Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Heidebloem »

Ik ben gek van mooie (notitie)boeken. Altijd al geweest. Dat is tegenwoordig verschoven naar Bijbels. Bijbels met mooie bewerkte, leren kaften, Bijbels die stuk gelezen zijn, Bijbels die gepersonaliseerd zijn..

Daarom ben ik benieuwd naar jullie bijbels!
Hoe ziet de Bijbel die jij het meest gebruik er uit? Met foto natuurlijk Afbeelding
Waarom gebruik je deze het meest?
Gebruik je nog andere hulpmiddelen bij je persoonlijke bijbelstudie?

Ik gebruik zelf de Zijlacht bijbel (HSV) vanwege de buitenkant en de ruimte voor notities.
Daarnaast de Zijlacht Studiebijbel (HSV) voor extra uitleg. Dit is dezelfde als de gewone HSV Studiebijbel alleen mooier vorm gegeven en andere kleuren binnenin.

Het schrijven/kleuren in Bijbels zie ik veel meer gebeuren in Amerika. Bijgevoegd youtube filmpje is een mooi voorbeeld van een stuk gelezen/geschreven Bijbel die opgelapt wordt. Mooi om te zien hoeveel waarde deze Bijbel voor deze dame heeft.

https://youtu.be/BrZUjVQKo4o?si=rqiKYNLsC9rA4fP2

Het citaat van Spurgeon blijft hierbij ook treffend:
A Bible that's falling apart, usually belongs to someone who is'nt.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Mannetje »

Het kleine zakbijbeltje dat ik kreeg toen ik van de zondagschool kwam, heeft geen hoesje meer, en de rug ligt los. Maar hij past makkelijk in mijn binnenzak, dus heb ik hem toch nogal eens bij me.

Mijn Bijbel met kanttekeningen, waar ik veel uit lees, heeft voorin vooral wat verfrommelde bladzijden, die ik niet meer goed krijg. Verder wat gebruikssporen.

Ik schrijf en arceer niet in mijn Bijbel.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik gebruik meestal een SV BMU met flexibele kaft. Verder hebben we hier vele malen meer bijbels als mensen. En meerdere Engelse vertalingen (CJB, KJV, NKJV, ESV, CSB, AB, NLV), Duits (Elberfelder, Schlachter) en NL (SV, HSV, NBG51.

Eigenlijk wel bizar dat ik zoveel bijbels heb, terwijl er in veel huizen een bijbel ontbreek.

Overigens heb ik niets met hippe buitenkanten of edities. Ik houd gewoon van een zwarte bijbel. Mijn vrouw onderstreept vaak gedeelten, maar dat mag van mij alleen in haar persoonlijke exemplaren :)

En foto's ga ik niet aan beginnen. Prima overigens dat anderen dat doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Heidebloem »


J.C. Philpot schreef:Ik gebruik meestal een SV BMU met flexibele kaft. Verder hebben we hier vele malen meer bijbels als mensen. En meerdere Engelse vertalingen (CJB, KJV, NKJV, ESV, CSB, AB, NLV), Duits (Elberder, Schlachten) en NL (SV, HSV, NBG51.

Eigenlijk wel bizar dat ik zoveel bijbels heb, terwijl er in veel huizen een bijbel ontbreek.

Overigens heb ik niets met hippe buitenkanten of edities. Ik houd gewoon van een zwarte bijbel. Mijn vrouw onderstreept vaak gedeelten, maar dat mag van mij alleen in haar persoonlijke exemplaren :)

En foto's ga ik niet aan beginnen. Prima overigens dat anderen dat doen.
Mooi om te lezen. Vanwaar die vele vertalingen? Interesses?
Dat bezwaarde gevoel herken ik wel inderdaad. Dacht pas nog dat ik het geld voor een nieuwe bijbel beter had kunnen doneren aan mensen zonder bijbel..

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Bertiel »

ik heb een BMU met flexibele kaft die ik meeneem naar kerkdiensten. Daar kruis ik aan wat de tekst is, de dominee en datum wordt erbij vermeld, en boven of onderaan thema / punten.
Daarnaast wordt er regelmatig belangrijke zaken onderstreept, etc.
Dat heb ik ook in de kantekeningen bijbel die ik naast me heb liggen op "mijn leesplekje" op de bank.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door J.C. Philpot »

Heidebloem schreef: 23 feb 2024, 13:06 Mooi om te lezen. Vanwaar die vele vertalingen? Interesses?
Dat bezwaarde gevoel herken ik wel inderdaad. Dacht pas nog dat ik het geld voor een nieuwe bijbel beter had kunnen doneren aan mensen zonder bijbel..
De vertalingen zijn een beetje een tik van mij. Ik ben dan benieuwd naar de verschillen, en het gevoel bij een vertaling.

