liefde

WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Anemoon: de vragen aan Petrus bestonden uit twee woorden voor liefhebben. Uit het hoofd Agape (heel erg liefhebben) en filein (een zwakker woord: houden van)

Eerste vraag: Petrus Agape je Mij? Ja Heere u weet dat ik u filein. Hij durft dat grote woord niet te bezigen.
Tweede vraag: idem.
Derde vraag: Petrus filein je Mij? Daardoor werd Petrus bedroefd. Want het leek hem of de Heere zeggen wil: Ik vraag me af of je mij zelfs wel filein.

Hij had best Agape voor de Heere, maar de feiten logen er niet om: hij had z'n Meester verloochend.

Een les: wat iemand zegt is niet hetzelfde wat iemand voelt. Petrus kwam in z'n zeggen niet verder dan filein. Z'n relatie tot God was echter Agape. En dat telt. Dat is ook het prettige. Soms doe je iets wat niet goed was, maar het was onbedoeld. In mens-mens relatie kost dat soms uren dagen maanden om het weer recht te krijgen, terwijl dat altijd al (in jouw beleving) recht was. In de relatie met God heb je al die muizenissen niet.

Van mij hoeft niemand een getuigenis af te leggen over hoe het met hem of haar allemaal gelopen is. In het getuigenis van Jelle mis je bijvoorbeeld WAT de Heere nou precies gedaan heeft. Voor mij hoeft dat ook niet, want je moet mij niet overtuigen, maar de Heere Jezus. Maar als dat goed ligt, is het mij goed. Als je maar aan het kruis een boekrol hebt gekregen en je schuldenlast is in het graf gerold.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Adrianus doet ook aan inlegkunde. Je kunt evengoed staande houden, dat Paulus en Silas zongen omdat ze dat altijd deden op die tijd van de dag (nacht).

Dan kun je leren dat sleur toch nog ergens goed voor is.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

En dat is weer Rooms, want we hebben Sola Scriptura.

Maar lezen is niet je sterkste kant, merk ik wel. Wat niet in de Bijbel staat, staat er niet. Je kunt wel vermoeden dat Paulus en Silas 'kracht' kregen, maar evengoed kan Paulus gezegd hebben: ik zie het niet meer zitten, Silas, alles loopt hier verkeerd. Eerst lopen we hier vele dagen nutteloos rond, hebben we eindelijk wat gehoor, komen we in de gevangenis. 't Is 22:00. Laten we nog even een versje zingen en proberen wat te slapen.

Dat staat er ook niet, dat weet ik. Maar wat jij zegt, ook niet.
Plaats reactie