discussie

wim314

Bericht door wim314 »

ik denk dat als je het leuk vindt om op een forum actief te zijn je wellicht wat meningen hebt waar je opzich wat zekerder van bent...is nix mis mee. Daarover praten ook.

De crux is zoals anemoon al zei: hoe besteden we onze tijd...oftewel: welk doel heeft God met jou in deze wereld en hoe ga je daar naar leven...waarschijnlijk discussieren we dan minder...misschien iets meer met de ongelovigen :ki
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door RefojongereDiscussie is noodzakelijk omdat je mensen moet overtuigen van hun ongelijk...
Als het daarom gaat is er ook geen sprake meer van discussie... :D
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Anemoon, het zelfde kan met een preek. Langs hoevelen gaat die niet heen en is men hem bij het uitspreken van het dankgebed al weer vergeten?

Saaie boel daar als die ds. dit letterlijk zo zou bedoelen: geen jeugdvereniging, geen Bijbelkring. enz.
Als een "discussie" goed geleid wordt bv. door een predikant, hij vindt hierin toch de inspiratie van God (?) net als bij zijn preken wat kan er mis mee zijn.
Bovendien kun je aan het begin van de "discussie" God vragen of hij zijn Zegen hieraan wil geven...

Als er i.p.v. discussie nu twist zou staan kan ik met hem mee gaan.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Discussie is elkaar aanscherpen, elkaar leren.
Juist naar de Bijbel luisteren is een onderdeel van de discussie. Omdat je er met elkaar over spreekt kan je elkaars Bijbelkennis overnemen.

Zonder discussie blijven mensen verschillende standpunten houden. Dus ook de foute standpunten. Niet dat discussie dit alles oplost... ook na discussies zijn er nog verschillen van mening. (hier op osw natuurlijk niet)

Een dominee die tegen bijbelkringen is vind kennelijk dat alleen zijn mening (vanaf de kansel) gehoord mag worden.
Er is juist niks beters dan christenen die samen komen rondom de Bijbel, en met elkaar delen wat hen raakt, wat hen bezig houdt, wat hen verwonderd. En er met elkaar over gesprek raken.

Het moet natuurlijk wel discussie blijven, en geen gevecht met woorden. (en het 'teksten-spervuur' moet natuurlijk al helemaal achterwege blijven. Vooral omdat teksten smijten meestal geen rekening houdt met het verband)

Uiteindelijk geldt, alles is inprincipe goed en door God gemaakt, maar de duivel weet alles te corrumperen (en wij mensen kunnen daar trouwens ook aardig wat van)
Dat geld voor kunst, muziek, seks en dus ook voor discussie.

Als discussie 'het aan de ander laten zien dat jij gelijk hebt' wordt, tsja, dan is het geen discusseren meer. Een discussie moet voor alle partijen een zoektocht naar de waarheid zijn.

Anemoon, om je vraag te beantwoorden, er zijn vele middelen die God gebruikt om mensen tot bekering te brengen. Ik ben er van overtuigd dat ook een discussie tot bekering kan leiden.
Als God dan een middel voor iemand niet gebruikt, wil dat niet zeggen dat dat middel direct verkeerd of ongeschikt is.

Ik denk dat er momenteel meer mensen / jongeren (vooral jongeren!) 'van het geloof van hun ouders vallen' juist doordat er geen discussie / gesprekken zijn over de wezenlijke onderwerpen.

De jongeren snappen eigenlijk niet waar het in de kerk om draait, horen nooit in een goed gesprek wat de christenen bezig houdt. En ze verdwijnen dus.....
Houdt het gesprek gaande!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

uit het verband waarin hij het zei was duidelijk op te maken dat hij bedoelde: de discussies rondom de leer, over de bijbel, over de waarheid etc
Dit soort uitspraken komt meestal uit één van de volgende 2 groepen:
1. Extreem rechts. De leer is wat de ds. predikt, en wee het gebeente wie het daar niet mee eens is
2. Evangelisch. We hebben de bijbel, en daar hebben we genoeg aan. We hebben geen leerstellingen, maar de bijbel (en dus valt er ook niets te discussieren).

M.i. is wel duidelijk dat beide uitgangspunten fout zijn. Discussies kúnnen door satan gebruikt worden om ons af te houden van de wezelijke zaken, of zelfs de wezelijke zaken in twijfel te trekken. Echter, in een gezonde discussie is dit niet het geval, en ik heb al genoeg gezonde discussies meegemaakt waar ik veel van geleerd heb (zowel verstandelijk als geestelijk)
Plaats reactie