Mediteren

Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Mediteren

Bericht door Maanenschijn »

Ik las bij het onderwerp ‘Gelezen’ een mooi citaat:
J.C. Philpot schreef:Het is niet het aanraken van de bloem door de bij die honing verzamelt, maar het feit dat de bij een tijdje op de bloem blijft zitten, waardoor het zoete naar buiten komt. Het is niet hij die het meest leest, maar hij die het meest mediteert – die de uitgelezenste, liefelijkste, wijste en sterkste christen zal blijken te zijn.

Ds. T. Brooks
Daarom mijn vraag, iets waar ik wel eens wat over nadenk:

Mediteren, hoe doe je dat op een goede manier? Zijn daar methoden voor? Hoe hou je de concentratie vast? Heeft iemand hier tips of ervaringen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Mediteren

Bericht door Iemand »

Wat ik persoonlijk altijd goed vind werken is vragen stellen. Bijvoorbeeld over een tekst vraag ik me af aan wie die gericht is, hoe die persoon de tekst opgevat zou hebben, als er beeldspraak gebruikt is welke beeldspraak dat is, waarin die overeenkomt en waarin niet, wat het verband van de tekst is, of de betekenis op het eerste gezicht of die we altijd horen ook die betekenis is die de ontvanger eraan gegeven zou hebben etc.

Mijn ervaring is dat als je zo naar de tekst kijkt er hele concrete vragen ontstaan, vervolgens kun je op zoek naar een antwoord daarop, en dat kan vervolgens weer nieuwe vragen en/of inzichten opleveren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediteren

Bericht door Tiberius »

Wat mij erg helpt is de lectio divina methode. Google maar even, dan vind je daar meer dan voldoende informatie over.

Zoals Inwoner beschrijft, heb ik eerder ook gedaan, maar mijn ervaring was, dat ik dan juist naar feiten bleef zoeken. Weliswaar interessante feiten, maar dat was voor mij geen mediteren.
Maar wellicht staat hij daar anders in.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mediteren

Bericht door -DIA- »

Mediteren is overdenken, bepeinzen. Wat staat er, bezinnen, hoe sta ik hierin, ken ik dit, en ervaar ik dit ook zo, of hoe is dat? Je stelt jezelf vragen en probeert de diepte van wat je leest te peilen, of de hoogte, en breedte. Tekst toepassen naar jezelf toe. Tijdens het mediteren kan er soms ineens licht vallen op iets waar je tot dan toe altijd overheen had gelezen. Het is altijd goed een tekst te bemetiteren. Nog eens: Wat staat er, wat houdt dat in? Hoe sta ik daarin? Wat zegt het mij persoonlijk? Je bepeinst de tekst, of een deel van de Schrift. Ik kan het verder niet onder woorden brengen. Nu hebben een stof om over na te denken: Wat is mediteren. Een stichtelijke overdenking zou je het kunnen noemen. Vroeger, (ja vroeger weer, daar hebben we nu immers niks meer mee?) heette een meditatie een stichtelijke overdenking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Mediteren

Bericht door Marijn_M »

Interessant, ik volg en reageer later. Ik wil eerste nadenken over wat mediteren is :super
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mediteren

Bericht door -DIA- »

Marijn_M schreef: 09 mar 2024, 10:39 Interessant, ik volg en reageer later. Ik wil eerste nadenken over wat mediteren is :super
Daarover mediteren kan ook goed zijn.... Je hoeft daarvoor niet bepaalde meditatiehouding aan te nemen, maar het is wel goed dat je niet teveel afgeleid wordt. Misschien is het wel zo dat mediteren juist iets is voor wat men wel 'de binnenkamer' noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mediteren

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 09 mar 2024, 09:03 Wat mij erg helpt is de lectio divina methode. Google maar even, dan vind je daar meer dan voldoende informatie over.

Zoals Inwoner beschrijft, heb ik eerder ook gedaan, maar mijn ervaring was, dat ik dan juist naar feiten bleef zoeken. Weliswaar interessante feiten, maar dat was voor mij geen mediteren.
Maar wellicht staat hij daar anders in.
Methodes werken bij mij niet. Het gaat ‘spontaan’ of het gaat niet. Ik hang nogal naar de antinomiaanse kant en vind zulke methodes met voorschriften vaak wettisch. Maar als het voor jou werkt, prima!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediteren

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 09 mar 2024, 11:01
Tiberius schreef: 09 mar 2024, 09:03 Wat mij erg helpt is de lectio divina methode. Google maar even, dan vind je daar meer dan voldoende informatie over.

