Premier roept samenleving op tot actie

Plaats reactie
Guppy

Bericht door Guppy »

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Als mensen zich storen aan bijvoorbeeld reclameborden langs de snelwegen voor 06-sekslijnen, of aan geweld op televisie, laten zij dan vooral zelf in actie komen om te klagen. Zolang er geen strafbare feiten worden gepleegd, kan de overheid niets doen. Dat appèl op de samenleving deed premier Balkenende gisteren tijdens de tweede dag van de Algemene Politieke Beschouwingen.

Hij zei het dan ook zeer te waarderen dat organisaties opkomen tegen seks en geweld op televisie en geweld in de openbare ruimte. Het is de bedoeling degelijke betrokkenheid bij de samenleving verder te stimuleren via een communicatiecampagne van de Rijksvoorlichtingsdienst.

Het kabinet wil het debat over waarden en normen onverminderd voortzetten, zei de premier gisteren in de Tweede Kamer. Dat geldt voor de maatschappelijke stage, geweld op televisie en de integratie van allochtonen. Het kabinet waardeert daarbij de inbreng van maatschappelijke organisaties zeer.

Acties vanuit de samenleving zijn zelfs noodzakelijk. Reclameborden voor 06-sekslijnen langs de snelweg kunnen wel als ,,onprettig, ongepast of ongewenst'' ervaren worden, maar de overheid kan volgens hem niet alles verbieden.

Het kabinet zal bij het debat over waarden en normen zo veel mogelijk organisaties betrekken. Op die manier moet de aandacht voor waarden en normen zich ,,als een olievlek over het land'' verspreiden, aldus Balkenende.

Er komt een speciale website, die de spil moet worden van het uitwisselen van alle initiatieven op het terrein van waarden en normen. Voor het onderwijs zal een lespakket worden samengesteld.

Vraag 1: waar moet je aankloppen?
Vraag 2: hoe hard mag de actie zijn?
Vraag 3: enz. enz. we praten rustig verder, maar er gebeurt niets?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Er is zoveel wat er veranderd moet worden. Maar ik vind het geen gek idee van JP om de mensen zelf aan te sporen tot daden.

Hierdoor krijgen mensen het idee dat ze zelf daadwerkelijk iets kunnen doen om Nederland weer leefbaar te maken.,
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ja, ja tukkertje, vanaf de bank gezegt klopt het. Ik zie het beeld al voor me: Goed dat de premier gezegt heeft dat anderen ook eens wat moeten zeggen of doen. Schitterend. En ondertussen zappen we gewoon naar een andere zender. Of blikken we onbezorgt uit de autoraampjes, waarop we slechts alleen aha-erlebnissen krijgen: o ja Balkie heeft dit of dat gezegt. Maar doen, ho maar!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Je moet niet altijd de negatieve kant er van inzien. Stel dat Balkie helemaal niks zegt, dan hoor je iedereen roepen van. HIJ DOET HELEMAAL NIKS.

Het is ook niet snel goed wat hij doet. Of hij nu links af gaat of rechts af. Altijd zijn er mensen het niet eens met hem.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

ik ben blij dat Balkenende iets doet. Namelijk een oproep, maar ik ben negatief over wat er van te verwachten is. Overigens is het een zwaktebod, want de politiek zou bepaalde dingen gewoon moeten verbieden. Zij is de wetgevende macht. Het is krom om te zeggen, dat omdat de rechterlijke macht beslist dat iets mag vanwege de wet, de politiek dus maar roept dat de burgerij het anders op moet lossen dat gewoon een wet maken.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Je moet niet altijd de negatieve kant er van inzien. Stel dat Balkie helemaal niks zegt, dan hoor je iedereen roepen van. HIJ DOET HELEMAAL NIKS.

Het is ook niet snel goed wat hij doet. Of hij nu links af gaat of rechts af. Altijd zijn er mensen het niet eens met hem.
Wat dat betreft: de beste stuurlui staan aan de wal.

Maar ik word er wel een beetje moe van... volgensmij is iedereen het met me eens, dat we strenger moeten straffen in NL. Dat schrikt al af. En dan daarna de problemen maar eens verder inventariseren...

Maar JPB doet ook niks verkeerds hoor, ik doe het hem niet na.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
memento

Bericht door memento »

DEN HAAG - Als mensen zich storen aan bijvoorbeeld reclameborden langs de snelwegen voor 06-sekslijnen, of aan geweld op televisie, laten zij dan vooral zelf in actie komen om te klagen.
Ah, ik wacht vol smart op de site die mij gaat vertellen wáár ik kan klagen. Met een btje mazzel komt er een simpel online klaagformuliertje, en dan ben ik zeer bereid om over alle slechte reclame waar mijn oog op valt te gaan klagen. En dan maar hopen dat dát helpt...

Maar opzich ben ik het eens met de filosofie van JP. Uiteindelijk is het resultaat van een volk (16 miljoen mensen) wat bewust met normen/waarden omgaat veel groter dan dat alleen de heren in den Haag daarover wetjes voor aannemen. Oftwel: een hele hoop dingen zijn bij de wet niet te verbieden, maar verdwijnen snel zat als een groot deel van het volk er over klaagt...

Enne, schaars geklede dames op een poster langs de weg: levensgevaarlijk!
Plaats reactie