Geloofsbelijdenis

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Tiberius »

Misschien omdat men de psalmen niet wil gebruiken om een leerstuk op te baseren?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Wilhelm »

Wat een prachtig getuigenis gisteren in het RD van twee jonge mensen die daadwerkelijk geloofs!belijdenis hopen te doen op 2e pinksterdag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6515
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Posthoorn »

Wilhelm schreef:Wat een prachtig getuigenis gisteren in het RD van twee jonge mensen die daadwerkelijk geloofs!belijdenis hopen te doen op 2e pinksterdag.
Huh?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3995
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:
Wilhelm schreef:Wat een prachtig getuigenis gisteren in het RD van twee jonge mensen die daadwerkelijk geloofs!belijdenis hopen te doen op 2e pinksterdag.
Huh?
Ik dacht hetzelfde.
Misschien kan @ Wilhelm het stukje citeren wat hem zo trof?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Wilhelm »

Nou eens, dat een 'prachtig getuigenis' misschien wat teveel gezegd is. Maar in het licht van wat we vaak horen ben ik erg blij met dit stukje.
De catechisanten belijden dat ze belijdenis doen van hun geloof en niet alleen van de leer:



Uit de gesprekken die we hebben met leeftijdsgenoten uit andere kerkverbanden zien we dat het draait om de kernvraag of we mogen geloven dat Jezus Christus voor onze zonden gestorven is. Voor beantwoording van die vraag maakt het niet direct uit in welk kerkverband je belijdenis doet. Omdat we actief lid zijn van ons kerkverband hebben we ervoor gekozen om juist in de Gereformeerde Gemeenten belijdenis te doen.

De vragen van Voetius waarop wij ja mogen zeggen, vragen om een verantwoordelijke en christelijke levensstijl: „Belooft u dat u door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?” Het beantwoorden van deze vraag vereist meer dan instemming met de leer. We beseffen dan ook dat een jawoord hierop veelbetekenend is.

Ondertussen zien we ook uit naar onze belijdenisdienst. We hopen dat –ondanks alle twijfel die er nog kan zijn– we belijdenis mogen doen zoals Paulus schrijft in Romeinen 10:10 en 11: „Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid. Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.”

http://www.refdag.nl/opinie/belijdenis_ ... d_1_906906
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10443
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Orchidee »

In principe word er bij ons in de gemeente alleen maar "oprecht" belijdenis van het geloof gedaan.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6515
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Posthoorn »

Wilhelm schreef:Nou eens, dat een 'prachtig getuigenis' misschien wat teveel gezegd is. Maar in het licht van wat we vaak horen ben ik erg blij met dit stukje.
De catechisanten belijden dat ze belijdenis doen van hun geloof en niet alleen van de leer:
Ja, maar dat gebeurt wel erg wollig en vaag.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

Ik zie dat ik nog niet heb gereageerd op het doopformulier. Misschien kun je gewoon de overeenkomende passages vetgedrukt weergeven. Ik kan het hele doopformulier uit mijn hoofd opzeggen, maar zou toch niet weten waar dat staat.

Dr. Op ´t Hof neemt een extreme positie in de GG, en noemt die dan ideaaltypisch. Dat is wel aardig voor de discussie, maar doet natuurlijk geen recht aan het geheel.

Kenmerkend voor de GG is dat men belijdende leden wel aanspreekt op hun roeping om zich te bekeren, maar zijn ogen ook niet sluit voor de realiteit dat niet alle belijdende leden kinderen van God zijn. Afhankelijk van de persoonlijke perceptie van de predikant zijn dat er meer of minder, en dat geeft precies aan waarom dat eigenlijk op gespannen voet staat met de DL, maar goed.<

Los daarvan: het artikel van de twee belijdeniscatechisanten lijkt me een rechtzinnige bijdrage over de geloofsbelijdenis, al maak ik de kanttekening dat het mij een raadsel is waarom het actief zijn in een gemeente een christelijke criterium is om belijdenis van je geloof af te leggen. Wat er wollig en vaag aan het artikel zou zijn, begrijp ik nog niet.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Vorst »

DDD schreef:Ik zie dat ik nog niet heb gereageerd op het doopformulier. Misschien kun je gewoon de overeenkomende passages vetgedrukt weergeven. Ik kan het hele doopformulier uit mijn hoofd opzeggen, maar zou toch niet weten waar dat staat.

Dr. Op ´t Hof neemt een extreme positie in de GG, en noemt die dan ideaaltypisch. Dat is wel aardig voor de discussie, maar doet natuurlijk geen recht aan het geheel.

Kenmerkend voor de GG is dat men belijdende leden wel aanspreekt op hun roeping om zich te bekeren, maar zijn ogen ook niet sluit voor de realiteit dat niet alle belijdende leden kinderen van God zijn. Afhankelijk van de persoonlijke perceptie van de predikant zijn dat er meer of minder, en dat geeft precies aan waarom dat eigenlijk op gespannen voet staat met de DL, maar goed.<

Los daarvan: het artikel van de twee belijdeniscatechisanten lijkt me een rechtzinnige bijdrage over de geloofsbelijdenis, al maak ik de kanttekening dat het mij een raadsel is waarom het actief zijn in een gemeente een christelijke criterium is om belijdenis van je geloof af te leggen. Wat er wollig en vaag aan het artikel zou zijn, begrijp ik nog niet.
Nou, 'hopen dat we mogen...' vind ik behoorlijk wollig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door refo »

Wollig, inderdaad. De jongeren zeggen eigenlijk niets.

