liefde

Majorca

Bericht door Majorca »

Beste Rhodé,

ik vind je insinuaties vergaand. (gelukkig heb je het al iets aangepast zag ik net).

Ze zijn ook makkelijk te weerleggen.
Als je goed gelezen had, en je vooroordelen even aan de kant had geschoven, had je kunnen zien, dat ik juist niet tevreden zou zijn als iemand alleen iets kan zeggen over zijn verdorvenheid of slechtheid. Want ik heb het volgende gepost:

Wat groot als we niet alleen bevindelijk hebben geleerd een groot beest bij God te zijn, maar ook: Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen


Ik heb er dus met nadruk op gewezen dat het er op aan komt of we de liefde tot God in ons hart hebben (door Hemzelf gewerkt) waardoor we dicht bij Hem kunnen zijn.

Maar waar ik óók op gewezen heb, en dat vind je o.a. bij mensen zoals Kohlbrugge, maar ook heel de Bijbel door, dat deze liefde klinkt vanuit de verwondering: "Wie zijt Gij, dat u naar zo één als ik ben omgezien hebt!" Die verwondering wordt dus in de diepte geboren.

Zowel Adrianus als ik hebben gesteld niemand te willen veroordelen. Jij doet dat wel. dat is jammer.
Wat wij wél gedaan hebben, is een noodzakelijk bijbels geluid toevoegen aan de discussie. Is dat verkeerd?
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Van dat zgn noodzakelijke Bijbelse geluid lees ik hier niets:

En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Filippus vroeg aan Hem toch ook niet of hij eerst een beest bij God geworden was?
Ja maar hij vroeg hem ook niet of hij de "Here lief vond" (thema van dit topic). Zo kun je natuurlijk alles van tafel vegen.
Reken maar dat de Moorman iets van Christus' heerlijkheid gezien heeft tegen de achtergrond van zijn eigen zwarte bestaan (figuurlijk bedoeld). Hij las in het boek van Jesaja, waar ook staat:

"maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft."

En geef nou eens eerlijk toe dat dit laatste element volledig ontbrak in dit topic totdat Adrianus en ondergetekende daar aandacht voor vroegen.
En wat is daar verkeerd aan? Je mag elkaar toch wel aanvullen? Waarom moet er dan gelijk zo onverdraagzaam gedaan worden?
Majorca

Bericht door Majorca »

anemoon,

het is heel simpel:

een diamant gaat pas geweldig flonkeren en komt helemaal tot zijn recht tegen een zwarte achtergrond.

Zo is Christus in het leven van een zondaar die tot Hem getrokken is!

Deze zondaar heeft niet steeds de mond vol van zijn liefde tot Christus, maar stamelt: Wij hebben hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad!

Waarom is het nu zo belangrijk om hierop te wijzen? En op de strijd van het geloof die Paulus in Rom. 7 beschrijft? Omdat er in onze dagen zoveel mensen zijn die van zichzelf vinden dat ze God liefhebben, maar nooit geleerd hebben dat ze van nature haters zijn van God en hun naaste!
En dat zullen we eerst moeten leren, wil er plaats komen voor die gezegende Middelaar.
Dat is niet ingewikkeld hoor anemoon. Dat is gewoon gereformeerd, en gewoon Bijbels.
Ik hoop van harte dat jij deze kernwaarheid van de Bijbel en het gereformeerde geloof gaat waarderen. Ellende, verlossing en dankbaarheid: ze horen bij elkaar!
Met twee woorden spreken, hoorde ik een dominee eens zeggen. Vanuit onze onwaardigheid (denk aan de hoofdman) Christus groot maken! Mag het op die wijze ook in jouw en mijn leven functioneren!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
in deze topic wil ik graag een paar heel persoonlijke vragen aan de orde stellen

nee, het is geen enquete, jullie hoeven nix in te tikken, geef op de stippeltjes maar gewoon voor jezelf een antwoord

ik heb de vragen niet zelf bedacht, maar geleend
een mens hoort wel eens wat
of leest wel eens wat...
zo gaat dat


vindt jij de Here lief?
..........
zeg je dat ook wel eens tegen Hem?
..........
heb je het vandaag al tegen Hem gezegd?
..........
Annemoon,

Het is goed dat dit onderwerp aan de orde komt. Toch vind ik het ook moeilijk om antwoorden te geven. Zeker nu (door eigen schuld ook). Toch wat antwoorden:

Op de eerste vraag zou ik geen ja zeggen. Zie hiervoor ook mijn quote. Bij iemand lief vinden heb ik ook min of meer de associatie met het weerloze. God is liefde, maar dat is niet het zelfde. Toch worden verschillende begrippen van lief vaak door elkaar gehaald. Pas hoorde ik iemand zeggen: GOd is geen liefde voor hen die buiten Christus zijn, dit is denk ik fout. Als je gaat zeggen God is liefde, dus iedereen wordt zalig. Dan zit de fout in het dus en niet in wat daarvoor staat. Zo ook in deze discussie met God is een verterend vuur. God is niet alleen een verterend vuur voor hen die verloren gaan, maar ook voor hen die zalig worden. Alle zonde moet eraf gebrand worden. Godzijdank zo is er ook nog een vooruitzicht voor mij. We gaan toch ook niet zeggen dat God minder heilig is voor hen die in Christus zijn? God is liefde, God is heilig, God is een verterend vuur. Dat is Hij Zelf, niet door hoe wij er naar kijken. Er gaan mensen verloren ondanks dat ze onder Gods liefde vielen. Er worden mensen behouden terwijl God echt een verterend vuur en heilig is.

De tweede vraag kan ik wel met ja beantwoorden, de derde is zo vaak moeilijker en nu ook. Maar ondanks mijn gevoel blijft God wie Hij is. Waarom zeg ik het dan niet?

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Majorca

Bericht door Majorca »

anemoon,

ik mis in je postings het spreken vanuit de Bijbel.
Geen enkele verwijzing tref ik aan.
Gek, want jij zei juist altijd dat je steeds naar de Bijbel moet verwijzen, en alleen naar de Bijbel.

Kun jij mij aanwijzen in de Bijbel waar ik een onderbouwing vind voor de visie op alleen blijheid en voortdurend kunnen zeggen dat je "de Here lief vind"?

In psalm 116 lees ik het anders. Inderdaad mag de dichter daar getuigen: God heb ik lief!
Maar eerst gewaagt hij van banden der hel en een doodlijk tijdsgewricht.
Majorca

Bericht door Majorca »

Rhodé,

ik waardeer de toon van je laatste posting zeer.

Wel zou ik er bezwaar tegen willen maken om het "liefhebben van God" geheel los te koppelen van de kennis van onze verlorenheid.

Ik denk aan een preek van ds. C. Harinck over het eerste nachtgezicht van Zacharia. In de diepte, waar de mirthen groeien, werd de Ruiter (Christus) op het paard aangetroffen.
Ds. Harinck zei het zo: vanuit de schuldverslagenheid en ootmoed zal er gesproken worden over de liefde van Christus! Laten we dat bij elkaar houden!
Plaats reactie