Joden<>Palestijnen

Riks

Bericht door Riks »

Wat laten we hier ons gaan in misbruik van bijbelteksten! Zijn bloed kome over ons en onze kinderen - rechtvaardigde het vaticaan en later Hitler daarmee niet het antisemitisme? We hebben allemaal Christus gekruisigd. Of heeft Pasen voor ons niet die betekenis?

Persoonlijk denk ik dat er allerlei lagen in dit conflict door elkaar lopen: nationalisme (zowel Arabisch nationalisme als Israelisch nationalisme, ofwel het zionisme), godsdienstig fundamentalisme (ook aan beide kanten) en internationale belangen/diplomatie, en natuurlijk het verleden (hoe je het ook wend of keert, de Palestijnen is gewoon land afgepakt, het zou je maar overkomen).

Je lost dit conflict niet op met bijbelse uitspraken, daarmee wordt de wederzijdse patstelling alleen maar bevestigd. Bovendien kun je alles wat er over Israel in de bijbel staat (landbelofte en dergelijke) niet identificeren met de seculiere staat Israel.

Persoonlijk geloof ik dat er grote beloften voor Israel liggen, sla Jesaja en andere bijbelboeken er maar op na. Maar we mogen Israel hier niet op politieke wijze en ten kosten van de Palestijnen een handje mee gaan helpen, dan gaan we op de stoel van God zitten. In dit soort conflicten moet je gewoon op basis van moderne maatstaven (internationaal recht) te werk gaan.

Ik stel voor om de Palestijnen hun bezette gebied als staat terug te geven en Jeruzalem zo op te delen dat de Joodse heiligdommen onder Israelisch beheer komen en de Islamitische heiligdommen onder Palestijns beheer. De heiligdommen die zowel door Joden als moslims worden opgeeist vormen dan wel een probleem, maar dan moet je kijken welke waarde zo'n heiligdom voor welke groep het grootst is.

Onvoorwaardelijke steun aan Israel is kortzichtig, en ook niet eerlijk ten opzichte van de Palestijnen (denk ook aan de christenen onder de Palestijnen). Strategische steun aan Israel is wel van belang, omdat Israel een van de weinige normale democratieen in het Midden Oosten is, zo niet de enige.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Riks Ik stel voor om de Palestijnen hun bezette gebied als staat terug te geven en Jeruzalem zo op te delen dat de Joodse heiligdommen onder Israelisch beheer komen en de Islamitische heiligdommen onder Palestijns beheer.
Ogenblikje......ik bel even met Sharon en als je verder niks van me hoort doen we het zo............

## Ik stel voor.....

Jongens, jongens, wat een blaaskakerij!!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Kena

Bericht door Kena »

We hebben allemaal Yeshua gekruisigd en dat doen we iedere dag! Maar ga dat niet betrekken op huidig Israël, anders zou idd WOII goedgekeurd mogen worden. Lees: die afstammelingen van die moordenaars de gaskamer in!
Bull sjips!

Wat ik al zei: het is héél makkelijk om Israël te veroordelen, maar je moet toch minstens mensen in je omgeving hebben die of daar wonen of daar heel erg vaak komen. Kijk verder dan je neus (lees media) lang is.

Ooit van de profeet Ezechiël gehoord?

Shalom op deze verhitte morgen!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Kena
We hebben allemaal Yeshua gekruisigd en dat doen we iedere dag! Maar ga dat niet betrekken op huidig Israël, anders zou idd WOII goedgekeurd mogen worden. Lees: die afstammelingen van die moordenaars de gaskamer in!
Bull sjips!

Wat ik al zei: het is héél makkelijk om Israël te veroordelen, maar je moet toch minstens mensen in je omgeving hebben die of daar wonen of daar heel erg vaak komen. Kijk verder dan je neus (lees media) lang is.

Ooit van de profeet Ezechiël gehoord?

Shalom op deze verhitte morgen!
Amen, op deze zonnige lentedag.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat ik al zei: het is héél makkelijk om Israël te veroordelen, maar je moet toch minstens mensen in je omgeving hebben die of daar wonen of daar heel erg vaak komen. Kijk verder dan je neus (lees media) lang is.
Dat is natuurlijk onzinnig. Waarom moet ik daar geweest zijn. Dan moet ik eerst overal in de wereld gaan wonen om er over mee te kunnen praten.

Dat van Zijn bloed kome over ons en onze kinderen was mischien wat ongenuanceerd,maar het staat er toch. Dit kun je mijns inziens niet projecteren op WO2. Deze leus hebben ze zelf geroepen.
Volgens mij is die wel waar, want kijk maar eens in de geschiedenis van de Joden. Hebben ze ooit rust gehad???? volgens mij niet. Mijn mening is dat ze die ook nooit zullen krijgen. Hoe erg ik dat ook vind.



tukker
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Wat ik al zei: het is héél makkelijk om Israël te veroordelen, maar je moet toch minstens mensen in je omgeving hebben die of daar wonen of daar heel erg vaak komen. Kijk verder dan je neus (lees media) lang is.
Dat is natuurlijk onzinnig. Waarom moet ik daar geweest zijn. Dan moet ik eerst overal in de wereld gaan wonen om er over mee te kunnen praten.

