Colijn en SGP-jongeren vz op de radio over TPOTC
Geplaatst: 17 mar 2004, 18:36
Ik hoorde vanmiddag Colijn (vz SGP) en Christian van Bemmel (vz SGP-jongeren) op Radio 1 over "The Passion of the Christ".
Beide gebruikte argumenten tegen deze film.
van Bemmel zei dat film tegen het 2e gebod in gaat. Film is immers een gelijkenis van iets dat in op of onder de aarde is.
Mijns inziens is dit argument niet alleen vreemd, omdat het 1e gebod dit in verband brengt met het niet mogen buigen voor deze 'beelden'. Het is ook heel erg 'vreemd' [edit].
Deze vriendelijke jongeheer van Bemmel beschikt over een prachtige pagina op de SGP-website waar zijn eigen gelaat op voorkomt. Een duidelijk voorbeeld van een afbeelding van iets dat zich op deze aarde beweegt.
http://www.sgp.nl/Page/sp2412/ml1/Index.html.
De heer Colijn bracht een beter argument naar voren. Nml het argument vanuit de Heidelberger, dat het geloof uit het gehoor is, en "niet uit het stomme beeld."
Afgezien van het feit dat dat laatste niet in de Bijbel staat, en de Bijbel ook vol staat met beelden. (oa. profeten die iets moesten uitbeelden, met als ultiem voorbeeld Hosea die met een hoer moest trouwen)
Is dit voorbeeld ook niet van toepassing.
Het 'stomme beeld' is in de heidelberger een duidelijke verwijzing naar de roomse beelden en iconen.
Een film is duidelijk geen 'stom beeld'.
Zoals ieder mens weet, bevat een film al sinds de jaren 20 geluid, meestal het gesproken woord.
In het geval van TPOTC is dit geluid meestal letterlijk uit de Bijbel gehaald.
De woorden van Jezus worden gesproken.
De Bijbel leert ons dat we met de grieken griek moeten worden. Paulus doet dit zelf met de overbekende voorbeelden van de 'onbekende god' en de sport-voorbeelden. Als deze Paulinische zaken niet in de Bijbel zouden staan zouden beide ongetwijfeld tot veel afwijzing leiden in orthodox christelijk nederland, als een dominee ze zou gebruiken.
Als laatste shockeerde het mij dat Colijn ontkennend antwoordde op de vraag of hij blij was dat Christus zo'n gruwelijke dood wilde ondergaan voor ons.
Uiteraard bedoelde hij dat hij niet blij was dat het op het beeld werd getoond, maar de vraag op zich was duidelijk. En hij ontkende.
Kortom, wat bezield de top van de SGP om niet alleen dit standpunt (anti-TPOTC) in te nemen, maar ook te onderbouwen met zulke vreemde argumenten?
Aangezien jullie zo'n beetje allemaal 'blind achter de SGP aanlopen' (jaja, Robert is ook modern en gebruikt moderne rethoriek) weet ik zeker dat jullie mij deze vreemde SGP argumentatie kunnen uitleggen.
En om de discussie zuiver te houden, deze discussie gaat niet over TPOTC, al kan deze mooi als voorbeeld worden gebruikt. De discussie gaat over de standpunten die wij als christenen innemen (zouden moeten nemen?) ten opzichte van bepaalde vormen van evangelisatie.
Robert
[Aangepast op 17-3-2004 door Robert]
[Aangepast op 17-3-2004 door Robert]
Beide gebruikte argumenten tegen deze film.
van Bemmel zei dat film tegen het 2e gebod in gaat. Film is immers een gelijkenis van iets dat in op of onder de aarde is.
Mijns inziens is dit argument niet alleen vreemd, omdat het 1e gebod dit in verband brengt met het niet mogen buigen voor deze 'beelden'. Het is ook heel erg 'vreemd' [edit].
Deze vriendelijke jongeheer van Bemmel beschikt over een prachtige pagina op de SGP-website waar zijn eigen gelaat op voorkomt. Een duidelijk voorbeeld van een afbeelding van iets dat zich op deze aarde beweegt.
http://www.sgp.nl/Page/sp2412/ml1/Index.html.
De heer Colijn bracht een beter argument naar voren. Nml het argument vanuit de Heidelberger, dat het geloof uit het gehoor is, en "niet uit het stomme beeld."
Afgezien van het feit dat dat laatste niet in de Bijbel staat, en de Bijbel ook vol staat met beelden. (oa. profeten die iets moesten uitbeelden, met als ultiem voorbeeld Hosea die met een hoer moest trouwen)
Is dit voorbeeld ook niet van toepassing.
Het 'stomme beeld' is in de heidelberger een duidelijke verwijzing naar de roomse beelden en iconen.
Een film is duidelijk geen 'stom beeld'.
Zoals ieder mens weet, bevat een film al sinds de jaren 20 geluid, meestal het gesproken woord.
In het geval van TPOTC is dit geluid meestal letterlijk uit de Bijbel gehaald.
De woorden van Jezus worden gesproken.
De Bijbel leert ons dat we met de grieken griek moeten worden. Paulus doet dit zelf met de overbekende voorbeelden van de 'onbekende god' en de sport-voorbeelden. Als deze Paulinische zaken niet in de Bijbel zouden staan zouden beide ongetwijfeld tot veel afwijzing leiden in orthodox christelijk nederland, als een dominee ze zou gebruiken.
Als laatste shockeerde het mij dat Colijn ontkennend antwoordde op de vraag of hij blij was dat Christus zo'n gruwelijke dood wilde ondergaan voor ons.
Uiteraard bedoelde hij dat hij niet blij was dat het op het beeld werd getoond, maar de vraag op zich was duidelijk. En hij ontkende.
Kortom, wat bezield de top van de SGP om niet alleen dit standpunt (anti-TPOTC) in te nemen, maar ook te onderbouwen met zulke vreemde argumenten?
Aangezien jullie zo'n beetje allemaal 'blind achter de SGP aanlopen' (jaja, Robert is ook modern en gebruikt moderne rethoriek) weet ik zeker dat jullie mij deze vreemde SGP argumentatie kunnen uitleggen.
En om de discussie zuiver te houden, deze discussie gaat niet over TPOTC, al kan deze mooi als voorbeeld worden gebruikt. De discussie gaat over de standpunten die wij als christenen innemen (zouden moeten nemen?) ten opzichte van bepaalde vormen van evangelisatie.
Robert
[Aangepast op 17-3-2004 door Robert]
[Aangepast op 17-3-2004 door Robert]