Bijbels stemmen: CDA of SGP?

Refojongere

Bijbels stemmen: CDA of SGP?

Bericht door Refojongere »

De verkiezingen komen er binnenkort weer aan volgens de laatste verwachtingen.

Maar wat is nu het meest bijbels: Principieel stemmen (SGP of ev. CU)
Pragmatisch stemmen (CDA)

Als je op het CDA stemt kun je zeggen: Dan hebben de christenen ook nog een beetje macht. Maar wat heeft het CDA allemaal bereikt dan? En wat willen ze eigenlijk bereiken?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Origineel geplaatst door Refojongere
De verkiezingen komen er binnenkort weer aan volgens de laatste verwachtingen.

Maar wat is nu het meest bijbels: Principieel stemmen (SGP of ev. CU)
Pragmatisch stemmen (CDA)

Als je op het CDA stemt kun je zeggen: Dan hebben de christenen ook nog een beetje macht. Maar wat heeft het CDA allemaal bereikt dan? En wat willen ze eigenlijk bereiken?
Aan de vraagstelling kun je merken met een SGP-er van doen te hebben. Kun je niet principieel CDA stemmen dan? 'k Dacht het wel! SGP staat voor het utopische beginsel van een theocratische regering. Utopisch omdat dat alleen kan na de wederkomst van Christus.
CDA staat voor christelijke normen en waarden in ons aardse bestaan, evenals de SGP natuurlijk, maar niet zo 'dwingend' opgelegd.

Ik zou dus willen zeggen: "Jan Peter, do it again, trust in God and walk by faith!!"


En 'breekje' van Breekijzertje
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als je voor de macht gaat en op CDA gaat stemmen, doe je dan geen water bij de wijn?

Kijk uit voor de valkuil om in groot te denken want dat deed Christus ook nooit! Hij gaf om de kleine! Laten we niet naar getallen kijken maar naar de belijdenis van een partij!

Ik ben wel bang dat CU nog meer stemmen gaat verliezen. Veel twijfelaars tussen CU en CDA weten nu wat ze aan Balkende hebben en dat zal positiever zijn dan tijdens de laatste verkiezingen.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

mara niettemin snap ik de afweging van Refojongere.....


misschien klopt mijn principe ook wel niet helemaal:pu:pu:pu:pu:pu

Ik zal SGP gaan stemmen en tegelijk hopen ( en bidden!) om een kabinet met JPB als president en CDA als grootste partij................................

kan dit wel????

( dus eigenlijk heb ik beetje hetzelfde dilemma als RJ)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tuurlijk kan dat!

Je mag God toch om een regering bidden die nog iets van Zijn Woord aantrekt? We moeten ons niet aan 1 partij vast prikken! Er zijn ook andere partijen die op een naar ons idee mindere wijze ook Gods Woord en Naam laten doorklinken.

Er wordt nu in de kerken toch ook voor de overheid gebeden?

Daarom stem ik SGP en hoop en bid dat de CDA de grootste wordt want dit is de enigste partij met macht en een (iets) christelijk geluid.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Ik denk dat de SGP de partij is die het dichtste bij het Woord van God staat. Ik hoop dan ook dat deze partij het grootst wordt, maar dat lijkt voor mensen onmogelijk. Als alternatief hoop ik dan dat het CDA de grootste wordt. (ik vind Balkende beter dan Veling, dit wordt anders wanneer Middelkoop lijsttrekker wordt.) Maar het CDA is niet erg bijbels. Ze zouden zich harder moeten opstellen tegen abortus, zondagsarbeid, euthanasie enz. Ook is het kwalijk dat er zoveel roomsen inzitten. (reageer hierop in het Forum: Kan je de R.K. nog christelijk noemen? - Kerk en Cultuur.) Maar het is beter dan VVD, PVDA en vooral heel veel beter dan GL en D66. Die partijen moesten ze verbieden:sne:sne:sne
Jelle

Bericht door Jelle »

