Verschillen tussen GG en GGiN

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen gg en ggin

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Ik vind dat je niet oecumenisch moet zijn. Waarom zou je dat willen?
Wat denk je van amor vincit omnia?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind dat je niet oecumenisch moet zijn. Waarom zou je dat willen?
Wat denk je van amor vincit omnia?
Dat ook. Daarnaast neem je beiden opvattingen, visies van thuis en opvoeding mee. Als dat totaal verschillend is, ga je hoofd- en bijzaken scheiden en leer je andere gebruiken en standpunten waarderen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind dat je niet oecumenisch moet zijn. Waarom zou je dat willen?
Wat denk je van amor vincit omnia?
Dat ook. Daarnaast neem je beiden opvattingen, visies van thuis en opvoeding mee. Als dat totaal verschillend is, ga je hoofd- en bijzaken scheiden en leer je andere gebruiken en standpunten waarderen.
Maar separeren is ook belangrijk toch? Je dwaalt snel met oecumene. Wij zijn gereformeerd, wij zijn gefundeerd op rechtzinnigheid, met als doel om zo dicht mogelijk bij de Heere God te leven en niet in de zonde te leven.

Dat dit vaak niet de praktijk in onze kerken is, is een ander probleem.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind dat je niet oecumenisch moet zijn. Waarom zou je dat willen?
Wat denk je van amor vincit omnia?
Dat ook. Daarnaast neem je beiden opvattingen, visies van thuis en opvoeding mee. Als dat totaal verschillend is, ga je hoofd- en bijzaken scheiden en leer je andere gebruiken en standpunten waarderen.
Maar separeren is ook belangrijk toch? Je dwaalt snel met oecumene. Wij zijn gereformeerd, wij zijn gefundeerd op rechtzinnigheid, met als doel om zo dicht mogelijk bij de Heere God te leven en niet in de zonde te leven.

Dat dit vaak niet de praktijk in onze kerken is, is een ander probleem.
Volgens mij heeft merel het ook over het scheiden van zaken. En dan nog: mijn vrouw en ik komen uit eenzelfde gereformeerd nest, gingen t/m ons 16e/17e naar dezelfde scholen en dezelfde catechisatie. En merkten alsnog verschillen.
En, met alle respect, elke gelovige kan jouw slotzin opschrijven en dan voor ‘gereformeerd’ zijn eigen stroming invullen, denk je ook niet?
Overigens dwalen we steeds verder van de GG en de GGIN af… misschien een nieuw topic?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

Wat ben ik blij dat er niet veel reacties bij dit topic staan.
Misschien een goede optie om deze topic te sluiten ::bye
Zeg maar gewoon Willem.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Bezorgd »

RD schreef:„Deze mannen belichten soms klassieke christelijke leerstukken, zoals de diepte van de zondeval, het grote kwaad van de zonde, de soevereiniteit van God en het verzoenend werk van Christus op een wijze die je opnieuw doet beseffen welke ongekende diepten van waarheid, schoonheid en betekenis er in liggen.”

L. van der Tang schrijft over het belang van kennisneming van de geschriften van buitenlandse theologen zoals C. S. Lewis, Dietrich Bonhoeffer en Tim Keller. Al zijn ze „op zijn best een aanvulling” op het werk van mannen als Calvijn, Owen en Comrie. In De Wachter Sions, uitgave van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Dit soort adviezen zul je in de Saambinder niet snel aantreffen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Delftenaar »

Maar hoelang moet je terugvallen op schrijvers uit de Middeleeuwen?

Is dat geen ontkenning van het feit dat er ook in de 20e of 21e eeuw christelijke schrijvers zijn?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Marck »

Willem87 schreef:Wat ben ik blij dat er niet veel reacties bij dit topic staan.
Misschien een goede optie om deze topic te sluiten ::bye
Ik lees in deze herstartte topic zelf nog niet veel inhoudelijke info over de verschillen. Daarover een mening willen vormen is toch niet verkeerd?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Marck »

Marck schreef:
Willem87 schreef:Wat ben ik blij dat er niet veel reacties bij dit topic staan.
Misschien een goede optie om deze topic te sluiten ::bye
Ik lees in deze herstartte topic zelf nog niet veel inhoudelijke info over de verschillen. Daarover een mening willen vormen is toch niet verkeerd?
Hoewel ik ook besef dat een forum zoals hier niet het meest geschikte middel is om hier een evenwichtige mening over te vormen.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

Marck schreef:
Marck schreef:
Willem87 schreef:Wat ben ik blij dat er niet veel reacties bij dit topic staan.
Misschien een goede optie om deze topic te sluiten ::bye
Ik lees in deze herstartte topic zelf nog niet veel inhoudelijke info over de verschillen. Daarover een mening willen vormen is toch niet verkeerd?
Hoewel ik ook besef dat een forum zoals hier niet het meest geschikte middel is om hier een evenwichtige mening over te vormen.
Zeker een belangrijk punt maar verschillen opmerken lijdt vaak tot haantjesgedrag en niet tot stichting en opbouwing.
Inderdaad ik denk ook niet dat het een geschikt middel is hier op dit forum. Dan krijgen we weer de voorspelbare woorden van die predikant zij dit en de andere zij dit. En pietje weet het beter als jantje etc.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Marck »

Willem87 schreef:
Marck schreef:
Marck schreef:
Willem87 schreef:Wat ben ik blij dat er niet veel reacties bij dit topic staan.
Misschien een goede optie om deze topic te sluiten ::bye
Ik lees in deze herstartte topic zelf nog niet veel inhoudelijke info over de verschillen. Daarover een mening willen vormen is toch niet verkeerd?
Hoewel ik ook besef dat een forum zoals hier niet het meest geschikte middel is om hier een evenwichtige mening over te vormen.
Zeker een belangrijk punt maar verschillen opmerken lijdt vaak tot haantjesgedrag en niet tot stichting en opbouwing.
Inderdaad ik denk ook niet dat het een geschikt middel is hier op dit forum. Dan krijgen we weer de voorspelbare woorden van die predikant zij dit en de andere zij dit. En pietje weet het beter als jantje etc.
Ondanks de beperktheden van een forum: Als je overtuigd bent dat de Schrift je bepaalde zaken leert, en je ziet dat daarover door anderen wat anders wordt geleerd, moet je daarover zwijgen tbv de eenheid, of is het je verantwoordelijkheid om daar iets van te zeggen?
Laatst gewijzigd door Marck op 28 jan 2022, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

Op je goede vraag een antwoord marck
Moeilijk moeilijk, soms kan iets zo op je hart liggen maar dan de vraag zal het goede vruchten afdragen.
Alleen de Heere kan overtuigen en overbuigen. Het gebed is het krachtigste wapen.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Marck »

Willem87 schreef:Op je goede vraag een antwoord marck
Moeilijk moeilijk, soms kan iets zo op je hart liggen maar dan de vraag zal het goede vruchten afdragen.
Alleen de Heere kan overtuigen en overbuigen. Het gebed is het krachtigste wapen.
Ok. Dank voor je reactie!
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

Marck schreef:
Willem87 schreef:Op je goede vraag een antwoord marck
Moeilijk moeilijk, soms kan iets zo op je hart liggen maar dan de vraag zal het goede vruchten afdragen.
Alleen de Heere kan overtuigen en overbuigen. Het gebed is het krachtigste wapen.
Ok. Dank voor je reactie!
Geen dank. Een kind van God word ook wel is heel stil.
Overgave, genade genade alleen.
Een mens moet soms ook aticiperen.
En ook van schade en schande wijs worden.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Marck »

Dat stil worden ken ik. De verdeeldheid en kerkmuren in de reformatorische kerken maken ootmoedig en geven regelmatig ook schaamte. Toch geloof ik dat er ook, ondanks de menselijke aspecten, oprechtheid was bij de keuzes voor een eigen kerkverband.
En vandaar uit ben ik nieuwsgierig naar de vermeende verschillen, om zo ook muren te kunnen begrijpen en daar overheen te kunnen kijken.
Plaats reactie