geldwolven tax

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Leg me dit dan een uit

Een stukje uit handelingen 4 vers 34 en 35
Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen.
En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.
Graag Jacob, maar lezen we hier van de politieke gemeente of de kerkelijke gemeente?

Tenslotte ik pleit voor een lage belasting waarbij de overheid alleen kerntaken uitvoert. Laat iedereen betalen voor de dienst die hij of zij wil. Waarom zou ik belasting betalen voor een theater wat ik niet wil? Maar ook waarom zou mijn buurman belasting betalen voor een bibliotheek die hij niet wil?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Er staat me iets bij over geldzucht en de wortel van alle kwaad.

Waarom niet genieten van genoeg?
('k Heb weinig verstand van de economie, dat merken jullie, maar bovenstaande vraag meen ik heel serieus.)

Jacob: :u:u:u puike ideeën heb je m.i. Maar ik verdien nog niet dus heb me er eigenlijk niet mee te bemoeien..

[Aangepast op 21/5/03 door lebaoth]
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Waarom hebben mensen er problemen mee dat de een meer verdiend dan de ander?
Er zijn toch ook grote vershillen in verantwoordlijkheden. Zou het niet terecht vinden dat dokter evenveel verdiende als een fabrieksarbeider. Met alle respect voor beide functies.

Van mij mogen de salarissen van de topmensen ook wel omlaag, maar om nu zoveel belasting te heffen vind ik belachelijk.
jacob

Bericht door jacob »

Graag Jacob, maar lezen we hier van de politieke gemeente of de kerkelijke gemeente?
Doe dat je verantwoordelijkheden ophouden omdat het alleen voor de kerk is bedoeld? Lekker makkelijk is dat. Je stemt vast geen SGP Een overheid heeft m.i. de plicht om voor de zwakkeren in de samenleving op te komen. Denk bijvoorbeeld eens aan de barmhartige
Samaritaan


Tenslotte ik pleit voor een lage belasting waarbij de overheid alleen kerntaken uitvoert.
Ja voor de zwakkeren in deze samenleving zorgen. En voor een meer gelijke inkomensverdeling zorgen.
Er zijn toch ook grote vershillen in verantwoordlijkheden. Zou het niet terecht vinden dat dokter evenveel verdiende als een fabrieksarbeider. Met alle respect voor beide functies.
Ik heb niet gezegd dat er geen verschil mag zijn. Dat is uiteraard goed. Maar het moet wel in balans blijven. Het gaat met die topinkomens helemaal de verkeerde kant op.

Jacob: puike ideeën heb je m.i.
dank je wel.

[Aangepast op 21/5/03 door jacob]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door jacob
wat is dit nou voor een onzin reactie. reageer dan niet
Nou zoals gezegd, een eerste reactie. Jouw reactie kenmerkt zich door simplistische opmerkingen op bekende economische verschijnselen. Duisenberg en consorte hebben er de handen aan vol om inflatie in de hand te houden en dan geef jij als oplossing: maximum prijzen. Tja, als je dat wilt opleggen verval je m.i. in een dictatuur.

Daarnaast ben ik benieuwd waarom je maar op een deel van de argumenten ingaat. (bijvoorbeeld op het voorbeeld onder Algemeen reageer je niet, wat toch wel steekhoudend is al zeg ik het zelf.... en daarnaast de punten onder de economische aspecten die niet uit het oog verloren moeten worden).

Op de bijbelse aspecten hoop ik later verder in te gaan, het ontbreekt me nu helaas aan de tijd daarvoor. Wat betreft je citaat uit Handelingen vraag ik me af hoe je dat nou in relatie ziet met je citaat inzake 'geef des keizers.....' Volgens mij wil je een punt maken op politiek terrein, maar gebruik je daar citaten uit de bijbel bij die over verschillende terreinen gaan (zoals Tukker ook al aangeeft). De Barmhartige Samaritaan is een les/opdracht voor een ieder van ons persoonlijk, die hoeven/mogen we m.i. niet op de overheid afschuiven!

