Mega veel preken en lezingen op mp3

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
nou dan luister jij toch gewoon niet.
Ik heb er heel wat vanaf gedownload om te gaan luisteren. Ik vind het erg mooi dat het er is. Ik heb er totaal geen moeite mee. Zondags nemen we in de kerk ook altijd de preek op zonder toestemming te vragen aan de predikant. En die bandjes gaan vaak ook door heel Nederland heen. Mag dat dan wel?
Wat is het verschil?
Je kunt niet zeggen: dan luister je maar niet. Ik vind het vreemd, dat jullie gewoon maar doen, zonder je om normen en waarden te bekommeren.
Ik wil je vragen: HEB JE GEEN MOEITE MET HET ACHTSTE GEBOD?
dit is niet stelen Gerrie. Heeft ook niets met normen en waarden te maken. Ik heb nog nooit gehoord dat het luisteren van preken stelen is. Noem mij het verschil tussen het luisteren van een preek op een bandje of via een mp3 file?

Ik vind het gewoon muggezifterij van je.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
nou dan luister jij toch gewoon niet.
Ik heb er heel wat vanaf gedownload om te gaan luisteren. Ik vind het erg mooi dat het er is. Ik heb er totaal geen moeite mee. Zondags nemen we in de kerk ook altijd de preek op zonder toestemming te vragen aan de predikant. En die bandjes gaan vaak ook door heel Nederland heen. Mag dat dan wel?
Wat is het verschil?
Je kunt niet zeggen: dan luister je maar niet. Ik vind het vreemd, dat jullie gewoon maar doen, zonder je om normen en waarden te bekommeren.
Ik wil je vragen: HEB JE GEEN MOEITE MET HET ACHTSTE GEBOD?
dit is niet stelen Gerrie. Heeft ook niets met normen en waarden te maken. Ik heb nog nooit gehoord dat het luisteren van preken stelen is. Noem mij het verschil tussen het luisteren van een preek op een bandje of via een mp3 file?

Ik vind het gewoon muggezifterij van je.
Als de dominee geen toestemming heeft gegeven is het stelen. Zolang jij het bandje/de mp3 file koopt is het geen stelen. Als jij het bandje / de mp3 file zonder toestemming/betaling in handen krijgt is het wel diefstal. Zo werkt het met alle dingen, dus ook hiermee.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Als de dominee geen toestemming heeft gegeven is het stelen. Zolang jij het bandje/de mp3 file koopt is het geen stelen. Als jij het bandje / de mp3 file zonder toestemming/betaling in handen krijgt is het wel diefstal. Zo werkt het met alle dingen, dus ook hiermee.
Jongere,

Als je het zo scherp wil stellen is het kopen van bandjes/cd's van die Van Leeuwen Record's uit Urk: heling! Die meneer verkoopt o.a. via internet (voor forse prijzen) bandjes en cd's met preken zonder dat de predikanten daar van af weten.

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Pim
Het is absoluut netter om in overleg te gaan met de prediakanten.
Toch moet je het niet helemaal zwart-wit zien denk ik. Ten eerste is de huidige praktijk al zo dat bandjes bij het leven gekopieerd en verkocht worden.
Ten tweede en dat weegt nog veel zwaarder: een predikant is toch een uitroeper van het Evangelie? En als dat door veel meer mensen gehoord kan worden, dan alleen die paar 100 mensen die tijdens de dienst aanwezig zijn. Wat is het probleem? Zaait aan alle wateren, toch?
Nu breekt toch echt mijn klomp.
De huidige praktijk (die verkeerd is) wordt gebruikt om het te rechtvaardigen.

En dat de preek eens uitgesproken, door een ieder mag worden gebruikt, om mee te doen wat hij/zij wil: dat is gewoon diefstal.
Als de dominee toestemming geeft, dan is het akkoord, anders niet.
En het zaaien aan alle wateren: doe met met legale middelen (er zijn genoeg materialen).
Gerrie,

Even voor de duidelijkheid,
de aanpak van dhr. Schot is de mijne niet. En ik frons ook mijn wenkbrauwen bij de combinatie van het verlangen van dhr Schot om het Evangelie te verkondigen en dat wij maar niet teveel moeten downloaden, omdat hij anders niet kan internetten 's avonds. Maar goed, ik blijf er verder van af, hopelijk worden de preken zegenrijk beluisterd.

