Europese verkiezingen 2024

Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Marco »

huisman schreef: 01 apr 2024, 23:31
1. Wat hebben mensen die net of niet kunnen rondkomen aan (nog) een lening? Moet toch terug betaald worden. Deze mensen wonen niet altijd in een huurwoning.
2. Wat gaat voor deze mensen tamelijk vanzelf? Komt vanzelf een laadpaal met een Tesla eraan?

Mijn zoon is inspecteur in kanaleneiland (Utrecht) Hij heeft daar goede contacten met de inwoners. Die hebben duurzaamheid niet op hun lijstje van prio’s .

Soms denk ik dat je denkt als een yup maar daar doe ik je vast mee tekort.
Dat duurzaamheid niet op het lijstje van prio's staat betekent niet dat het niet kan, en zelfs niet dat het niet gunstig zou zijn. Er zijn wel meer dingen die gunstig zouden zijn, maar die toch lang niet iedereen doet.
Het blijkt inderdaad heel moeilijk om sommige groepen in de samenleving te bereiken, blijkt steeds weer. Het is lastig, nóg een lening aan te gaan als je al nauwelijks rondkomt. Natuurlijk. Om dat toch te doen moet je zeker weten dat de kosten van die lening niet opwegen tegen de baten. Oftewel: je moet meer besparen dan die lening kost. Dus moet je degene die je dat vertelt wel heel goed vertrouwen..

Toch gaat ook voor 'deze' mensen op een gegeven moment het een en ander vanzelf: elektrisch rijden wordt - ook voor hen - op een gegeven moment goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen (voor wie zich dat wel kon veroorloven), en ook voor hen wordt een duurzamere woning op een gegeven moment goedkoper.

Bovendien is het een illusie te geloven dat als je niets doet, alles hetzelfde blijft. Zelfs zonder Oekraïne conflict en opwarming van de aarde is energie niet oneindig, en zeker niet gratis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 apr 2024, 10:07
huisman schreef: 02 apr 2024, 00:29
DDD schreef: 01 apr 2024, 23:48 Ik was vandaag nog bij twee mensen met een minimumopleiding en een heel laag gekwalificeerde functie. Maar wel heel praktisch en daarom hebben ze sinds dit jaar en zonnepanelen en luchtverwarming. Dat kan dus ook prima met een minimum inkomen. Het idee van een duurzaamheidskleding is trouwens dat je die terugverdient.

Ik heb een zoon met een minimumopleiding maar hij heeft het grootste inkomen van ons allemaal. Jij gaat voorbij aan heel veel Nederlanders en medelanders. Verder beantwoord jij mijn vragen niet. Reden? Ongemakkelijk?
De eerste vraag beantwoordde ik wel. De tweede ziet niet op Tesla's, maar veel woningverbetering voor de minima wordt door verhuurders gerealiseerd.
Het tweede gaat veel te langzaam en vaak gepaard met een forse huurverhoging. Ook tot anderhalf/twee keer modaal in een koopwoning kunnen niet zomaar hun huis en mobiliteit elektrificeren. Dat blijft toch weggelegd voor de ‘rijken’ Daar helpen leningen en subsidies niet tegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Marco »

huisman schreef: 02 apr 2024, 11:09
DDD schreef: 02 apr 2024, 10:07
huisman schreef: 02 apr 2024, 00:29
DDD schreef: 01 apr 2024, 23:48 Ik was vandaag nog bij twee mensen met een minimumopleiding en een heel laag gekwalificeerde functie. Maar wel heel praktisch en daarom hebben ze sinds dit jaar en zonnepanelen en luchtverwarming. Dat kan dus ook prima met een minimum inkomen. Het idee van een duurzaamheidskleding is trouwens dat je die terugverdient.

Ik heb een zoon met een minimumopleiding maar hij heeft het grootste inkomen van ons allemaal. Jij gaat voorbij aan heel veel Nederlanders en medelanders. Verder beantwoord jij mijn vragen niet. Reden? Ongemakkelijk?
De eerste vraag beantwoordde ik wel. De tweede ziet niet op Tesla's, maar veel woningverbetering voor de minima wordt door verhuurders gerealiseerd.
Het tweede gaat veel te langzaam en vaak gepaard met een forse huurverhoging. Ook tot anderhalf/twee keer modaal in een koopwoning kunnen niet zomaar hun huis en mobiliteit elektrificeren. Dat blijft toch weggelegd voor de ‘rijken’ Daar helpen leningen en subsidies niet tegen.
De verwachting is dat elektrische auto's vanaf nu flink goedkoper gaan worden. Goedkoper dan benzine, en dan niet alleen in gebruik, maar ook in aanschaf. Dan zijn leningen en subsidies binnenkort niet meer nodig.