Uit je reactie en postings blijkt volgens mij dat je een idealist bent. We moeten dan of een discussie voeren over het ideaal, of we moeten realistisch discussieren. Als je realistisch bent zijn een aantal tegenargumenten niet uitvoerbaar (de aangehaalde maximum prijzen/lonen). Gaan we nu dus praten over wat de Nederlandse overheid zou kunnen verbeteren en/of invoeren, of wat de meest ideale situatie zou zijn?

Groeten,
Pim.

[Aangepast op 21/5/03 door Pim]
jacob

Bericht door jacob »

Pim

Als dat bijbels voorbeeld niet klopt dan is de bijbel dus niet waar. Dit noem ik Schriftkritiek.


Daarnaast ben ik benieuwd waarom je maar op een deel van de argumenten ingaat. (bijvoorbeeld het voorbeeld onder Algemeen, wat toch wel steekhoudend is al zeg ik het zelf.... en daarnaast de punten onder de economische aspecten die niet uit het oog verloren moeten worden).


Dieven die de economie laten draaien. Dan maar liever een hele slechte economie.

Op de bijbelse aspecten hoop ik later verder in te gaan, het ontbreekt me nu helaas aan de tijd daarvoor. Wat betreft je citaat uit Handelingen vraag ik me af hoe je dat nou in relatie ziet met je citaat inzake 'geef des keizers.....' Volgens mij wil je een punt maken op politiek terrein, maar gebruik je daar citaten uit de bijbel bij die over verschillende terreinen gaan (zoals Tukker ook al aangeeft). De Barmhartige Samaritaan is een les/opdracht voor een ieder van ons persoonlijk, die hoeven/mogen we m.i. niet op de overheid afschuiven!

De Heere Jezus deed ook politieke uitspraken. Dus waarom mag ik die niet noemen?

Dit is nou precies wat ik zo misselijk an de refomatorischewereld vind. Vroom in het enge. Voor je zelf alles houden. (zowel geestelijk als materieel) de wereld om je heen,die toch zo slecht is,lekker laten barsten. Of te wel ikke ikke ikke en de rest ken ……..
De overheid heeft weldegelijk te zorgen voor zijn inwoners. Gelijk De Heere heeft gezorgd voor zijn volk.

Uit je reactie en postings blijkt volgens mij dat je een idealist bent. We moeten dan of een discussie voeren over het ideaal, of we moeten realistisch discussiëren. Als je realistisch bent zijn een aantal tegenargumenten niet uitvoerbaar (de aangehaalde maximum prijzen/lonen). Gaan we nu dus praten over wat de Nederlandse overheid zou kunnen verbeteren en/of invoeren, of wat de meest ideale situatie zou zijn?


Ik denk weldegelijk dat we een maximum mogen instellen wat betreft salarissen. Het kan niet zo zijn dat alleen rijke mensen goed kunnen leven.

Je hebt gelijk dat ik deze discussie ben gestart uit idealisme. Maar ook uit irritatie dat in de reformatorische wereld alles zonde is behalve, zoveel mogelijk geld binnen halen. Ik hoorde iemand is een keer zeggen. Kom niet aan het geld van die zwarte kousen wat ze worden de duivel gelijk. Dit is volgens mij maar al te waar. Kijk bijvoorbeeld die reacties over zwart werken. Hoe kan dat nou dat is gewoon diefstal. Volledig ontoelaatbaar. Zo kan iedereen wel een reden gaan verzinnen om geen belasting te betalen.

Lees de Terdege's van vroeger er maar op na. Staat zo'n druiloor te verkondigen dat het voor hem geen probleem is om een veelvoud van 10.000? gulden uit te geven. WAAR IS DE EENVOUD GEBLEVEN

Misschien kent hier iemand Arie Stok wel. Ben wel eens op zo'n "healing" (sekte bijeenkomst) geweest. Het stikte er van de refo's De man werd als god verafgood. het motto lang leve de Mamon.
limosa

Bericht door limosa »

Jacob,

Stelling bij een salaris hoger dan 250.000 euro (ruim een half miljoen gulden) moet een belasting tarief van 90% worden ingevoerd. Dit is nodig om het verschil tussen arm en rijk in nederland niet te veel te laten oplopen.