Gerrie, vandaag schreef een predikant het me zo in een mailtje: "preken die ik gehouden heb laat ik los, tenzij ik me ernstig versproken zou hebben. Ik controleer niet waar de bandjes naar toe gaan en wil er vooralsnog ook geen bemoeienis mee hebben. Alleen als er sprake is van misbruik zal ik mijn standpunt herzien."
Dit vind ik een prachtige houding van een Evangelie-dienaar, en daar zit dezelfde gedachtengang achter als ik heb proberen te omschrijven in mijn bovenstaande posting onder 'ten tweede'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Als de dominee geen toestemming heeft gegeven is het stelen. Zolang jij het bandje/de mp3 file koopt is het geen stelen. Als jij het bandje / de mp3 file zonder toestemming/betaling in handen krijgt is het wel diefstal. Zo werkt het met alle dingen, dus ook hiermee.
Jongere,

Als je het zo scherp wil stellen is het kopen van bandjes/cd's van die Van Leeuwen Record's uit Urk: heling! Die meneer verkoopt o.a. via internet (voor forse prijzen) bandjes en cd's met preken zonder dat de predikanten daar van af weten.
Zo scherp stel ik het inderdaad ja. Prekenweb doet het zoals het hoort, de site die in deze topic wordt besproken moet het eerst gewoon vragen want zonder toestemming van predikanten noem ik het diefstal en wat meneer van Leeuwen doet kan helemaal niet door de beugel. Ik snap niet dat die man hier nog nooit iets over heeft gehoord, en als hij dat wel heeft snap ik niet dat hij zijn zaakje niet gewoon allang heeft opgeheven.

[Aangepast op 9/4/05 door Jongere]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

vLeeuwen denkt alleen aan zijn centen. Bovendien raakt hij zijn klantjes kwijt zodra er een preek van bvb Vreugdenhil of vd Net over de toonbank gaat.

Rare bedoening....
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Gian
vLeeuwen denkt alleen aan zijn centen. Bovendien raakt hij zijn klantjes kwijt zodra er een preek van bvb Vreugdenhil of vd Net over de toonbank gaat.

Rare bedoening....
huh?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

http://oud.refdag.nl/kl/000330kl99.html

In dit artikel staat een en ander over cassettebandjes, en ik denk dat een en ander ook voor mp3'tjes geldt.

Probleem wat speelt met mpe is de snelle verspreiding via internet. Ds. X preekt in Lelystad en direct staat zijn preek op kerkomroep.nl. Die wordt in heel het land verspreid en volgende week houdt hij dezelfde preek in Terneuzen. De helft van de gemeente heeft hem al gehoord. Dat vind ik nog een nadeel van preken op internet. En daarom willen sommige predikanten ook alleen maar oude preken op het web.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Anderzijds hebben bandjes soms geen ander doel dan het bevredigen van de geestelijke behoefte door het selecteren van een boodschap die ons aanstaat. Zoals we in de supermarkt kiezen voor een bekend merk of een huismerk, al naar gelang onze smaak.
Auteursrechten
Wie prekenbandjes produceert, kan niet om het auteursrecht heen. Als men niet in dienstverband is, berust het auteursrecht bij degene die het product levert, of dat nu een preek, een verhaal, of een kunstwerk is. Het artikel van een journalist, die in dienst is van een dagblad, behoort toe aan zijn werkgever. Voor een predikant geldt, net als voor een zelfstandige schrijver van boeken of verhalen, dat het zijn geestelijk product is.
Dit zijn stukjes uit het RD-artikel.
Kennelijk zat ik er toch niet zo ver naast.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
lammert
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 mar 2003, 18:34
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Bericht door lammert »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
http://oud.refdag.nl/kl/000330kl99.html

In dit artikel staat een en ander over cassettebandjes, en ik denk dat een en ander ook voor mp3'tjes geldt.

