CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

HHR
Berichten: 1028
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Iets met olie op het vuur gooien.

Universitair docent aan de TUA ds. D.J. Steensma denkt dat het verstandig is om nu een boek uit te geven waarin hij beschrijft dat hij het niet Bijbels vindt om geen vrouwen te bevestigen als ambtsdrager.

Het gaat op de TUA dus ook met een sneltreinvaart. :bobo
In 'Geroepen tot de dienst' stelt Douwe Steensma de veel aangehangen interpretatie aan de kaak die de deelname van vrouwen aan kerkelijke ambten verbiedt. Dit boek stelt dat dit verbod niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert. De Bijbel leert dat in Christus man en vrouw een gelijke gezagspositie mogen bekleden. Om dit duidelijk te maken worden talrijke Bijbelteksten en Bijbelse motieven besproken, zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament. In het laatste hoofdstuk komt de plaats van de vrouw in de vroege kerk aan de orde.
Het boek is uniek in het Nederlandse taalgebied vanwege de grondige bespreking van relevante teksten en motieven.

https://www.hertog.nl/artikel/978904354 ... de-dienst/

Er wordt door zulke drammers geen enkele moeite gedaan om de bezwaarden er bij te houden. Soms krijg ik juist het idee dat men ze liever kwijt is dan rijk.
MGG
Berichten: 3627
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

huisman schreef: 30 apr 2024, 20:02
MarJT schreef: 30 apr 2024, 19:47
huisman schreef: 30 apr 2024, 19:29
MarJT schreef: 30 apr 2024, 19:21
Dat zal ik nou graag willen horen van de conservatieve hoek. Hoe kun je dat uitleggen? Mooi dat 1834 en 1892 genoemd worden als kern van de CGK, maar daar blijft het toch niet bij? Is dat waar je op kan staan heden ten dage? Ik hoop dat de CGK in geestelijke zin toch wel gegroeid is.
Jij gaat niet in op mijn post. Heb je daar een reden voor?
Je bedoelt dit stukje?
Jij bent een voorstander om dwalingen en zelfs ketterijen te gedogen in een kerk. Dat mag alleen heb je dan Gods Woord tegen.
Heb je al eerder gewezen op Openbaring 2 en 3 waar de Koning van de kerk opdraagt hoe de gemeenten om moeten gaan met dwalingen. Niet gedogen maar uitwerpen. (bv Openbaring 2 :2&6 vers 14-16 vers 20-24 enz)

Ik was op het Convent waar ds Verhoeven (PKN) zijn woorden uitsprak en ik was het er hartelijk mee oneens. Als je kerk in 10 jaar tijd een derde van haar leden verliest mag je ook wel wat bescheidener zijn.
1.Ben je van mening dat de vrouw in het ambt een ketterij is?
Verder ben ik bang dat onze CGK geestelijk niet is gegroeid maar eerder is afgedwaald van het christelijke gereformeerde spoor.

Dat werd mij op het Convent nog eens sterk bevestigd.
2.Oke, dat kan. Wat zou volgens jou dan nodig zijn voor een opwekking?
1.Ja ik vind vrouw in het ambt een dwaling.
2.Het kortste gebed op een kerkelijke vergadering van de CGK wat de dagvoorzitter aanhaalde uit een ver verleden. HEERE bekeer ons!

3.Kun jij mij uitleggen waarom ik als afgevaardigde nog naar de GS zou moeten gaan? Nu kerkelijke ongehoorzaamheid aan GS besluiten gelegitimeerd worden heeft het niet zoveel zin om opnieuw besluiten te nemen. Door deze ongehoorzaamheid ‘ongestraft’ te laten is ons kerkverband al uit elkaar gevallen. Classis en PS zijn vastgelopen. Kerkenraden weigeren terug te keren achter de gezamenlijk genomen besluiten. Het is als in de tijd van de Richteren. Een ieder doet wat goed is in zijn eigen oog.

Zijn er in jouw optiek redenen om wel uit een kerkverband te gaan?
3. Getuigen en nog een poging te doen om de CGK in het Bijbelse spoor te houden. Wat is het alternatief?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6684
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: CGK convent

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 30 apr 2024, 21:03 Iets met olie op het vuur gooien.

Universitair docent aan de TUA ds. D.J. Steensma denkt dat het verstandig is om nu een boek uit te geven waarin hij beschrijft dat hij het niet Bijbels vindt om geen vrouwen te bevestigen als ambtsdrager.

