Zelfmoord & toch naar de hemel, kan dat?

lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Er zijn ook ernstig vervolgde christenen die zelfmoord plegen, bijv. omdat ze hun mede-christenen niet willen verraden.
Hoe denken jullie daar over?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind ik heel anders. Zo zijn er ook mensen in de tweede wereld oorlog geweest die dat gedaan hebben.

Ben mischien wat zwart wit, maar ik vind zelfmoord een zeer ernstige vorm van egoisme, die never en nooit goed te praten is.
Orckie

Bericht door Orckie »

ik ben het eens met limosa.
laten we het niet te snel egoisme noemen als mensen in onvoorstelbaar grote psychische nood verkeren.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
ik ben het eens met limosa.
laten we het niet te snel egoisme noemen als mensen in onvoorstelbaar grote psychische nood verkeren.

Dan blijft het mijns inziens nog steeds egoistisch, omdat die persoon het zelf doet
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oordelen we niet te makkelijk en te snel over de iemand die zelfmoord heeft gepleegd. Niemand pleegt "zomaar" zelfmoord, al hoewel tegenwoordig dat volgens mij minder is. Maar over het algemeen, pleegt, heb ik wel eens gelezen, iemand zelfmoord omdat hij de dag van vandaag zo donker ervaart dat hij zich niet meer kan voorstellen dat het morgen minder donker/licht zou kunnen zijn.

Ik vind het ook bedroeven als er gemakkelijk geoordeelt word. Als of zelfmoord erger is dan stelen, liegen, iemand negeren, pesten, etc.... of geldt hiervoor niet het schrift woord:
10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.
Zijn wij dan beter als een zelfmoordernaar? Want voor de wet zijn we allemaal schuldig en liggen wij allen in de dood! niet alleen een zelfmoordernaar.

Maar is de zelfmoord van een ander ons al eens tot zonde geworden? Mensen die zelfmoord plegen, zijn vaak eenzaam, zien het leven niet meer zitten, en zien het leven vaak niet meer zitten. Staan wij rond die mensen, in onze gemeenten, in onze straat?

Zelfmoord en toch naar de hemel, kan dat? Ja, dat kan, omdat wij niet uit werken der wet maar uit genade zalig worden.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door tukkertjeBen mischien wat zwart wit, maar ik vind zelfmoord een zeer ernstige vorm van egoisme, die never en nooit goed te praten is.
Je kan merken dat je het nog nooit in je omgeving hebt meegemaakt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertjeBen mischien wat zwart wit, maar ik vind zelfmoord een zeer ernstige vorm van egoisme, die never en nooit goed te praten is.
Je kan merken dat je het nog nooit in je omgeving hebt meegemaakt.
Wie ben jij om dat zeggen. Heb dit wel degelijk van dichtbij meegemaakt.

Natuurlijk kunnen mensen diep in de put zitten, maar het nemen van je eigen leven kun je toch never en nooit goedpraten. Dat lees ik hier wel tussen de regels door. Alsof je begrip moet hebben voor mensen die dat doen. Dat heb ik dus niet.
iemand die zelfmoord pleegt doet dat met zijn/haar volle verstand. Hij/zij beslist immers om dood te willen zijn.
Als hij/zij dat dus voor zichzelf kan beslissen, dan kan hij/zij ook de gevolgen van dze moord inzien. Dus wat hij/zij achterlaat. Dan is het toch egoistisch om te kiezen om dan maar dood te zijn. Met de gedachte van "dan ben ik overal vanaf"


tukker
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertjeBen mischien wat zwart wit, maar ik vind zelfmoord een zeer ernstige vorm van egoisme, die never en nooit goed te praten is.
Je kan merken dat je het nog nooit in je omgeving hebt meegemaakt.
Wie ben jij om dat zeggen. Heb dit wel degelijk van dichtbij meegemaakt.

Natuurlijk kunnen mensen diep in de put zitten, maar het nemen van je eigen leven kun je toch never en nooit goedpraten. Dat lees ik hier wel tussen de regels door. Alsof je begrip moet hebben voor mensen die dat doen. Dat heb ik dus niet.
iemand die zelfmoord pleegt doet dat met zijn/haar volle verstand. Hij/zij beslist immers om dood te willen zijn.
Als hij/zij dat dus voor zichzelf kan beslissen, dan kan hij/zij ook de gevolgen van dze moord inzien. Dus wat hij/zij achterlaat. Dan is het toch egoistisch om te kiezen om dan maar dood te zijn. Met de gedachte van "dan ben ik overal vanaf"


tukker
Jij gaat er van uit dat deze mensen nog denken. Ik vraag me dat af. Depressiviteit is een ziekte die veroorzaakt wordt door een gebrek aan bepaalde stoffen in je lichaam. Bepaalde (relativerende) functies worden dan uitgeschakeld heb ik begrepen.

Een bevriend echtpaar van mijn ouders daarvan heeft de man recentelijk zelfmoord gepleegd, en ik zal dat geen egoisme noemen. De arts zei dat je feitelijk kan zeggen dat hij aan een ziekte (namelijk een zware depressiviteit) is overleden. Ik kan daar eigenlijk wel een eind in meekomen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertjeBen mischien wat zwart wit, maar ik vind zelfmoord een zeer ernstige vorm van egoisme, die never en nooit goed te praten is.
Je kan merken dat je het nog nooit in je omgeving hebt meegemaakt.
Wie ben jij om dat zeggen. Heb dit wel degelijk van dichtbij meegemaakt.