De GG zou er goed aan doen te erkennen dat 'belijdenis doen' niet meer hoeft te zijn dan een kerkelijke meerderjarigheid.
Want meer is het werkelijk niet, hoe mooi er soms over geschreven wordt, dat het méér is.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

Helemaal niet.

Er zijn nog genoeg gemeenten waar de belijdenis wel op een gereformeerde manier functioneert.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door refo »

DDD schreef:Helemaal niet.

Er zijn nog genoeg gemeenten waar de belijdenis wel op een gereformeerde manier functioneert.
Wat is dan gereformeerd?
Uiteindelijk doet iedere volwassene belijdenis.
Terwijl er maar zeer weinigen wedergeboren zijn als ik de dominee goed begrijp.
Tussen belijdenis doen en geloof is dus geen verband. En dat blijkt ook uit het artikel van die jongelui.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

Ten eerste zijn er natuurlijk wel volwassenen die geen belijdenis doen. Door de dooppraktijk is dat echter lastig. Ik denk dat daar eerder een oorzaak zit voor het belijdenis doen dan in de lichtzinnige visie op belijdenis doen op zich.

Ik heb mij nooit verdiept in de dooppraktijk van de reformatie, maar het lijkt mij veel logischer dat alle gedoopten hun kinderen te doop mogen houden, ook als zij zelf zich niet hebben bekeerd. Dat past immers bij de reikwijdte van de beloften van het genadeverbond, die mede betrekking hebben op de kinderen én kleinkinderen. (Ik maak hierbij even geen onderscheid tussen de evangeliebeloften en de verbondsbeloften, want dat maakt het nog ingewikkelder.)

Ik ben in heel wat GG geweest bij een belijdenis doen, maar ik heb het maar één keer meegemaakt dat de dominee het betrok op de leer. Geloof en bekering en belijdenis doen worden over het algemeen zeer nauw op elkaar betrokken. Maar het is wel zo dat de criteria om aan het avondmaal deel te nemen bij een deel predikanten wat strikter lijken, terwijl dat toch ook is om het geloof te versterken. Daarvoor willen sommigen dan enige kennis van Christus als voorwaarde stellen.

Als de dominee beweert dat er maar zeer weinig wedergeborenen zijn, gaat hij zijn boekje ver te buiten, sterker nog, gaat hij rechtstreeks in tegen Jezus die deze vraag niet wilde beantwoorden, omdat die niet te beantwoorden is.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Wilhelm »

DDD schreef:
Ik ben in heel wat GG geweest bij een belijdenis doen, maar ik heb het maar één keer meegemaakt dat de dominee het betrok op de leer. Geloof en bekering en belijdenis doen worden over het algemeen zeer nauw op elkaar betrokken. Maar het is wel zo dat de criteria om aan het avondmaal deel te nemen bij een deel predikanten wat strikter lijken, terwijl dat toch ook is om het geloof te versterken. Daarvoor willen sommigen dan enige kennis van Christus als voorwaarde stellen.

.
Ik weet niet waar jij bent geweest,maar ik heb heel wat diensten bijgewoont waar belijdenis des geloofs werd afgelegd, waar na het ja woord de jongeren nadrukkelijk erop werden gewezen dat het ja-woord alleen niet voldoende is, maar dat ze wederom geboren moeten worden. En dan werden de nieuwe leden, die zojuist belijdenis van hun geloof hadden afgelegd, van harte en bewogen aangeraden de Heere te zoeken, nu het nog het heden der genade is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3995
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Terri »

Wilhelm schreef:
DDD schreef:
Ik ben in heel wat GG geweest bij een belijdenis doen, maar ik heb het maar één keer meegemaakt dat de dominee het betrok op de leer. Geloof en bekering en belijdenis doen worden over het algemeen zeer nauw op elkaar betrokken. Maar het is wel zo dat de criteria om aan het avondmaal deel te nemen bij een deel predikanten wat strikter lijken, terwijl dat toch ook is om het geloof te versterken. Daarvoor willen sommigen dan enige kennis van Christus als voorwaarde stellen.

.
Ik weet niet waar jij bent geweest,maar ik heb heel wat diensten bijgewoont waar belijdenis des geloofs werd afgelegd, waar na het ja woord de jongeren nadrukkelijk erop werden gewezen dat het ja-woord alleen niet voldoende is, maar dat ze wederom geboren moeten worden. En dan werden de nieuwe leden, die zojuist belijdenis van hun geloof hadden afgelegd, van harte en bewogen aangeraden de Heere te zoeken, nu het nog het heden der genade is.
Volgens mij zeggen jullie allebei hetzelfde alleen met een andere insteek.
Plaats reactie