Dat van Zijn bloed kome over ons en onze kinderen was mischien wat ongenuanceerd,maar het staat er toch. Dit kun je mijns inziens niet projecteren op WO2. Deze leus hebben ze zelf geroepen.
Volgens mij is die wel waar, want kijk maar eens in de geschiedenis van de Joden. Hebben ze ooit rust gehad???? volgens mij niet. Mijn mening is dat ze die ook nooit zullen krijgen. Hoe erg ik dat ook vind.



tukker
Dat Israël nooit rust zal hebben kun je volgens mij herleiden uit de profetieën in het OT.
Daar staat dat Jeruzalem een steen des aanstoots en een rots der ergernis zal zijn.

Maar misschien kan Kena als insider ons hier meer over vertellen.


Een 'breekje' van Breekijzertje
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

"Zijn bloed kome over ons en onze kinderen", kun je deze uitspraak niet op twee manieren opvatten die allebei gelden?:
1) Het afroepen van een vloek over de Joden
2) Een onbedoelde profetie: Het afroepen van een zegen over de Joden, als je Zijn bloed ziet als reinigend van alle zonden!

Zijn er meer die er zo tegen aan kijken?

Vergelijk het met de onbedoelde profetie van Kajafas: ""Het is ons nut, dat één mens sterve voor het volk en het gehele volk niet verloren ga"

[Aangepast op 17/4/03 door wim]
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Wat ik al zei: het is héél makkelijk om Israël te veroordelen, maar je moet toch minstens mensen in je omgeving hebben die of daar wonen of daar heel erg vaak komen. Kijk verder dan je neus (lees media) lang is.
Dat is natuurlijk onzinnig. Waarom moet ik daar geweest zijn. Dan moet ik eerst overal in de wereld gaan wonen om er over mee te kunnen praten.

Dat van Zijn bloed kome over ons en onze kinderen was mischien wat ongenuanceerd,maar het staat er toch. Dit kun je mijns inziens niet projecteren op WO2. Deze leus hebben ze zelf geroepen.
Volgens mij is die wel waar, want kijk maar eens in de geschiedenis van de Joden. Hebben ze ooit rust gehad???? volgens mij niet. Mijn mening is dat ze die ook nooit zullen krijgen. Hoe erg ik dat ook vind.

tukker
Als je de TeNaCH redelijk kent, dan wéét je dat het niet om die leuze gaat, want dan vergeet je nl 2 ballingschappen waarvan 1 een diaspora van 10 stammen is.

;)
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje

Maar misschien kan Kena als insider ons hier meer over vertellen.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik heb vrienden die meerdere keren per jaar naar Israël gaan om de bevolking die ze daar kennen een hart onder de riem steken. Onder hun vrienden zijn diverse reservisten die zo nu en dan mijn vrienden ook in Nederland bezoeken en/of zelf Joodse familie in Nederland hebben wonen.

Hun verhalen komen 1 op 1 op hetzelfde neer wat Noson verteld heeft. Het is dus toetsbaar. Niet aan de media, die wij als Christenen niet als ´heilig´ moeten bestempelen en dus als een kudden moeten volgen, maar moeten luisteren naar mensen die het ècht kunnen weten.

Chag sameach (fijne feestdagen)!

Kena.

[Aangepast op 17/4/03 door Kena]
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door wim
"Zijn bloed kome over ons en onze kinderen", kun je deze uitspraak niet op twee manieren opvatten die allebei gelden?:
1) Het afroepen van een vloek over de Joden
2) Een onbedoelde profetie: Het afroepen van een zegen over de Joden, als je Zijn bloed ziet als reinigend van alle zonden!

Zijn er meer die er zo tegen aan kijken?

Vergelijk het met de onbedoelde profetie van Kajafas: ""Het is ons nut, dat één mens sterve voor het volk en het gehele volk niet verloren ga"

[Aangepast op 17/4/03 door wim]
Fantastische eyeopener, Wim. Ontzettend bedankt hiervoor en laten we juist de komende dagen aan deze 2 profetieën denken en de Verlosser danken!
Riks

Bericht door Riks »

