Komkommertijd????

de orthodoxer

Komkommertijd????

Bericht door de orthodoxer »

Het is geloof ik een beetje komkommertijd op het forum......

Ik zie tenminste niet eccht super veel nieuwe reacties...
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Tjah,

Het is vakantie hé.
Iedereen doet wat rustiger aan denk ik.

:-:-:-
Jelle

Bericht door Jelle »

Verschillenden zijn waarschijnlijk niet thuis en als het een beetje mooi weer is gaat iedereen denk ik naar buiten
Dus met recht komkommertijd.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Weet iemand waar die term vandaan komt? Heeft het met die groene vrucht te maken? Trouwens wel gezond om lekker komkommers te eten.:)
david

Bericht door david »

Origineel geplaatst door Gerrie
Weet iemand waar die term vandaan komt? Heeft het met die groene vrucht te maken? Trouwens wel gezond om lekker komkommers te eten.:)
Het heeft wel degelijk met komkommers te maken. Van Dale zegt dat het de tijd is waarin de komkommers rijp zijn. Misschien dat iedereen in die tijd naar de komkommervelden trekt om te gaan plukken, zodat het dorp heel rustig is? En dat het daarom zo genoemd wordt?
Maar het is een zeer interessante vraag. Ik ga eens verder zoeken naar het antwoord...

Groet,
David
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

GEVONDEN:

Ideaal voor de tijd van het jaar...

Koude Komkommersoep

In deze tijd van het jaar, komkommertijd, lijkt me een soepje van deze vrucht bijzonder tot zijn recht komen. Wat is er heerlijker dan tijdens een warme zomeravond op het terras nog even van een koud maar hartig hapje te genieten?

Voor 4 min of meer normale personen hebben we nodig:

1/2 komkommer, geschild, ontdaan van zaadjes en in kleine blokjes gesneden;
1/2 1iter room;
1/2 liter karnemelk;
1/2 theelepel zout;
1/2 theelepel suiker;
2 eetlepels citroensap;
10 gram margarine;
1 teentje knoflook, gepeld en uitgeperst;
4 sneetjes witbrood;
wat cayennepeper;
1 bosje fijngehakte dille.
Deze bereiding kun je een dag voor je serveert al uitvoeren; het eigenlijke werk is dan al achter de rug. Bovendien is het niet zo logisch de koude soep meteen na de bereiding ervan (ze moet immers doorkoken!) al te serveren.
Begin met de room door de karnemelk te roeren. Voeg er dan de komkommerblokjes aan toe terwijl je het geheel aan de kook brengt. Breng op smaak met zout, suiker, cayennepeper en citroensap.
Voeg de fijngehakte dille toe en laat het soepje even goed doorkoken.
Maak een mengsel van knoflook en margarine en besmeer de sneetjes brood met dit eenvoudige maar delicieuze mengsel. Rooster de sneetjes brood (in een broodrooster of bijvoorbeeld op een plaatje op het vuur) en serveer ze bij het frisse soepje.
Smakelijk eten!
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

mmmmm, moeten we toch eens gaan proberen!!!!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Lijkt me niet echt lekker..
england

Bericht door england »

Met Matthijs eens, al kun je niet weten... Maar koude soup... Ik heb liever warme soup hoor! Liever komkommersalade dan...
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Gerrie
Weet iemand waar die term vandaan komt? Heeft het met die groene vrucht te maken? Trouwens wel gezond om lekker komkommers te eten.:)

Komkommertijd is allereerst de tijd waarin komkommers rijp zijn. Klaar om op te eten! Maar komkommertijd betekent ook vakantietijd bij kranten, internet, radio en televisie. In die periode is er weinig nieuws te melden. En dat is zomers! Ook de tijd dat de komkommers rijp zijn!

tegenwoordig zijn de komkommers van maart tot circa november rijp omdat ze op substraatteelt in kassen plaastvinden. Op de koude grond waren ( en zijn) de komkommers alleen eind juli/ augustus rijp in Nl.
de ware betekenis is dus een beetje achterhaald geraakt
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

:-:-:-:-:-:bou::bou::bou::bou::bou:
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

'k Vind het de laatst tijd erg rustig hier qua aantal postings!
Het lijkt erop of de komkommertijd al is aangebroken en 't is nog niet eens officieel komkomkomkomkomkomkomkommertijd.......


Een 'breekje' van Breekijzertje
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

Waar je je al niet druk om kan maken breekijzertje....:bo:bo
Plaats reactie