Hotel Gorinchem

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tukkertje, wij kunnen niemand bekeren. Maar ik heb liever dat ze zaterdagavond thuis (of van mij part bij mij) wat drinken dan dat ze in de kroeg gaan zitten. In de meeste gelegenheden is zelfs geen normaal gesprek mogelijk (door de herrie)!

Mijns inziens moeten we blijven vechten tegen de zonde en niet opgeven!!

Pim.

P.S. Jouw posting is wel realistisch, maar als mens moeten we niet te snel onze eigen gedachten/hart volgen, maar we moeten tot Gods eer leven en dat uitdragen!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Maar dat er dan ook gewezen wordt op de rechtvaardiging van de goddelozen (en niet de rechtvaardiging van de gevoelige goddeloze).
Wat bedoel je hier mee?

Pim.
Dat er niet tegen de jongeren wordt gezegd dat "de Heere het maar eens vergunde dat ze geen hol voor hun zielevoet konden vinden en dat ze hun schuld maar eens recht zouden inleven en zo onder Gods recht verloren zouden mogen gaan." Maar dat ze dit te horen krijgen:

Het eenvoudige Evangelie is gewoon dit: "Zie op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde." "Maar Heere, ik kan niets zien." "Zie op Mij." "Maar Heere, ik voel niets." "Zie op Mij." "Maar Heere, ik kan niet zeggen dat ik mijn nood voel." "Zie op Mij, niet op uzelf; dit alles is naar uzelf zien." "Maar Heere, ik voel soms dat ik iets zou kunnen doen, maar een week gaat voorbij en dan ben ik weer hard van hart." "Zie op Mij." "Maar Heere, dat heb ik vaak geprobeerd." "Probeer het niet meer, zie op Mij." "O, maar Heere, u weet het." "Ja, Ik weet alle dingen, Ik weet alles, al uw ongerechtigheid en uw zonden, maar zie op Mij." "O, maar vaak, Heere, als ik een preek hoorde, was ik onder de indruk, toch is het als de morgenwolk en als de vroege dauw; het gaat voorbij." "Zie op Mij, niet op uw gevoelens of uw indrukken, zie op Mij." "Wel," zegt iemand, "maar zal dat mij werkelijk redden, gewoon op Christus zien?" Mijn lieve ziel, als dat u niet redt, dan ben ik niet gered. De enige manier waarop ik gered ben en het enige goede Evangelie, dat ik in de Bijbel kan vinden, is op Christus te zien. "Maar als ik doorga in zonde?" zegt iemand. Maar u kunt niet in de zonde blijven; uw zien op Christus zal u van die gewoonte van zonde genezen. "Maar als mijn hart hard blijft?" Het kan niet hard blijven; u zult ontdekken dat het zien op Christus u zal afhouden van het hebben van een hard hart. U zult nooit voelen zoals u behoort te voelen totdat u niet voelt wat u behoort te voelen. U zult nooit tot Christus komen totdat u niet voelt dat u kunt komen. Kom zoals u bent; kom in al uw armoede en koppigheid en hardheid, gewoon zoals u nu bent, neem Christus om uw alles in allen te wezen.




[Aangepast op 12/8/03 door Kislev]
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ben ik ook helemaal mee eens, maar breng ze dat maar eens aan het verstand.
Daar ligt dus een taak.....
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dat is waar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Even een vraag. Is het niet mogelijk om ook zelf wat op te zetten als jeugd? Volgens mij zijn er door heel Nederland heen wel koffiebars of jeugdsosen van een kerk. (Even van de Alblasserwaard uitgaande, daar kun je haast in ieder dorp wel wat vinden voor de zaterdagavond).

Het hoeft echt niet allemaal serieus te zijn, juist in de ontspannen sfeer kun je heel goede gesprekken hebben.

kijk eens op http://www.hghg.nl/dewagon/
of
http://www.koffiebar.nl/

Hier kun je sowieso al wel wat idees vandaan halen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kislev,

Weet je hoe Ds. Vreugdenhil de lezing op het Danielkamp van vorige week besloot?

"Jongens en meiden, als jullie bekeerd willen worden, worden jullie het ook. Denk daar maar eens over na!! Meer zeg ik er niet over; en als je het niet meer begrijpt of het er niet mee eens bent mail je me maar!" En toen gaf hij zijn e-mail adres!

Dat is wel wat anders als dat lijdelijke en machteloze gedoe!!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Kislev,

Weet je hoe Ds. Vreugdenhil de lezing op het Danielkamp van vorige week besloot?

"Jongens en meiden, als jullie bekeerd willen worden, worden jullie het ook. Denk daar maar eens over na!! Meer zeg ik er niet over; en als je het niet meer begrijpt of het er niet mee eens bent mail je me maar!" En toen gaf hij zijn e-mail adres!

Dat is wel wat anders als dat lijdelijke en machteloze gedoe!!

