Verschillen tussen GG en GGiN

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Erik1960 »

KDD schreef:
Erik1960 schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Waar ze niet in verschillen daarover zijn ze het eens.
ik zal mijn vraag anders stellen: deze draad loopt al sinds 2005. Zijn er dan nog steeds niet genoeg verschillen gevonden?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Volgens mij is mijn punt heel evident. Maar goed. Ik heb geen tijd om dat allemaal te gaan bewijzen, dus iedereen die het niet wil geloven, die gelooft het gewoon niet;-)

Los daarvan: voor iemand die in Digibron gaat zoeken, dan moet je ook rond 1980 een scheiding maken.

Je hebt nog steeds geen splintertje bewijs gegeven voor jouw stelling dat Brakel meer invloed heeft gehad in de GKv dan in de GG.

Het gaat mij helemaal niet om die stelling. Vind ik zelfs uiterst oninteressant. Het gaat mij erom dat jij zeer regelmatig dingen beweerd die uit jouw fantasierijk brein ontspruiten. Daar is niets mis mee maar maar zet deze fantasieën niet neer als feiten.

Ik kan met hetzelfde gemak beweren dat verreweg de meeste GG predikanten voor vrouw in het ambt zijn en daarna wegduiken en zeggen dat mijn punt evident is maar dat ik geen tijd heb om het te bewijzen.

Ik heb heel duidelijk geschreven dat het mijn indruk is. En dat is een oprechte en goed geïnformeerde indruk. Jouw tegen-stelling was in ieder geval bewijsbaar onjuist. :)
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door DDD »

Erik1960 schreef:
KDD schreef:
Erik1960 schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Waar ze niet in verschillen daarover zijn ze het eens.
ik zal mijn vraag anders stellen: deze draad loopt al sinds 2005. Zijn er dan nog steeds niet genoeg verschillen gevonden?
Wanneer zijn er genoeg verschillen dan?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1820
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Ararat »

Ararat schreef:(...)
... en nu snel terug naar het oorspronkelijke onderwerp!
Een vraag voor met name de leden van beide kerkverbanden: hoe zie je het samengaan van beide kerkverbanden concreet voor je? Hoe lang zou het nog duren voordat dit SOW-proces start?
:wiz
Geloven is een werkwoord
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:
Erik1960 schreef:
KDD schreef:
Erik1960 schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Waar ze niet in verschillen daarover zijn ze het eens.
ik zal mijn vraag anders stellen: deze draad loopt al sinds 2005. Zijn er dan nog steeds niet genoeg verschillen gevonden?
Wanneer zijn er genoeg verschillen dan?
1 is genoeg toch?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:
KDD schreef:
Erik1960 schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Waar ze niet in verschillen daarover zijn ze het eens.
ik zal mijn vraag anders stellen: deze draad loopt al sinds 2005. Zijn er dan nog steeds niet genoeg verschillen gevonden?
Ik denk dat het meer is om wat te zeggen te hebben. Mijn gedachte zal in ieder geval duidelijk zijn. Ik zie geen verschil als het om de hoofdzaken gaat, tussen de GGiN en de GG (bevindelijk-rechterflank).
Men kan dan wel twisten over een woord, dat doe ik liever niet. Als het goed is voel je wel of in de preek het leven aanwezig is. Dan val je niet over een uitdrukking of een woord. Zo sta ik overigens ook in de verhouding tot de Oudgereformeerde Gemeenten. Het maakt dan niet uit wat er op het bordje bij de kerkdeur staat. Het gaat niet om de naam, maar om de Naam die recht verkondigd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1547
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
Erik1960 schreef:
KDD schreef:
Erik1960 schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de overeenkomsten, theologische gezien, tussen de GG en GGiN?
Waar ze niet in verschillen daarover zijn ze het eens.
ik zal mijn vraag anders stellen: deze draad loopt al sinds 2005. Zijn er dan nog steeds niet genoeg verschillen gevonden?
Ik denk dat het meer is om wat te zeggen te hebben. Mijn gedachte zal in ieder geval duidelijk zijn. Ik zie geen verschil als het om de hoofdzaken gaat, tussen de GGiN en de GG (bevindelijk-rechterflank).
Men kan dan wel twisten over een woord, dat doe ik liever niet. Als het goed is voel je wel of in de preek het leven aanwezig is. Dan val je niet over een uitdrukking of een woord. Zo sta ik overigens ook in de verhouding tot de Oudgereformeerde Gemeenten. Het maakt dan niet uit wat er op het bordje bij de kerkdeur staat. Het gaat niet om de naam, maar om de Naam die recht verkondigd wordt.
We kunnen bedrogen worden door ons gevoel.

