BSH
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

Het viel mij op dat ds. Mulder in het RD twee vragen niet beantwoordde:

Eén wordt er niet beantwoordt:
Ds. Van Vlastuin: „Moeten we onszelf toch niet afvragen of er theologische oorzaken zijn als mensen leven en sterven met een lampje op hun rug?”

En de tweede strikt genomen ook niet:
Ds. Van Vlastuin: „Nu ben ik even heel gemeen: zijn beloften als deze voor alle jongeren?”

Ds. Mulder: „Ze moeten aan alle jongeren zonder onderscheid worden gepredikt, en met bevel van bekering en geloof.”
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4135
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

@mods:

Is het niet verstandig om de discussie over de promotie van dr. Mulder te splitsen, het zal mogelijk nog meer besproken worden en kan het GG-topic weer rustig doorkabbelen :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:47
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:44
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:31
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:25

Omdat ik mij zou kunnen voorstellen dat dr vd Brink zijn bevindingen ook op een andere wijze bij de promotor onder de aandacht had kunnen brengen. Door het via Refoweb te doen lijkt mij niet de meest broederlijke weg.
Vreemd hoor. De hoorders van predikanten hebben er geen recht op de bevindingen? Sowieso worden de activiteiten door de (kerk) gemeenschap betaalt toch? Dienen onkundig te blijven van omissies van openbaar gepubliceerde stukken? Het is toch van eminent belang dat men mag aannemen dat proefschriften juist zijn en dat er inderdaad een "algemene" waarschuwing uit moet gaan als ontdekt wordt dat dit niet het geval is. Net zoals een weg wordt afgesloten als blijkt dat een brug instortingsgevaar vertoont.
Jij bent blijkbaar vrij jong en van de sociale media generatie. Juist in zulke zaken neem je zorgvuldigheid in acht. Dan ga je eerst je bevindingen delen met betrokkenen. Hoor en wederhoor. Als het daarna zo groot is dat het schade gaat opleveren kun je het in de openbaarheid brengen. Maar dan wel het hele proefschrift doornemen en niet slechts 14 pagina’s .
Ik weet niet hoe het is gegaan maar als deze kritiek zomaar op Refoweb is gezet zonder melding van dr vd Brink aan de betrokkenen zal dat de onderlinge verhoudingen niet goed doen.
Helder. De tenen (of andere delen) zijn geraakt en dus kan waarheidsvinding en het (eeuwigheids) heil van de burger (die latijn niet spreekt en in dogmatiek niet is geschoold) wel even wachten. Eerst dient het ego opgepoetst te worden.

(Overigens zie dr. van Vlastuin er niet voor aan dat hij het gesprek cancelt. Ik denk (hoop) dat het wel gewoon doorgaat)
Denk niet dat jij het helder hebt. Ik zeg totaal wat anders. Juist om de ‘burger’ juist te informeren is zorgvuldigheid belangrijk. Hoor en wederhoor.
Verder kennen wij in de CGK christelijke omgangsvormen ook als wij heel verschillend denken.

Je de laatste zin tussen haakjes is trouwens ook mijn verwachting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Posthoorn schreef: 29 jan 2024, 19:39
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:31 Een promotor mag pas iemand laten promoveren als een proefschrift aan de wetenschappelijke eisen voldoet. Als de VU deze klacht van Van den Brink overneemt, is dit heel schadelijk voor Van Vlastuin. Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
Wat een onzin. Het boek is gepubliceerd. Dus mag je er publiek op reageren.
In het openbaar twijfelen of Mulder deze 40 boeken wel in het Latijn gelezen heeft (zonder het na te vragen) is roddel. En als het waarschijnlijk is dat hij het wel gelezen heeft, en het bewust niet gecontroleerd is, dan is het zelfs laster.
Laatst gewijzigd door Emma de Jong op 29 jan 2024, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

Ik snap de bezwaren over de openbare kritiek van ds. van den Brink niet. De dissertatie van ds. Mulder is openbaar en zijn titel ook. Ds. Mulder wordt door de titel wetenschappelijk gezag toegekend. Als dit gezag op zandgronden is gebaseerd ben ik heel blij dat er iemand is die dit openbaar maakt. Het doctor heeft namelijk ook betekenis voor de maatschappij. Ik ben blij dat de VU onderzoek gaat doen.

