taboe

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
je voelt je dus al weer aangesproken!

nou, dan kunnen we de volgende hatelijkheden weer afwachten
:pu:pu:pu:pu:pu:pu:pu

(jammer deze toon)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik zou de hand maar eens in eigen boezem steken met al die kritiek op anderen...
Jij moet je maar niet teveel concentreren op die doorn in het oog van een ander....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik zou de hand maar eens in eigen boezem steken met al die kritiek op anderen...
Jij moet je maar niet teveel concentreren op die doorn in het oog van een ander....
dat is wel goed, Pim, dat je hier op wijst, om zo ook het evenwicht te behouden.
Anderzijds moet je toegeven dat de manier waarop anemoon afgeeft op haar medemens omdat die niet in elke zin het woord "Jezus" laat vallen behoorlijk onder de maat is. Overigens zijn haar postings dan ook wel een teken aan de wand...
Het spijt me dat ik soms wellicht wat scherp ben, maar als iemand zo sterk het te pas en onpas met de mond "Jezus" roepen gaat drijven, doet me dat sterk aan "mondchristen" denken uit Bunyan's christenreis.

En nou niet allemaal gelijk weer boos worden, maar gewoon: wie de schoen past trekke hem aan...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
dat is wel goed, Pim, dat je hier op wijst, om zo ook het evenwicht te behouden.
Anderzijds moet je toegeven dat de manier waarop anemoon afgeeft op haar medemens omdat die niet in elke zin het woord "Jezus" laat vallen behoorlijk onder de maat is. Overigens zijn haar postings dan ook wel een teken aan de wand...
Het spijt me dat ik soms wellicht wat scherp ben, maar als iemand zo sterk het te pas en onpas met de mond "Jezus" roepen gaat drijven, doet me dat sterk aan "mondchristen" denken uit Bunyan's christenreis.

En nou niet allemaal gelijk weer boos worden, maar gewoon: wie de schoen past trekke hem aan...
OK, is goed Majorca. Maar let op, links en rechts zijn klippen, maar je moet denk ik niet iemand die wijst op een klip rechts (bijvoorbeeld) verwijten dat die persoon links uit koers is geraakt, dat is niet zo fair vind ik. Het getuigenis van die man vond ik ook redelijk zwak, maar goed, misschien mist die man Jezus ook wel, wie zal het zeggen?

Ds de Leeuw (je-weet-wel, die predikant met een rechtse ligging in de GG) zei pas bij ons: Gemeente het moet op Jezus aan hoor! Voor ons allemaal. Jongens, meisjes, je moet naar Jezus toe! Kerkenraad, als je op huisbezoek komt en je hebt de naam van Jezus niet genoemd, dan is het niet goed hoor! Prachtige preek was dat! Kan me overigens niet indenken dat jij tegen ds De Leeuw met een verhaal over mondchristen zou beginnen....!!

[Aangepast op 21/7/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
dat is wel goed, Pim, dat je hier op wijst, om zo ook het evenwicht te behouden.
Anderzijds moet je toegeven dat de manier waarop anemoon afgeeft op haar medemens omdat die niet in elke zin het woord "Jezus" laat vallen behoorlijk onder de maat is. Overigens zijn haar postings dan ook wel een teken aan de wand...
Het spijt me dat ik soms wellicht wat scherp ben, maar als iemand zo sterk het te pas en onpas met de mond "Jezus" roepen gaat drijven, doet me dat sterk aan "mondchristen" denken uit Bunyan's christenreis.

En nou niet allemaal gelijk weer boos worden, maar gewoon: wie de schoen past trekke hem aan...
OK, is goed Majorca. Maar let op, links en rechts zijn klippen, maar je moet denk ik niet iemand die wijst op een klip rechts (bijvoorbeeld) verwijten dat die persoon links uit koers is geraakt, dat is niet zo fair vind ik. Het getuigenis van die man vond ik ook redelijk zwak, maar goed, misschien mist die man Jezus ook wel, wie zal het zeggen?