Tegelijkertijd blijven echt vrijere vertalingen voor mij moeilijk. Als ik dan bijvoorbeeld een psalm lees, en typische (voor mij waardevolle) uitdrukkingen uit de grondtaal zijn dan niet meer herkenbaar, dan leg ik het teleurgesteld weg. En als kernbegrippen als genade of rechtvaardiging wegvertaald zijn, gaat hij de deur uit. Maar meer letterlijke vertalingen vergelijken vind ik verrijkend.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 feb 2024, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Bertiel »

ik heb een studiebijbel app (die nog gratis was voor apple telefoons) met de grondtalen met de strong coderingen.
Dat vind ik dan interessanter dan diverse vertalingen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb mijn zondagsschoolbijbeltje altijd gebruikt maar sinds kort gebruik ik de bijbel die van mijn vader is geweest. Een zwarte van de GBS met zo'n ritsje.

We hebben thuis ook wel een HSV jongerenbijbel maar ik houd het bij de SV.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door huisman »

Mijn ‘gebruiks’ Bijbel is SV uitgave van Jongbloed. Deze Bijbel staat vol met streepjes en soms wat woordjes (mijn eigen kanttekeningen :huhu )
Verder veel GBS SV Bijbels in huis met kanttekeningen en een forse BMU. Vanuit mijn jeugd nog een NBG 1951 vertaling.

Viel mij trouwens op toen ik een keer Spreuken 30 : 8b citeerde dat Jongbloed SV ‘ouderwetser’ vertaald dan GBS SV.

Jongbloed: voed mij met het brood mijns bescheiden deels.
GBS: voed mij met het brood van het mij bescheiden deel.


Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Posthoorn »

Ik heb nog niet zo lang geleden een nog liggende Bijbel van de GBS gekocht, omdat deze nog het oude lettertype heeft. Dat is nu mijn huisbijbel, zogezegd.

Ik zou graag een nieuwe majorbijbel van Jongbloed willen hebben, maar die ik wil, is niet voorhanden. Bovendien geeft GBS die alleen nog uit en die hebben een heel vervelend lettertype.

Dan heb ik nog een Nieuw Testamentje liggen, dat ik meer dan 50 jaar geleden kreeg van een oudtante. Omdat ik haar naam draag waarschijnlijk, want mijn zus kreeg alleen een zakdoekje, maar ik kreeg een zakdoekje mét het Nieuwe Testamentje.

En dan heb ik nog mijn bijbeltje dat ik kreeg bij het verlaten van de zondagsschool. Een bruine, omdat ik een meisje was. De jongens kregen een zwarte.

Maar momenteel lees ik in een NBG 51-bijbel, in het boek Job. Want dat leest wel een stuk prettiger.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Maanenschijn »

Ik gebruik het meeste de digitale Bijbel. Waar ik teksten een categorie mee kan geven, kanttekeningen opzoek, verklaringen er bij pak.

Maar ben desalniettemin erg gehecht aan mijn zakbijbel. Bruin leer, met rits. Die ik wel eens uit het water heb gevist, die met mij de halve wereld is mee gegaan. De blaadjes gerimpeld van het vocht, een kras op het leer. Maar dit is allemaal sentiment, voor de praktische- en studie activiteiten ben ik digitaal.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Bertiel »

mijn zakbijbeltje dat ik bij het verlaten van de zondagschool heb gehad zit in mijn koffer voor als ik reis.
De bijbel die ik kreeg toen ik van de lagere school ging, "gebruikt" mijn dochter als kerkbijbel als we samen de avonddienst volgen.
Ook daarin wordt geschreven trouwens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 23 feb 2024, 14:37 Mijn ‘gebruiks’ Bijbel is SV uitgave van Jongbloed. Deze Bijbel staat vol met streepjes en soms wat woordjes (mijn eigen kanttekeningen :huhu )
Verder veel GBS SV Bijbels in huis met kanttekeningen en een forse BMU. Vanuit mijn jeugd nog een NBG 1951 vertaling.

Viel mij trouwens op toen ik een keer Spreuken 30 : 8b citeerde dat Jongbloed SV ‘ouderwetser’ vertaald dan GBS SV.

Jongbloed: voed mij met het brood mijns bescheiden deels.
GBS: voed mij met het brood van het mij bescheiden deel.


Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?
Ja, de GBS heeft de Jongbloedbijbel helemaal gecorrigeerd en kennelijk hier en daar ook gemoderniseerd.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door Henk J »

Weinig bijzonders, geen onderstrepingen o.i.d. Qua gebruik een GBS-Bijbel in zakformaat voor naar de kerk en de Bijbel met kanttekening op het nachtkastje. Verder lees ik nog weleens de BMU en online soms de HSV. De Bijbel van de basisschool en de zondagsschool zijn al zo goed als versleten maar heb ze nog wel.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe ziet jouw Bijbel eruit?

Bericht door DDD »

Dit is wel typisch een voorbeeld waar ook volgens de eigen normen van de GBS de Jongbloedversie fout is. Want je zou dat in hedendaags Nederlands heel eenvoudig kunnen verhaspelen tot het brood van mijn bescheiden deel. En dat staat er niet en is ook niet de bedoeling. Dan kun je de naamval dus beter weghalen.
Plaats reactie