Het gaat op de TUA dus ook met een sneltreinvaart. :bobo
In 'Geroepen tot de dienst' stelt Douwe Steensma de veel aangehangen interpretatie aan de kaak die de deelname van vrouwen aan kerkelijke ambten verbiedt. Dit boek stelt dat dit verbod niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert. De Bijbel leert dat in Christus man en vrouw een gelijke gezagspositie mogen bekleden. Om dit duidelijk te maken worden talrijke Bijbelteksten en Bijbelse motieven besproken, zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament. In het laatste hoofdstuk komt de plaats van de vrouw in de vroege kerk aan de orde.
Het boek is uniek in het Nederlandse taalgebied vanwege de grondige bespreking van relevante teksten en motieven.

https://www.hertog.nl/artikel/978904354 ... de-dienst/

Er wordt door zulke drammers geen enkele moeite gedaan om de bezwaarden er bij te houden. Soms krijg ik juist het idee dat men ze liever kwijt is dan rijk.
Wat ik vooral niet begrijp is dat Uitgeverij Den Hertog hieraan zijn medewerking verleent.

Hebben die geen richtlijn waarop ze bepalen welke boeken er wel en niet worden uitgegeven?
HHR
Berichten: 1028
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Het is uitgegeven bij Kok.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

De theologen gaan voorop.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6684
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: CGK convent

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 30 apr 2024, 21:42 Het is uitgegeven bij Kok.
Ik zie het nu ook. Maar Den Hertog verkoopt het wel. De Ramshoorn in Goes ook, zie ik.

De Banier in Utrecht en Gebr. Koster in Barneveld echter weer niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:00
HHR schreef: 30 apr 2024, 21:42 Het is uitgegeven bij Kok.
Ik zie het nu ook. Maar Den Hertog verkoopt het wel. De Ramshoorn in Goes ook, zie ik.

De Banier in Utrecht en Gebr. Koster in Barneveld echter weer niet.
Die laatste twee zijn toch geen boekhandels?
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

HHR schreef: 30 apr 2024, 21:03 Iets met olie op het vuur gooien.

Universitair docent aan de TUA ds. D.J. Steensma denkt dat het verstandig is om nu een boek uit te geven waarin hij beschrijft dat hij het niet Bijbels vindt om geen vrouwen te bevestigen als ambtsdrager.

Het gaat op de TUA dus ook met een sneltreinvaart. :bobo
In 'Geroepen tot de dienst' stelt Douwe Steensma de veel aangehangen interpretatie aan de kaak die de deelname van vrouwen aan kerkelijke ambten verbiedt. Dit boek stelt dat dit verbod niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert. De Bijbel leert dat in Christus man en vrouw een gelijke gezagspositie mogen bekleden. Om dit duidelijk te maken worden talrijke Bijbelteksten en Bijbelse motieven besproken, zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament. In het laatste hoofdstuk komt de plaats van de vrouw in de vroege kerk aan de orde.
Het boek is uniek in het Nederlandse taalgebied vanwege de grondige bespreking van relevante teksten en motieven.

https://www.hertog.nl/artikel/978904354 ... de-dienst/

Er wordt door zulke drammers geen enkele moeite gedaan om de bezwaarden er bij te houden. Soms krijg ik juist het idee dat men ze liever kwijt is dan rijk.
Waarom moet je iemand die het niet met jou eens is een 'drammer' noemen? Ik zie daar totaal het voordeel niet van in.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4800
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: CGK convent

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef: 30 apr 2024, 22:38
GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:00
HHR schreef: 30 apr 2024, 21:42 Het is uitgegeven bij Kok.
Ik zie het nu ook. Maar Den Hertog verkoopt het wel. De Ramshoorn in Goes ook, zie ik.

De Banier in Utrecht en Gebr. Koster in Barneveld echter weer niet.
Die laatste twee zijn toch geen boekhandels?
https://www.gebrkoster.nl/ Uitgeverij én boekhandel
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Beste MarJT,

Als ik het goed zie, dan vind je de vrouw in het ambt een kwestie van christelijke vrijheid. Het tast immers de fundamenten van het kerk-zijn niet aan (d.w.z. de gereformeerde belijdenis).

