Christus is God en weet alles maar....

Plaats reactie
Lambertus

Christus is God en weet alles maar....

Bericht door Lambertus »

Maar hoe kan Hij dan zelf zeggen, dat Hij de dag des oordeels niet kent, maar dat alleen de Vader die kent?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De Vader is God als Besluitnemer.
De Zoon is God als het Woord.
De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon als de Kracht van God.

Wanneer de drieënige God besloten heeft dat de dag niet wordt bekend gemaakt, dan 'weet' Het Woord het niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik denk dat er maar 1 eerlijk antwoord is en dat is: We weten het niet en we snappen het niet.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

kreeg net dit antwoord binnen
St. Thomas geeft: Christus kende dag en uur van het oordeel niet met een "scientia communicabilis", met een kennis, die Hij ook aan anderen mee mocht delen; en daarom zei Hij, dat Hij het niet wist. Wij mogen immers ook op ongepaste vragen over dingen, waarover we moeten zwijgen, antwoorden, dat wij het niet weten. En goed beschouwd toonden de Apostelen een ongepaste nieuwsgierigheid: wat hadden zij er aan de oordeelsdag te kennen? Dus gaf Christus te kennen, dat dag en uur onbekend moesten blijven, totdat de Vader zelf die bekend zou maken.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door refo
De Vader is God als Besluitnemer.
De Zoon is God als het Woord.
De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon als de Kracht van God.

Wanneer de drieënige God besloten heeft dat de dag niet wordt bekend gemaakt, dan 'weet' Het Woord het niet.
Met alle eerbied gesproken: Blijkbaar weet jij hoe God "in elkaar steekt"...........

Dit zijn geheimenissen die wij nooit zullen kennen in dit aardse leven. "Straks" zullen wij Hem van aangezicht tot aangezicht zien. Wat zal dat een heerlijke dag zijn.

Ik zie er vol verlangen naar uit!
Bezai

Bericht door Bezai »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Maar hoe kan Hij dan zelf zeggen, dat Hij de dag des oordeels niet kent, maar dat alleen de Vader die kent?
Dat is een mysterie.
Laten we ons daar ook maar niet druk overmaken.

Jezus Christus als mens weet het niet, maar als God wel.

Zoals ik al zei: een mysterie. Ons verstand is te klein om dat te kunnen verstaan. Het is denk ik beter om het ook niet te willen weten.

Bezai
england

Bericht door england »

quote: St. Thomas geeft: Christus kende dag en uur van het oordeel niet met een "scientia communicabilis", met een kennis, die Hij ook aan anderen mee mocht delen; en daarom zei Hij, dat Hij het niet wist. Wij mogen immers ook op ongepaste vragen over dingen, waarover we moeten zwijgen, antwoorden, dat wij het niet weten. En goed beschouwd toonden de Apostelen een ongepaste nieuwsgierigheid: wat hadden zij er aan de oordeelsdag te kennen? Dus gaf Christus te kennen, dat dag en uur onbekend moesten blijven, totdat de Vader zelf die bekend zou maken.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat zou de leugen goedpraten als ons de vraag niet bevalt...
De discipelen stelden wel meer vragen die ze niet hoorden te stellen... Maar nergens scheept Jezus hun af met een leugentje om best wil...

Ik denk dat de anderen gelijk hebben, misschien kunnen we eindelijk eens accepteren dta God zoveel groter en hoger is als ons.. Kijk maar naar iemand als Job, die dacht ook dta hij wist hoe het leven in elkaar zat. En kijk eens naar Gods antwoor: waar was jij toen ik de bergen maakte etc .... moeten we onszelf misschien maar eens wat vaker afvragen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Het klassieke onderscheid tussen 'ousia en hypostase' heeft nog niet afgedaan. Dat is al een oudkerkelijke taal. Op grond daarvan is er heus wel wat te zeggen over de verhoudingen tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Dus breekijzertje, niet al te lichtvaardig een mogelijkheid, zoals refo noemde, aan de kant zetten, alhoewel de graad van moeilijkheid zulke vragen wel een lage waarde toekennen.

(Nog een subvraagje, zijn er mensen die al het een en ander hebben gelezen uit het proefschrift van Dr. A. Baars over de drie-eenheid?)
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik denk dat er maar 1 eerlijk antwoord is en dat is: We weten het niet en we snappen het niet.
Ben ik met je eens Kaw, wij kunnen het niet bevatten met ons verduistert verstand.
Jelle

Bericht door Jelle »

Het is als een borduurwerk waarvan wij de achterkant zien en het geheel niet kunnen ontwarren, maar eens zullen we mogen aanschouwen de voorkant en dan zullen we zien het plan van de Heere van eeuwigheid al voorzien.
Alleen is het de vraag dan of het tot afschrikking zal zijn of tot eeuwige vreugde.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Zullen we Jezus het Zelf laten zeggen?

Ziet toe, waakt en bidt; want gij weet niet, wanneer de tijd is. (Markus 13:33).

Dit staat trouwens direct achter deze tekst: Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen, die in de hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader.

Blijkbaar waren zulke discussies als deze al verwacht.....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
de Paus

Bericht door de Paus »

Volgens mij kan een mens sowieso niet bevatten wat ten diepste "alwetendheid" inhoudt. We lopen tegen de grens van ons verstand op, en die grens moeten we niet willen oversteken.
Plaats reactie