Pim.
Prachtig!!!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Oh maar dat is precies wat ik in een preek van ds. Pieters ook hoorde. Hij had een catechisant die heel graag bekeerd wilde worden, echt, dat wilde hij heel graag. Toen zei dominee dat hij niet wilde. Dat geloofde die jongen niet. Toen zei de dominee dat hij het niet aan zijn verstand kon brengen alleen de Heere kan je leren dat je niet wil. Twee jaar later kwam die jongen bij hem terug, en toen moest hij bekennen dat hij niet wilde.
Het is te gemakkelijk om met de beschuldigende hand naar andere gemeenten te wijzen en te zeggen "bij jullie gaat het ook fout" Dit laatste argument komt volgens mij voort uit een soort concurentie-strijd. We maken ons meer zorgen om onze positie ten opzichte van de Evangelische gemeentes, dan dat we ons echt zorgen maken om de jongeren die hier de hel opzoeken.
Daarom maakte ik mijn opmerking niet. Ik vond het juist makkelijk hoe makkelijk er gewezen werd op de 'zware gemeentes' met hun 'lijdelijke uitverkiezingspreken'. Terwijl in mijn soort gemeenten enkel 'Christus' en 'stel je vertrouwen op Hem' wordt gepredikt, zonder de vloek en de wet, want ellendekennis is niet perse nodig, daarmee hou je ze van Christus af. Ook bij mij in de gemeente zijn er velen die van dat Evangelie een makkelijk geloofsevangelie hebben gemaakt, en gaan 'voor het contact met de wereld' naar disco's met exact dezelfde argumentatie als Madtice voorheen altijd gebruikte.

Over het gerechtvaardigd worden als een 'gevoelige' goddeloze het volgende:
"Lezers, is het van ons al eens geeist, om terug te geven, wat wij geroofd hebben, dat wil zeggen om God voldoening te geven voor onze zonden? Wij hebben die zonden nu wel gedaan, maar daarmee zijn we er niet af. Die menigte van kleine overtredingen met misschien nog wel eens een grotere daartussen, daarvan zijn wij niet zomaar af en daarmee zijn we ook niet zomaar klaar.
Het is ook niet genoeg, dat wij er spijt over hebben, dat wij er vergeving voor begeren of dat wij een ander leven zijn begonnen. Het kwaad dat wij gedaan hebben, dat roept, dat roept om straf. En nu bedoelde ik met mijn vraag of wij daar al eens zulk een indruk van gekregen hebben, dat wij geen uitweg meer zagen en dat wij gevoelden: betaal hetgeen u schuldig bent of de deuren der hel gaan voor u open en gij zult daar geenszins uitkomen, voordat u de laatste penning betaald hebt. God is niet als de mensen. Het gebeurt wel eens dat iemand schuld maakt bij een bakker of kruidenier en dan deze verlaat om bij een ander zich van de elementaire levensbehoeften te voorzien.
Die oude schuld bij de vorige bakker laat hij dan maar zitten. Wat zou die man hem daarvoor kunnen doen? Hij kan dat toch niet meer betalen! Zo gaat het ook wel eens met geleend geld. Sommige tellen schuld bij banken of mensen niet zo zwaar, en in de meeste gevallen loopt dat goed af.
Maar zo komt men bij de Rechter van hemel en aarde met zijn schuld niet klaar. Daar wordt u niets kwijt gescholden. God eist alles van u, al hebt u niets om te betalen. Hebt u dat al eens gevoeld?
Dan krijgt het pas waarde dat in het evangelie staat: Jezus is Borg geworden. Ik gun het een ieder zo, dat hij met zijn schuld te doen krijgt, opdat hij Jezus nodig zou krijgen.
Immers deze Jezus heeft niets nagelaten te doen om de schuld van Zijn volk te voldoen, opdat voor hen aan de zaligheid niets in de weg zou staan.
En laat ik het dan eens zo mogen zeggen: Hij wilde ons gehele leven oor Zijn rekening nemen. Daarom zeg ik nog eens: Ik gun het ieder zo van harte dat hij een schuldenaar, een verlorene wordt voor God. Als u zich schuldig kent aan een paar zonden, die naar buiten komen, dan moet u er wel bij bedenken: 't Is niet alleen dit kwaad dat roept om straf, maar 'k ben in ongerechtigheid geboren, 'k ben Heere, het voorwerp van uw toorn, reeds van het uur van mijn ontvangenis af'.
Wij zijn zonde, wij zijn in alle opzichten vanaf dat iets van ons begon te leven onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Daarom is de Heiland begonnen waar u en ik ook begonnen zijn, maar Hij was onbekwaad tot enig kwaad en geneigd tot alle goed. Hij heeft het voor Zijn kinderen van het begin af goed gemaakt. (....) Wij moeten eerst zonder Jezus voor een heilig God komen te staan om alle waarde in onszelf te verliezen en om het eens te worden met God. Maar dan wordt het ook gegeven aan te zien, hoe groot de waarde is van het offer van Christus. Dan kotm de Heere Jezus in de plaats van alles."