Ds de Leeuw (je-weet-wel, die predikant met een rechtse ligging in de GG) zei pas bij ons: Gemeente het moet op Jezus aan hoor! Voor ons allemaal. Jongens, meisjes, je moet naar Jezus toe! Kerkenraad, als je op huisbezoek komt en je hebt de naam van Jezus niet genoemd, dan is het niet goed hoor! Prachtige preek was dat! Kan me overigens niet indenken dat jij tegen ds De Leeuw met een verhaal over mondchristen zou beginnen....!!

[Aangepast op 21/7/04 door Pim]
Beste jongen,
jij hebt één ding niet begrepen.
Het verhaal over die man en zijn schuit was niet zijn bekeringsverhaal. Ook was het niet bedoeld als "getuigenis" zoals jij ten onrechte suggereert. Het stond niet in de EO Visie tenslotte! Het was gewoon een menselijk verhaal over iemand en zijn karakteristieke hobby.
Hetgeen ds. De Leeuw zegt was juist wel in een geestelijke context. En als hij het over huisbezoek heeft, gaat het wel over iets met een geestelijke bedoeling en betekenis! En wat anemoon nu doet is van alles en iedereen beschuldigen dat ze het woord "Jezus" te weinig gebruiken, ook al gaat het om personen of passages die het op dat moment gewoon over iets anders hebben! Het Bijbelboek Esther was allang door anemoon uit de canon geschrapt als we haar enigszins de ruimte zouden geven!

Mensen, pas toch op met het te pas en onpas gebruik van de naam Jezus alsof het over je achterbuurjongen gaat.
Laten we juist bidden en smeken of we nog eens iets van Zijn wonderlijke namen bevindelijk zouden mogen leren kennen! (vergelijk het boekje van Hellenbroek)

En tenslotte Pim, over rechts en links gesproken, blijkt uit het voorbeeld dat je zelf geeft, dat vooroordelen daarover nogal eens gelogenstraft worden.

Ik pleit niet voor rechts of links, maar ik probeer te waarschuwen tegen oppervlakkig gepraat en tegen een gearriveerd christendom dat alles in de zak heeft.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ach ja, waar het hart vol van is loopt de mond van over, dat is altijd al zo geweest en dat ook wel zo blijven
bij sommigen zal dat dan venijn zijn, cker?
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Wanneer iemand de Naam van Jezus op de lippen neemt, op die Naam vertrouwt en van die Naam hoog opgeeft, wie zijn wij dan om een pleidooi voor het vaker en indringender noemen van Jezus in verband te brengen met een gearriveerd christendom.

Mijn indruk is dat als iemand vindt dat de Naam Jezus te onpas wordt gebruikt, daar juist de grootste noodzaak is dat die Naam wordt genoemd. Wie Hem met alle middelen van het lijf wil houden, heeft Hem het hardst nodig.

Pas op voor een trots niet-gearriveerd christendom dat zich erop beroemt niets in de zak te hebben en die toestand godzaliger voorstelt dan die van hen, die de Naam van Jezus niet voor zich kunnen houden, maar deze Naam alsmaar weer onder de aandacht brengen!

Gravo
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
dat is wel goed, Pim, dat je hier op wijst, om zo ook het evenwicht te behouden.
Anderzijds moet je toegeven dat de manier waarop anemoon afgeeft op haar medemens omdat die niet in elke zin het woord "Jezus" laat vallen behoorlijk onder de maat is. Overigens zijn haar postings dan ook wel een teken aan de wand...
Het spijt me dat ik soms wellicht wat scherp ben, maar als iemand zo sterk het te pas en onpas met de mond "Jezus" roepen gaat drijven, doet me dat sterk aan "mondchristen" denken uit Bunyan's christenreis.

En nou niet allemaal gelijk weer boos worden, maar gewoon: wie de schoen past trekke hem aan...
OK, is goed Majorca. Maar let op, links en rechts zijn klippen, maar je moet denk ik niet iemand die wijst op een klip rechts (bijvoorbeeld) verwijten dat die persoon links uit koers is geraakt, dat is niet zo fair vind ik. Het getuigenis van die man vond ik ook redelijk zwak, maar goed, misschien mist die man Jezus ook wel, wie zal het zeggen?

Ds de Leeuw (je-weet-wel, die predikant met een rechtse ligging in de GG) zei pas bij ons: Gemeente het moet op Jezus aan hoor! Voor ons allemaal. Jongens, meisjes, je moet naar Jezus toe! Kerkenraad, als je op huisbezoek komt en je hebt de naam van Jezus niet genoemd, dan is het niet goed hoor! Prachtige preek was dat! Kan me overigens niet indenken dat jij tegen ds De Leeuw met een verhaal over mondchristen zou beginnen....!!

[Aangepast op 21/7/04 door Pim]
Beste jongen,
jij hebt één ding niet begrepen.
Het verhaal over die man en zijn schuit was niet zijn bekeringsverhaal.
Ben bang dat ik wel meer dingen niet begrijp, maar bedankt voor het compliment in ieder geval!
Mensen, pas toch op met het te pas en onpas gebruik van de naam Jezus alsof het over je achterbuurjongen gaat.
Laten we juist bidden en smeken of we nog eens iets van Zijn wonderlijke namen bevindelijk zouden mogen leren kennen! (vergelijk het boekje van Hellenbroek)
Dit is denk ik de kern wat je bedoelt te zeggen. Je doel is duidelijk en relevant, maar ik vraag me af of je dat doel dient om anemoon hier op aan te spreken. Er is nogal een verschil tussen 'niet noemen' en 'te pas en te onpas' gebruiken. Nogmaals, als iemand waarschuwt tegen een klip rechts, dan doe jij net of die persoon links in de klippen zit. Dat hoeft toch helemaal niet?
En tenslotte Pim, over rechts en links gesproken, blijkt uit het voorbeeld dat je zelf geeft, dat vooroordelen daarover nogal eens gelogenstraft worden.
Nou joh, zekers. Nu maar hopen dat die linkse dominees ook erkend worden door de doorgezakte GG-ers.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Beste anemoon,

nog even iets over het stukje in de krant van die man en zijn schuit.

Ik heb enige journalistieke ervaring, en daarom kan ik je het volgende wel als "insider" zeggen.
Het is goed mogelijk dat die man 80% van het gesprek (ik chargeer even) over zijn persoonlijke verhouding tot Jezus gesproken heeft, maar dat de journalist willens en wetens alleen iets opgetekend heeft over de 20% die over zijn hobby gingen. Want dat was het doel waarom de journalist een gesprek aan had gevraagd met de beste man. En journalisten (zeker ook de RD journalisten) gaan veelal professioneel te werk, en als ze een verhaal moeten schrijven over een man met zijn karakteristieke schuit, wordt dat géén verhaal over die man zijn persoonlijk geloof.

Ik snap het nog steeds niet helemaal. Moet elk artikel (er staan dagelijks een paar honderd in de krant) een geloofsgetuigenis bevatten? Denk je dat iedereen dat allemaal nog gaat lezen dan?

Het RD schrijft genoeg stukken die tot verdieping en doordenking van het geloofsleven kunnen dienen.

En als je zo graag een getuigenis hoort of leest, kan ik je nog wel een aantal goede bekeringsgeschiedenissen aanbevelen! Lees je gelijk hoe God werkt in het leven van Zijn volk.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Lees je gelijk hoe God werkt in het leven van Zijn volk.
wel vind ik het jammer dat je dat laatste regeltje er nog weer bijzet, dat klinkt weer zo onvriendelijk, ik kan het niet laten te vragen, maar bedoel je dat nou ook echt zo onaardig?
kijk, majorca, nog een vraagje wat nog onbeantwoord is gebleven, zo zijn er nog wel meer te vinden!
o sorry, dat je dit na lang zoeken gevonden hebt.
Ten eerste had ik dit niet meer gelezen (heb geen tijd om lles bij te houden) en ten tweede lees ik het nu ook meer als een retorische vraag.
Je kan toch ook moeilijk beweren dat het zo'n cruciale vraag is in het kader van de discussie?

Natuurlijk bedoelde ik dat niet onaardig. Maar ik vind het goed als mensen bekeringsgeschiedenissen lezen, zoals van Mientje Vrijdag. En ik meen het oprecht als ik geloof dat je daarin kan lezen hoe God werkt!

(ik geeft toe dat je in mijn opmerking ook een bepaalde suggestie kunt leggen, maar dat is dan ook alleen als je daar op uit bent! dat zegt dan wat over jezelf)
Plaats reactie