Tja!

Plaats reactie
Adje

Tja!

Bericht door Adje »

Tja! Mijn vraag gaat over 'het gespreksonderwerp wb. de SGP' van de laatste maanden: DE VROUW!

Ik wil niet vragen hoe jullie ertoe komen om de vrouwen niet verkiesbaar te stellen. Ik begrijp het helemaal, en ben het er zelfs wel mee eens. Nee, mijn vraag is anders:

Hoe komen jullie erbij om de vrouwen wel te laten stemmen en niet verkiesbaar te stellen?

Dit lijkt mij nl. enigszins hypocriet: de vrouw 'gebruiken' als je haar nodig hebt, en vervolgens afdanken. Is het niet beter om helemaal consequent te zijn, en vrouwen ook te verbieden op jullie te stemmen (voor zover dat mogelijk is)? Of zie ik dan het stemmen verkeerd?
Adje

Bericht door Adje »

Tja! Mijn vraag gaat over 'het gespreksonderwerp wb. de SGP' van de laatste maanden: DE VROUW!

Ik wil niet vragen hoe jullie ertoe komen om de vrouwen niet verkiesbaar te stellen. Ik begrijp het helemaal, en ben het er zelfs wel mee eens. Nee, mijn vraag is anders:

Hoe komen jullie erbij om de vrouwen wel te laten stemmen en niet verkiesbaar te stellen?

Dit lijkt mij nl. enigszins hypocriet: de vrouw 'gebruiken' als je haar nodig hebt, en vervolgens afdanken. Is het niet beter om helemaal consequent te zijn, en vrouwen ook te verbieden op jullie te stemmen (voor zover dat mogelijk is)? Of zie ik dan het stemmen verkeerd?
wpv

Bericht door wpv »

Stemmen is vrij. Het staat iedereen vrij te stemmen waarop hij/zij wilt.
Je zou dan kunnen stellen:

Is het niet een beetje "dom" van de vrouwen om SGP te stemmen?
Leon

Bericht door Leon »

Hoi Adje,

Staatsrechtelijk heeft de vrouw in 1917 het passief kiesrecht gekregen en in 1919 naar ik meen het actief kiesrecht. De partij is niet in staat om dat te verbieden. Dat zou tegen de Grondwet zijn. Overigens heeft de SGP wel nadrukkelijk de vrouwen geadviseerd hun mannen te machtigen. Voor mij blijft het dan precies eender. Dat vind ik inderdaad hypocriet. Dat is hetzelfde om een kerstpakket eindejaarspakket te noemen. Tja, de mens wil graag bedrogen worden.

Groet,

Leon
Menno

Bericht door Menno »

Adje, wpv en Leon,

Jullie moeten nog even op de SGP-vrouw wachten. Volgende week hoop ik te reageren.

Menno
Menno

Bericht door Menno »

Hallo vrouw- en sgp-geinteresseerden,

Het is toch wel typisch eigenlijk: zeg je SGP, dan denkt iedereen direct aan 'de vrouw'. Welke partij doet ons dat na???

Maar goed. Over het vrouwenstandpunt is al veel gedelibereerd. Drie dingen.

1. Gaat het over het SGP-lidmaatschap, dan hebben we het over een partij-interne aangelegenheid. Na veel schrijven en praten en nog eens schrijven en weer praten, is er in de jaren '90 een compromis uit de bus gerold: het buitengewoon lidmaatschap. De bekende Haagse actievoerster wilde de zaak op de spits drijven. Dat lukte, maar ze kreeg vervolgens het deksel op de neus. Au dus.
(Mannen mogen trouwens ook buitengewoon lid worden - handig als je, zoals ik, niet in het bestuur wil of afgevaardigd weet ik waar naar toe!)
Zoals gezegd, een compromis tussen enerzijds helemaal geen lid mogen worden en anderzijds het volledig lidmaatschap. Ik ben trouwens de eerste die erkent dat het geen fraaie oplossing is - maar dat geldt voor ieder compromis, op welk terrein ook.
Voorlopig moeten we het hier mee doen. Zelf heb ik ook geen enkele behoefte meer om daar weer over te gaan zeuren. Op dit punt is de SGP een beetje vrouw-moe.

2. Over het gaan stemmen wordt er in de SGP al vanaf 1918 verschillend gedacht. Ds. Kersten vond het maar niks (wat niet wegnam dat, naar ik van getuigen uit Waarde en Yerseke en omgeving heb gehoord, vrouwen uit zijn familie wel degelijk gingen stemmen), maar ds. Zandt dacht er een slag anders over. Dat kon, kan en moet blijven kunnen.

3. Als het gaat over de plaats van mannen en vrouwen in de maatschappij zegt de SGP, met de Bijbel open in OT en NT: het is goed dat de taken worden onderscheiden en onder elkaar verdeeld. Vraag me niet precies hoe, en waar de grenzen exact liggen, maar wie Gods goede Woord eerlijk leest, kan tot geen andere conclusie komen. Dat is ook de eeuwen door de normale uitleg geweest van de kerk van alle tijden en plaatsen. Dat veranderde pas toen ook op andere terreinen er lieden kwamen die de Bijbel het tegendeel lieten zeggen van wat er staat.
In dát licht bezien, snap ik andere partijen niet die uit hetzelfde 'nest' komen als de SGP. CDA, en nu ook de CU. Er wordt door hen nu net gedaan alos wij gek zijn geworden. Ik vraag me af of het niet omgekeerd is. CDA en CU, kijk nu gewoon eens in de spiegel van je eigen verleden en wees dan eens eerlijk. Geef dan gewoon toe dat het SGP-geluid de oudste en beste papieren heeft, namelijk Gods Woord.

Nogmaals, ik weet ook niet hoe je het anno Domini 2002 precies met een schaartje kunt knippen, maar ik weet wel dat de Heere met de beste bedoelingen onderscheiden taken en opdrachten aanwijst. Daar moeten we met z'n allen eerlijk naar willen luisteren en ernaar handelen, ook als je weet dat je het dan best wel eens moeilijk krijgt of erom in de beklaagdenbank komt. In die situatie zitten we nu, maar we hopen toch De Banier hoog te houden!

Menno
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Goed pleidooi Menno!!!!
Gods Woord als oudste en betrouwbaarste bron voor het SGP-gedachtengoed!!

groet

Billy
Adje

Bericht door Adje »

Bedankt Menno. Altijd gedacht dat de SGP maar wat heen en weer zwabberde wb. de vrouw. Duidelijk zo!

kGa toch maar weer eens nadenken over m'n stemgedrag... :)
Plaats reactie