Mag ik je dan wijzen op het volgende wat in 1958 in de Hervormde Kerk speelde en hoe de GB hierop reageerde?
Het valt ook niet in te zien waarom juist de uitspraken van de Schrift over het onderhavige punt tijdgebonden zouden moeten zijn en waarom dit niet ook zou moeten golden voor wat de Schrift zegt over bv. de opstanding der doden of zelfs over de noodzaak van geloof en bekering. De Schrift wordt uitgeleverd aan de menselijke willekeur (...). Daarom kan ik het er niet mee eens zijn, wanneer gezegd wordt, dat het hier alleen maar zou gaan over een zaak van kerkorganisatie en dat het belijden van de Kerk buiten dit geding zou liggen. Het schriftgezag en de wijze waarop dat functioneert is een vraag, die het belijden rechtstreeks betreft. Zodoende zal de positie van degenen, die zich om des Woords wil tegen deze voorstellen verzetten, na onverhoopte aanvaarding een stuk moeilijker worden en men zal zich zeker ernstig moeten afvragen of men dan ook nog in de Hervormde Kerk zal kunnen blijven. Dat hangt af van de andere vraag hoe men de rangorde tussen de verschillende onderdelen van het belijden ziet en of deze beslissing gezien kan worden als secundair ten opzichte van de kern van liet belijden. De voorstanders zullen moeten weten, dat dit een gewetenszaak is voor de tegenstanders. Wanneer houdt de Hervormde Kerk op, een gereformeerde Kerk te zijn? In de nu aan de orde zijnde voorstellen bevindt men zich dicht bij de gevaarlijke zone; daarom brengt dit vraagstuk in de Kerk een welhaast adembenemende spanning.

Voorts wordt in de huidige discussie op een merkwaardige wijze omgesprongen met de christelijke vrijheid. Het is niet duidelijk meer, dat de vrijheid niet anders zal kunnen zijn dan de dienstbaarheid aan Christus en Zijn Woord. Men komt soms argumentaties tegen, waarin de scheppingsorde welhaast tegen de christelijke vrijheid wordt uitgespeeld. Dat wij in de verhouding van man en vrouw, in de onderdanigheid van de vrouw, het hoofd-zijn van de man, met een scheppingsorde te maken hebben, is toch zonder meer duidelijk. (...) Als de christelijke vrijheid zich niet meer aan dit getuigenis der Schrift wil laten binden is er alle reden te vrezen voor geestdrijverij. Zodra de Geest losgemaakt wordt van het Woord dreigen er voor de Kerk de ergste gevaren; dat heeft de geschiedenis duidelijk genoeg bewezen. (...) De vraag om de vrouw in het ambt kan een etappe zijn op de weg van Geneve naar Munster, de weg naar de vrijheid van de anarchie.
Overigens is het bijzonder dat onder het synodebestuut dat stemde voor de vrouw in het ambt zich ook een Bonder bevond, net als bij de totstandkoming van de PKN.

De reden waarom de hervormd-gereformeerden bleven na het besluit? Ondanks dat men zei: "Wanneer men zo duidelijke uitspraken als die over de plaats van de vrouw in de gemeente volkomen negeert en krachteloos verklaart door ze tijdgebonden te noemen, dan berooft men de gehele Schrift van haar gezag. Met welk recht zouden we dan geloof mogen eisen voor andere gedeelten van de Bijbel?"

Ik geef maar weer door wat men in 1958 zei:
Als gereformeerde belijders hebben we een legitieme plaats in de Hervormde Kerk. Naar oorsprong en belijdenis is onze kerk immers gereformeerd. Niet wij behoren de Hervormde Kerk te verlaten, maar allen die van de grondslag der kerk zijn afgeweken, tenzij ze zich bekeren.

Voor onze wettige plaats in de Hervormde Kerk hebben wij te strijden. We gaan niet op de vlucht, ook niet nu de vrouw in het ambt zal komen. Maar we zullen ons wel tot het uiterste tegen deze onschriftuurlijke besluiten verzetten. Daarbij doet het ons pijn, dat in de strijd tegen de vrouw in het ambt geen hulp geboden is door de gereformeerde belijders in gescheiden kerken, die nu wel zeggen: verlaat toch die kerk, u hoort er niet langer.

Wij kunnen onze kerk niet verlaten, omdat de Heere ons daar gesteld heeft. Wij mogen de schare niet achterlaten, maar we moeten alle krachten inspannen om hen die de waarheid Gods niet kennen of daavan vervreemd zijn, met de gereformeerde prediking en leer, met de waarheid van Gods Woord in aanraking te brengen. We hebben die waarheid te verdedigen en te verbreiden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6684
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: CGK convent

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 30 apr 2024, 22:38
GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:00
HHR schreef: 30 apr 2024, 21:42 Het is uitgegeven bij Kok.
Ik zie het nu ook. Maar Den Hertog verkoopt het wel. De Ramshoorn in Goes ook, zie ik.