Zoals Inwoner beschrijft, heb ik eerder ook gedaan, maar mijn ervaring was, dat ik dan juist naar feiten bleef zoeken. Weliswaar interessante feiten, maar dat was voor mij geen mediteren.
Maar wellicht staat hij daar anders in.
Methodes werken bij mij niet. Het gaat ‘spontaan’ of het gaat niet. Ik hang nogal naar de antinomiaanse kant en vind zulke methodes met voorschriften vaak wettisch. Maar als het voor jou werkt, prima!
Ook niet altijd hoor, moet ik zeggen.
En zeker niet zoals Brooks zegt: 'de uitgelezenste, liefelijkste, wijste en sterkste christen zal blijken te zijn'.

Maar voor mij is een methode/procedure/werkwijze of hoe je het ook maar noemen wil, heel helpend. Anders zit ik al snel in de modus, dat ik de hele bijbel aan het doorbladeren ben naar allerlei verbindingen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mediteren

Bericht door J.C. Philpot »

Bij het mediteren zijn er grote valkuilen, en tegelijkertijd is bijbelse meditatie iets ontzettends waardevols wat we van de Puriteinen kunnen leren.

Helaas zijn er vormen van meditatie die onder ons ingang vinden, die uit de postmoderne en vaag-spirituele hoek komen. Beducht moeten we zijn voor meditatie die:
* Onszelf leeg maken. In yoga, occulte kringen, en Roomse mystieke kringen is er een vorm van meditatie waarbij we onszelf leeg maken, vaak met gebruik van mantra's (een enkele zin die we constant herhalen). Als we onszelf op die manier leegmaken stellen we ons open voor de geestelijke wereld. Op deze manier roept men in occulte kring geestelijke ervaringen op.
* Postmoderne meditatie. Dan mediteert men over Gods Woord, op een manier waar niet centraal staat wat God in Zijn Woord tegen ons gevallen mensen heeft te zeggen, en wat de Goddelijke waarheid is die in dat Woord tot uitdrukking komt. Centraal staat dan: wat ervaar ik erbij, wat kan ik ermee, wat voel en denk ik bij deze tekst.
* Meditatie als trucje. Er is geen trucje om Gods Geest te sturen. De Heilige Geest is vrijmachtig, heilig en souverein. Wij kunnen niet over Hem beschikken. De ware meditatie gaat gepaard met het gebed om Gods Geest, in het besef van onze onwaardigheid, rechteloosheid en machteloosheid. Soms trekt Gods Geest zich terug in het leven van een ware gelovige, en soms spreekt Hij volkomen onverwacht.

Bijbelse meditatie beseft dat het Gods Woord is, waarin God tot ons speekt. We maken onszelf niet leeg, maar vullen ons met Gods Woord. Overdenken en overpeinzen Gods Woord, herkauwen, en laten tot ons doordringen wat het bijbelgedeelte over God en over onszelf zegt. Als de Heilige Geest er in mee komt overdenken we Gods heerlijke deugden, vernederd het ons hart voor God en worden we bedelaars bij Gods troon, gaan we met het Woord biddend als verloren zondaar tot God door het bloed van Jezus Christus, en kan een mens zelfs tot aanbidding komen. Ervaren we dat er kracht uitgaat van Gods Woord. Het is enkel Gods Geest die ons daar kan brengen.

Verhinderingen in deze tijd zijn gebrek aan tijd (hier is echt tijd voor nodig), en het feit dat ons hoofd zo vol zit met alle media en prikkels. We moeten daarom soms echt afstand doen van bepaalde zaken.

Ik vond het volgende op Digibron (https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 735b8108a5). Op Digibron kun je overigens meer vinden als je zoekt op Puriteinen en meditatie.

Een aantal geschriften staat op Calamy’s naam. De omvang hiervan is beperkt. In 1680 verscheen postuum zijn ”The Art of Divine Meditation” (De kunst van het mediteren). Dit is een typisch puriteins geschrift dat praktische hulp biedt bij het beoefenen van geestelijke overdenkingen. Meditatie van geestelijke zaken, welteverstaan, want er is ook „een meditatie van wat zondig is.” Zondige overdenkingen en fantasieën gaan vanzelf, maar geestelijke overdenkingen vragen om geestelijke gedachten die gericht zijn op de dingen die boven zijn.

Gebed en overdenking beschouwt Calamy als een tweeling, het een is niet zonder het ander. Dit geldt ook voor het horen van preken; horen op zichzelf doet geen nut als dit niet gepaard gaat met overdenking. „Dat God van u eist om preken te horen, eist Hij ook van u om de aangehoorde preken te overdenken.” We zouden kunnen spreken van het horen van het Woord en het bewaren ervan; of het „overleggen in het hart.” Het Woord moet beklijven, anders kan het gestrooide zaad geen vrucht dragen.