Mijn stem zal ook dit keer weer naar de SGP gaan.
Laten we maar niet naar het getal kijken, want dat deed Gideon ook en uiteindelijk schoten er maar 300 man over.
De Heere heeft geen grote partij nodig om voor Zijn naam uit te komen.
En dan de rommsen in het CDA? ik denk dat dat de tegenstemmers waren bij de euthanasie, abortus, homo huwelijken en noem maar op. Van de anderen binnen het CDA heb ik geen hoge pet op en het zou beter zijn als de partij zich zou splitsen in een gedeelte naar de SGP en de CU en de rest als roomse (KVP) over zou blijven.
In elk geval is het moeilijk om als recht geaard christen CDA te stemmen want waarvoor en waarin stemmen we met hen mee. Volgens mij ook een soort van SoW gebeuren met die partij en dan kunnen we niet mee met de CDA.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Beste Rens,
Verbieden is onmogelijk, maar laat ik het zo zeggen, ik zou heel graag zien dat ze op een democratische wijze verdwenen. Wat de SP betreft. Ik ben het lang niet altijd met hun opvattingen eens. (Israel, abortus, euthanasie, enz.) Maar zij doen tenminste nog wat voor de armeren in onze samenleving, ze maken er werk van. Ze praten niet alleen over allerlei kwesties, ze helpen ook daadwerkelijk. Daarom stond die partij niet in het rijtje. En.. Jan Marijnese??? lijkt me wel een geschikte vent. Wat die Roomsen getreft blijf ik wel bij mijn standpunt. Rome heeft te veel invloed. Wat de Paus zegt volgen ze op, zo heeft het beest veel, te veel, invloed. Ik ben net een nieuwe topic begonnen over de Roomsen.(Kerk en Cultuur) Je moet die hyperlinken maar eens lezen, dan kom je er achter wat voor beesten die zogenaamde heilige mannen (pausen) waren.

Een groet van De Waarheidsvriend
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Ik hoop dan ook dat deze partij het grootst wordt,
Beste waarheidsvriend, laat ik voorop stellen dat ook ik wel weer op de SGP zal stemmen, maar laten we ook realistisch zijn bekijk eens de laatste verkiezingslijst van de SGP dan zie ik daar namen opstaan die wanneer ze allemaal in de kamer zouden komen waarschijnlijk de LPF zouden voorbijstreven in ruzie maken gezien de verschillen in leer en leven. Leer mij mijn broeders [al of niet "in Christus"] kennen. Nou weet ik wel dat na de derde plaats de meeste namen alleen maar bladvulling zijn en de meeste op de lijst zich grijs zouden schrikken als ze gestemd zouden worden. En stel je eens voor, de LPF moest naar ministers e.d zoeken maar de SGP zou naar kamerleden moeten zoeken, zou leuk worden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Je hebt gelijk.:#
Balance

Bericht door Balance »

Is stemmen bijbels?

Ik weet wel het systeem zit nu een keer zo in elkaar. En doe er ook zelf aan mee.

Toch waren de beroemde woorden van Churchil:"Democratie is de slechtste manier van regeren uitgezondert alle andere manieren van regeren".

Het principe de meerderheid beslist maakt een democratie zwak. De meerderheid is immers nooit godsvruchtig geweest.

Mogelijk schaft de S.G.P. de democratie nog eens af als ze de 100% halen. De kansen stijgen beste S.G.P. ers. Toch vrees ik dat als de meerderheid godsvruchtig zou worden niet lang daarna de S.G.P. opgedoekt zal worden. ;)

Met vriendelijke groet,

Balance



[Veranderd op 17/10/02 door Balance]
Balance

Bericht door Balance »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Wat die Roomsen getreft blijf ik wel bij mijn standpunt. Rome heeft te veel invloed. Wat de Paus zegt volgen ze op, zo heeft het beest veel, te veel, invloed.
Nou nou de Paus het beest. Dat zijn wel jouw woorden hoor.

Heb een beetje respect voor elkaar. Ook als je het niet eens bent.

"Die roomsen" klinkt een beetje alsof je heel wat mensen over een kam scheert.

Met vriendelijke groet,

Balance
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Pragmatisch stemmen op de CDA is weinig zinvol.

Laten we als voorbeeld 50% van de SGP-ers op de CDA laten stemmen. CDA zou dan hooguit 1!!! zetels winnen en de SGP zou de helft!!! verliezen. Geen goede optie dus voor beide partijen. Dus SGP-ers:

STEM SGP!!!

[Veranderd op 17/10/02 door rekna]
Plaats reactie