Natuurlijk kunnen mensen diep in de put zitten, maar het nemen van je eigen leven kun je toch never en nooit goedpraten. Dat lees ik hier wel tussen de regels door. Alsof je begrip moet hebben voor mensen die dat doen. Dat heb ik dus niet.
iemand die zelfmoord pleegt doet dat met zijn/haar volle verstand. Hij/zij beslist immers om dood te willen zijn.
Als hij/zij dat dus voor zichzelf kan beslissen, dan kan hij/zij ook de gevolgen van dze moord inzien. Dus wat hij/zij achterlaat. Dan is het toch egoistisch om te kiezen om dan maar dood te zijn. Met de gedachte van "dan ben ik overal vanaf"


tukker
Jij gaat er van uit dat deze mensen nog denken. Ik vraag me dat af. Depressiviteit is een ziekte die veroorzaakt wordt door een gebrek aan bepaalde stoffen in je lichaam. Bepaalde (relativerende) functies worden dan uitgeschakeld heb ik begrepen.

Een bevriend echtpaar van mijn ouders daarvan heeft de man recentelijk zelfmoord gepleegd, en ik zal dat geen egoisme noemen. De arts zei dat je feitelijk kan zeggen dat hij aan een ziekte (namelijk een zware depressiviteit) is overleden. Ik kan daar eigenlijk wel een eind in meekomen.

Het is en blijft natuurlijk een trieste zaak. Ben het wel een beetje met Matthijs eens, die zei: Het is niet aan ons om te oordelen. Laten we dat maar over laten aan Hem.

Ik denk soms wat zwart/wit over bepaalde zaken.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Wat ik op refoweb ook heb gezegd:

In de bijbel wordt maar 1 zonde genoemd die onvergevelijk is en dan gaat het niet over zelfmoord.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Wat ik op refoweb ook heb gezegd:

In de bijbel wordt maar 1 zonde genoemd die onvergevelijk is en dan gaat het niet over zelfmoord.
goedzo Kislev,

dan heb je mijn posting goed gelezen.
england

Bericht door england »

Tukkertje, natuurlijk denken de nabestaanden dat zo' iemand heel erg egoistisch was... Maar die persoon zelf doet het soms om zijn familie van een plaag te verlossen...Snap je?

Een klasgenoot van mij had verkering met een hele opgewekte jongen die aan epilepsie leed. Achteraf bleek hij daar heel erg onder te lijden, en zag zichzelf als een last voor meisje en familie, en wilde hun dat niet langer aan doen. Bovendien geloofde hij dat als hij zou sterven hij in de hemel zou zijn, dus de keus was niet langer moeilijk...
Hij kon zich niet voorstellen dat zijn familie geen moeite had met zijn ziekte, noch zijn meisje...

Snap je? Het is makkelijk om te oordelen als je 'alles op een rijtje' hebt, maar bij veel mensen is 1+1 geen 2, maar -3...

Gelukkig hoeven wij er geen oordeel over uit te spreken. Wel denk ik dat het wat kan zeggen over een kerk waar het voorkomt, namelijk dat iemand dus zo eenzaam en alleen en aan het worstelen kan zijn zonder enige hup van mede christenen...

Bovendien, wie heeft er nooit gedacht: leefde ik maar niet meer: geen zonden meer te doen, altijd bij Christus te zijn, geen twijfel... Is dat geen zelfmoord plegen in gedachten?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Orckie
ik ben het eens met limosa.
laten we het niet te snel egoisme noemen als mensen in onvoorstelbaar grote psychische nood verkeren.

Dan blijft het mijns inziens nog steeds egoistisch, omdat die persoon het zelf doet
Tukker,

Weet je ook hoe sterk de satan is....?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Jij gaat er van uit dat deze mensen nog denken. Ik vraag me dat af. Depressiviteit is een ziekte die veroorzaakt wordt door een gebrek aan bepaalde stoffen in je lichaam. Bepaalde (relativerende) functies worden dan uitgeschakeld heb ik begrepen.
Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen patienten die alleen een denk-stoornis hebben (zoals bv minderwaardigheidscomplex, bepaalde vormen van depressiviteit, etc), en patienten die lijden aan stoffen die het denken negatief beïnvloeden. De eerste groep is in staat bewuste beslissingen te maken (indien ze willen), de 2e groep kan soms door bepaalde stoffen in hun lichaam zodanig worden beïnvloed dat het onmogelijk is om bewuste keuzes te maken.

Daarbij ben ik het met Tukker eens dat psychische klachten (waarbij ik psychisch wil definieren tegenover psychiatrisch, oftwel klachten zonder teveel of te weinig foute stoffen in je lichaam) berusten op egoïsme. Men besteed teveel tijd aan het denken over zichzelf, mn aan de slechte eigenschappen. Wel moeten we onthouden dat deze klachten meestal wel een externe oorzaak hebben, zoals bv te weinig aandacht van de ouders, gepest worden, etc. Ik wil niet zeggen dat we geen medelijden moeten hebben met deze mensen, verre van dat, ze hebben het vaak heel moeilijk!
Markie

Bericht door Markie »

Bedankt voor de reacties.

Ikzelf ben van mening dat een kind van God geen zelfmoord pleegt.

Maar het is een moeilijke discussie, en met mijn mening krijg je al snel over je heen dat mensen zeggen dat je oordeelt.

Het kan zo een eindeloze duscussie worden ook doordat er niet echt duidelijkheid over is in de bijbel ook.
Voor mij zijn sommige teksten wel duidelijk daarin, maar iemand anders interpreteerd die teksten weer anders.

De discusie is hier aan de gang.Doordat ikzelf erg veel te lezen en te reageren heb daar is het er hier een beetje bij ingeschoten.
Heb wel steeds de reacties hier in de gaten gehouden.

Grt.Mark

[Aangepast op 11/3/04 door Markie]
Plaats reactie