Voor de woningmarkt is dat nog niet zover. Maar ook daar zie je de markt bewegen. Vroeg of laat zijn warmtepompen goedkoper dan of vergelijkbaar in prijs met de huidige gastoestellen, en dan niet meer alleen geschikt voor vloerverwarming van een extreem goed geïsoleerd huis. En daar komt bij dat woningverbetering niet persé in één keer hoeft.
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door DDD »

Er is altijd gemopper bij veranderingen, vooral van mensen die het allemaal niet zo goed overzien. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedere verandering een verslechtering is.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Bertiel »

ik koop eind volgend jaar een nieuwe gas cv, alvast op voorraad totdat m'n huidige (27 jaar ondertussen) stuk gaat.
Vraag me af of, 1 de warmtepompen al dan niet hybride mijn huis warm krijgen, 2 of de warmtepompen ook zo langdurig meegaan
Al gaat mn nieuwe CV maar 10 jaar mee, dan is er al veel meer bekend en zijn de machines beter.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 apr 2024, 11:40 Er is altijd gemopper bij veranderingen, vooral van mensen die het allemaal niet zo goed overzien. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedere verandering een verslechtering is.
Aha…nu zijn mensen die zich zorgen maken over de betaalbaarheid ook nog dom. Volg de SP maar eens. Dat is langzamerhand de enige partij die serieus kijkt naar de terechte zorgen over de betaalbaarheid van deze transitie voor mensen die aan de onderkant van de samenleving zitten. De rest murmelt wat over leningen en subsidie en denken het daarmee afgedekt te hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door refo »

Bertiel schreef: 02 apr 2024, 11:50 ik koop eind volgend jaar een nieuwe gas cv, alvast op voorraad totdat m'n huidige (27 jaar ondertussen) stuk gaat.
Vraag me af of, 1 de warmtepompen al dan niet hybride mijn huis warm krijgen, 2 of de warmtepompen ook zo langdurig meegaan
Al gaat mn nieuwe CV maar 10 jaar mee, dan is er al veel meer bekend en zijn de machines beter.
Ik zou hem nu maar meteen kopen. Eind volgend jaar doet half Nederland dat en ben je misschien niet op tijd. En ten opzichte van zo'n apparaat uit 1997 ga je sowieso erg veel minder verstoken.
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door DDD »

Deze hele discussie doet mij denken aan de gloeilampenkwestie. Daar was ook allemaal kabaal over maar uiteindelijk had niemand er wat aan die nog wat gloeilampen op voorraad kocht.
Online
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 02 apr 2024, 11:50 ik koop eind volgend jaar een nieuwe gas cv, alvast op voorraad totdat m'n huidige (27 jaar ondertussen) stuk gaat.
Vraag me af of, 1 de warmtepompen al dan niet hybride mijn huis warm krijgen, 2 of de warmtepompen ook zo langdurig meegaan
Al gaat mn nieuwe CV maar 10 jaar mee, dan is er al veel meer bekend en zijn de machines beter.
Ik heb net een nieuwe cv gekocht.
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door DDD »

Ik deel de zorgen van de SP anders helemaal. Maar dat is een heel ander probleem. Dat gaat over de verdeling van welvaart in Nederland. Die is niet optimaal. Maar dat staat mijn sinds iets los van de noodzaak tot een energietransitie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door refo »

DDD schreef: 02 apr 2024, 16:11 Deze hele discussie doet mij denken aan de gloeilampenkwestie. Daar was ook allemaal kabaal over maar uiteindelijk had niemand er wat aan die nog wat gloeilampen op voorraad kocht.
Daar had je uiteraard wel wat aan. Het duurde een hele tijd voor er
a) dimbare ledlampen kwamen. En nog is dat dimmen geen feest. Met de ouderwetse lamp ging dat beter.
b) lampen kwamen die aangenaam licht gaven.
En in de winter hielpen ze mee de kamers te verwarmen. Zodat het rendement lang niet zo veel was als voorgerekend werd.
Verder zouden de nieuwe generatie lampen veel langer meegaan. Dat is lang niet altijd waar.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Profesto »

huisman schreef: 02 apr 2024, 11:09
DDD schreef: 02 apr 2024, 10:07
huisman schreef: 02 apr 2024, 00:29
DDD schreef: 01 apr 2024, 23:48 Ik was vandaag nog bij twee mensen met een minimumopleiding en een heel laag gekwalificeerde functie. Maar wel heel praktisch en daarom hebben ze sinds dit jaar en zonnepanelen en luchtverwarming. Dat kan dus ook prima met een minimum inkomen. Het idee van een duurzaamheidskleding is trouwens dat je die terugverdient.

Ik heb een zoon met een minimumopleiding maar hij heeft het grootste inkomen van ons allemaal. Jij gaat voorbij aan heel veel Nederlanders en medelanders. Verder beantwoord jij mijn vragen niet. Reden? Ongemakkelijk?
De eerste vraag beantwoordde ik wel. De tweede ziet niet op Tesla's, maar veel woningverbetering voor de minima wordt door verhuurders gerealiseerd.
Het tweede gaat veel te langzaam en vaak gepaard met een forse huurverhoging. Ook tot anderhalf/twee keer modaal in een koopwoning kunnen niet zomaar hun huis en mobiliteit elektrificeren. Dat blijft toch weggelegd voor de ‘rijken’ Daar helpen leningen en subsidies niet tegen.
Voor woningcorporaties geldt dat zij geen huurverhogingen mogen doorvoeren voor isolerende maatregelen.
Het gebeurt nog wel voor installaties, maar ook daarvoor wordt door sommige corporaties geen huurverhoging in rekening gebracht.

Steeds meer corporaties sturen op woonlasten, waaronder energielasten vallen. Hun huurders krijgen dus de kosten niet voor de kiezen.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door TSD »

Profesto schreef: 02 apr 2024, 17:05
huisman schreef: 02 apr 2024, 11:09
DDD schreef: 02 apr 2024, 10:07
huisman schreef: 02 apr 2024, 00:29


Ik heb een zoon met een minimumopleiding maar hij heeft het grootste inkomen van ons allemaal. Jij gaat voorbij aan heel veel Nederlanders en medelanders. Verder beantwoord jij mijn vragen niet. Reden? Ongemakkelijk?
De eerste vraag beantwoordde ik wel. De tweede ziet niet op Tesla's, maar veel woningverbetering voor de minima wordt door verhuurders gerealiseerd.
Het tweede gaat veel te langzaam en vaak gepaard met een forse huurverhoging. Ook tot anderhalf/twee keer modaal in een koopwoning kunnen niet zomaar hun huis en mobiliteit elektrificeren. Dat blijft toch weggelegd voor de ‘rijken’ Daar helpen leningen en subsidies niet tegen.
Voor woningcorporaties geldt dat zij geen huurverhogingen mogen doorvoeren voor isolerende maatregelen.
Het gebeurt nog wel voor installaties, maar ook daarvoor wordt door sommige corporaties geen huurverhoging in rekening gebracht.

Steeds meer corporaties sturen op woonlasten, waaronder energielasten vallen. Hun huurders krijgen dus de kosten niet voor de kiezen.
Eens. Forse huurverhoging in sociale sector door woningcorporaties zijn echt zeldzaam. Vaak gaat het om enkele euro's per maand (waar dan direct lagere energielasten tegenover staan) of soms inderdaad zonder huurverhoging. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen te vinden zijn, ergens in het land, maar het is zeker niet gangbaar.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door Marco »

Flink off-topic:
refo schreef: 02 apr 2024, 17:00
DDD schreef: 02 apr 2024, 16:11 Deze hele discussie doet mij denken aan de gloeilampenkwestie. Daar was ook allemaal kabaal over maar uiteindelijk had niemand er wat aan die nog wat gloeilampen op voorraad kocht.
Daar had je uiteraard wel wat aan. Het duurde een hele tijd voor er
a) dimbare ledlampen kwamen. En nog is dat dimmen geen feest. Met de ouderwetse lamp ging dat beter.
Die waren er allang toen de gloeilamp uit het assortiment ging. Wel duurder dan een gewone ledlamp, ja. En ledlampen moet je inderdaad dimmen met een dimmer die bij de lamp past (meestal fase afsnijding in tegenstelling tot fase aansnijding die voor gloeilampen gebruikelijk is). Maar verder geen probleem.
DDD schreef: 02 apr 2024, 16:11b) lampen kwamen die aangenaam licht gaven.
Alleen de eerste generatie gaf veel te wit licht. En de te goedkope meuk deed / doet dat. Is allang verleden tijd.
DDD schreef: 02 apr 2024, 16:11En in de winter hielpen ze mee de kamers te verwarmen. Zodat het rendement lang niet zo veel was als voorgerekend werd.
Deels waar. Maar gelet op de kosten van elektriciteit om een ruimte te verwarmen is dat effect niet heel groot.
DDD schreef: 02 apr 2024, 16:11Verder zouden de nieuwe generatie lampen veel langer meegaan. Dat is lang niet altijd waar.
Niet altijd. Gemiddeld genomen wel. Moet je natuurlijk niet de te goedkope meuk lampjes hebben.. En ook gloeilampen gingen de ene keer langer mee dan de andere.

Hier in huis heb ik bijna 10 jaar geleden de laatste halogeenlampen door ledlampen vervangen*. In die tijd een buitenlamp vervangen die iedere nacht brandt (ging meer dan 5 jaar mee, moet dus meer dan 20.000 uur hebben gebrand), een paar te-goedkope inpriklampjes die door hun slechte fitting geen goed contact maakten, en vorige maand één ledspotje dat er al meer dan 10 jaar in zat..

Dus wat mij betreft: het gebruik van ledlampen is de afgelopen 10 jaar voordeliger geweest dan wanneer ik gloeilampen (traditioneel of halogeen) had gehad, puur als het om levensduur en afschrijving gaat.

*..op een lampje in een oude koelkast na, en eentje in de oude combimagnetron. Koelkast is oud, staat op zolder en kan ik niet zomaar vervangen - vind maar eens een laag model met deurtjes voor koelen en vriezen naast elkaar, magnetron is ook oud, wordt niet dagelijks gebruikt, meestal stekker niet in stopcontact..
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door DDD »

Het is niet heel off-topic, want was ook een Europese maatregel. Los daarvan citeer je mij terwijl refo schreef.
Plaats reactie