De Banier in Utrecht en Gebr. Koster in Barneveld echter weer niet.
Die laatste twee zijn toch geen boekhandels?
Wat dan? Ik weet het verschil niet zo goed, maar ik laat me graag bijleren.
HHR
Berichten: 1028
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:00
HHR schreef: 30 apr 2024, 21:42 Het is uitgegeven bij Kok.
Ik zie het nu ook. Maar Den Hertog verkoopt het wel. De Ramshoorn in Goes ook, zie ik.

De Banier in Utrecht en Gebr. Koster in Barneveld echter weer niet.
Het is binnenkort leverbaar.
Daar kan het aan liggen.
En heel begrijpelijk dat boekhandels met veel theologie dit soort boeken verkopen uiteraard.
Of denk je dat klanten van Den Hertog alleen boeken lezen waar ze het mee eens zijn? ;)
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

MarJT,

De korte versie:
- de vrouw in het ambt raakt het gehele Schriftgezag en is dus fundamenteel te noemen
- het strijdt met de belijdenis
- de Bonders bleven omdat de Hervormde Kerk naar haar aard een gereformeerde kerk is
- dat laatste strijdt met het afgescheiden kerkbegrip wat on de praktijk niets duldt wat de belijdenis ondermijnt.
- wat is jouw kerkbegrip? Die van de hervormden gok ik. Dat is helemaal prima, maar dan graag ook de Schriftvisie van de hervormd-gereformeerden anders is het niets anders dan middenorthodox en ongereformeerd.
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik wijs er even op dat het niet de bedoeling is om op dit forum het goed recht van de openstelling van de kerkelijke ambten voor de zusters van de gemeente te verdedigen. Dus dan is het ook niet goed mogelijk om op jouw vraag in te gaan.

Je kunt daar van alles van vinden, maar over moderatiebeleid mag geen discussie zijn. Dus dit onderwerp komt pas aan de orde als 80 procent van de achterban van de reformatorische kerken een voorstander is van vrouwen in de kerkelijke ambten.

Ooit dacht ik, dat de GG zo rond 2025 wel vrouwelijke diakenen zou hebben, maar dat blijkt niet juist ingeschat. Dus dat moment duurt nog wel even.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6684
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: CGK convent

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 30 apr 2024, 23:01
GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:00
HHR schreef: 30 apr 2024, 21:42 Het is uitgegeven bij Kok.
Ik zie het nu ook. Maar Den Hertog verkoopt het wel. De Ramshoorn in Goes ook, zie ik.

De Banier in Utrecht en Gebr. Koster in Barneveld echter weer niet.
Het is binnenkort leverbaar.
Daar kan het aan liggen.
En heel begrijpelijk dat boekhandels met veel theologie dit soort boeken verkopen uiteraard.
Of denk je dat klanten van Den Hertog alleen boeken lezen waar ze het mee eens zijn? ;)
Geen idee. Ik heb daar nooit over nagedacht. Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling. Het verkopen van zulke boeken is het begin van de uitholling van de kerk van binnenuit. Als ik eigenaar was, zou ik er niet aan meewerken. Ik geloof niet dat 'De aarde bracht voort' en 'Geloven in een god die niet bestaat' destijds ook zijn verkocht door Den Hertog, maar als dit (Geroepen om te dienen) wordt uitgegeven, hoe wordt er dan straks omgegaan met mensen die behoorden tot de eigen achterban en wegens een moderne, filosofische of evolutionaire hermeneutiek komen tot on-Bijbelse visies op zaken als de schepping van 6 dagen van 24 uur, Christus' lijden, sterven en opstanding en ga zo maar door? Is het uitgeven of verkopen van zulke boeken dan over een jaar of 20 opeens wel mogelijk? En ik meende bij prof. dr. H.G.L. Peels ook al ruimte te zien voor een andere zienswijze op Genesis 1 (in het gesprek met dr. C.P. de Boer).

Voor je het weet zijn we er aan gewend. En dan geloof ik zeker dat de discussie die nu speelt in de CGK over een halve eeuw ook aan de orde komt in de HHK, en kerkverbanden verder naar rechts. En dat vind ik echt zorgelijk.
Plaats reactie