Buigen onder Gods recht

limosa

Bericht door limosa »

zonder weer een nieuwe discussie te starten zou ik zeggen:

Verder denk ik dat het idd. beter is om geen eigen beleving te vertellen want men is gauw geneigd om er over heen te walsen als zijnde "gevoelszaken"

Maninne, ik kan we wel voorstellen dat je dat nu post maar als je het geloof niet als persoonlijke beleving kent ga je voor eeuwig verloren. De één heeft wat meer moed om te vertellen uit zijn geloofsleven dan de ander. Dat jij er op OSW wat van vertelt heb bewonder is nog steeds. Ik zou het jammer vinden als we hier niet meer van dat soort postings zouden kunnen zetten omdat "er overheen gewalst wordt". Dat zou treurig zijn. Wie wat vanuit zijn persoonlijke geloofsbeleving wil vertellen moet dat hier toch kunnen? Mits binnen de kaders waarin dit forum wil functioneren. Op een forum als OSW mag je verwachten niet aangevallen te worden op je persoonlijke beleving, laten we daar voorzichtig mee omgaan. Maar als we hier alleen nog wat beschouwende afstandelijke verhalen posten kunnen we het OSW-licht wel uit doen. Dat er ook persoonlijke ontboezemingen tussen zitten maakt OSW waardevol.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Wat dát betreft denk ik dat als je Christus hebt mogen leren kennen dan mag je zoveel van God's liefde zien in het zenden van Zijn Zoon, en de liefde van Christus als het Zich geven voor de zondaren, dat het dán pas/tegelijkertijd gezien mag worden dat je rechtvaardig verloren mag gaan omdat je niets van God's recht af wil hebben, maar Hem zo lief hebt dat je niet meer zonder Hem verder wil, dus in het kort. Je ziet zo'n grootheid en lieflijkheid in Hem dat "al zou Hij mij doden, nochtans zal ik op HEM hopen!
Is dit (ook)buigen onder God's recht?
Dát is het, Maninne. Dan heb je je eigen zaligheid net zo lief, omdat die zaligheid inhoudt dat je bij Hem bent en zelfs in Hem bent.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik denk dat je eerst veroordelenswaardig bent, voordat je werkelijk Christus omhelst hebt. Ja ook na ontvangen genade, zul je moeten belijden. “Het zijn enkel Uw goedertierenheden dat ik niet vernield ben, en dat Uw barmhartigheden over mij nog geen einde hebben.â€
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Volgens ds. Vreugdenhil in het boek "Alles uit Hem" is de 'rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten' een terugkerend gebeuren. Dus niet eenmalig, zo van: het gaat op een hoogte punt aan, waarbij de zondaar zichzelf voor de wet veroordeeld ziet en zijn oordeel aanvaart, waarna Jezus zich openbaart en de zondaar verzekerd is. Maar, door groei in de genade en kennis van de Heere Jezus, een jezelf steeds meer leren kennen in je zondigheid en Jezus steeds meer leren kennen in Zijn eigenschappen. Zo groeit ook de zekerheid, totdat de gelovige ook buiten zijn gevoel om kan zeggen: Hij is de mijne en ik de Zijne.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Volgens ds. Vreugdenhil in het boek "Alles uit Hem" is de 'rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten' een terugkerend gebeuren. Dus niet eenmalig, zo van: het gaat op een hoogte punt aan, waarbij de zondaar zichzelf voor de wet veroordeeld ziet en zijn oordeel aanvaart, waarna Jezus zich openbaart en de zondaar verzekerd is. Maar, door groei in de genade en kennis van de Heere Jezus, een jezelf steeds meer leren kennen in je zondigheid en Jezus steeds meer leren kennen in Zijn eigenschappen. Zo groeit ook de zekerheid, totdat de gelovige ook buiten zijn gevoel om kan zeggen: Hij is de mijne en ik de Zijne.
Maar ds. Vreugdenhil geeft in dat zelfde boek óók aan dat hij het als legitiem erkent als men het zo beleeft als in de kringen die sterk teruggaan op het gezelschapsleven. Hij is daarmee héél wat verdraagzamer dan onze beste Lecram!

[Aangepast op 16/1/04 door Orckie]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie

Maar ds. Vreugdenhil geeft in dat zelfde boek óók aan dat hij het als legitiem erkent als men het zo beleeft als in de kringen die sterk teruggaan op het gezelschapsleven. Hij is daarmee héél wat verdraagzamer dan onze beste Lecram!
Ik ben heel erg verdraagzaam en heb nog nooit gezegd dat mensen bepaalde zaken niet kunnen beleven (of het moet echt onbijbels zijn). Maar ik ben wel heel erg onverdraagzaam als het gaat om bepaalde belevingen als norm te stellen voor anderen. En dat gebeurt helaas maar al te vaak.
england

Bericht door england »

Ja, Maninne, zoals gewoonlijk ben ik het helemaal met jou eens!
Eerlijk gezegd doen dat soort belevingen mij altijd een beetje aan de Charismatische beweging denkn...met al die ervaringen, en lichtflitsen, stemmen, dromen en visioenen etc...!

Ja, er komt een buigen onder God. Niet alleen onder Gods recht, maar Zijn wil, Zijn wegen voor ons, Zijn liefde... Dan te volgen zonder vragen... Maar wie Hem aanroept in de nood vindt Zijn gunst oneindig groot!

Ik las vandaag nog in een dagboek van Spurgeon (!) waar hij iemand, ik geloof Rutherford aanhaalde:Oh my Lord Christ, if I could be in heaven without Thee it would be a hell; and if I could be in hell, and have Thee still, it would be a heaven to me, for Thou art all the heaven I want...
Sorry voor het engels, maar dit vatten jullie vast wel! Ik ben vandaag te lui om het te vertalen!
england

Bericht door england »

Amen, Maninne!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Matthijs, móet het in die volgorde?
Ik heb weleens gehoord, dat wat de één van voren leert, dat leert de ander van achteren.
Het ontbreekt mij aan een breed bijbelse omderbouwing om dit te bevestigen, maar misschien kan jij die geven Maninne? Namelijk dat het ook precies andersom kan dan Matthijs schreef?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door england
Amen, Maninne!
Inderdaad, Amen!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
..... Heel veel tekst ....
Beste Matthijs,

Een hele redenatie en afgezien van het feit of je gelijk hebt of niet, lijkt het me beter om op grond van Gods Woord te redeneren. Hoe bewijs jij op grond van Gods Woord je verklaring?
Lees de psalmen en je leest de bevindingen. "Ik ben Uw gramschap dubbelwaardig" "Ik ben door Uwe wet te schenden, krom van lenden"

Petrus zei: Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens.

De verloren zoon: Vader ik heb gezondigd tegen u en tegen de hemel, ik ben het niet waard om uw zoon genoemd te worden. Maak mij maar tot een huurling.
Mathijs,

Je moet de psalmen wel helemaal lezen.
Daar blijkt uit dat er al een groot geloof is (bijv psalm 38 vooral vers 16) Dus zijn zulke gewaarwordingen een onderdeel van de heiligmaking
Plaats reactie