Mediteren is niet alleen een oefening van het hart maar ook van het hoofd. Behalve het intellect, het verstand, zijn ook de wil en de genegenheid erbij betrokken. Als voorbeeld noemt Calamy Maria: „Zij overlegde en overdacht al deze dingen in haar hart.” Daarbij citeert hij ook Deuteronomium 4:39: „Gij zult heden weten, en in uw hart hervatten.” Kennis en bevinding zijn nauw op elkaar betrokken. „Een echte overdenking is als een mens zo mediteert over Christus dat zijn hart door de liefde van Christus wordt ontvlamd.” Dan functioneert deze overdenking zo dat het hart de zonde haat.

Machtige hulp

Welke zegeningen ontvangen gelovigen als zij zich consciëntieus in meditatie oefenen? Drie bijzonderheden noemt Calamy: een machtige hulp voor de werking en verkrijging van alle genade, een machtige hulp om de genade te bewaren en te vermeerderen en een machtige hulp om ons te wapenen tegen de duivel en al zijn verzoekingen. Dan heiligt de Heere de meditatie.

Zo noemt de schrijver nog enkele voorbeelden waaruit de zegen blijkt voor hen die zich in de overdenking oefenen. Een citaat: „Meditatie is de sleutel die de schatten van de uitnemendheden van Christus ontsluit en het boek opent waarin wij lezen van al de uitnemendheden die in Christus zijn. Meditatie opent als het ware de fontein. Dan bestuderen we wat in Christus te vinden is, dat Hij uitnemend is boven tienduizend, het afschijnsel van de heerlijkheid van Zijn Vader en het uitgedrukte beeld van Zijn Persoon. Zo bestuderen we de liefde van Christus tot arme zondaren, de hoogte, de diepte, de lengte, de breedte van de liefde van God tot ons. Dan onderzoeken we hoe Christus in de wereld is gekomen om ons rijk te maken, hoe Hij een vloek werd om ons van de vloek te bevrijden. (…) Gebruikt u elke dag een halfuur om te mediteren over de uitnemendheid van Christus, doet u dat als u buiten in het veld wandelt, overdenkt u dan de liefde van Christus. Als dat zo is, ben ik ervan overtuigd dat dit in u een liefde tot Christus zal verwekken.”

Afzondering

Wat is de plaats waar we ons oefenen in meditatie? Izak ging in het veld volgens de tekst die Calamy als uitgangspunt heeft gekozen (Gen. 24:63). In de Engelse King Jamesvertaling staat hier ”mediteren” in plaats van ”bidden”. Hij noemt ook andere voorbeelden.

In Psalm 63 lezen we dat David op bed mediteerde. Dit geeft aan dat een plaats van afzondering, buiten alle rumoer en dagelijkse beslommeringen, het meest geschikt is. Christus zegt: „Gaat in uw binnenkamer” (Matth. 6:6). „U moet u afzonderen, hetzij thuis of in de tuin, of bij het wandelen in het veld.” Christus ging hierin voor (bijvoorbeeld Lukas 6:12).

We moeten ons echter niet alleen terugtrekken van uitwendig gezelschap, maar ook van het inwendige. Het laatste is het moeilijkste. Het is gemakkelijker om wereldse vrienden buiten ons bidvertrek te houden dan wereldse gedachten. „Daarom moet u, als u mediteert, als Abraham doen in Genesis 22:5: „En Abraham zeide tot zijn jongeren: Blijf gij hier met de ezel, en ik en de jongen zullen heengaan tot daar; als wij aangebeden zullen hebben, dan zullen wij tot u wederkeren.” Zo moet u doen met uw ijdele gedachten en wereldse bezigheden: wacht hier even en ik zal naar de ‘berg’ gaan en mediteren… Zo moet u dit niet alleen tegen uw wereldse gezelschap zeggen, maar ook tot uw ijdele gedachten en verbeelding: wacht hier even.”

Nut van de beloften

Calamy geeft enkele voorbeelden van geestelijke moeiten waarbij meditatie gezegend kan worden. Het eerste voorbeeld: „Veronderstel dat u iemand bent die in zijn gemoed verontrust en zeer terneergeslagen is.” Hij is op de rand van wanhoop, voelt zich een groot zondaar en denkt dat God hem niet genadig wil zijn. „U bent bang dat Christus u verlaten heeft.” Wat voor raad geeft Calamy zo’n verslagen ziel? „Overdenk de gewilligheid van Christus om arme zondaars te ontvangen, niet vanwege hun gewilligheid maar vanwege de gewilligheid van Christus om allen die tot Hem komen vergeving te schenken. Hij is gewilliger om ons te vergeven dan wij doen kunnen om te bidden om genade. Indien u gewillig bent om uw zonden te verlaten, is Christus meer gewillig om u te geven dan u gewillig bent om te ontvangen.”