Probleem wat speelt met mpe is de snelle verspreiding via internet. Ds. X preekt in Lelystad en direct staat zijn preek op kerkomroep.nl. Die wordt in heel het land verspreid en volgende week houdt hij dezelfde preek in Terneuzen. De helft van de gemeente heeft hem al gehoord. Dat vind ik nog een nadeel van preken op internet. En daarom willen sommige predikanten ook alleen maar oude preken op het web.
Dat de preek direct op kerkomroep.nl staat is de keuze van de kerkenraad.
Die bepaald of de dienst via Internet te beluisteren is of niet.
Zo niet dan alleen voor de eigen gemeente met speciale luisterkastjes.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Is dat echt zo'n probleem, dat selectief luisteren? Dat doe je bij de keuze van een boek toch ook? Waarom koop ik wel de Catechismusverklaring van Ds. J. Karels en niet die van Ds. Mallan? Omdat de één mij wel aanspreekt en de ander niet. En daarom luister ik wel bandjes van de ene en niet van de andere dominee. Dat aanspreken hoeft nog helemaal geen streling van het vlees te zijn. Je kunt juist houden van een afsnijdende prediking. Maar ik kan me niet voorstellen dat je heel masochtistisch preken moet gaan lezen en luisteren die tegen je smaak ingaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Het is mijn persoonlijke ervaring dat ik de meeste zegen krijg uit de gewone preek 's zondag, en uit de gewone dagboekstukjes die aan de beurt zijn.

Ik heb een tijd gehad dat ik een 'hekel' had aan preken over Openbaring. Ik zou toen niet zelf daar preken over opgezocht hebben, of boeken over opgeslagen. Toch komt dat dan 's zondag af en toe wel ter sprake en dat is alleen maar goed natuurlijk.
Het geeft heus niks als je preken leest of hoort, maar je belangrijkste voedingsbron voor je geestelijk leven moet mijns inziens toch de verkondiging in de eigen gemeente zijn.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het geeft heus niks als je preken leest of hoort, maar je belangrijkste voedingsbron voor je geestelijk leven moet mijns inziens toch de verkondiging in de eigen gemeente zijn.
Waar ze elke week een cathechismuspreek lezen uit de bundel van ds X. ;)
Ik vind het heerlijk dat ik dan ook nog mp3's heb met preken van ds Y.

Snappie?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Preken op een tape of cd heb ik niet zoveel problemen mee, maar wel met het gebed op die geluidsdragers, een gebed is voor dat moment wanneer het uitgesproken wordt.

Stel dat er gebeden wordt voor iemand die op zijn of haar uiterste ligt en sterft ,weken maanden jaren later wordt er nog een gebed opgezonden voor ieman die al overleden is.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het geeft heus niks als je preken leest of hoort, maar je belangrijkste voedingsbron voor je geestelijk leven moet mijns inziens toch de verkondiging in de eigen gemeente zijn.
Waar ze elke week een cathechismuspreek lezen uit de bundel van ds X. ;)
Ik vind het heerlijk dat ik dan ook nog mp3's heb met preken van ds Y.

Snappie?
Ja, dat snap ik natuurlijk wel.
Maar jij 'repareert' dan zelf een onwenselijke situatie. Maar zo'n eenzijdige woordverkondiging is niet de normale gang van zaken.

[Aangepast op 11/4/05 door Marjan]
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het geeft heus niks als je preken leest of hoort, maar je belangrijkste voedingsbron voor je geestelijk leven moet mijns inziens toch de verkondiging in de eigen gemeente zijn.
Waar ze elke week een cathechismuspreek lezen uit de bundel van ds X. ;)
Ik vind het heerlijk dat ik dan ook nog mp3's heb met preken van ds Y.

Snappie?
Ja, dat snap ik natuurlijk wel.
Maar jij 'repareert' dan zelf een onwenselijke situatie. Maar zo'n eenzijdige woordverkondiging is niet de normale gang van zaken.

[Aangepast op 11/4/05 door Marjan]
Bij jou wellicht niet, bij veel anderen wel.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie