Pim
Als dat bijbels voorbeeld niet klopt dan is de bijbel dus niet waar. Dit noem ik Schriftkritiek.
Daarnaast ben ik benieuwd waarom je maar op een deel van de argumenten ingaat. (bijvoorbeeld het voorbeeld onder Algemeen, wat toch wel steekhoudend is al zeg ik het zelf.... en daarnaast de punten onder de economische aspecten die niet uit het oog verloren moeten worden).
Dieven die de economie laten draaien. Dan maar liever een hele slechte economie.
Op de bijbelse aspecten hoop ik later verder in te gaan, het ontbreekt me nu helaas aan de tijd daarvoor. Wat betreft je citaat uit Handelingen vraag ik me af hoe je dat nou in relatie ziet met je citaat inzake 'geef des keizers.....' Volgens mij wil je een punt maken op politiek terrein, maar gebruik je daar citaten uit de bijbel bij die over verschillende terreinen gaan (zoals Tukker ook al aangeeft). De Barmhartige Samaritaan is een les/opdracht voor een ieder van ons persoonlijk, die hoeven/mogen we m.i. niet op de overheid afschuiven!
De Heere Jezus deed ook politieke uitspraken. Dus waarom mag ik die niet noemen?
Dit is nou precies wat ik zo misselijk an de refomatorischewereld vind. Vroom in het enge. Voor je zelf alles houden. (zowel geestelijk als materieel) de wereld om je heen,die toch zo slecht is,lekker laten barsten. Of te wel ikke ikke ikke en de rest ken ……..
De overheid heeft weldegelijk te zorgen voor zijn inwoners. Gelijk De Heere heeft gezorgd voor zijn volk.
Uit je reactie en postings blijkt volgens mij dat je een idealist bent. We moeten dan of een discussie voeren over het ideaal, of we moeten realistisch discussiëren. Als je realistisch bent zijn een aantal tegenargumenten niet uitvoerbaar (de aangehaalde maximum prijzen/lonen). Gaan we nu dus praten over wat de Nederlandse overheid zou kunnen verbeteren en/of invoeren, of wat de meest ideale situatie zou zijn?
Ik denk weldegelijk dat we een maximum mogen instellen wat betreft salarissen. Het kan niet zo zijn dat alleen rijke mensen goed kunnen leven.
Je hebt gelijk dat ik deze discussie ben gestart uit idealisme. Maar ook uit irritatie dat in de reformatorische wereld alles zonde is behalve, zoveel mogelijk geld binnen halen. Ik hoorde iemand is een keer zeggen. Kom niet aan het geld van die zwarte kousen wat ze worden de duivel gelijk. Dit is volgens mij maar al te waar. Kijk bijvoorbeeld die reacties over zwart werken. Hoe kan dat nou dat is gewoon diefstal. Volledig ontoelaatbaar. Zo kan iedereen wel een reden gaan verzinnen om geen belasting te betalen.
Lees de Terdege's van vroeger er maar op na. Staat zo'n druiloor te verkondigen dat het voor hem geen probleem is om een veelvoud van 10.000? gulden uit te geven. WAAR IS DE EENVOUD GEBLEVEN
Misschien kent hier iemand Arie Stok wel. Ben wel eens op zo'n "healing" (sekte bijeenkomst) geweest. Het stikte er van de refo's De man werd als god verafgood. het motto lang leve de Mamon.