Beroepen

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Zegeningen door het kruislijden van Christus. Tja, ook weer zo'n vraag.
Ik denk als de paradijsbelofte er niet geweest was, dat het dan een hel op aarde was geworden.
Hoe dan ook, de onbekeerden trekken ook 'voordeel' van het genadeverbond.
Natuurlijk trekken ook de 'ongelovigen' voordeel, maar ik vind dat verkeerd geredeneerd. De mens is weliswaar gevallen, maar hij blijft een schepsel in / naar Gods beeld.

De tekst waar gesproken wordt van geestelijke zegeningen in de woestijn, óók voor de ongelovigen, zouden we kunnen stellen dat dit uit Gods linkerhand komt. Toch vind ik dit té rationeel. Zelf blijf ik erbij dat God Zijn raad volvoert. Hij laat Zijn Woord prediken opdat ze behouden worden, of opdat ze hun oordeel door hun ongeloof verzwaren. Dat deze mens op aarde een normaal leven kan lijden is natuurlijk wel een zegening, maar voor mij hoeft dat niet gerationaliseerd te worden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Zegeningen door het kruislijden van Christus. Tja, ook weer zo'n vraag.
Ik denk als de paradijsbelofte er niet geweest was, dat het dan een hel op aarde was geworden.
Hoe dan ook, de onbekeerden trekken ook 'voordeel' van het genadeverbond.
Als de paradijsbelofte er niet was geweest? Een hel op aarde. Zie hoe we gaan redeneren. De paradijsbelofte ís er.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Elmousse, volgens mij ben jij GGiN... Maar je hoeft me hierover natuurlijk geen uitsluitsel te geven.
Haha leuke vraag afgewezen... nu ik zal je uit de droom helpen... ik ben zelf oud gereformeerd en weet niet waar m'n eigen kerk staat
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Zegeningen door het kruislijden van Christus. Tja, ook weer zo'n vraag.
Ik denk als de paradijsbelofte er niet geweest was, dat het dan een hel op aarde was geworden.
Hoe dan ook, de onbekeerden trekken ook 'voordeel' van het genadeverbond.
Voordeel trekken? Ik zie eerder nadeel trekken... als vaten des toorns ten bederf toebereid waarbij alleen een verzwaring van het oordeel plaatsvindt...
Maar nee zo mogen we het natuurlijk niet zien... het is genadetijd de welaangename tijd en de dag der zaligheid... zo laat u dan met God verzoenen! Geldt het genadeverbond dus niet de onbekeerden (op de erf van het verbond?)? Waarna we gelijk doorgaan naar de verbondsbeloften?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Elmousse, volgens mij ben jij GGiN... Maar je hoeft me hierover natuurlijk geen uitsluitsel te geven.
Haha leuke vraag afgewezen... nu ik zal je uit de droom helpen... ik ben zelf oud gereformeerd en weet niet waar m'n eigen kerk staat
Hé, dat verbaast me. Je gebruikt nogal veel GGiN-uitdrukkingen.
Ik neem trouwens aan dat je de uitdrukking dat je niet weet waar je kerk staat, niet letterlijk bedoelt.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Elmousse, volgens mij ben jij GGiN... Maar je hoeft me hierover natuurlijk geen uitsluitsel te geven.
Haha leuke vraag afgewezen... nu ik zal je uit de droom helpen... ik ben zelf oud gereformeerd en weet niet waar m'n eigen kerk staat
Hé, dat verbaast me. Je gebruikt nogal veel GGiN-uitdrukkingen.
Ik neem trouwens aan dat je de uitdrukking dat je niet weet waar je kerk staat, niet letterlijk bedoelt.
Komt omdat ik graag zwart-wit denk... en das nu net de kleur van de GGiN waarschijnlijk! Nee bedoelde ik echt figuurlijk... heb me nooit zo verdiept in de visie van de oud gereformeerde kerken op zich... denk dat daar ook niet zoveel literatuur over is....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik ben wel eens jaloers op de GGiN'ers. Het lijkt me heel fijn als je gewoon weet dat jij de oude waarheid hebt. En dat je kunt zeggen: als ds. die en die het zeggen, is het gewoon zo.
Overzichtelijk en prettig.
Maar ja...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wat let je?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wat let je?
Mijn gevoel voor realiteit.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Zegeningen door het kruislijden van Christus. Tja, ook weer zo'n vraag.
Ik denk als de paradijsbelofte er niet geweest was, dat het dan een hel op aarde was geworden.
Hoe dan ook, de onbekeerden trekken ook 'voordeel' van het genadeverbond.
Voordeel trekken? Ik zie eerder nadeel trekken... als vaten des toorns ten bederf toebereid waarbij alleen een verzwaring van het oordeel plaatsvindt...
Maar nee zo mogen we het natuurlijk niet zien... het is genadetijd de welaangename tijd en de dag der zaligheid... zo laat u dan met God verzoenen! Geldt het genadeverbond dus niet de onbekeerden (op de erf van het verbond?)? Waarna we gelijk doorgaan naar de verbondsbeloften?
Verbondsbeloften, niet echt on-topic. Kunnen we beter in een andere topic over discussieren.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door refo
Wat let je?
Mijn gevoel voor realiteit.
En die is? Niet genoeg mensen in de verdere wereld die ook hetzelfde zeggen?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben wel eens jaloers op de GGiN'ers. Het lijkt me heel fijn als je gewoon weet dat jij de oude waarheid hebt. En dat je kunt zeggen: als ds. die en die het zeggen, is het gewoon zo.
Overzichtelijk en prettig.
Maar ja...
Nu moet ik je ook wel zeggen dat dat komt door de uitstraling die bepaalde dominees kunnen hebben. (Ja ik weet het charisma is gevaarlijk;p) er straalt nog iets van uit wat bij mij (ook al ben ik OGG, kerk redelijk vaak GG en ook weleens GGiN) in ieder geval respect afdwingt. Bij GerGem dominees heb ik dat eigenlijk niet....