Het is uiteraard een persoonlijk drama voor ds. Mulder. Maar als het waar is wat er wordt gezegd, dan zijn dit wel de consequenties die je moet dragen. Je kunt je niet zomaar een titel toe-eigenen die je het niet toekomt.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:58In het openbaar twijfelen of Mulder deze 40 boeken wel in het Latijn gelezen heeft (zonder het na te vragen) is roddel. En als het waarschijnlijk is dat hij het wel gelezen heeft, en het bewust niet gecontroleerd is, dan is het zelfs laster.
Je weet niet of er geen contact is geweest tussen dr. van den Brink en ds. Mulder. Het zou best kunnen dat dr. van den Brink contact heeft opgenomen en dat ds. Mulder daar niet op wilde reageren.
Wim Anker
Berichten: 3937
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 29 jan 2024, 19:57 Denk niet dat jij het helder hebt. Ik zeg totaal wat anders. Juist om de ‘burger’ juist te informeren is zorgvuldigheid belangrijk. Hoor en wederhoor.
Verder kennen wij in de CGK christelijke omgangsvormen ook als wij heel verschillend denken.
Denk dat ik het heel helder hebt. Als er alleen al een 'vermoeden' is dat er iets niet klopt aan het proefschrift dient dit openbaar aangegeven te worden.
Net zoals een brug waarvan wordt 'vermoed' dat deze onveilig is wordt afgesloten tot nader onderzoek.

Christelijke omgangsvormen is niet "onder de tafel houden". In teveel sectoren zien we de schade die dit aanricht.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

Bovendien heeft ds. Mulder zeer veel taken en verantwoordelijkheden. Dat hij daarnaast nog een dissertatie kon schrijven is bijna ondoenlijk. Dus het is best waarschijnlijk dat hij te weinig tijd had voor zijn dissertatie.

Ik vraag me sowieso af waarom er altijd zoveel verantwoordelijkheden liggen bij bepaalde personen en er niet gebruik wordt gemaakt van andere mansleden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:01 Ik snap de bezwaren over de openbare kritiek van ds. van den Brink niet. De dissertatie van ds. Mulder is openbaar en zijn titel ook. Ds. Mulder wordt door de titel wetenschappelijk gezag toegekend. Als dit gezag op zandgronden is gebaseerd ben ik heel blij dat er iemand is die dit openbaar maakt. Het doctor heeft namelijk ook betekenis voor de maatschappij. Ik ben blij dat de VU onderzoek gaat doen.

Het is uiteraard een persoonlijk drama voor ds. Mulder. Maar als het waar is wat er wordt gezegd, dan zijn dit wel de consequenties die je moet dragen. Je kunt je niet zomaar een titel toe-eigenen die je het niet toekomt.
Zullen we het onderzoek van de VU even afwachten? Wat je nu doet vind ik niet erg netjes. Vast voortborduren op ‘als het waar is’

Voorlopig gaat het om een bevinding van 1 persoon over een heel klein deel van dit proefschrift. Doordat hij dat zo prominent in de openbaarheid heeft gebracht moet de VU wel een onderzoek starten. Daar ben ook ik blij mee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:04
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:58In het openbaar twijfelen of Mulder deze 40 boeken wel in het Latijn gelezen heeft (zonder het na te vragen) is roddel. En als het waarschijnlijk is dat hij het wel gelezen heeft, en het bewust niet gecontroleerd is, dan is het zelfs laster.
Je weet niet of er geen contact is geweest tussen dr. van den Brink en ds. Mulder. Het zou best kunnen dat dr. van den Brink contact heeft opgenomen en dat ds. Mulder daar niet op wilde reageren.

Staat in het stuk op Refoweb. RW heeft om een reactie gevraagd dus niet dr vd Brink.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3609
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:08 Bovendien heeft ds. Mulder zeer veel taken en verantwoordelijkheden. Dat hij daarnaast nog een dissertatie kon schrijven is bijna ondoenlijk. Dus het is best waarschijnlijk dat hij te weinig tijd had voor zijn dissertatie.

Ik vraag me sowieso af waarom er altijd zoveel verantwoordelijkheden liggen bij bepaalde personen en er niet gebruik wordt gemaakt van andere mansleden.
Vaak is het zo dat mensen met een groot verstand, bestuurlijke capaciteiten en een breed draagvlak veel taken krijgen. In veel organisaties werkt dat tenminste zo.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

MGG schreef: 29 jan 2024, 20:12
Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:08 Bovendien heeft ds. Mulder zeer veel taken en verantwoordelijkheden. Dat hij daarnaast nog een dissertatie kon schrijven is bijna ondoenlijk. Dus het is best waarschijnlijk dat hij te weinig tijd had voor zijn dissertatie.

Ik vraag me sowieso af waarom er altijd zoveel verantwoordelijkheden liggen bij bepaalde personen en er niet gebruik wordt gemaakt van andere mansleden.
Vaak is het zo dat mensen met een groot verstand, bestuurlijke capaciteiten en een breed draagvlak veel taken krijgen. In veel organisaties werkt dat tenminste zo.
In de kerken van de Reformatie is het juist gebruikelijk om macht te spreiden. Daarnaast is het een christelijke notie om de talenten van de gemeente aan te wenden. Dat ds. Mulder zoveel taken heeft is onwenselijk.
Gesloten