Dat is nou zuiver Wet en Evangelie! Het komt er maar op aan dat een mens te doen krijgt met Gods wet en een Borg en Middelaar nodig krijgt. En dat die Borg niet enkel is voor mensen die menen wat te hebben, hetzij goede werken, hetzij gevoeligheid. Goddelozen hebben niets dan een doodsgeur en zijn niet minder dan vijanden van God, en daarom durven ze ook niet geloven dat God hen ooit nog zou willen aannemen en durven ze niet te geloven dat Christus voor zulken vrijwillig gestorven is. Dan breekt het hart als Christus dan voor zulke zondaren gestorven is en de straf wil overnemen.
Enkel gevoelige goddelozen die in de schuld gekomen zijn, die ervaren dat ze niks hebben om te betalen, die worden gerechtvaardigd als ze op Christus het oog mogen slaan!

Om terug te komen op het onderwerp: de schuld wordt de jongeren aangezegd in de kerk. Maar zij denken: het is enkel een wonder als ik nog bekeerd wordt, ik kan toch niks doen. Zo schuif je de verantwoordelijkheid op God af. Daarom is denk inderdaad een vrije aanbieding van Christus noodzakelijk, maar de prediking van schuld en uitverkiezing hoort daar zeker bij, het gaat immers om Gods eer en het laten schitteren van Gods deugden! Zware verantwoordelijkheid van die ouders die hun kinderen onder voorwaardelijke Evangelieprediking durven te laten zitten! Zeker, het is nodig om onze schuld te leren kennen, en er worden geen zondaars gerechtvaardigd die niet over de zonde of schuld inzitten. Maar laten we niet aankomen met een bepaalde mate van ellendekennis als voorwaarde om genade te mogen verwachten, maar laat tegelijk duidelijk zien dat ellendekennis wel onmisbaar is.

[Aangepast op 12/8/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Refojongere,

Ik zal er inderdaad moeite meehebben om mijn kinderen (mocht ik ze ooit krijgen) onder zulke woorden te laten zitten. Ten eerste moet het hertaald worden (Dit meen ik serieus, door deze woorden te gebruiken wordt het heel gemakkelijk om de dienst aan God van de rest van je leven te scheiden. Het is een heel andere taal waar je in denkt. Juist hierdoor komen dingen niet over (men weet wat het betekent, maar de betekenis slaat niet in)).

Ten tweede deel ik de theologie die achter deze woorden steekt niet. Dat is in andere discussies al duidelijk geworden. Daar kan er altijd over verder gepraat worden.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Even een vraag. Is het niet mogelijk om ook zelf wat op te zetten als jeugd?
Zit ik al een poosje mee, maar hoe kom je aan een leuke locatie??

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Soms is het mogelijk om goedkoop ergens een zaaltje te huren voor op de zaterdagavond (misschien werkt er een kerk mee, die een zaaltje ergens beschikbaar weet te stellen). Wat je verder nodig hebt is in eerste instantie, wat tafels en wat koelboxen of een koelkast, het liefst een tafelvoetbalspel of een tafeltennistafel en wat kussens om op de grond te zitten (op een of andere manier gaan mensen liever op een kussen op de grond zitten dan dat ze op een stoel gaan zitten).

Uit zo'n soort initiatief is ook "de Wagon" in Hardinxveld-Giessendam gegroeid.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Lecram

Bericht door Lecram »

Wij hebben weleens in de gemeente volleybalavonden georganiseerd. Daarna even wat drinken met elkaar. Werkt goed, alleen moet je er wel wat structureels van maken. En dat vraagt energie. Maar wel energie die goed besteed wordt.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wij hebben 1x per jaar volleybal toernooi, maar dat is inderdaad te incidenteel. Je moet echt iets hebben wat elke week of eens in de twee weken is.

Ik ga er maar eens verder op studeren. Ik denk dat een kaal kerkzaaltje niet zo aantrekkelijk is. Je moet echt iets gezelligs hebben.

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

En mensen die de boel runnen. Dit kun je natuurlijk ook de jongeren zelf laten doen.
Wellicht is het handig om eens eerst naar de meningen en ideeen van de jongeren te vragen. Dit kan een goed inzicht geven hoe je iets moet gaan aanpakken.


tukker
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen om de boel te runnen gaat wel lukken denk ik. Ik ken ook wel wat jongvolwassenen die dat leuk zouden vinden en/of het nut er heel goed van in zien.

Vorige week was ik dus op Danielkamp en toen vroeg ik het ook. Toen hadden we een gezellig cd'tje op staan en zaten we aan de bar en dat zouden ze prima vinden. De jongens die ik sprak zouden in iedergeval een keer komen kijken en niet gelijk afgeschrikt worden door een max. van 2 alcoholische drankjes bijvoorbeeld.

Ik houd jullie op de hoogte van de plannen!! Als ik een aansprekende locatie heb en mijn bevlogenheid en enthousiasme geactiveerd worden dan komt de rest wel goed!! :bou:

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie