Liturgie: behouden of vernieuwen

Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 26 feb 2024, 14:44
Ook de PKN, HHK, OGG, CGK en GGiN zijn niet aantrekkelijk ten diepste. Als mensen naar Mozaïek gaan omdat het aantrekkelijk is zal het niet lang stand houden.
Eens. Ik ben ook erg voor liturgische vernieuwing. De oudste krijg ik al bijna niet meer mee, het wordt als heel saai ervaren. En bij ons duurt een gemiddelde dienst vijf kwartier zijn het niet de SV en 1773 die gebruikt worden.
Uiteindelijk kom je toch altijd weer uit op bekering, bekering, bekering en nog eens bekering. Zonder dat is alles doods. Of dat nu de PKN, GGiN of een Pinkstergemeente is.
Eens, maar dat betekent toch niet dat de vorm waarin e.e.a. gebracht wordt onaantrekkelijk of saai wordt ervaren.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Ambtenaar schreef: 26 feb 2024, 15:10Ik ben ook erg voor liturgische vernieuwing. De oudste krijg ik al bijna niet meer mee, het wordt als heel saai ervaren. En bij ons duurt een gemiddelde dienst vijf kwartier zijn het niet de SV en 1773 die gebruikt worden.
Wat vindt hij dan vooral 'saai'? En: heeft hij/zij een punt? Wat zou er dan moeten veranderen?
Hartelijke groet,
Evangelist
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Evangelist schreef: 26 feb 2024, 15:12 ]Wat vindt hij dan vooral 'saai'? En: heeft hij/zij een punt? Wat zou er dan moeten veranderen?
Hij heeft een punt. De liturgie is al eeuwen hetzelfde en niet bepaald wederkerig van aard.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Ik hoor mijn kinderen juist nooit negatief over de liturgie. Ik hoor hen wel ' klagen' dat sommige predikanten meningen als vaststaande en bijbelse feiten presenteren.
Wanneer zou jouw zoon wel weer met plezier naar de kerk gaan?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 26 feb 2024, 15:26 Ik hoor mijn kinderen juist nooit negatief over de liturgie. Ik hoor hen wel ' klagen' dat sommige predikanten meningen als vaststaande en bijbelse feiten presenteren.
Wanneer zou jouw zoon wel weer met plezier naar de kerk gaan?
Dat is net iets te veel gevraagd van een puber. Zijn opmerkingen betreffen niet specifiek de liturgie maar het geheel van de dienst.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef: 26 feb 2024, 15:10
HersteldHervormd schreef: 26 feb 2024, 14:44
Ook de PKN, HHK, OGG, CGK en GGiN zijn niet aantrekkelijk ten diepste. Als mensen naar Mozaïek gaan omdat het aantrekkelijk is zal het niet lang stand houden.
Eens. Ik ben ook erg voor liturgische vernieuwing. De oudste krijg ik al bijna niet meer mee, het wordt als heel saai ervaren. En bij ons duurt een gemiddelde dienst vijf kwartier zijn het niet de SV en 1773 die gebruikt worden.
Uiteindelijk kom je toch altijd weer uit op bekering, bekering, bekering en nog eens bekering. Zonder dat is alles doods. Of dat nu de PKN, GGiN of een Pinkstergemeente is.
Eens, maar dat betekent toch niet dat de vorm waarin e.e.a. gebracht wordt onaantrekkelijk of saai wordt ervaren.
Ja ik ben nooit zo van de adviezen en tips, maar uiteindelijk zal de Heere het moeten werken. Ik denk dat dingen aantrekkelijker proberen te maken niet zo veel zin hebben of slechts tijdelijk.
Proberen te wijzen op de noodzaak van bekering denk ik. Maar het lijkt me ongelofelijk lastig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Maanenschijn schreef: 26 feb 2024, 14:23
Mannetje schreef:Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
Ik denk dat sws de lofprijzing grotendeels ontbreekt in onze godsdienstoefeningen: prediking, zang en gebed. Vooral ook het gebed is grotendeels in de vragende vorm.
Mee eens. En dan hoef ik eigenlijk niet eens naar ambtelijke gebeden te kijken. Hoe vaak is het niet in mijn eigen gebed tekort qua lofprijzing...
-
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mannetje schreef: 26 feb 2024, 12:19 Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
Er zijn een aantal GG's waar de slotpsalm staande wordt gezongen. De GG van Randburg zingt alle psalmen staand en de gemeenten die ds. Vergunst dient of gedient heeft zingen ook wat meer staand, al weet ik dat niet 100% zeker. Best een gemis dat we vooral zitten. Staan schijnt beter te zijn voor je longen, je stem en je concentratievermogen. En inderdaad geeft het ook iets aan van eerbied en lofprijzing voor de Heere.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Mannetje schreef:
Maanenschijn schreef: 26 feb 2024, 14:23
Mannetje schreef:Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
Ik denk dat sws de lofprijzing grotendeels ontbreekt in onze godsdienstoefeningen: prediking, zang en gebed. Vooral ook het gebed is grotendeels in de vragende vorm.
Mee eens. En dan hoef ik eigenlijk niet eens naar ambtelijke gebeden te kijken. Hoe vaak is het niet in mijn eigen gebed tekort qua lofprijzing...
Zeker waar. Ik probeer me er bewust van te zijn, maar soms lijkt het alleen een verlanglijstje…
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

herkenbaar, ik probeer er altijd bewust een stuk lofprijzing in te verwerken als ik bid (al dan niet openbaar)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Daarbij ben ik heel blij met mooie zinnen uit de Psalmen. Neem bijvoorbeeld Psalm 8:1 als eerste zin van je gebed.

Loven en prijzen zit vrees ik sowieso niet in ons Neerlands bloed, ook niet voor mensen onderling. En dan in een openbaar gebed... Maar je zou er eigenlijk een apart topic van kunnen maken. Lofprijzing in persoonlijke en openbare gebeden.
-
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

Erskinees schreef: 26 feb 2024, 16:17
Mannetje schreef: 26 feb 2024, 12:19 Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
Er zijn een aantal GG's waar de slotpsalm staande wordt gezongen. De GG van Randburg zingt alle psalmen staand en de gemeenten die ds. Vergunst dient of gedient heeft zingen ook wat meer staand, al weet ik dat niet 100% zeker. Best een gemis dat we vooral zitten. Staan schijnt beter te zijn voor je longen, je stem en je concentratievermogen. En inderdaad geeft het ook iets aan van eerbied en lofprijzing voor de Heere.
In onze gemeente zingen we regelmatig de slotpsalm staande. Wat mij betreft voeren we direct in om alle psalmen staande te zingen. Zingt een stuk prettiger dan zittend merk ik dan.
(Overigens geen GG.... ;) )
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Ambtenaar schreef: 26 feb 2024, 15:18
Evangelist schreef: 26 feb 2024, 15:12 Wat vindt hij dan vooral 'saai'? En: heeft hij/zij een punt? Wat zou er dan moeten veranderen?
Hij heeft een punt. De liturgie is al eeuwen hetzelfde en niet bepaald wederkerig van aard.
Je bedoelt: een preek van drie kwartier waarin de Schrift grondig, eenvoudig en boeiend wordt uitgelegd en toegepast, wordt niet meer gewaardeerd?
Hartelijke groet,
Evangelist
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Evangelist schreef: 26 feb 2024, 17:13
Ambtenaar schreef: 26 feb 2024, 15:18
Evangelist schreef: 26 feb 2024, 15:12 Wat vindt hij dan vooral 'saai'? En: heeft hij/zij een punt? Wat zou er dan moeten veranderen?
Hij heeft een punt. De liturgie is al eeuwen hetzelfde en niet bepaald wederkerig van aard.
Je bedoelt: een preek van drie kwartier waarin de Schrift grondig, eenvoudig en boeiend wordt uitgelegd en toegepast, wordt niet meer gewaardeerd?
Als dat zou gebeuren, klaagt niemand. Helaas schort het met regelmaat aan grondig en boeiend.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Evangelist schreef: 26 feb 2024, 17:13
Ambtenaar schreef: 26 feb 2024, 15:18
Evangelist schreef: 26 feb 2024, 15:12 Wat vindt hij dan vooral 'saai'? En: heeft hij/zij een punt? Wat zou er dan moeten veranderen?
Hij heeft een punt. De liturgie is al eeuwen hetzelfde en niet bepaald wederkerig van aard.
Je bedoelt: een preek van drie kwartier waarin de Schrift grondig, eenvoudig en boeiend wordt uitgelegd en toegepast, wordt niet meer gewaardeerd?
Een typische puberzoon zou zomaar kunnen zeggen:
Wás het maar drie kwartier, grondig, eenvoudig en boeiend pa! :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie