aanslag op Pim Fortuyn

Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door P.Paape
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat ook maar één politieke partij Pim dood wenste.
Door alle negatieve publiciteit en de afwijzende houding t.o.v. hem door politici, is er een gek in Nederland opgestaan die misschien dacht een daad te moeten stellen waarmee hij in zijn zieke geest dacht het Nederlandse volk een dienst te bewijzen. Nou, mij heeft hij geenszins een dienst bewezen en ik bemerk ook op straat dat velen met mij van slag zijn.
Er waren vanochtend nauwelijks mensen op college, wel was er een mailbox vol afmeldingen van mensen die zo aangeslagen waren, dat ze niet konden komen. Dat zegt genoeg, dunkt mij.

Groet, P.Paape
Ik zeg niet dat een bep. politieke partij hem dood wenste, ook de media niet. Maar stel je eens voor dat er niet zo´n hertse zou zijn geweest... denk je in...
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Kena
Ik vind het moeilijk mijn mening hierin te geven, maar ik zal het zo genuanceerd mogelijk doen.

Er zijn in mijn ogen 3 partijen de schuldigen, die we kunnen opsplitsen in directe en indirecte schuldigen (er is nl 1 moordenaar in het spel).
  • a: de dader zelf (direct),
    b: de media (indirect) en
    c: politiek Den Haag (indirect)
A is duidelijk. B: omdat de media een demoniserende sfeer om Pim legde wat door C: aangewakkerd werd door onze zogenaamde deskundigen in het parlement.

Die media vind ik buiten de dader om de hoofdschuldige. Door die vreselijke heksenjacht die door Den Haag werd aangewakkerd.

Mijn man heeft Pim jarenlang gevolgd. Ik de laatste jaar. Ook al was hij soms zo ongenuanceerd, hij was geen Le Pen, geen Hitler, geen extreem rechtse rakker, geen antisemiet, allemaal leugens en ophitsing van derden die vervolgens opgepakt werd door een doorgedraafde persoonlijkheid (ik druk me zachtjes en genunaceerd uit, maar ik kook van woede) wat zijn leven heeft gekost.

Wij zouden niet op hem gestemd hebben, we zouden hem alle succes en geluk toegewenst hebben met zijn goede ideeën en snel zijn slechte ideeën vergeten.
Kena, je verwoordt hiermee heel exact mijn gevoelens en mening.

Pim Fortuyn noemde de (regerende) politiek in Den Haag altijd heel krachtig uitgedrukt; regenten. Deze heren en dames zijn absoluut indirect verantwoordelijk voor deze intrieste gebeurtenis.

Zij hebben de feiten verdraaid, zij hebben van Pim Fortuyn een extreem rechtse karikatuur gemaakt. Dat neem ik ze kwalijk.

Ik spreek nu alleen over de gesproken woorden, we verstaan toch ook allemaal de lichaamstaal die is 'gesproken'? Die kunt ook u, Wim Kok, niet verbergen achter de mooiste woorden!

Weg is het mooie einde als premier waarvan Kok droomde, weg de kans op premierschap voor Melkert, weg zijn de kansen voor de VVD om voor het eerst in de geschiedenis als grootste partij te eindigen. Dankzij Fortuyn waren hun mooie carrières weg.

De angst, frustratie, verachting en als ik mij niet vergis de haat hierover is niet zozeer door middel van woorden uitgesproken, maar wel door hun lichaamstaal.

Ik zal nooit durven beweren dat de politiek en de media de dood van Pim Fortuyn hebben gewild. Wel durf ik heel stellig te beweren dat zij meegewerkt hebben aan het klimaat waarin zulke vreselijke dingen kunnen gebeuren.

Daarom vind ik ze beide indirect verantwoordelijk.
Kena

Bericht door Kena »

Helemaal mee eens, Mirror! :thu
Jelle

Bericht door Jelle »

Voor dit alles zijn geen woorden, het vreemde was dat ik er vannacht zelfs wakker van werd en toen ik opstond was mijn eerste gedachte aan hem.
Hem die ik niet kenden, wel zag en hoorde die mij vele dingen liet horen waar ik achter kon staan maar die ook vele dingen liet horen waar ik het beslist niet mee eens was.
Maar hij was wel iemand waar ik met veel genoegen naar kon luisteren omdat hij de ingedutte gemeenschap op het binnenhof eens flink wakker schudden, onder zijn woorden werd de politiek weer levendig en ik verheugde me er in om weer eens van die heerlijke felle debatten te horen.
Ondanks dat nooit en te nimmer op hem gestemd zou hebben had hij toch wat de discussie aanging mijn hart gestolen ik kon echt genieten als ik hoorde hoe hij de gevestigde orde te kijk liet staan.
Hoewel ik ook niet had moeten denken aan premier Fortuyn moet ik wel zeggen dat ik hoopte dat hij in de regering zou komen zodat we weer van de echte felle debatten konden gaan genieten.
En als hij in de regering gezeten had, had hij natuurlijk ook water bij de wijn moeten doen omdat je tenslotte met elkaar moet regeren.
Het is vreselijk dat dit alles is gebeurd.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Christina

Bericht door Christina »

Paradox op paradox. Een innemend figuur, en tegelijkertijd...een griezel. Hij kon zeer zinnige dingen zeggen...en ook de grootste onzin. Vandaag weer- zijn begrafenis...en het leek wel een voetbal wedstrijd!
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Christina
Paradox op paradox. Een innemend figuur, en tegelijkertijd...een griezel. Hij kon zeer zinnige dingen zeggen...en ook de grootste onzin. Vandaag weer- zijn begrafenis...en het leek wel een voetbal wedstrijd!
Waarom vind je dat? Omdat wij Nederlanders eindelijk onze monden durven te openen en openlijk durven te protesteren?

Als Beatje wat overkwam, was het dan ook een voetbalwedstrijd???
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Wel Kena, als ik al die jouwende en handen klappende mensen zie/hoor, dan denk ik wel aan en sportwedstrijd. Dit is natuurlijk een uitvloeisel van het disrespect voor de dood. Vind de deze begrafenis waardig te noemen? Was het nu echt nodig om hem een 'rondje Rotterdam' te geven.
Een en al mensenverering, nergens goed voor. (Die voetbalwedstrijd is dus toch wel goed gevonden.)

Ik hoop dat koningin Beatrix, om haar naam op de normale en naar de regels van de beschaving gevormde manier te verwoorden, een waardiger begrafenis zal krijgen. (Ik vrees dus dat je dit niet zal begrijpen, enfin, verdiep je eens in fatsoensnormen)
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Herman
Wel Kena, als ik al die jouwende en handen klappende mensen zie/hoor, dan denk ik wel aan en sportwedstrijd. Dit is natuurlijk een uitvloeisel van het disrespect voor de dood. Vind de deze begrafenis waardig te noemen? Was het nu echt nodig om hem een 'rondje Rotterdam' te geven.
Een en al mensenverering, nergens goed voor. (Die voetbalwedstrijd is dus toch wel goed gevonden.)

Ik hoop dat koningin Beatrix, om haar naam op de normale en naar de regels van de beschaving gevormde manier te verwoorden, een waardiger begrafenis zal krijgen. (Ik vrees dus dat je dit niet zal begrijpen, enfin, verdiep je eens in fatsoensnormen)
Tjeeee, waar die grote mond opeens? Ga zelf in die fatsoensnormen verdiepen, zou ik zeggen!

BTW mijn mening is net zo legitiem als ieder ander. Of heeft dat ook met fatsoen te maken, beste Herman.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Iemand eens goed de eigen mening onder de neus wrijven kan geen enkel kwaad, tenzij de ander daar emotioneel op gaat reageren, dan is de lol ervan af, en ook het nut, natuurlijk!
Als je namelijk ergens voor staat, probeer dat dan ook te verdedigen. Daar heb je je mond voor. Als iemand blijk geeft ergens geen goede mening er op na te houden, dan probeer je dat bij te schaven.
Het is een gave om dat op een correcte wijze te doen. Tegenwoordig echter kan niemand dat meer, en gebeurt dan bijna ook niet meer -wat natuurlijk sociologisch-historisch kan verklaard worden. Gebeurt het wel, dan wordt je begrijpelijker wijs met open mond nagestaard. Dat neem ik dan op de koop toen.

Concluderend, niet iedere mening is legitiem. Sommige zelfs in het geheel niet. (Denk alleen maar aan meningen die door puberale kinderen worden geventileerd. Is dat gelijk legitiem? Wat mij betreft: geenszins!~)
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Herman
Iemand eens goed de eigen mening onder de neus wrijven kan geen enkel kwaad, tenzij de ander daar emotioneel op gaat reageren, dan is de lol ervan af, en ook het nut, natuurlijk!
Als je namelijk ergens voor staat, probeer dat dan ook te verdedigen. Daar heb je je mond voor. Als iemand blijk geeft ergens geen goede mening er op na te houden, dan probeer je dat bij te schaven.
Het is een gave om dat op een correcte wijze te doen. Tegenwoordig echter kan niemand dat meer, en gebeurt dan bijna ook niet meer -wat natuurlijk sociologisch-historisch kan verklaard worden. Gebeurt het wel, dan wordt je begrijpelijker wijs met open mond nagestaard. Dat neem ik dan op de koop toen.

Concluderend, niet iedere mening is legitiem. Sommige zelfs in het geheel niet. (Denk alleen maar aan meningen die door puberale kinderen worden geventileerd. Is dat gelijk legitiem? Wat mij betreft: geenszins!~)
Die Herman! Ik zal me niet verlagen met het moddersmijten van jou!

Als jij vindt dat niet ieders mening, zoals je die boven beschrijft, legitiem is; wat doe je dan op een discussieforum?

Terug naar de topic.

Ik vond het geen voetbalwedstrijd, omdat dit op een waardige manier gebeurd is. Zijn familie wilde het volk de kans geven afscheit te kunnen nemen van Pim, wat ik overigens heel loyaal en dapper van hen vond.

Zo goed, beste Herman???
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Blijkbaar verschillen we van mening over het zinnetje 'waardig afscheid van iemand nemen'. En naar alle waarschijnlijkheid weten we beiden, of een van ons tweeën, niet zo goed hoe die rit is gegaan.
Maar mijn mening blijft onderbouwt: het is niet waardig omdat de dood geen zaak is waar je bij gaat klappen/zingen/etc. En dat is zeker voorgekomen.
Dit in tegenstelling met jouw. Iets is nog niet waardig als het een gelegenheid is om anderen afscheid te laten nemen, dat is, zoals je zelf aangaf, een moedig/sympathiek besluit van de familie. Dat maakt echter iets niet tot waardig.

(PS: Mogelijkerwijs kan jij je mening nog bijschaven, ik probeer het in ieder geval, gelijk mijn reden mijzelf op een forum van cultureel inzicht te voorzien/ en welterusten)

[Veranderd op 10/5/02 door Herman]
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Herman

Maar mijn mening blijft onderbouwt: het is niet waardig omdat de dood geen zaak is waar je bij gaat klappen/zingen/etc. En dat is zeker voorgekomen.
Ik begrijp wat je bedoelt, MAAR ik denk dat de beweegreden waarom er geklapt en gezongen werd anders is dan dat je denkt. Of vergis ik mij?
Dit in tegenstelling met jouw. Iets is nog niet waardig als het een gelegenheid is om anderen afscheid te laten nemen, dat is, zoals je zelf aangaf, een moedig/sympathiek besluit van de familie. Dat maakt echter iets niet tot waardig.

(PS: Mogelijkerwijs kan jij je mening nog bijschaven, ik probeer het in ieder geval, gelijk mijn reden mijzelf op een forum van cultureel inzicht te voorzien/ en welterusten)
Mijn mening blijft voor wat het is. Misschien komt het doordat ik, ondanks ik christen ben, Pim wel bewonderd heb. Hij verdiende die aandacht naar mijnsinziens en daar blijf ik bij.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Pim was heel duidelijk een man van het volk. Onder het Nederlandse volk was hij gewoon beroemd. Ik waardeer het dan ook dat er een openheid was van de familie richting het volk. Dat iedereen zijn laatste eer mocht betonen bij de publiekelijke opbaring.
Ons volk zag Pim echt als de held die zijn mond durfde open te trekken. Om eerlijk te wezen bewonder ik Pim ook zeker wel. Dat de heldendom met zijn dood is verhoogd tot godendom is wel te merken. Ik denk dat je zoveel belangstelling niet eens zal merken tijdens het overlijden van een lid van het koninklijke huis.
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door kridje
Pim was heel duidelijk een man van het volk. Onder het Nederlandse volk was hij gewoon beroemd. Ik waardeer het dan ook dat er een openheid was van de familie richting het volk. Dat iedereen zijn laatste eer mocht betonen bij de publiekelijke opbaring.
Ons volk zag Pim echt als de held die zijn mond durfde open te trekken. Om eerlijk te wezen bewonder ik Pim ook zeker wel. Dat de heldendom met zijn dood is verhoogd tot godendom is wel te merken. Ik denk dat je zoveel belangstelling niet eens zal merken tijdens het overlijden van een lid van het koninklijke huis.
Ben ik mee eens. Daar moeten we zeker voor oppassen: met 2 beentjes op de grond blijven :thu
Plaats reactie