Ds. Venema zegt ergens in een preek: "Gevoel onder de prediking is aangenaam, maar geloof onder de prediking is meer; dat is God verheerlijkend en ziel zaligmakend".
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: We kunnen bedrogen worden door ons gevoel.
Ds. Venema zegt ergens in een preek: "Gevoel onder de prediking is aangenaam, maar geloof onder de prediking is meer; dat is God verheerlijkend en ziel zaligmakend".
Dat is ook waar, en daar mogen we zeker voor vrezen. En ik geloof dat hier ook vaak degenen die vrezen minder te vrezen hebben dan die geheel niet vrezen. Maar er zijn ook gevallen (helaas wel steeds minder) waar er geen vraag hoeft te zijn. Ik vindt het heel moeilijk te omschrijven. Dan is voelbaar dat het (en ik kan goed begrijpen dat dit wel voor velen een vreemde uitspraak zal zijn, vooral in onze verwarrende tijd waar alles dooreen loopt) dat de Geest in de prediking meekomt, als er bv. (wat elders is besproken) beslag ligt. Dit moet vanzelf onderscheiden worden van gevoel, een gevoel dat individueel is. Een mens kan ook onder de betovering van de tegenstander liggen, zie wat Paulus in de Galatenbrief zegt. Het is een nabijkomend religieus gevoel wat niet uit God is. Ik wil er daarom ook geen besliste uitspraak over doen. Wel is het zo dat er in bepaalde gevallen geen twijfel is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Erik1960 »

KDD schreef:Ds. Venema zegt ergens in een preek: "Gevoel onder de prediking is aangenaam, maar geloof onder de prediking is meer; dat is God verheerlijkend en ziel zaligmakend".
Dat ligt toch echt aan de aard van het gevoel of dat aangenaam is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:
KDD schreef:Ds. Venema zegt ergens in een preek: "Gevoel onder de prediking is aangenaam, maar geloof onder de prediking is meer; dat is God verheerlijkend en ziel zaligmakend".
Dat ligt toch echt aan de aard van het gevoel of dat aangenaam is.
Over het algemeen wordt, als we over gevoel spreken, aan een aangenaam gevoel gedacht. Gevoel is overigens wat anders dan onderwijs. We willen wel een wat een aangenaam gevoel, maar als onderwijs door de diepte moet wensen we dat vaak niet zo.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:Gevoel is overigens wat anders dan onderwijs. We willen wel een wat een aangenaam gevoel, maar als onderwijs door de diepte moet wensen we dat vaak niet zo.
Ja zie eens bij de Samaritaanse vrouw. Welke gevoelens zij ook allemaal had! En denk aan Johannes de Doper, welk een onderwijs kreeg hij nog in de gevangenis. Maar dan kan het ook niet anders zijn dan: alle roem is uitgesloten enz.
Toen de rijke jongeling wegging, werden de discipelen zeer verslagen. Maar Petrus tastte door: zij hadden toch wél alles verlaten? Dan komt het antwoord: "Zo wie zal verlaten hebben huizen of broeders of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen en het eeuwige leven beërven."
Het is inderdaad niet meer dan: 'volg Mij'. Maar dan is het dus alles beslissend, wie of Wie dat tegen mij zegt, welke stem het is die mij dat beveelt.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:
Willem87 schreef:De meeste grote gemeenten in de GGIN hebben een ''predikant''
Het valt me op dat de kleine gemeenten vaak geen predikant hebben.
Onlangs een poosje geleden gingen er wat leden vanuit een kleine gemeente naar de GG
omdat de enige predikant die 1x ong. in het jaar kwam ...toen ook afzegde...En nog wat andere redenen waarom ze weg gingen.
Ik voel me totaal niet verbonden met de GGIN maar het viel me op.
Is dat niet overal zo? Grote gemeenten in de HHK hebben ook meestal een dominee, ook is het volgens mij zo dat bij grote gemeentes er sneller een nieuwe dominee is als de gemeente vacant is.
Het verschil is, dat kleine gemeenten in de HHK veel, veel vaker óók een predikant hebben.
Wat zou er niet allemaal veranderen in zowel de GG als de GGiN als vrijwel elke gemeente een eigen predikant had?
Juist bij het laatste antwoord sluit ik me ook aan.
Als we is eerlijk zouden zijn dan zijn er ook weldegelijk verschillen in de Kerkverbanden.
En ik bedoel in de leer en de opvattingen etc. Ik herinner me dat wijlen Ds Veenendaal dat in de GG ook wel is vermelde.
En zelfs in de HHG een wijlen Ds J.C. den Toom. Ik schrok daar toen wel een beetje van hij zij toen dat er in de HHG ook waren die onzuivere waarheid verkondigden. En hij zij dat overtuigend dat ik het ook gelijk geloofde.
Zeg maar gewoon Willem.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
-DIA- schreef:Gevoel is overigens wat anders dan onderwijs. We willen wel een wat een aangenaam gevoel, maar als onderwijs door de diepte moet wensen we dat vaak niet zo.
Ja zie eens bij de Samaritaanse vrouw. Welke gevoelens zij ook allemaal had! En denk aan Johannes de Doper, welk een onderwijs kreeg hij nog in de gevangenis. Maar dan kan het ook niet anders zijn dan: alle roem is uitgesloten enz.
Toen de rijke jongeling wegging, werden de discipelen zeer verslagen. Maar Petrus tastte door: zij hadden toch wél alles verlaten? Dan komt het antwoord: "Zo wie zal verlaten hebben huizen of broeders of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen en het eeuwige leven beërven."
Het is inderdaad niet meer dan: 'volg Mij'. Maar dan is het dus alles beslissend, wie of Wie dat tegen mij zegt, welke stem het is die mij dat beveelt.
Daar zit meer in als in al dat gediscussieer. Dank voor het plaatsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door DDD »