De volgende vaak aangehaalde tekst gebruikt Calamy ook in dit verband: „Die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen.” Toen Christus op aarde was klaagde Hij over niets anders dan over „de mensen die niet tot Hem wilden komen”: „Gij wilt tot Mij niet komen opdat gij het leven mag hebben.” Ongeloof sluit uit van de genade die aangeboden wordt. Het wantrouwt Gods welmenende beloften.

Calamy wijst steeds weer op het nut van de beloften: „Als u in uw consciëntie geplaagd wordt, mediteer dan over de beloften van God. God belooft niet alleen om vergeving te schenken aan hen die geloven en zich bekeren, maar God belooft ook bekering aan hen die erom vragen” (Hand. 5:31).

Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 mar 2024, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mediteren

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef: 09 mar 2024, 09:20 Vroeger, (ja vroeger weer, daar hebben we nu immers niks meer mee?) heette een meditatie een stichtelijke overdenking.
Wanneer was vroeger?
Ik moest net nog aan je denken. Ik ben aan het lezen in het Hooglied van Salomo van ds Hellenbroek. Hij had het over meditatien in de volgende zin: "wanneer de Heere Jezus onder de ingestelde middelen: Woord en sacramenten, onder de bijzondere plichten van Zijn volk, onder meditatien, onder gebeden; en somtijds wel meer onmiddellijk haar eens naarbinnen levendig verkwikt en verwijderd, haar gevoelig komt vertroosten en versterken" ... enz.

Dit komt uit een boek, gedrukt in 1725...
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mediteren

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: 09 mar 2024, 13:59
-DIA- schreef: 09 mar 2024, 09:20 Vroeger, (ja vroeger weer, daar hebben we nu immers niks meer mee?) heette een meditatie een stichtelijke overdenking.
Wanneer was vroeger?
Ik moest net nog aan je denken. Ik ben aan het lezen in het Hooglied van Salomo van ds Hellenbroek. Hij had het over meditatien in de volgende zin: "wanneer de Heere Jezus onder de ingestelde middelen: Woord en sacramenten, onder de bijzondere plichten van Zijn volk, onder meditatien, onder gebeden; en somtijds wel meer onmiddellijk haar eens naarbinnen levendig verkwikt en verwijderd, haar gevoelig komt vertroosten en versterken" ... enz.

Dit komt uit een boek, gedrukt in 1725...
Maar in onze tijd kan het woord ook gedachten opwekken naar bv. oosterse religies... Hier is mediteren iets heel anders geworden. Hier gaat het niet over en om het heilige van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mediteren

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef: 09 mar 2024, 20:48
Hoopvol schreef: 09 mar 2024, 13:59
-DIA- schreef: 09 mar 2024, 09:20 Vroeger, (ja vroeger weer, daar hebben we nu immers niks meer mee?) heette een meditatie een stichtelijke overdenking.
Wanneer was vroeger?
Ik moest net nog aan je denken. Ik ben aan het lezen in het Hooglied van Salomo van ds Hellenbroek. Hij had het over meditatien in de volgende zin: "wanneer de Heere Jezus onder de ingestelde middelen: Woord en sacramenten, onder de bijzondere plichten van Zijn volk, onder meditatien, onder gebeden; en somtijds wel meer onmiddellijk haar eens naarbinnen levendig verkwikt en verwijderd, haar gevoelig komt vertroosten en versterken" ... enz.

Dit komt uit een boek, gedrukt in 1725...
Maar in onze tijd kan het woord ook gedachten opwekken naar bv. oosterse religies... Hier is mediteren iets heel anders geworden. Hier gaat het niet over en om het heilige van God.
Ik snap het. Maar ik vond het wel grappig.
En ik denk we bij dat het oosters mediteren zoals yoga zeer ver vandaan moeten blijven.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mediteren

Bericht door Arja »

Het onderzoeken van de Schriften kan dan ook worden gezien als een vorm van meditatie? Zoals de Joden in Berea, die diep nadachten over de teksten en hun betekenis in het licht van de nieuwe leer die Paulus bracht.

Of is dat toch wat anders?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mediteren

Bericht door DDD »

Ik vind dat zelf echt iets anders.

Onderzoeken raakt meer je verstand. Mediteren raakt je gevoel. Het kan beide je hart raken, maar het is wel anders, naar mijn idee.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mediteren

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 09 mar 2024, 21:42 Het onderzoeken van de Schriften kan dan ook worden gezien als een vorm van meditatie? Zoals de Joden in Berea, die diep nadachten over de teksten en hun betekenis in het licht van de nieuwe leer die Paulus bracht.

Of is dat toch wat anders?
Lezen kan ook mediterend. En wat hierboven staat: je schakelt toch je verstand niet uit?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie