Alleen door gebed leven (n.a.v . Thomas Shepard)

Plaats reactie
J.C. Philpot

Alleen door gebed leven (n.a.v . Thomas Shepard)

Bericht door J.C. Philpot »

Uit geloofsopbouwend:
Arja schreef: 13 aug 2024, 16:44 Ik zag het als mijn plicht om niet alleen van tijd tot tijd te bidden, maar ook om daadwerkelijk te leven door gebed. Om te leven door gebed voor mezelf, en voor mijn familie, en voor mijn kerk. En ik zag dat mijn hart eindelijk in overeenstemming was met de geest en de wil van God in dat opzicht. En ik ging verder met het overwegen op welke manieren ik voortaan alleen door gebed zou kunnen leven. Thomas Shepard.
Iik vindt dit een prachtig citaat, waar ik over na moet denken.

Tegelijkertijd is mijn vraag: waar zit precies het verschil tussen van tijd tot tijd bidden, en door gebed leven? Kan iemand hier iets van zeggen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ararat

Re: Alleen door gebed leven (n.a.v . Thomas Shepard)

Bericht door Ararat »

Ik interpreteer het zo:
Van tijd tot tijd bidden is op regelmatige momenten, stille tijd, rond maaltijden, enz.
Leven door gebed is het voortdurend in gesprek zijn met God.
Arja

Bericht door Arja »

Ik vond een paar mooie stukjes in zijn biografie, die zeggen er misschien ook wel wat over:
"Hij is de God Die mij aanspoorde niet alleen naar openbare preken over het Woord te luisteren, maar ook in stilte te gaan mediteren en te bidden, waarbij ik maar zelden hoefde te zoeken of ik vond de Heere. Dat maakte mij van de wereld los, toen de mensen mij bespotten om wat ik deed. Tijdens het overpeinzen trof ik God op een wijze aan, die mij dwong mijn aantekeningenboekje mee te nemen in het veld om te noteren wat God in mijn hart uitgoot. "
Hij schreef veel van dit soort stukjes zijn dagboek. Zijn dagboekboek kun je vinden op Theologienet.
25 April.
Ik zag, dat God mij om Christus' wille wilde aannemen. Maar ik vreesde, dat ik Christus niet recht zou aannemen. Toen kwam dit in mijn gedachte: dat Christus aan te nemen omdat Hij mij gebiedt dat te doen, geen vermetelheid is: 1ste. Omdat dit Hem eert. 2de. Omdat hij, die zich aldus aan één gebod wil onderwerpen, zich aan alle wil onderwerpen. 3de. Omdat ik zag, dat hij, die Christus gebod in zijn hart inlaat, Christus ontvangt; en dat hij, die één gebod aldus aanneemt, de gehele Christus en al Zijn geboden aanneemt.
Terri

Bericht door Terri »

Ararat schreef: 15 aug 2024, 08:07 Ik interpreteer het zo:
Van tijd tot tijd bidden is op regelmatige momenten, stille tijd, rond maaltijden, enz.
Leven door gebed is het voortdurend in gesprek zijn met God.
Herkenbaar.
Misschien wat populaire gezegd, maar de hele dag online met God.
En ouderwets: bidden met de pet op.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mooie antwoorden en citaten.

Een aspect is inderdaad de frequencie van bidden, naast de vaste momenten de hele dag door.

Wellicht is er nog een ander aspect: dat we het gebed in alles onze eerste toevlucht maken waar we het van verwachten. Dus niet onze hoop op de dokter en dan pas op het gebed. Maar door het gebed op God, en zo gebruik maken van de dokter.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Gaat het hele boek niet juist over hoe te leven door (in) gebed?
Plaats reactie