Toch is dit een discussieforum, dus ik reageer nog graag op de opmerking van Willem.

Het is maar gelukkig ook dat er verschillen zijn. Hoe minder verschillen in een kerk, hoe onrechtzinniger. Waarmee ik niet het omgekeerde wil zeggen, want je kunt natuurlijk niet zeggen dat hoe meer verschillen er zijn, hoe rechtzinniger een kerk is. Dat hangt maar net af van de verschillen.

Als in de genoemde kerkverbanden iedereen die geroepen is tot het ambt ook zou worden toegelaten, dan zou de kerkgemeenschap breder worden dan de huidige kerkleiding beoogt. Dus dat zal niet snel gebeuren, of er moet een grootscheepse bekering komen.

De Gereformeerde Gemeenten leggen al sinds jaar en dag de nadruk op het eigene van het eigen kerkverband, en dat is inmiddels zo sterk dat een groot deel van de voorgangers familie is. Aangezien het er op lijkt dat God daar in het roepen van dienaren geen rekening mee houdt, zijn er veel lege kansels. Naarmate je kieskeuriger bent in het uitzoeken van geroepen dienaren, kun je een duidelijker profiel neerzetten als kerkgemeenschap. De consequentie is, dat het aantal voorgangers beperkt is. De consequentie daarvan is weer dat er een relatief hoge uitstroom is van gelovigen naar gemeenten in andere kerken waar wel een predikant staat.

Overigens ben ik van mening dat het eigenmachtig selecteren van predikanten naar eigen smaak een heel kwalijke gewoonte is. Ik geloof niet dat daar Gods zegen op kan rusten. Maar goed, daar verschillen de meningen over.
KDD
Berichten: 1547
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door KDD »

DDD schreef:Toch is dit een discussieforum, dus ik reageer nog graag op de opmerking van Willem.

Het is maar gelukkig ook dat er verschillen zijn. Hoe minder verschillen in een kerk, hoe onrechtzinniger. Waarmee ik niet het omgekeerde wil zeggen, want je kunt natuurlijk niet zeggen dat hoe meer verschillen er zijn, hoe rechtzinniger een kerk is. Dat hangt maar net af van de verschillen.

Als in de genoemde kerkverbanden iedereen die geroepen is tot het ambt ook zou worden toegelaten, dan zou de kerkgemeenschap breder worden dan de huidige kerkleiding beoogt. Dus dat zal niet snel gebeuren, of er moet een grootscheepse bekering komen.

De Gereformeerde Gemeenten leggen al sinds jaar en dag de nadruk op het eigene van het eigen kerkverband, en dat is inmiddels zo sterk dat een groot deel van de voorgangers familie is. Aangezien het er op lijkt dat God daar in het roepen van dienaren geen rekening mee houdt, zijn er veel lege kansels. Naarmate je kieskeuriger bent in het uitzoeken van geroepen dienaren, kun je een duidelijker profiel neerzetten als kerkgemeenschap. De consequentie is, dat het aantal voorgangers beperkt is. De consequentie daarvan is weer dat er een relatief hoge uitstroom is van gelovigen naar gemeenten in andere kerken waar wel een predikant staat.

Overigens ben ik van mening dat het eigenmachtig selecteren van predikanten naar eigen smaak een heel kwalijke gewoonte is. Ik geloof niet dat daar Gods zegen op kan rusten. Maar goed, daar verschillen de meningen over.
Eens. Een ouderling heeft een keer tegen me gezegd dat we voor een dominee moeten zoeken die op ons hart gebonden wordt en niet een die we zelf zo graag willen.
Plaats reactie