CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

KDD
Berichten: 1542
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: CGK convent

Bericht door KDD »

Sommige dingen die ik in deze draad lees doet me denken aan het edele achtvoudige pad - de boeddhistische pad naar verlichting.
Mannetje
Berichten: 7819
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Mij aan de broederschap uit de leuze: vrijheid - gelijkheid - broederschap.
-
GGotK
Berichten: 2190
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: CGK convent

Bericht door GGotK »

Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.

Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: CGK convent

Bericht door Zita »

GGotK schreef: 26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.

Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Nou, bij de HHK vind ik dat niet heel bijzonder. Het waren in 2004 toch redelijk gelijkgestemden die tezamen de HHK vormden. In 20 jaar gaan ontwikkelingen (alle kanten op) wel door, maar niet zo hard dat je nu niet meer binnen één kerkverband zou kunnen verdergaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23875
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

Zita schreef: 26 apr 2024, 19:42
GGotK schreef: 26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.

Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Nou, bij de HHK vind ik dat niet heel bijzonder. Het waren in 2004 toch redelijk gelijkgestemden die tezamen de HHK vormden. In 20 jaar gaan ontwikkelingen (alle kanten op) wel door, maar niet zo hard dat je nu niet meer binnen één kerkverband zou kunnen verdergaan.
HHK's waren het maar over één ding eens: niet mee met de PKN. Het was geen homogene groep. Dat wreekt zich na 20 jaar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5447
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: CGK convent

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef: 26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.

Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Mij viel in dezen de reacties van prof. Peels op, wat ik van hem weet (is een vriend van een broer) dat het een gematigde man is. Echter in zijn reageren met name naar ds de Boer toe vond ik hem helaaas een ongewenste kleur bekennen.

Wat ik van de week al schreef, dit convent moet voor de Bijbelgetrouwe stroming binnen ( en ook buiten) de CGK een bittere pil zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Refojongere
Berichten: 388
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

refo schreef: 26 apr 2024, 19:45
Zita schreef: 26 apr 2024, 19:42
GGotK schreef: 26 apr 2024, 19:39 Ik heb het CGK convent nabeluisterd. Er vielen vele zaken op, maar toch ook vooral dat er best wat sprekers waren die min of meer redeneerden in de trant van: als je heel veel liefde van Christus hebt ontvangen, als je de gestalte van de minste aanneemt, juist dan ben je verdraagzaam en accepteer je gemeentes/dominees die een andere visie hebben op vrouwen in het ambt/homoseksualiteit etc.

Het is toch bijzonder om te zien dat er binnen de CGK (ca 68.000 leden) , ogenschijnlijk zoveel meer verdeeldheid is over toch wezenlijke zaken t.o.v. kerkverbanden als HHK (ca 61.000 leden) en GG (ca 107.000 leden).
Nou, bij de HHK vind ik dat niet heel bijzonder. Het waren in 2004 toch redelijk gelijkgestemden die tezamen de HHK vormden. In 20 jaar gaan ontwikkelingen (alle kanten op) wel door, maar niet zo hard dat je nu niet meer binnen één kerkverband zou kunnen verdergaan.
HHK's waren het maar over één ding eens: niet mee met de PKN. Het was geen homogene groep. Dat wreekt zich na 20 jaar.
Hoezo "wreekt" zich dat. Voor 2004 waren deze gemeenten ook al niet zo eensgezind dat alle kansels voor elkaar openstonden. Tegenwoordig zie je in Elspeet, Garderen en Staphorst een steeds breder uitnodigingsbeleid.
Refojongere
Berichten: 388
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Beste JanRap,

Ik ben geen CGK, maar het bizarre is dat de orthodoxen die aan de synodebesluiten willen vasthouden er straks uitgaan en de ongehoorzamen erin blijven.

Ik ben het niet eens met afscheiding. Maar een kerk waar leugen en waarheid gelijke rechten hebben is een valse kerk. Iemand als Calvijn betoogde dat de Roomse Kerk vals was. Zijn argument was niet zozeer dat Luther in de ban werd gedaan, maar omdat de waarheid ten onder ging. Hij ontkende niet dat er ware kerken waren binnen de Roomse kerk (die werden er kennelijk niet uitgegooid) maar vond toch dat zij zich moesten losmaken van de RKK en zich voegen bij de ware kerk. Zie boek IV, 2, 11 en vooral 12 van de Institutie.

De hervormde kerk was een kerk waarin leugen en waarheid gelijkgesteld werden in de praktijk, maar we bleven omwille van het feit dat het ten principale een gereformeerde kerk was.
Refojongere
Berichten: 388
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 26 apr 2024, 10:06
CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ja ik heb zijn boeken gelezen. Ik ben benieuwd naar de publicaties van de andere, door refojongere genoemde auteurs. Ik houd toch redelijk bij wat er verschijnt, dacht ik.
Huisman heeft al de CGK publicaties genoemd waar uitgebreid (tientallen pagina's) lang de kern van de publicaties van Loonstra wordt bestreden. Ook wordt er in bijlagen verwezen naar gesprekken met de commissie van het rapport en Loonstra.

