Opwekking (Pinksterconferentie)

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Elk verslag is een mening. Anders had je aan één krant genoeg. Het is een sfeertekening door de ogen van een gereformeerd iemand die voor een gereformeerd publiek schrijft. Dat betekent niet dat het niet waar is, integendeel, maar het is uiteraard wel gekleurd, net zoals een verslag van de Telegraaf, AD of NRC over hetzelfde gebeuren gekleurd zou zijn, bij wijze van spreken.

Dat doet niet af van het feit dat het een anecdotische beschrijving is die inderdaad de geest volgens de schrijver weer geeft. Dat het niet de Geest is die refo's voor ogen hebben maar meer de versie van de Geest die pinkstermensen voor ogen hebben is natuurlijk waar. Maar dat is een andere discussie. Laat ik mijn advies omtrend deze conferentie als volgt neer zetten: als je de mening van OSW-ers zoals ik hekelt en/of in meer of mindere mate verderfelijk vindt, dan lijkt het me niet verstandig naar deze conferentie te gaan :).

Een ander verslag (let even op het thema van de hoofdspreker):

[quote] Pinksterconferentie Opwekking trekt 35.000 bezoekers
BIDDINGHUIZEN - Preken en seminarspeeches met een lengte van vijf kwartier tot anderhalf uur in snikhete tenten? De van 17 tot 20 mei gehouden Pinksterconferentie 2002 was er mee volgepland. Daarmee tartte de organisatie alle theorieën van communicatiedeskundigen over de opnamecapaciteit van de moderne mens. Directeur Joop Gankema van Opwekking wist zaterdagochtend zeker dat de vele duizenden hoorders zich geen minuut zouden vervelen. Hoofdspreker David Pawson rammelde in ieder geval stevig aan het godsbeeld van veel hedendaagse christenen: „De God van de Bijbel houdt meer van gerechtigheid dan van mensen.â€
limosa

Bericht door limosa »

Bedankt Madtice! Is duidelijk, Pinksterconferentie is niks voor OSW-ers die zich herkennen in het Forumregeltje Dit forum is van en voor mensen uit de gereformeerde gezindte.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Een ander verslag (let even op het thema van de hoofdspreker):
. . . knip . . .
Het thema van de hoofdspreker is toch wel aansprekend, nietwaar?
In het algemeen zit het probleem met dit soort evenementen voor de gereformeerde gezindte niet in de thema's, de onderwerpen, maar in de uitwerking ervan. En dat zowel qua vorm als qua inhoud.

[Aangepast op 7/4/04 door limosa]
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Dat weet ik. Maar hoe gaat de Ger. Gem. dan om met de Heilige Geest en Zijn werken?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

[quote]Oorspronkelijk gepost door limosa
Hoe weet je dat? Misschien heeft tukkertje gegoogled en is -ie ook het RD-verslag tegengekomen. Ik quote ff de laatste alinea daauit:

[quote]Terwijl er velen naar voren kwamen, die biddend en zegenend de handen werden opgelegd door leden van het nazorgteam, riep Goedhart ertoe op „samen te zingen in tongen.â€
Vortigern

Bericht door Vortigern »

[quote]Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
[quote]Oorspronkelijk gepost door limosa
Hoe weet je dat? Misschien heeft tukkertje gegoogled en is -ie ook het RD-verslag tegengekomen. Ik quote ff de laatste alinea daauit:

[quote]Terwijl er velen naar voren kwamen, die biddend en zegenend de handen werden opgelegd door leden van het nazorgteam, riep Goedhart ertoe op „samen te zingen in tongen.â€
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Toen kwamen de kratten bier tevoorschijn.
Of was dat juist ervoor?
Dat heb ik ook wel gehoord. Over dag een preek/lezing of 2/3 en savonds uit je dak en herrie schoppen. Maar goed. Ik heb het toen niet meegemaakt, wij waren er slechts overdag.

Maar heb je dat niet in alle groepen? ook onder de refo's? Savonds stappen, en zondags met je zatte kop in de kerk? :t
Ik moet zeggen dat ik die kratten bier in de jaren dat ik er ben geweest (een jaar of vier/vijf) nog niet ben tegengekomen. Ik dacht ook eigenlijk meer dat dat een refo-eigenschap was.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Toen kwamen de kratten bier tevoorschijn.
Of was dat juist ervoor?
Dat heb ik ook wel gehoord. Over dag een preek/lezing of 2/3 en savonds uit je dak en herrie schoppen. Maar goed. Ik heb het toen niet meegemaakt, wij waren er slechts overdag.

Maar heb je dat niet in alle groepen? ook onder de refo's? Savonds stappen, en zondags met je zatte kop in de kerk? :t
Ik moet zeggen dat ik die kratten bier in de jaren dat ik er ben geweest (een jaar of vier/vijf) nog niet ben tegengekomen. Ik dacht ook eigenlijk meer dat dat een refo-eigenschap was.
Ik heb gehoord van een meer evangelische iemand, dat de evangelische jeugd niet echt verschilt in de refo jongeren.
Gebruikersavatar
Breekijzer
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Ik hoop ook weer te gaan!! Het is altijd erg zegenrijk!!
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzer
Ik hoop ook weer te gaan!! Het is altijd erg zegenrijk!!
Ik zou haast zeggen "waar breekijzer komt blijft een normaal mens weg".

Verder kunnen wij als rechtgeaarde refo's best wel wat leren van sommige evangelischen maar het is zoals Limosa al zegt
Oorspronkelijk gepost door Limosa
In het algemeen zit het probleem met dit soort evenementen voor de gereformeerde gezindte niet in de thema's, de onderwerpen, maar in de uitwerking ervan. En dat zowel qua vorm als qua inhoud.
de uitwerking die het hem vaak doet.

Verder Gerrit zou ik maar oppassen met mijn woorden want de refojeugd drinkt ws. meer bier voor de dienst dan de Evo jeugd na de dienst.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
visje

Bericht door visje »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Dat weet ik. Maar hoe gaat de Ger. Gem. dan om met de Heilige Geest en Zijn werken?
Goed idee van Rhode om hier een nieuw toppic over te starten ??
Of is dat niet nodig, omdat de uitkomst al wel zo'n beetje bekend is ??
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door visje
Oorspronkelijk gepost door Madtice
Dat weet ik. Maar hoe gaat de Ger. Gem. dan om met de Heilige Geest en Zijn werken?
Goed idee van Rhode om hier een nieuw toppic over te starten ??
Of is dat niet nodig, omdat de uitkomst al wel zo'n beetje bekend is ??
Nee hoor, die uitkomst zal echt totaal verschillend zijn! Verwacht ik...

[Aangepast op 26/5/04 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik ga maandag 2e pinksterdag naar 'Opwekking'
Dus voor iedereen die Breekijzertje wil ontlopen.......en dat zijn er velen op dit forum......KOM NIET NAAR OPWEKKING!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door visje
Oorspronkelijk gepost door Madtice
Dat weet ik. Maar hoe gaat de Ger. Gem. dan om met de Heilige Geest en Zijn werken?
Goed idee van Rhode om hier een nieuw toppic over te starten ??
Of is dat niet nodig, omdat de uitkomst al wel zo'n beetje bekend is ??
Nee hoor, die uitkomst zal echt totaal verschillend zijn! Verwacht ik...

[Aangepast op 26/5/04 door Barryvrouw]
Nou uh... IK zou het niet doen.... beetje gevoelig onderwerp hier op OSW.... maarjah... van mij mag je openen... en het circus begint... (Trust me... IK kan het weten :D)
:+
Plaats reactie