Overigens als je vindt dat ds. Clements niet veel te vertellen heeft en je hebt mij toch al in de GGiN hoek geplaatst;) kan ik je ieder geval eens ds. Wink aanbevelen... komt zo af en toe eens in de stationskerk te Gouda, die man heeft zeker wat te vertellen!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

kan ik je ieder geval eens ds. Wink aanbevelen... komt zo af en toe eens in de stationskerk te Gouda, die man heeft zeker wat te vertellen!
Ik neem aan dezelfde boodschap als Paulus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
kan ik je ieder geval eens ds. Wink aanbevelen... komt zo af en toe eens in de stationskerk te Gouda, die man heeft zeker wat te vertellen!
Volgens mij meen je dit niet serieus.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben wel eens jaloers op de GGiN'ers. Het lijkt me heel fijn als je gewoon weet dat jij de oude waarheid hebt. En dat je kunt zeggen: als ds. die en die het zeggen, is het gewoon zo.
Overzichtelijk en prettig.
Maar ja...
Nu moet ik je ook wel zeggen dat dat komt door de uitstraling die bepaalde dominees kunnen hebben. (Ja ik weet het charisma is gevaarlijk;p) er straalt nog iets van uit wat bij mij (ook al ben ik OGG, kerk redelijk vaak GG en ook weleens GGiN) in ieder geval respect afdwingt. Bij GerGem dominees heb ik dat eigenlijk niet....

Overigens als je vindt dat ds. Clements niet veel te vertellen heeft en je hebt mij toch al in de GGiN hoek geplaatst;) kan ik je ieder geval eens ds. Wink aanbevelen... komt zo af en toe eens in de stationskerk te Gouda, die man heeft zeker wat te vertellen!
Hè, was ik nou dinsdag maar gegaan. Ik ben alleen bang voor 3-uursdiensten en dat ik er misschien niet meer bij kan.
Maar bedankt voor de tip, Elmousse.
Plaats reactie