Wat is nu het nut van het verschil niet op te laten lopen? Kijk we praten over een paar super-rijken als je realistisch bent. Die grens van twee-en-een-halve Euroton is natuurlijk belachelijk laag. Die moet minstens 10 keer zo hoog zijn, dan heb je het tenminste ergens over.

Maar die super-rijken zijn helemaal niet interessant. En het verschil tussen arm en rijk ook niet. Het gaat erom dat je met een modaal inkomen normaal kunt leven en dat de armsten het niet al te slecht hebben. Dát is waar het om gaat. En dat is veel moeilijker dan de rijken aanpakken natuurlijk. Maar het inkomen van de rijken afromen levert niet genoeg op om de armsten op modaal niveau te brengen. Laat dan de rijksten maar lekker een paar miljoen verdienen als ze ervoor zorgen dat de bedrijven het goed blijven doen zorgen ze voor heel veel gezinnen dat er brood op de plank is. Daar hebben we wat aan. Die paar miljoen die we van hun inkomen kunnen afromen stellen in vergelijking daarmee niks voor. Als we geen goeie bestuurders meer hebben of geen bedrijven meer omdat die zich niet meer in Nederland willen vestigen hebben we het straks allemaal arm. Is dat wat je wil?

limosa (geen kapitalist trouwens, ik ben een eenvoudig ambtenaartje . . .)
jacob

Bericht door jacob »

ok hier komen we inderdaad niet meer uit. Ik zal een nieuwe stelling plaatsen in een andere topic deze zal ik noemen

Verschil tussen arm en rijk

gr

Jacob
limosa

Bericht door limosa »

Verschil tussen arm en rijk

Het verschil tussen arm en rijk is niet interessant, het gaat om de levensstandaard van de armsten.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ok hier komen we inderdaad niet meer uit.
Mee eens. De lijn van deze discussie is weg; de discussie waaierd alle kanten op!

Laten we het opnieuw proberen! Het is goed om er over van gedachten te wisselen!

Mvg,
Pim.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind Jacob veel te idealistisch en te weinig realistisch. Alsof alle rijke refo's gierig zijn.
vraag je eens af waarom er veel rijke mensen zijn onder de refo's.
Deze bevolkingsgroep wil tenminste nog werken voor hun geld. De meesten hebben het verdient door zich keihard in te zetten voor hun bedrijf. En als jij dan zegt dat ze gierig zijn. Hoe weet je dat. Weet jij hoeveel die mensen zondags in de collectezak stoppen. Je weet niet waar je over praat man. Weet van heel nabij dat deze mensen grof, ja heel grof geven aan de kerk en goede doelen.


tukker
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tukker,

Ondanks dat je gemerkt heb dat ik het niet eens ben met de stelling Jacob, ben ik het nu niet eens met jouw posting!

Ik weet vrij veel inside info van een aantal stinkend rijke refo's (echt rijk, dus in de Quote 500), en met veel geven kan niemand zijn geweten afkopen.......

Ik wil met klem vragen niet verder hierover te discussieren, omdat we dan snel over personen/namen gaan praten wat niet goed is denk ik (helemaal niet via dit medium).

Ik denk wel dat we in het kader van zelfreflectie kunnen stellen dat het materialisme in reformatorisch Nederland hand over hand toeneemt!

Groeten,
Pim.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Geef mij eens een reden waarom een refo niet rijk mag zijn. Dat snap ik dus niet.



tukker
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dat is een andere discussie Tukker, maar je moet niet zeggen dat de rijke refo's zo "goed" zijn omdat ze zoveel geven. En in de eerste Christengemeente gingen ze daar anders mee om als wij nu doen, daar mogen we wel lering uit trekken denk ik! De tegenstelling tussen rijke en arme Christenen is niet bijbels, dat ben ik met Jacob eens!!!!!!!!

Verder kan je erover nadenken of rijkdom een zegen is uit Gods linker of rechterhand, maar dan gaan we weer een hele andere discussie voeren.

Pim.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dat is inderdaad een andere discussie.
Plaats reactie