Dus doe nu niet alsof er geen wetenschappelijk weerwoord is.
Online
DDD
Berichten: 28849
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 26 apr 2024, 21:52
DDD schreef: 26 apr 2024, 10:06
CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ja ik heb zijn boeken gelezen. Ik ben benieuwd naar de publicaties van de andere, door refojongere genoemde auteurs. Ik houd toch redelijk bij wat er verschijnt, dacht ik.
Huisman heeft al de CGK publicaties genoemd waar uitgebreid (tientallen pagina's) lang de kern van de publicaties van Loonstra wordt bestreden. Ook wordt er in bijlagen verwezen naar gesprekken met de commissie van het rapport en Loonstra.

Dus doe nu niet alsof er geen wetenschappelijk weerwoord is.
Ik heb die publicaties gelezen, maar ik vind -afgezien van het feit dat ik me afvraag of de genoemde auteurs überhaupt bij die publicaties betrokken waren- dit geen vergelijking.
Refojongere
Berichten: 388
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Verklaar je nader. Wordt hij op bepaalde punten niet serieus genomen?
Online
DDD
Berichten: 28849
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Lees even terug. Dat was toch totaal het punt niet?
Refojongere
Berichten: 388
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Als je bedoelt dat er geen boeken over hermeneutiek geschreven zijn door andere CGK predikanten heb je gelijk. Maar dat vind ik geen gemis. We hebben het eeuwen zonder gekund. En met die rapporten zit het wel goed, die gebruiken de betrouwbare literatuur die hierover gaat.
deschpin
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: CGK convent

Bericht door deschpin »

Refojongere schreef: 26 apr 2024, 21:49
@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Beste JanRap,

Ik ben geen CGK, maar het bizarre is dat de orthodoxen die aan de synodebesluiten willen vasthouden er straks uitgaan en de ongehoorzamen erin blijven.

Ik ben het niet eens met afscheiding. Maar een kerk waar leugen en waarheid gelijke rechten hebben is een valse kerk. Iemand als Calvijn betoogde dat de Roomse Kerk vals was. Zijn argument was niet zozeer dat Luther in de ban werd gedaan, maar omdat de waarheid ten onder ging. Hij ontkende niet dat er ware kerken waren binnen de Roomse kerk (die werden er kennelijk niet uitgegooid) maar vond toch dat zij zich moesten losmaken van de RKK en zich voegen bij de ware kerk. Zie boek IV, 2, 11 en vooral 12 van de Institutie.

De hervormde kerk was een kerk waarin leugen en waarheid gelijkgesteld werden in de praktijk, maar we bleven omwille van het feit dat het ten principale een gereformeerde kerk was.
Je kan ook het standpunt huldigen dat je niet uit jezelf weggaat en je bij je overtuiging/standpunten blijft. Wordt je er dan en daarom uitgegooid dan is er een andere situatie.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6642
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: CGK convent

Bericht door GerefGemeente-lid »

deschpin schreef: 30 apr 2024, 14:22
Refojongere schreef: 26 apr 2024, 21:49
@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Beste JanRap,

Ik ben geen CGK, maar het bizarre is dat de orthodoxen die aan de synodebesluiten willen vasthouden er straks uitgaan en de ongehoorzamen erin blijven.

Ik ben het niet eens met afscheiding. Maar een kerk waar leugen en waarheid gelijke rechten hebben is een valse kerk. Iemand als Calvijn betoogde dat de Roomse Kerk vals was. Zijn argument was niet zozeer dat Luther in de ban werd gedaan, maar omdat de waarheid ten onder ging. Hij ontkende niet dat er ware kerken waren binnen de Roomse kerk (die werden er kennelijk niet uitgegooid) maar vond toch dat zij zich moesten losmaken van de RKK en zich voegen bij de ware kerk. Zie boek IV, 2, 11 en vooral 12 van de Institutie.

De hervormde kerk was een kerk waarin leugen en waarheid gelijkgesteld werden in de praktijk, maar we bleven omwille van het feit dat het ten principale een gereformeerde kerk was.
Je kan ook het standpunt huldigen dat je niet uit jezelf weggaat en je bij je overtuiging/standpunten blijft. Wordt je er dan en daarom uitgegooid dan is er een andere situatie.
De liberale en progressieve CGK-ers zullen degenen die onverkort vast willen blijven houden aan de besluiten zoals die in de CGK er altijd waren, niet wegsturen, als de vrouw in het ambt wordt toegestaan of gedoogd.

Het verleden van kerkscheuringen leert dat de bezwaarden vrijwel altijd uittreden uit het oorspronkelijke kerkverband. Denk aan de scheuring van 2017 in Kruiningen en de landelijke scheuringen in 1980 (in de GGiN), 1953 (in de GG), het ontstaan van de OGGiN in 1907 en ook aan de afscheiding in 1834.
Plaats reactie