Zowel de Palestijnen als de Joden vinden beiden dat zij gelijk hebben, historisch, religieus of op grond van welk argument dan ook. Dat vuurtje hoeft het westen toch niet aan te wakkeren door partij te kiezen? We moeten ons juist inspannen voor verzoening en vrede, zodat het verleden ooit eens begraven kan worden. Persoonlijk denk ik dat er eerst vrede in het Midden Oosten komst alvorens er de bloeitijd van bekeringen onder de Joden komt. Verschillende teksten in de bijbel wijzen daar ook op (de woestijn zal bloeien...). Mogelijk gebruikt God de macht van de VS en de VN om die vrede te bewerkstelligen. Laten we daarom niet bij voorkeur partij kiezen voor de Joden, maar naar een eerlijke oplossing zoeken.
Nee breekje, dat is geen blaaskakerij, maar gewoon realisme.
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Wie van jullie heeft het laatste boek van Dr.A.van de Beek gelezen? Een fascinerend boek,beslist een must voor iedereen die zich voor de theologische bezinning op Israël.ereunao.
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Voor het conflict in het M.O.bestaat geen politieke oplossing.Israëls enige uitkomst is de komst van de Messias. De bezetting van de westbank is niet de oorzaak van het Palestijnse terrorisme maar omgekeerd, het terrorisme is de reden waarom Israël deze gebieden nog steeds bezet houdt. De P.L.O, die de vernietiging van de joodse staat in haar handvest heeft, werd in 1964 opgericht, toen het gebied nog in Jordaanse handen was,die er evenmin recht op had. Maar toen sprak er niemand over “ bezette gebieden’’ die bevrijd moesten worden. Barak heeft bij Clinton in Camp David 80% van de westbank plus de helft van Jeruzalem aangeboden maar Arafat weigerde. . Natuurlijk zijn niet alle Palestijnen terroristen, zoals in de 2e wereldoorlog niet alle Duitsers nazi´s waren, maar dat verandert niets aan het feit dat de Arabische staten zich nooit zullen neerleggen bij een Joodse staat in wat in hun ogen tot het grondgebied van de Islam behoort. Bovendien hebben de Palestijnen al sinds 1922 een eigen staat; het huidige Jordanië, dat door Engeland aan de Arabieren werd overgedragen, beslaat 70% van het huidige Palestina, waar geen enkele jood mag wonen, terwijl er in Israël meer dan een miljoen Arabieren wonen. Ook het vluchtelingenprobleem wordt kunstmatig in stand gehouden als politieke propaganda. Israël (dat slechts 0,1% van het totale M.O.beslaat) heeft bij de wet op de terugkeer aan iedere Jood het recht gegeven naar Israël te emigreren en getroost zich enorme inspanningen om al die mensen op te vangen. Maar als de Arabische staten slechts 0,1% van wat zij nu aan bewapening uitgeven besteed hadden om hun broeders te huisvesten was dit probleem allang opgelost.ereunao.

[Aangepast op 5/5/03 door Ereunao]
Rinie

Bericht door Rinie »

Ha Ereunao,

Wat bedoel je met 'de komst van de Messias' als enige uitkomst voor het conflict?

[Aangepast op 23/5/03 door Rinie]
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Rinie
Je vroeg mij wat ik bedoel als ik zeg dat Israëls enige uitkomst de komst van de Messias is. De Schrift leert ons in oud-en nieuw testament dat de Messias bij Zijn komst Israël verlossen en herstellen zal in het land.
Ps.102:14-23; 72::6-12; Jes.25:6-12, Jer.3:17, 14-26; Zach.14,etc.
En in het N.T: Luk.13:35; 19:11-15, Hand.1:6, 15:16 Rom.11:25,26,29; Openb.10:7, 11:15. Al deze profetieën hebben betrekking op Israël en zullen ook aan Israël vervuld worden. . In de eerste plaats is de profetie altijd op Israël gericht,komst en wederkomst van de Messias vallen samen, worden als een geheel gezien en sluiten naadloos op elkaar aan.Wij zien dit duidelijk bij Zach.9:9 en 10, waar vs 9 vervuld is bij Zijn komst maar het regeren van de zee tot aan de zee pas bij zijn wederkomst in vervulling zal gaan.Ook bij Dan.zien wij dat de 70e ( jaar )week niet aansluit op de 69e, want dan had Israël 7 jaren na de dood van de Messias hersteld moeten zijn Dan 9:24-26.

Toen Israël zijn Messias en daarmee Zijn Messiaanse koninkrijk verwierp is de profetische klok stilgevallen, nu moet het wachten tot Hij wederkomt Hand.3:19,20, 15: 15,16.De kerk heeft echter zichzelf in de plaats van Israël gesteld en laat de profetie doorlopen in de kerkgeschiedenis. Maar ook in het N.T. is dit interval in de profetie duidelijk aan te wijzen. Ik geef enkele voorbeelden:
1.In Math. 10 zegt Jezus dat Zijn discipelen hun reis door de steden Israëls niet zullen voleindigt hebben voordat de Zoon des Mensen zal gekomen zijn. De discipelen hebben echter de wederkomst niet beleefd, maar dit ziet op hun bediening die in de eindtijd zal voortgezet worden door de 144000 en de twee getuigen van Openb.7 en 11.
2. in Math.24 sluit de a.s.verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 zonder enige overgang aan op de grote verdrukking van de eindtijd de laatste 7 jaar die eindigt met Zijn wederkomst vs:29,30.
3.In Joh.21 trekken de discipelen uit de woorden van Jezus de conclusie dat Johannes niet zou sterven, maar niet het leven maar de profetische bediening reikte tot aan de wederkomst, want hij is de schrijver van de Openbaring. Ereunao.
Plaats reactie