CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

huisman schreef: 25 apr 2024, 09:47
MarJT schreef: 25 apr 2024, 09:13
huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45
Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?

De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.

Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Ook mijn oprechte medeleven, Huisman. Dat je ervaren hebt dat de meerderheid anders denkt over het Schriftgezag lijkt me een bittere pil. Ik blijf me wel verbazen hoe de kerken zich zo geïsoleerd van elkaar hebben ontwikkeld. Dit convent had wat dat betreft jaren geleden plaats moeten vinden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

Een veteraan zijinstromer dus. ;)

Vanuit onze gemeente waren twee derde generatie CGK'ers afgevaardigd.
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door Bertiel »

nee, maar aan beide kanten van mijn ouders gaan tot 5 generaties terug naar de Hervormde kerk.
En hervormden zijn er in de PKN en in de HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

MarJT schreef: 25 apr 2024, 10:00
huisman schreef: 25 apr 2024, 09:47
MarJT schreef: 25 apr 2024, 09:13
huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45

Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?

De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.

Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Ook mijn oprechte medeleven, Huisman. Dat je ervaren hebt dat de meerderheid anders denkt over het Schriftgezag lijkt me een bittere pil. Ik blijf me wel verbazen hoe de kerken zich zo geïsoleerd van elkaar hebben ontwikkeld. Dit convent had wat dat betreft jaren geleden plaats moeten vinden.
Denk dat de bittere pil meer zit in gemeenten die onderling verdeeld zijn. Daar gaan mogelijk scheuren ontstaan die onherstelbaar zullen zijn. Gesprek gehad met twee ouderlingen uit een ‘linkerkant’ gemeente die niet meekunnen met de meerderheid van hun kerkenraad. Zulke mensen hebben onze steun nodig.
Verder zou het goed zijn dat jij iets zou lezen van het ontstaan van de CGK. Als je de Schrift zo fundamenteel anders gaat lezen is er geen reden om nog een afgescheiden kerk te blijven. Dat deel van de CGK heeft samen met de NGK geen enkele reden om niet op te gaan in de PKN. Het ‘eigene’ van de CGK prediking is bij deze kant allang overboord gezet.

Verbaas mij dat jij totaal geen problemen schijnt te hebben dat de CGK zo’n 30% (20.000 leden, 55 gemeenten) van zich vervreemd heeft. Vrouwelijke ambtsdrager zijn belangrijker dan eenheid. Ongehoorzaamheid en onkerkordelijk handelen is blijkbaar geoorloofd. Het is pure anarchie in het kerkelijke leven. Daar kan geen zegen op rusten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: CGK convent

Bericht door CvdW »

@Huisman, wat je schrijft speelt niet alleen in de CGK.
Ongehoorzaamheid en onkerkelijk handelen zie je ook in andere verbanden.
Laatst gewijzigd door CvdW op 25 apr 2024, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

MarJT schreef: 25 apr 2024, 10:00
huisman schreef: 25 apr 2024, 09:47
MarJT schreef: 25 apr 2024, 09:13
huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45

Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?

De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.

Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Ook mijn oprechte medeleven, Huisman. Dat je ervaren hebt dat de meerderheid anders denkt over het Schriftgezag lijkt me een bittere pil. Ik blijf me wel verbazen hoe de kerken zich zo geïsoleerd van elkaar hebben ontwikkeld. Dit convent had wat dat betreft jaren geleden plaats moeten vinden.
Twintig jaar geleden waren de verschillen al onoverbrugbaar. Ik kom zelf uit een midden gemeente en heb tijdens mijn studie in Groningen gekerkt. Dat was al een wereld van verschil en wekte bij mij met regelmaat bevreemding op. Laat staan hoe deze gemeenten zich sindsdien hebben ontwikkeld
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: CGK convent

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 09:40
huisman schreef: 25 apr 2024, 08:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?
Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 10:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 09:40
huisman schreef: 25 apr 2024, 08:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?
Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.
Ik weet teveel van achter de schermen. Ga dus even op mijn handen zitten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

huisman schreef: 25 apr 2024, 10:55
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 10:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 09:40
huisman schreef: 25 apr 2024, 08:49

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?
Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.
Ik weet teveel van achter de schermen. Ga dus even op mijn handen zitten.
Dan weet ik genoeg :) Ik weet namelijk ook hoe de andere 2 predikanten zijn.
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Als het gaat over native CGKérs , hier een stukje ervaring van het convent vanuit de 'linker'flank.
Daar zegt Ds. Bram Hofland:

Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.



https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 25 apr 2024, 11:29 Als het gaat over native CGKérs , hier een stukje ervaring van het convent vanuit de 'linker'flank.
Daar zegt Ds. Bram Hofland:

Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.



https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Ik hoorde inderdaad slechts 55% CGK gedoopt.
Ik kan het artikel niet lezen, maar ik denk dat Hofland deze vraag naar voren haalt om aan te geven dat hij wel native CGK is.
Mannetje
Berichten: 7814
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Enerzijds snap ik de gedachte over native en non-native CGK-ers. Maar toch is het ook heel vreemd. Je hebt iemand toegelaten als lid bij zijn overkomst, en nu wordt het toch ergens gebruikt om mensen een stapje terug te zetten.
Dat je als nieuweling jezelf bescheiden opstelt, dat begrijp ik. Maar als een nieuweling (of al een langdurige zij-instromer) wordt afgevaardigd naar wat dan ook voor vergadering of convent of wat dan ook, dan heeft hij het vertrouwen van hen die hem hebben afgevaardigd. Dan kun je iemand er nooit op aanspreken, mijns inziens, of je moet twee soorten lidmaatschap gaan invoeren.
-
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Mee eens. Ik weet ook van een afgevaardigde die oorspronkelijk synodaal gedoopt is, maar minimaal 45 jaar lid is van de CGK.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

HHR schreef: 25 apr 2024, 11:29 Als het gaat over native CGKérs , hier een stukje ervaring van het convent vanuit de 'linker'flank.
Daar zegt Ds. Bram Hofland:

Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.



https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Ik kan het stuk niet lezen, maar maak uit het beginstuk op dat hij ook niet onverdeeld positief is over het convent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef: 25 apr 2024, 11:39 Enerzijds snap ik de gedachte over native en non-native CGK-ers. Maar toch is het ook heel vreemd. Je hebt iemand toegelaten als lid bij zijn overkomst, en nu wordt het toch ergens gebruikt om mensen een stapje terug te zetten.
Dat je als nieuweling jezelf bescheiden opstelt, dat begrijp ik. Maar als een nieuweling (of al een langdurige zij-instromer) wordt afgevaardigd naar wat dan ook voor vergadering of convent of wat dan ook, dan heeft hij het vertrouwen van hen die hem hebben afgevaardigd. Dan kun je iemand er nooit op aanspreken, mijns inziens, of je moet twee soorten lidmaatschap gaan invoeren.
Op zich mee eens. Zoals eerder gezegd dient ieder dat voor zichzelf te weten.
Tegelijkertijd is het wel zo, dat een zijinstromer minder gevoel zal hebben voor de emoties bij het voortbestaan van een kerkverband dan native CGK'ers. Ik verwacht dat een zijinstromer eerder geneigd is om een rationele overweging te maken, zoals HHR hierboven beschrijft:
Persoonlijk denk ik ook dat het best wat nuchterder bekeken mag worden en dat je hierin gelijk hebt.
De flanken zijn te ver uit elkaar gegroeid en dan kun je mi het beste op een nette manier afscheid van elkaar nemen.


Het is misschien wel tekenend dat het convent door zijinstromers georganiseerd is.
Plaats reactie